Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For øyeblikket leser jeg om sentrale områder innenfor cellens metabolisme. Er det for ekempel nødvendning å pugge alle trinn i glykolysen, krebssyklus og den oksidative fosforyleringen?

 

Ja. I tillegg må du kunne enzymes, coenzymes, stoffer som aktiverer/inhiberer rate limiting steps, enzyme deficiencies til de ulike trinnene osv. osv. Det meste som står egentlig.

 

Men det er absolutt en fordel å vite hva redox-reactions er, ha viten om de vanlige strukturene og hvordan funksjonelle grupper ser ut, hva de betyr for molekylene osv. Jeg ville ikke startet rett på cellens metabolisme uten å enten lese om grunnuttrykkene først, eller ta de samtidig som du holder på.

 

Det øker forståelsen og gjør det lettere å huske hva som skjer.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
Da var (teoretisk) biokjemi over for alltid :D Gratulerer til meg og alle andre som har stått biokjemi i år (2. klassinger for det meste)!!

Gratis w3p. Endelig kan oxidering av etanol starte!

 

 

Vaio, skal du jobbe i sommer eller? Isåfall, som hva? :)

Ja, som legevikar.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jorchi, da! Du må jo lære dem etter grupper! Erke noe vits å bare kunne navnet på dem. :)

 

Glycine

Alanine

Valine

Leucine

Isoleucine

Phenylalanine

Tryptophan

Methionine

Proline (litt for seg selv)

 

Serine

Threonine

Thyrosin

Asparagine

Glutamine

Cysteine

 

Glutamat

Asparagat

 

Histidine

Lycine

Arginine

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Jorchi, da! Du må jo lære dem etter grupper! Erke noe vits å bare kunne navnet på dem. :)

 

Snip

 

Hehe. Damn it!. Litt av en lærebok som ikke informerer om det.

 

Jaja, det neste blir jo uansett å knytte navnene til molekylformel og egenskaper. Keine Problem ...

 

......bs...

Jorchi.

 

Nyt friheten mens du kan. ..Et råd som er gitt av 3 medisinstudenter...

 

Jeg har jobbet et år etter vidregeående. Naturlig nok har det blitt heller liten fokus på skole. Derfor har jeg sluttet jobben en måned før for å lese meg opp. Jeg skal nok ha litt ferie jeg også. :)

 

Det er nesten litt skummelt hvordan en glemmer når en ikke opprettholder kunnskap :(

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Essensielle amino syrer: PVT (private) TIM HALL!! Bra mnemonic. phe, val, thr, trp, Ile, met, his, leu, lys. sånn ca.

 

resten kan kroppen lage selv, eller fra de essensielle.

 

EDIT: Arginine er kun essensiell i de første leveårene. Voksne mennesker kan lagle arg selv.

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Da var (teoretisk) biokjemi over for alltid :D Gratulerer til meg og alle andre som har stått biokjemi i år (2. klassinger for det meste)!!

Gratis w3p. Endelig kan oxidering av etanol starte!

 

 

Vaio, skal du jobbe i sommer eller? Isåfall, som hva? :)

Ja, som legevikar.

 

Den har starta :p Men nå er det tre igjen da.. så får vel bare starte å lese igjen...

Lenke til kommentar
Ser ut som snåsamannen og homeopater har infiltrert legebestanden.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=554713

 

sjekk kommentarene på videoen, meget interessant

"Alternativ medisin" passer dårlig inn i mitt verdensbilde, og du kan alltids finne en lege som går god for hva som helst - leger er mennesker. Likevel har jeg en potensielt provoserende kommentar: Jeg driver med blodsykdommer, der man ofte balanserer mellom sykdom som vil medføre en snarlig død og behandling som i beste fall gjør at du lever lenger, i verste fall gjør resten av livet til et helvete. Mange pasienter vil ha den nyeste og dyreste cellegiften, og mange leger vil anbefale den... Dog vil mange pasienter ha det bedre uten. Jeg gir anbefalinger etter gjeldende retningslinjer, og prøver å finne ut hva som er det beste for den enkelte pasient. Likevel er jeg åpen for at noen vil få et bedre tilbud hos "alternative" behandlere. :hmm: Hvis jeg får en alvorlig kreftsykdom, er det mulig jeg vil prioritere familie og livskvalitet fremfor forlenget liv. For noen vil Snåsamannen eller liknende være mer egnet til å tilby dette enn en lege.

 

Mvh Jultomten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...