Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

 

Hvis flere av utenlandsstudentene hadde gått inn for å lære det lokale språket, slik at de kunne kommunisert med sine pasienter, så hadde jeg blitt litt mer overbevist...

 

Gjesp! Flere av oss utenlandsstudenter studerer faktisk i land hvor språket på univ. og i landet er det samme. Feks Tyskland. Så ja! Vi kan faktisk tysk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og her er også noe av problemet: norske studenter har for liten kunnskap om hvordan det er å studere i utlandet. De fleste har kanskje til og med aldri studert en eneste gang utenfor norge (tenker da på utveksling ifm. vgs. ol.)! Det eneste de forholder seg til er hva de leser av det andre har skrevet. Vi utenlandsstudenter har både studert i norge (dog ikke på medisin mest sannsynlig, men vi kjenner skolesystemet) og studerer i utlandet.

 

Get your facts straight. Selv om jeg sier dette, kommer det nok ikke til å endre noen ting..

Lenke til kommentar

Jeg baserer min holdning på erfaringer fra overleger og ansettelsessjefer på sykehusene som sier at nyutdannede kandidater fra utlandet generelt er faglig svakere og blir dårligere likt av pasienter enn de utdannet i Norge, men at det selvfølgelig finnes mange unntak både blant norske og utenlandske studenter. De har bare snappet opp en tendens som synes å gjenta seg.

Lenke til kommentar
Nå skal jeg kanskje ikke si for mye, ettersom jeg ikke har orket å sjekke skikkelige kilder. Dette tar jeg litt fra hukommelsen, som kan være gal:

 

Noe av det eneste norske stud. med. klarer å si negativt om utenlandske leger/studenter, er at de ikke har god nok pasientkontakt. Aldri har jeg hørt at leger studert i utlandet har dårligere fagkunnskaper enn norskene. Hvorfor? Fordi norske medisinere utdannet på flere steder i utlandet har MER kunnskap enn norske. Norge er et lite land. Nå blir det litt urettferdig å stille Norge mot trøkla, men Norge har feks. aldri vunnet en nobelpris i medisin før... Det har utlandet ;) (Polen har heller ikke vunnet...)

 

Det er naturlig at de fleste har mer tillitt til norske utdannede leger, spør du meg, ettersom det er nordmenn spørsmålet er stilt til. Det samme vil nok finne sted om du spør polske pasienter, de vil jo helst bli behandlet av polske leger...

 

Jeg prøver ikke å si at studenter utdannet i utlandet er bedre enn nordmenn, men sier at de absolutt ikke er dårligere. Nå blir det også feil å ta alle under samme kam, fordi jeg vet at det finns bedre og dårligere medisinstudier i utlandet... Men JEG mener at flere medisinskoler i utlandet er bedre enn de få norske.

 

EDIT: Leifs

 

En ting er bøker og teori. Jeg tipper norske og utenlandske universitet bruker flere av de samme bøkene, og studentene har dermed lignende teoretisk bakgrunn, med forbehold om at studentene som begynner på universitet i Øst-Europa har litt dårligere utgangspunkt enn de som begynner i Norge. Men er det nok for å være teoretisk flink for å bli en god lege? Kommunikasjon med pasienter, undersøkelse av pasienter og praktiske ferdigheter er utrolig viktig, er min oppfattelse. Får dere nok pasientkontakt når svært få av utenlandsstudentene tar seg bryet med å lære det lokale språket, slik at dere kan snakke med pasientene? Hvordan skal man behandle pasienter i Norge når dere aldri har gjort det under studiet? Medisinstudiet bør og skal være mer enn bøker og teori, man kommer bare halvveis med det.

 

Hvis flere av utenlandsstudentene hadde gått inn for å lære det lokale språket, slik at de kunne kommunisert med sine pasienter, så hadde jeg blitt litt mer overbevist...

 

Visste du at verbal kommunikasjon mtp. de aktuelle ordene kun står for <10% av kommunikajson mellom mennesker? Dette har jeg lært på mitt studie... Dette kan du lese mer om her evt: Mehrabian, Albert & Susan R. Ferris (1967): Inference of attitudes from nonverbal communication in two channels. Journal of consulting psychology 31 (3): 248-252

 

Mao: Å ikke kunne polsk betyr ikke at vi ikke kan kommunisere med pasientene. Før jeg sier mer, vil jeg understreke at jeg personlig er enig at man får en (noe) bedre verbalkommunikasjonisk (er dette et norsk ord?) utdanning i norge om man studerer i et land hvor man ikke forstår språket godt nok. Igjen, her er det viktig å ikke feie alle u-studenter under samme kam. Som tidligere nevnt er det flere som studerer i land hvor undervisningsspråket er det samme som språket i det landet det blir studert i. Feks. Tysk, Engelsk, Dansk, Svensk ol.

 

For det andre vil jeg si at denne delen med kommunikasjon ikke er noe som kun blir lært igjennom å studere på skolen; jeg kan snakke for meg selv, men regner med dette gjelder flere andre steder også, jeg må jobbe minimum 1 måned på sykehus igjennom sommeren. Dette blir gjort i Norge for de aller fleste u-meds. Jeg jobber uansett mer enn dette. Jeg vil tippe at en gj. snittlig u-student jobber ca 3 måneder hvert år på norsk sykehus, hvor denne (verbale)kommunikasjonsdelen blir lært. 3mnd * 6 studieår = halvannet år med kommunikasjonlæring. Dette burde være nok. Og dette er så klart i tillegg til den nonverbale kommunikasjonsundervisningen vi lærer i de respektive studielandene.

 

Jeg må personlig si at det er tull å si at det er stor forskjell på norske stud. meds. og utenlandske stud. meds når det kommer til kommunikasjonsegenskaper. Og foresten, fikk ikke helseministeren litt refs etter uttalen sin, da det viste seg at "faktaene" det ble kommet med, ikke stemte?

 

Vil forøvrig si at jeg syns det er interessant med en diskusjon rundt dette, og at jeg på ingen måte prøver å krangle.

Lenke til kommentar
Jeg baserer min holdning på erfaringer fra overleger og ansettelsessjefer på sykehusene som sier at nyutdannede kandidater fra utlandet generelt er faglig svakere og blir dårligere likt av pasienter enn de utdannet i Norge, men at det selvfølgelig finnes mange unntak både blant norske og utenlandske studenter. De har bare snappet opp en tendens som synes å gjenta seg.

 

Her mener jeg du tar feil. Det varierer veldig på de teoretiske kunnskapene til studenter fra de forskjellige skolene, DET er riktig. Jeg påstår at studenter fra de bedre universitetene i utlandet er dyktigere teoretisk en norske studenter. Det er litt typisk norsk å tro at man er best... Norge er et veldig lite land.

 

Jeg tror noe av grunnen til at man hører om dårligere kunnskaper hos utenlandsstudenter er fordi man ikke hører om de tilfellene hvor utenlandsstudentene er bedre likt enn de norske...

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det ikke finnes bedre universiteter i utlandet, feks. i Tyskland, Amerika og England. Det er stort sett flere av de østeuropeiske, og da spesielt polske og rumenske, universitetene jeg er skeptisk til. Disse universitetene er ofte rent kapitalistisk drevet og får mer profitt jo flere studenter de greier å dra gjennom studiet. I tillegg starter jo studenter konsekvent med et dårligere utgangspunkt rent kunnskapsmessig ved disse universitene. Jeg har inntrykk av en stor "puggekunskap" av detaljer uten skikkelig integrasjon og forståelse av de forskjellige fagfeltene.

 

Uansett: Jeg melder meg ut av diskusjonen nå. Har flerstasjonseksamen i morgen og bør øve meg ferdig så jeg kan ta sommerferie med god samvittighet. :)

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at det ikke finnes bedre universiteter i utlandet, feks. i Tyskland, Amerika og England. Det er stort sett flere av de østeuropeiske, og da spesielt polske og rumenske, universitetene jeg er skeptisk til. Disse universitetene er ofte rent kapitalistisk drevet og får mer profitt jo flere studenter de greier å dra gjennom studiet. I tillegg starter jo studenter konsekvent med et dårligere utgangspunkt rent kunnskapsmessig ved disse universitene. Jeg har inntrykk av en stor "puggekunskap" av detaljer uten skikkelig integrasjon og forståelse av de forskjellige fagfeltene.

 

Uansett: Jeg melder meg ut av diskusjonen nå. Har flerstasjonseksamen i morgen og bør øve meg ferdig så jeg kan ta sommerferie med god samvittighet. :)

 

Jeg regner med du har lest deg til det meste av dette. Se på Universitet Jagiellonski (krakow), dette universitetet er internasjonalt annerkjent, og flere viktige oppdagelser kommer herfra. Visste du at W. Jaworski oppdaget H. Pylori? Han var lærer på Jagiellonain university (http://en.wikipedia.org/wiki/Helicobacter_pylori). Visste du at det var en annen lærer her på Jagiellonian Universtity som oppdaget at adrenalin ble produsert i adrenal gland? Han fant faktisk ut dette i rommet under der hvor jeg har hatt physiologiundervisning i hele år =)

 

Det jeg prøver å si, er at det er mange universiteter der ute som er bedre kjent og har bedre rykte på seg enn norske universitet. Du har feks. bedre sjanser for å få lov til å jobbe i USA om du har gått på Jagiellnoian University enn om du har gått på noen norske skoler (personlig påstand, ettersom america utdanner mange amerikanere herfra).

 

Du sier at flere universitet ofte er rent kapitalistisk drevet. Jeg vet ikke hvor riktig dette er. Her i Krakow er mye av det engelske seksårsprogrammet kapitalistisk drevet, mens alle de andre fakultetene (engelsk for polske feks, og alle de andre ikkemedisinske fakultetene under JU) er statlig drevet. Uansett, når ble det dårligere å gå på privatskole enn å gå på public skole? ...

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Jorchi.

 

Ang studieteknikk bøker. Det har jeg lett etter selv en stund.

 

Fant en bok, har ikke kjøpt den enda og vet derfor ikke om den er noe å anbefale, men den virker veldig interessant.

Leste innholdsfortegnelsen og den kunne visst egne seg for medisinstudenter ifølge han.

 

Ganske spesiell studieteknikk han bruker, og det tar sikkert litt tid å sette seg inn alle "huske" teknikkene han viser til. Men vil tro det er verdt et forsøk :D

 

http://www.oby.no/en/books.php

 

Memo håndboka - den enkleste veien til bedre eksamen.

Lenke til kommentar

Dette er for 4-6års studenter. Enjoy! :wee:

 

Case presentation:Shortness of Breath With Chest Pressure in A 55-Year Old Man

 

A 55-year-old man presents to the emergency department (ED) with a 1-month history of worsening shortness of breath and chest pressure. He was discharged from the hospital 3 weeks ago after a negative cardiac work-up and a stress test for these symptoms. He was followed up by his primary care provider (PCP) for worsening symptoms and a productive cough. At that time, he was diagnosed with asthma after undergoing pulmonary function testing, and he was started on fluticasone/salmeterol, prednisone, and albuterol. He then returned to the ED with worsening symptoms, including exertional dyspnea, cough with trace hemoptysis, chest pressure and exertional fatigue. Repeat cardiac enzyme tests and chest radiographs were all negative. An electrocardiogram (ECG) was also normal. Noncontrast computed tomography (CT) scanning of the chest was read as negative, and a consult was ordered for pulmonary evaluation. He returned to the PCP 1 week later complaining of worsening symptoms over a 3-4 day period and was referred to the ED today. The symptoms did not resolve despite treatment with an albuterol nebulizer. The patient denies having any fever, chills, nausea, vomiting, swelling in the lower extremities, rapid breathing, chest pain, or pain radiating down his left arm. The patient's only travel history was over 2 months ago, when he drove 8 hours to New York and back. His past medical history includes hypertension, hypothyroidism, benign prostatic hyperplasia, obesity, sinusitis, obstructive sleep apnea, and gout. His past surgical history is significant for thyroidectomy, right ankle reconstruction, and a lumpectomy for removal of a benign right breast mass. The patient's current medications include cetirizine hydrochloride, fluticasone/salmeterol, celecoxib, metoprolol, doxazosin mesylate, allopurinol, benazepril, levothyroxine, and fluticasone propionate. He has no known drug allergies and does not use illicit drugs. He does occasionally drink alcohol and, although he quit 10 years ago, he has a past history of tobacco use (approximately 1-2 packs per day for 15 years).

 

On physical exam, the patient's oral temperature is 95.5°F (35.3°C), pulse is 78 bpm, blood pressure is 96/86 mm Hg, respiratory rate is 18 breaths/min, and oxygen saturation is 90% while breathing room air. The examination of his head and neck is normal. He has decreased breath sounds in the right anterior lower lung fields, with no rales, wheezing, rhonchi, or rubs. His heart has a regular rate and rhythm, with no gallops, rubs, or murmurs. His S1 and S2 heart sounds are normal. His abdomen is soft and nontender, with normal bowel sounds and no organomegaly. The peripheral arterial pulses in all extremities are equal and palpable bilaterally. He has no edema, tenderness, or erythema in his extremities.

 

The laboratory analysis, including a complete blood cell count (CBC), basic metabolic panel, cardiac enzymes, and coagulation studies are normal, with the only exception being his bicarbonate reading, which is 20 mEq/L (20 mmol/L; normal range, 21-30 mEq/L). An ECG is performed, which shows a normal sinus rhythm with an incomplete right bundle branch block and T-wave abnormalities consistent with anterolateral ischemia. An echocardiogram is obtained that reveals pulmonary hypertension, tricuspid regurgitation, right atrial and ventricular enlargement, and a pulmonary artery pressure of 80 mm Hg (his previous echocardiogram, which was obtained a month earlier, was read as normal). A high-resolution, contrast-enhanced CT angiogram of the chest is ordered (see Figure 1).

 

TD?

  1. Bronchiolitis obliterans organizing pneumonia (BOOP)
  2. Sarcoidosis
  3. Pulmonary embolism
  4. Tuberculosis

A 55-year-old obese woman presents to the ED with a recent onset of unilateral chest pain and shortness of breath. You query her about her recent past medical history. Which of the following conditions that could possibly appear as part of her past medical history is the most common cause of an acute pulmonary embolism?

  1. Hypertension
  2. Deep venous thrombosis
  3. Posttraumatic fat embolism
  4. Amniotic fluid embolism

In evaluating the patient described above, which of the following tests is considered to be the gold standard for diagnosing acute pulmonary embolism?

  1. High-resolution CT scan without contrast
  2. Ventilation-perfusion scan
  3. Spiral CT scanning
  4. Pulmonary angiography

 

 

Du har tenkt over svarene?

 

Helt sikker?

 

TD = 3

ED = 2

Evaluation = 4

 

 

 

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Gratulerer Vaio!! :D

 

Selv om det er mer enn nok av masete innslag om opptak til medisin, så spør jeg dere medisinstudenter likevel: Jeg endte opp med 5,76 i snitt og 3,5 av 4 mulige realfagpoeng. Har jeg sjanse til å komme inn Oslo høst tror dere? Og hva med våren? Det er jo så mange flere som har søkt i år :-/ Jeg dør eller blir mentalt syk på grunn av stress før jeg får vite om jeg kom inn eller ikke. Er jo ikke før 20. juli...

Lenke til kommentar
Gratulerer Vaio!! :D

 

Selv om det er mer enn nok av masete innslag om opptak til medisin, så spør jeg dere medisinstudenter likevel: Jeg endte opp med 5,76 i snitt og 3,5 av 4 mulige realfagpoeng. Har jeg sjanse til å komme inn Oslo høst tror dere? Og hva med våren? Det er jo så mange flere som har søkt i år :-/ Jeg dør eller blir mentalt syk på grunn av stress før jeg får vite om jeg kom inn eller ikke. Er jo ikke før 20. juli...

 

Jeg hadde 5,68 i 2007, og ville akkurat kommet inn på UiO, så jeg tror du har en god sjanse til å komme inn. Har du søkt på UiB, NTNU og UiT? Jeg tror du kommer inn i Oslo, men ingenting er sikkert... Det har vært økt søkning og det er nye regler i år, så tiden vil vise. Lykke til, hvis du har søkt andre steder i landet tror jeg du er garantert å komme inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...