Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var sannsynligvis ordinær, da poenggrensen på denne kvoten er høyere for UiO enn for NTNU.

 

Står man på venteliste for primær er nok sjansen større for at man kommer inn enn hvis man står på venteliste på ordinær. Flere som utsetter på grunn av f.eks. førstegangstjeneste.

 

Magnus :)

 

Njaa, kan godt være han kom inn i Bergen, og stod på venteliste for å komme inn i Oslo - altså i primærkvoten.

Lenke til kommentar
Yo folkens!

Jeg kom inn på medisin ved UIO og skal begynne til våren, men jeg er så gira at jeg har lyst til å begynne å lese litt på egenhånd (nerd to the core my friends). Så jeg tenkte jeg kunne lese litt på humanbiologien, er det noen bøker dere anbefaler?

Har du sett på lista UiO har lagt ut? http://www.ub.uio.no/umh/litteratur/medisin/biologi.html

Driver nemlig og titter litt på bøker selv. Det jeg lurer på er, er det meningen man skal kjøpe alle som er under "anbefalt litteratur"? Ta medisinsk etikk for eksempel, er det meningen man skal ha alle fire bøkene som står der? For ikke å snakke om samfunn og metode, der det er listet opp 8 bøker utenom tilleggslitteratur. De virker jo ganske like mange av dem? Eller er det kanskje lurt å kjøpe alle uansett fordi de utfyller hverandre?

Lenke til kommentar
Yo folkens!

Jeg kom inn på medisin ved UIO og skal begynne til våren, men jeg er så gira at jeg har lyst til å begynne å lese litt på egenhånd (nerd to the core my friends). Så jeg tenkte jeg kunne lese litt på humanbiologien, er det noen bøker dere anbefaler?

Har du sett på lista UiO har lagt ut? http://www.ub.uio.no/umh/litteratur/medisin/biologi.html

Driver nemlig og titter litt på bøker selv. Det jeg lurer på er, er det meningen man skal kjøpe alle som er under "anbefalt litteratur"? Ta medisinsk etikk for eksempel, er det meningen man skal ha alle fire bøkene som står der? For ikke å snakke om samfunn og metode, der det er listet opp 8 bøker utenom tilleggslitteratur. De virker jo ganske like mange av dem? Eller er det kanskje lurt å kjøpe alle uansett fordi de utfyller hverandre?

 

Kan skrive opp bøkene jeg kjøpte 1. sem :)

 

1. Menneskekroppen (Human Biology inneholder vel strengt talt alt du trenger å vite, men menneskekroppen er norsk og inneholder bittelitt mer)

1. Helse, sykdom og atferd

1. Tenke og arbeidsmåter i medisinen

4. Den kliniske samtalen

5. Medisinsk og helsefaglig etikk

6. Statistiske metoder i medisin og helsefag

99. Genetics in Medicine

 

That's it. Jeg har rangert dem også etter hvor mye jeg leste i dem.

Håper det hjelper

Endret av Virchow
Lenke til kommentar
Yo folkens!

Jeg kom inn på medisin ved UIO og skal begynne til våren, men jeg er så gira at jeg har lyst til å begynne å lese litt på egenhånd (nerd to the core my friends). Så jeg tenkte jeg kunne lese litt på humanbiologien, er det noen bøker dere anbefaler?

Har du sett på lista UiO har lagt ut? http://www.ub.uio.no/umh/litteratur/medisin/biologi.html

Driver nemlig og titter litt på bøker selv. Det jeg lurer på er, er det meningen man skal kjøpe alle som er under "anbefalt litteratur"? Ta medisinsk etikk for eksempel, er det meningen man skal ha alle fire bøkene som står der? For ikke å snakke om samfunn og metode, der det er listet opp 8 bøker utenom tilleggslitteratur. De virker jo ganske like mange av dem? Eller er det kanskje lurt å kjøpe alle uansett fordi de utfyller hverandre?

 

Ja, jeg har det. Jeg tror noen bøker er relevante for hele studiet, mens andre dekker spesifikke læringsmål. Men jeg vet jo like mye som deg, om ikke mindre, så det hadde vært fint om noen medisinstudenter forklarte det.

Er det ikke mulig å bare ha en eller to basisbøker også låne andre bøker fra biblioteket for å se om det er noe mer å tilføye?

Lenke til kommentar
Yo folkens!

Jeg kom inn på medisin ved UIO og skal begynne til våren, men jeg er så gira at jeg har lyst til å begynne å lese litt på egenhånd (nerd to the core my friends). Så jeg tenkte jeg kunne lese litt på humanbiologien, er det noen bøker dere anbefaler?

Har du sett på lista UiO har lagt ut? http://www.ub.uio.no/umh/litteratur/medisin/biologi.html

Driver nemlig og titter litt på bøker selv. Det jeg lurer på er, er det meningen man skal kjøpe alle som er under "anbefalt litteratur"? Ta medisinsk etikk for eksempel, er det meningen man skal ha alle fire bøkene som står der? For ikke å snakke om samfunn og metode, der det er listet opp 8 bøker utenom tilleggslitteratur. De virker jo ganske like mange av dem? Eller er det kanskje lurt å kjøpe alle uansett fordi de utfyller hverandre?

 

Hehe, er du spinnvill, du må ikke finne på å kjøpe alle.

 

Ta det helt med ro. Vent til studiestart og diskuter bøker med fadderne dine, de vet akkurat hva som trengs. I flere fag trenger du mest sannsynlig ikke bøker, da forelesningsnotater og diverse kompendium dekker pensum og velsådet.

 

Det er veldig lett å lese seg vekk på det studiumet her. Kjøp det du trenger, ikke mer. Det er evig nok, tro meg.

Lenke til kommentar

Det dumme med meg er at jeg begynner på våren og går glipp av hele faddergreia (eller har man et fadderopplegg på våren?). Virchow, kjøpte du ikke den engelske 'human biology' og gir det uttelling å kunne det lille ekstra eller skal man holde seg til spørsmålet?

 

Jo, og får vi utdelt noe à la kompetansemål?

Lenke til kommentar
Jo, og får vi utdelt noe à la kompetansemål?

Det deles ut et såkalt semesterhefte første dagen - eller i hvert fall første uken - og det inneholder kompetansemål, hva som blir forelest de ulike ukene, hva som bør kunnes og så videre. Veldig greit og oversiktlig, selv om målene er meget diffust formulert.

Lenke til kommentar
Det dumme med meg er at jeg begynner på våren og går glipp av hele faddergreia (eller har man et fadderopplegg på våren?). Virchow, kjøpte du ikke den engelske 'human biology' og gir det uttelling å kunne det lille ekstra eller skal man holde seg til spørsmålet?

 

Jo, og får vi utdelt noe à la kompetansemål?

 

Kan jo ta en titt på semesterboka di:

http://www.uio.no/studier/emner/medisin/me...rbok_150609.pdf

(våren e'kke laga ennå, men er vel så og si lik)

Du tar opp humanbiologien i 3. sem igjen, men du kan jo bestemme selv hvor mye du har lyst til å lese 1. sem. Human Biology inneholder alt du må kunne, men for meg og mange andre på kullet mitt (kan kanskje våge å påstå at flest kjøpte menneskekroppen uten at jeg kan skrive helt under på det :p), var menneskekroppen en finfin bok.

 

Er forøvrig fadderopplegg for vårkullet også :)

Endret av Virchow
Lenke til kommentar
Jo, og får vi utdelt noe à la kompetansemål?

Det deles ut et såkalt semesterhefte første dagen - eller i hvert fall første uken - og det inneholder kompetansemål, hva som blir forelest de ulike ukene, hva som bør kunnes og så videre. Veldig greit og oversiktlig, selv om målene er meget diffust formulert.

 

 

Kan jo ta en titt på semesterboka di:

http://www.uio.no/studier/emner/medisin/me...rbok_150609.pdf

(våren e'kke laga ennå, men er vel så og si lik)

 

Takk!

Sånn btw, hva er deres erfaringer med PBL? Det høres litt ut som det House driver med (minus den faktiske behandlingen) :love:

 

Du tar opp humanbiologien i 3. sem igjen, men du kan jo bestemme selv hvor mye du har lyst til å lese 1. sem. Human Biology inneholder alt du må kunne, men for meg og mange andre på kullet mitt (kan kanskje våge og påstå at flest kjøpte menneskekroppen uten at jeg kan skrive helt under på det :p), var menneskekroppen en finfin bok.

 

Da tror jeg at jeg følger rådet ditt og ser på den norske først.

 

Er forøvrig fadderopplegg for vårkullet også :)

 

No way?! Enda mer å glede seg til :new_woot:

Lenke til kommentar
Hehe, er du spinnvill, du må ikke finne på å kjøpe alle.

 

Ta det helt med ro. Vent til studiestart og diskuter bøker med fadderne dine, de vet akkurat hva som trengs. I flere fag trenger du mest sannsynlig ikke bøker, da forelesningsnotater og diverse kompendium dekker pensum og velsådet.

 

Det er veldig lett å lese seg vekk på det studiumet her. Kjøp det du trenger, ikke mer. Det er evig nok, tro meg.

Det var i grunnen betryggende å høre. Tror jeg bare kjøper menneskekroppen og venter med resten da. Jeg klarer liksom ikke å vente :p

Lenke til kommentar
Hehe, er du spinnvill, du må ikke finne på å kjøpe alle.

 

Ta det helt med ro. Vent til studiestart og diskuter bøker med fadderne dine, de vet akkurat hva som trengs. I flere fag trenger du mest sannsynlig ikke bøker, da forelesningsnotater og diverse kompendium dekker pensum og velsådet.

 

Det er veldig lett å lese seg vekk på det studiumet her. Kjøp det du trenger, ikke mer. Det er evig nok, tro meg.

Det var i grunnen betryggende å høre. Tror jeg bare kjøper menneskekroppen og venter med resten da. Jeg klarer liksom ikke å vente :p

 

God plan :)

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler egentlig Human Biology - eller aller helst begge to. Menneskekroppen er en fin bok, men den er stor, mer komplisert og gaper over mer enn det som er pensum, selv om det selvsagt ikke er noe galt i å lære mer enn det som trengs.

Men er det ikke vanskeligere med engelsk litteratur? Er det noe man blir vant til etterhvert?

Lenke til kommentar

Observasjon: NTNU var vanskeligst å komme inn på for førstegangsvitnemål, men bare middels vanskelig i ordinærkvoten.

Antagelse: Medisinstudiet på NTNU og UiO er så og si likeverdige.

 

Mulige hypoteser:

-Trondheim er en bedre by for de yngre.

-Mange som søker i ordinærkvoten er etablert i Oslo.

-Antagelsen er gal.

-UiO er mer prestisje - de som jobber seg inn på ordinær er opptatt av dette.

-Det er bare fordi det er flere studieplasser på UiO

 

Hjelp meg forbedre min hypotese?

 

Tipper medisinstudiet ble mer populært etter at serien Dr. House ble populær ;)

Da har i såfall seriens populæritet stagnert i år?

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...