Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Er det noen muligheter for å ha "sommerjobber" i utlandet som er nogenlunde relevante for medisinstudenter? Tenker da på engelsktalende land.

 

:)

 

@ Jorchi, enig med deg at det ofte er liten eller ingen forskjell i kunnskapen til en 5er elev og en 6er elev i et fag. Men har inntrykket av at det systemet som er i Norge, med opptak til med-studier "forsikrer" om at de som kommer inn er vant med å jobbe. Tror de fleste øst-eu studentene som ikke greier seg ikke er like vant med å jobbe så mye akademisk, til forskjell fra de som er i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ukens Case study

 

A 50-year-old white woman presents to the emergency department (ED) because of recurrent syncopal episodes over the past 2 days. She reports "passing out" 3 times during the last 48 hours. The patient reports minimal exertion and adequate fluid intake during this time. After the first few episodes, she has remained homebound for fear of falling and injuring herself while in public. The episodes do not coincide with any positional movements or with any specific actions. Upon questioning, the patient reports increased weakness and an unintentional weight loss over the past 3 months. She denies having any fever, chills, dyspnea, nausea, vomiting, diarrhea, abdominal pain, or urinary symptoms during this time. Her medical history is significant for a nonspecific chronic pain disorder involving multiple joints and her back, with associated headaches. She is regularly followed by a primary care provider, in consultation with a neurologist, which she last visited 6 months ago. She is being treated with long-term risedronate, nortriptyline, carisoprodol, buspirone, and omeprazole, which reduces but does not entirely eliminate her symptoms. The patient reports no known allergies to medications. Her family history is notable for a mother with osteoporosis and a father with high blood pressure and elevated cholesterol. She has no siblings. She admits to having a glass of wine on holidays and denies any illicit drug use. The patient has a stable home life with a supportive husband and 2 children in college. She retired 2 years ago after working for 25 years as a school teacher, at which time her chronic pain began to interfere with her ability to concentrate at work. She denies any domestic violence or abuse at home or at her previous job.

 

On initial presentation, the patient appears sleepy and fatigued, with her eyes downcast and her arms lying loosely at her sides in the bed. She makes minimal effort to get up when the clinician enters her room. On physical examination, her blood pressure is 125/80 mm Hg, temperature is 99.5°F (37.5°C), and her heart rate is about 90 bpm, regular, and without any abnormal heart sounds. She weighed 94 lb (35 kg) 6 months ago but, despite a normal diet, she has lost 15 lb (6.8 kg). The head, neck, pulmonary, and abdominal examinations are all unremarkable. She has normal sensation over her body, with symmetric deep tendon reflexes and normal cranial-nerve responses; however, she does have diffuse weakness in all major muscle groups. Her mental status is normal. A brief survey of her skin reveals no apparent lesions, abrasions, or discolorations.

 

Routine blood work is sent for a complete blood cell (CBC) count and electrolytes. A bedside electrocardiogram (ECG) is obtained (see Figure 1).

 

 

 

TD?

  1. Mobitz block
  2. Hypocalcemia
  3. Hypercalcemia
  4. Hypokalemia
  5. Hyperkalemia
  6. Atrial Fibrillation

TD = 4

 

 

 

Behandling?

 

 

A patient presents to the ED with severe hypokalemia that requires intravenous infusion therapy. What is the maximum recommended concentration of K+ that can be infused through a peripheral vein?

  1. 10 mEq/L (10 mmol/L)
  2. 20 mEq/L (20 mmol/L)
  3. 40 mEq/L (40 mmol/L)
  4. 60 mEq/L (60 mmol/L)

A patient presents to the ED with a recent history of anorexia, weakness, muscle cramps and vomiting. Which of these complaints is associated with hypokalemia?

  1. Vomiting
  2. Weakness
  3. Poor oral intake
  4. Muscle cramps
  5. All of them are associated with hypokalemia

 

 

Svar til Behandling

 

Infusion = 3

ED = 5

 

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Linni Meister blir medisinstudent!

 

http://www.tv2underholdning.no/gkn/article2789339.ece

Den gravide glamourmodellen Linni Meister skal bli medisinstudent.

Til «God kveld Norge» sier Meister at hun setter i gang med studiene kort tid etter at hun har født sønnen sin, som skal få navnet Dennis.

- Jeg tror det skal gå bra. Dette er noe jeg skal gjøre hjemme på dataen. Når jeg er hjemme med Dennis får jeg jo tid til det, sier Linni til «God kveld Norge».

 

Hm, dette har jeg ikke hørt noe om. Er det fjern-studium fra Polen eller ?

Jaja, velkommen Linni! :roll:

 

Dessuten er det ikke medisinstudiet så vanskelig, det handler mye om studieteknikk, sier Linni, som heller ikke lar seg skremme av det forhatte mattematikkfaget.

 

- Jeg er faktisk flink i matte. Det hadde du ikke trodd, ler Linni.

 

Hehehe!

Endret av Reipar
Lenke til kommentar
Hm, dette har jeg ikke hørt noe om. Er det fjern-studium fra Polen eller ?

Jaja, velkommen Linni! :roll:

Slik jeg forstod det var det snakk om videregående som privatist via internett for senere å starte på medisin.

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar
Bahh..

 

Det er saa utrolig kjipt aa blir presset til aa velge steder som er langt vekke fra sivilisasjonen.. :(

 

Heh, turnusvalget er noe spennende :) Men husk at det faktisk er mye fint i Nord-Norge og du vil få mye selvstendig arbeid - jeg er sikker på at læringsforholdene er bedre på et lite sykehus i Nord-Norge sammenliknet med en gigantisk sykehusmaskin i Sør-Norge.

Lenke til kommentar

"Essential Cell Biology" av Alberts med flere.

"Lippincott´s Illustrated Reviews Biochemistry" av Champe, Harvey, Ferrier.

Disse 2 er vel bøkene "alle" har, med ganske få unntak. Det er cellebiologi og biokjemi som står for størsteparten av pensumet, og det er disse bøkene du virkelig kommer til å lese mye.

 

Du bør også ha en histologi bok, her er ikke valget like enkelt; det står mellom den danske "Histologi" av Geneser og de engelske. Jeg har bare prøvd den danske, og synes den er genial. Det eneste negative er at det står så altfor mye mer enn bare histologi, slik at man må sile ut en del samtidig som det gjør boka stor og tung når man skal ha den i sekken. De som har de engelske har stort sett vært fornøyd med det, tror jeg.

 

I tillegg bør man vel ha med en genetikk-bok, hvor den anbefalte var: "Genetics in Medicine" av Thompson og Thompson.

Når det gjelder histologi, så er det vel en del som sluntrer unna å kjøpe/lese bøkene, da det ikke er en stor del av eksamen. Histologi får du mer av senere, så man kan like godt kjøpe med en gang. Genetikkboka er ikke den boka jeg har lest mest i, hverken i andre semester og heller ikke senere, så man kan vel argumentere for at man kan kopiere fra med-studenter det man trenger.

 

I tillegg får man en innføring i patologi og embryologi de siste ukene.

Patologi: "Robbins Basic Pathology" av Kumar er den de fleste kjøper (av de som kjøper).

Embryologi: Anbefalt litteratur embryologi. Her må du nesten bare kikke i bøkene, og så velge etter den som har tegninger som du liker, det er tegningene mer enn teksten som er viktig i embryologi.

Det er nok en del som sluntrer unna på disse to områdene også, da man bare får en kjapp og kort innføring i emnet på slutten av 2. sem.

 

Anbefalt litteratur 2. semester

Lenke til kommentar

har lest en god del her, og mange av de som studerer i norge klager over at her er alt for mange leger, og at dei som tar utdanning i utlandet ikke bør få turnustjeneste, og helst ikke jobbe i norge. Her jeg bor, har vi KUN danske leger, som IKKE snakker norsk, å da spør jeg dere medisinstudenter som studere i norge: ER det ikke bedre at vi kan få noen NORSKE leger som er utdannet i utlandet, (som i det minste kan språket) enn at vi kun har dansk eleger, som for alt vi vet også er utdannet i øst- europa? Jeg bare spør. Er ganske frustrerende når man kommer i sokkelesten i shorts å tsjorte med en brekt tå, og dansken tror du har vert i motorskyllelulykke fordi han ikke FATTER hvor du har vondt, eller hva som har sjedd, siden de er helt ubrukelige i norsk.

Lenke til kommentar
Det er saa utrolig kjipt aa blir presset til aa velge steder som er langt vekke fra sivilisasjonen.. :(

Give me a break.

Vi i "ødemarken" trenger også leger. Dessuten har den utdannelsen deres kostet samfunnet såpass mye sammenlignet med de fleste andre utdanninger, at det skulle bare mangle at dere ikke kunne være hos oss i utkanten i noen måneder.

Smil og vær glad, og god sommer! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Noen av dere medisinstudenter som vet hvordan studiemulighetene for en bioingeniør er? Vet dere av noen som har vært bioingeniør og så hivd seg på medisinstudiet?

 

Har hørt om at det finnes 4-årig medisinutdanning i Canada og Polen for folk med bachelor i helsefag...

Lenke til kommentar
Vet dere av noen som har vært bioingeniør og så hivd seg på medisinstudiet?

 

Ja, det er en dame på mitt kull som var utdannet bioingeniør og så begynte på medisin. Hun er rundt 40 år, med andre ord har hun gjort karriere som bioingeniør, vært leder og tatt diverse etterutdanning. Hun fortalte meg at det hun egentlig ville bli var lege, men hun trodde lenge at det var for sent å begynne, men til slutt fant hun ut at hun skulle hive seg på. Hun er veldig glad for det idag, hun er fornøyd med studiet. Hun måtte begynne på 1. året som oss andre. Jeg kjenner ikke til muligheter for 4 års studie, kanskje ANSA vet noe om det?

Lenke til kommentar
Det er saa utrolig kjipt aa blir presset til aa velge steder som er langt vekke fra sivilisasjonen.. :(

Give me a break.

Vi i "ødemarken" trenger også leger. Dessuten har den utdannelsen deres kostet samfunnet såpass mye sammenlignet med de fleste andre utdanninger, at det skulle bare mangle at dere ikke kunne være hos oss i utkanten i noen måneder.

Smil og vær glad, og god sommer! :thumbup:

:wee:

Hehe.

 

Jeg sutrer nok litt, men det er utrolig kjipt med åpent fylke.

 

Således skal jeg ha min første kveldsvakt i dag... Ingen pasienter hittil... Kryss på fingrene.. :cry:

 

:)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det er saa utrolig kjipt aa blir presset til aa velge steder som er langt vekke fra sivilisasjonen.. :(

Give me a break.

Vi i "ødemarken" trenger også leger. Dessuten har den utdannelsen deres kostet samfunnet såpass mye sammenlignet med de fleste andre utdanninger, at det skulle bare mangle at dere ikke kunne være hos oss i utkanten i noen måneder.

Smil og vær glad, og god sommer! :thumbup:

:wee:

Hehe.

 

Jeg sutrer nok litt, men det er utrolig kjipt med åpent fylke.

 

Således skal jeg ha min første kveldsvakt i dag... Ingen pasienter hittil... Kryss på fingrene.. :cry:

 

:)

 

Vaio: Kan du ikke komme med et lite sammendrag over hvordan den første tiden har vært?

 

-

 

En ting som bekymrer meg nevneverdig nå, en drøy måned før skolestart, er det å skulle forklare og diskutere fagstoff på engelsk. Dette er noe jeg har 0 erfaring med i skrivende stund. Jeg hart ingen problemer med å forstå og å lære på engelsk, men å ordlegge meg faglig korrekt er vanskligere. Kommer dette naturlig etter noen uker med trening?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Vet dere av noen som har vært bioingeniør og så hivd seg på medisinstudiet?

 

Ja, det er en dame på mitt kull som var utdannet bioingeniør og så begynte på medisin. Hun er rundt 40 år, med andre ord har hun gjort karriere som bioingeniør, vært leder og tatt diverse etterutdanning. Hun fortalte meg at det hun egentlig ville bli var lege, men hun trodde lenge at det var for sent å begynne, men til slutt fant hun ut at hun skulle hive seg på. Hun er veldig glad for det idag, hun er fornøyd med studiet. Hun måtte begynne på 1. året som oss andre. Jeg kjenner ikke til muligheter for 4 års studie, kanskje ANSA vet noe om det?

 

Jadda, jeg har funnet 4-års medschool for bachelorstudenter på et par skoler i Polen og England.

Poznan: http://www.usoms.poznan.pl/eng/index.php?s...1431&am=233

Warsawa: http://www.wum.edu.pl/english/education/ad...ion_4-year.html

 

 

Så over til et annet spørsmål; Hvordan er det egentlig å jobbe som lege? Det er vel mye stress? Noen som kan gi eksempel på en typisk dag/uke etc. for en lege?

Er det noe forskjell på arbeidsmengde, miljø osv. i forhold til hvilke stillinger (kirurg, allmennlege, akuttlege osv.) man har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...