Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slike uttalelser gir grobunn til hokuspokus praksis som er skader enkelte og de "ufrivillige".

http://health.mashget.com/2009/05/20/mothe...herapy-dispute/

Jeg driver ikke med, og støtter ikke "hokuspokus praksis". Imidlertid tror jeg pasienter er i stand til å tenke selv: 1) Legen sier at dette vil sannsynligvis gå dårlig, men vi kan forsøke cellegift som vil gjøre deg slapp, kvalm og kanskje alvorlig syk. 2) "Alternative" behandlere sier at dette vil gå bra, og vi kan forsøke disse urtene/krystallene/nålene/pillene/osv... slik at du har det enda bedre. Mange vil ha det best med alternativ 2, selv om all dokumentasjon tilsier at det vil gå "best" med alternativ 1.

 

For ikke å bli misforstått: Jeg anbefaler ingen å oppsøke "alternative" behandlere, og jeg tror så å si alle kreftpasienter er mest tjent med å følge legens anbefaling!

 

Mvh Jultomten :)

Endret av jultomten
Lenke til kommentar
Jorchi, da! Du må jo lære dem etter grupper! Erke noe vits å bare kunne navnet på dem. :)

 

Glycine

Alanine

Valine

Leucine

Isoleucine

Phenylalanine

Tryptophan

Methionine

Proline (litt for seg selv)

 

Serine

Threonine

Thyrosin

Asparagine

Glutamine

Cysteine

 

Glutamat

Asparagat

 

Histidine

Lycine

Arginine

 

Er dette den riktige rekkefølgen å lære dem i?

 

Er de sortert slik grunnet likheter i molekylstrukturen?

Lenke til kommentar
Men det er den riktige rekkefølgen/grupperingen?

 

Glysin, alanin osv er hydrofobe. Serin, treonin osv er polare. Aspartat og glutamat er negativt ladd, og lysin, arginin og histidin er positivt ladd. I tillegg kan det være greit å merke seg at fenylalanin, tryptofan og tyrosin er aromatiske.

Lenke til kommentar

Rekkefølgen har vel fint lite å si når det kommer til aminosyrer? Struktur og egenskaper er det som er viktig å merke seg.

 

Kan også være kjekt å merke seg at:

 

Glysin brukes til å danne porfyriner

Arginin brukes til å danne nitrogenmonoksid (NO)

Glysin og Arginin til å danne kreatin

Tyrosin til å danne dopamin, noradrenalin og adrenalin

Glutamat til å danne GABA (Gamma-AminoButyric Acid)

Histidin til å danne histamin

Og Tryptofan brukes til å danne serotonin

 

Edit: Skrivefeil

Endret av dr_wordsmith
Lenke til kommentar

Tyrosine lager også thyroxin (T4) og triiodothyronine(T3).

 

Men for all del, husk nå å ta litt pause ;) Disse Aminosyrene lærer du deg vel under forkurset :p Trokke du trenger å råpugge nå, men om du har en generell forståelse, slik at det blir lett å pugge det til høsten, da har du en fordel.

 

Jeg vet ikke med Norge nå, men her i Krakow er det nå (kl 10:45) allerede 20 grader og sol fra blå himmel. Det gjør det litt ekstra vanskelig å studere. Hvis jeg var deg i dette været, ville jeg ha dratt på stranda.

Endret av w3p
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2009/06/13/nyheter.../polen/6706357/

 

"...en lege i ambulansetjenesten erklærte henne død, opplyser polsk politi. - En begravelsesagent tok henne med til likhuset. Flere timer senere la en ansatt ved likhuset merke til at liksekken bevegde seg..."

 

Betryggende å se at halvparten av Norges fremtidige leger utdannes i Øst-Europe... Kan bli interessant å se hvordan dette utvikler seg.

 

Forresten, se på avstemningen i denne tråden:

Hvem har du mest tillit til som kommende lege:

Medisinstudent som er utdannet i utlandet 12.31%

Medisinstudent som er utdannet i Norge 50.77%

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2009/06/13/nyheter.../polen/6706357/

 

"...en lege i ambulansetjenesten erklærte henne død, opplyser polsk politi. - En begravelsesagent tok henne med til likhuset. Flere timer senere la en ansatt ved likhuset merke til at liksekken bevegde seg..."

 

Betryggende å se at halvparten av Norges fremtidige leger utdannes i Øst-Europe... Kan bli interessant å se hvordan dette utvikler seg.

 

Forresten, se på avstemningen i denne tråden:

Hvem har du mest tillit til som kommende lege:

Medisinstudent som er utdannet i utlandet 12.31%

Medisinstudent som er utdannet i Norge 50.77%

 

 

Nå skal jeg kanskje ikke si for mye, ettersom jeg ikke har orket å sjekke skikkelige kilder. Dette tar jeg litt fra hukommelsen, som kan være gal:

 

Noe av det eneste norske stud. med. klarer å si negativt om utenlandske leger/studenter, er at de ikke har god nok pasientkontakt. Aldri har jeg hørt at leger studert i utlandet har dårligere fagkunnskaper enn norskene. Hvorfor? Fordi norske medisinere utdannet på flere steder i utlandet har MER kunnskap enn norske. Norge er et lite land. Nå blir det litt urettferdig å stille Norge mot trøkla, men Norge har feks. aldri vunnet en nobelpris i medisin før... Det har utlandet ;) (Polen har heller ikke vunnet...)

 

Det er naturlig at de fleste har mer tillitt til norske utdannede leger, spør du meg, ettersom det er nordmenn spørsmålet er stilt til. Det samme vil nok finne sted om du spør polske pasienter, de vil jo helst bli behandlet av polske leger...

 

Jeg prøver ikke å si at studenter utdannet i utlandet er bedre enn nordmenn, men sier at de absolutt ikke er dårligere. Nå blir det også feil å ta alle under samme kam, fordi jeg vet at det finns bedre og dårligere medisinstudier i utlandet... Men JEG mener at flere medisinskoler i utlandet er bedre enn de få norske.

 

EDIT: Leifs

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Nå skal jeg kanskje ikke si for mye, ettersom jeg ikke har orket å sjekke skikkelige kilder. Dette tar jeg litt fra hukommelsen, som kan være gal:

 

Noe av det eneste norske stud. med. klarer å si negativt om utenlandske leger/studenter, er at de ikke har god nok pasientkontakt. Aldri har jeg hørt at leger studert i utlandet har dårligere fagkunnskaper enn norskene. Hvorfor? Fordi norske medisinere utdannet på flere steder i utlandet har MER kunnskap enn norske. Norge er et lite land. Nå blir det litt urettferdig å stille Norge mot trøkla, men Norge har feks. aldri vunnet en nobelpris i medisin før... Det har utlandet ;) (Polen har heller ikke vunnet...)

 

Det er naturlig at de fleste har mer tillitt til norske utdannede leger, spør du meg, ettersom det er nordmenn spørsmålet er stilt til. Det samme vil nok finne sted om du spør polske pasienter, de vil jo helst bli behandlet av polske leger...

 

Jeg prøver ikke å si at studenter utdannet i utlandet er bedre enn nordmenn, men sier at de absolutt ikke er dårligere. Nå blir det også feil å ta alle under samme kam, fordi jeg vet at det finns bedre og dårligere medisinstudier i utlandet... Men JEG mener at flere medisinskoler i utlandet er bedre enn de få norske.

 

EDIT: Leifs

 

En ting er bøker og teori. Jeg tipper norske og utenlandske universitet bruker flere av de samme bøkene, og studentene har dermed lignende teoretisk bakgrunn, med forbehold om at studentene som begynner på universitet i Øst-Europa har litt dårligere utgangspunkt enn de som begynner i Norge. Men er det nok for å være teoretisk flink for å bli en god lege? Kommunikasjon med pasienter, undersøkelse av pasienter og praktiske ferdigheter er utrolig viktig, er min oppfattelse. Får dere nok pasientkontakt når svært få av utenlandsstudentene tar seg bryet med å lære det lokale språket, slik at dere kan snakke med pasientene? Hvordan skal man behandle pasienter i Norge når dere aldri har gjort det under studiet? Medisinstudiet bør og skal være mer enn bøker og teori, man kommer bare halvveis med det.

 

Hvis flere av utenlandsstudentene hadde gått inn for å lære det lokale språket, slik at de kunne kommunisert med sine pasienter, så hadde jeg blitt litt mer overbevist...

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar

Problemet du beskriver er neppe reelt, og slik jeg ser det er det intet annet enn vag synsing. Så vidt meg bekjent er en ikke en fullverdig lege kun etter seks års utdannelse. Det er en læreprosess, som i alle andre yrker. Det er kanskje derfor du skal ha noen år på nakken før det er du som tar viktige avgjørelser?

 

Jeg skulle gjerne se kilder som viser en uforholdsmessig feilrate for medisinstudenter med utdannelse utenfor landet. Inntil du har noe konkret å vise til, blir ikke dette annet en tøvete og uintelligente spekulasjoner.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Problemet du beskriver er neppe reelt, og slik jeg ser det er det intet annet enn vag synsing. Så vidt meg bekjent er en ikke en fullverdig lege kun etter seks års utdannelse. Det er en læreprosess, som i alle andre yrker. Det er kanskje derfor du skal ha noen år på nakken før det er du som tar viktige avgjørelser?

 

Det hadde vært interessant å se hvor mange utenlandsstudenter som lærer seg polsk/ungarsk, tjekkisk og så videre. Vi kan godt ta en avstemning her. Jeg har hørt og lest at de som gjør dette, er i mindretall. Når man er turnuslege så tar man viktige avgjørelser!! På mindre sykehus kan turnusleger ha vakt alene, der bakvakten har hjemmevakt!! Da blir det tull å si at du ikke tar viktige valg som nyutdannet.

Jeg skulle gjerne se kilder som viser en uforholdsmessig feilrate for medisinstudenter med utdannelse utenfor landet. Inntil du har noe konkret å vise til, blir ikke dette annet en tøvete og uintelligente spekulasjoner.

Ja, har kilder, dette er langt ifra vag synsing. Det har vært linket til en artikkel tidligere i tråden. Det gjaldt en direktør i Helsedirektoratet, som mente at leger utdannet i utlandet gjorde flere feil (han burde ha ganske god oversikt over statistikken) og at leger burde utdannes i Norge ved å øke kapasiteten her.

 

Edit: Dette ble sagt av Bjørn-Inge Larsen på Dagsrevyen 31. januar. Han fastlo klart og tydelig at leger utdannet i utlandet er dårligere å kommunisere enn leger utdannet i Norge. Han er direktør i Helsedirektoratet, og har dermed full oversikt over klager og feil som kommer inn på leger.

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke helt hva du mener med disse linkene?

 

Er det for å "bevise" at leger utdannet i Norge gjør feil?

I såfall; det står ingen ting i artiklene om hvor akkurat disse legene er utdannet. De kan like gjerne komme fra Polen som fra Oslo.

Lenke til kommentar
Er det for å "bevise" at leger utdannet i Norge gjør feil?

De viser at Leger i NORGE også gjør feil.

I såfall; det står ingen ting i artiklene om hvor akkurat disse legene er utdannet. De kan like gjerne komme fra Polen som fra Oslo.

Samme gjelder det for den "polske legen". Han kan like godt være utdannet i UiT.

 

Det som er sjokkerende, er holdningen til enkelte mot U-meds.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hvis flere av utenlandsstudentene hadde gått inn for å lære det lokale språket, slik at de kunne kommunisert med sine pasienter, så hadde jeg blitt litt mer overbevist...

 

I Budapest må man avlegge eksamen i ungarsk på 3 året. Undervisning 1 semester er obligatorisk, hvor de neste 5 semesterene er valgfrie. Selv har jeg 5 semester med ungarsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...