Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg hadde vært fryktelig glad hvis noen medisinstudenter fra oslo kunne svart meg her! Jeg begynner på 5. semester til høsten - og klarer ikke å finne ut om klinikkene vi skal ha dette semesteret er obligatoriske? Regner nesten med det - men planlegger en ukes reise før jul og lurer på om jeg kan gå glipp av et par klinikker uten å få for mye fravær?

 

Hadde vært supert om noen hadde et svar på dette! Skal ringe skolen også, men redd for at det er dårlig med svar derfra nå i sommerferien..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde vært fryktelig glad hvis noen medisinstudenter fra oslo kunne svart meg her! Jeg begynner på 5. semester til høsten - og klarer ikke å finne ut om klinikkene vi skal ha dette semesteret er obligatoriske? Regner nesten med det - men planlegger en ukes reise før jul og lurer på om jeg kan gå glipp av et par klinikker uten å få for mye fravær?

Klinikkene er ikke obligatoriske, men klinisk-smågruppe er det.

Lenke til kommentar
Jeg hadde vært fryktelig glad hvis noen medisinstudenter fra oslo kunne svart meg her! Jeg begynner på 5. semester til høsten - og klarer ikke å finne ut om klinikkene vi skal ha dette semesteret er obligatoriske? Regner nesten med det - men planlegger en ukes reise før jul og lurer på om jeg kan gå glipp av et par klinikker uten å få for mye fravær?

Klinikkene er ikke obligatoriske, men klinisk-smågruppe er det.

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Tilleggsnotat:

 

Bakgrunn:

Det er svært interessant å snakke/arbeider med turnuskandidater som har studert i ulike verdensdeler.

 

Aktuelt:

Det eneste forskjell på kunnskapsmessig/efaringsmessig, er "hvor mye" hver enkel kandidat verdsetter/interessert i sitt yrke.

 

Vurdering:

"kvalitetsutdanning" i Norge er et latterlig argument.

 

:wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
er det noen som skal studere i debrecen her som ikke har funnet seg hybel/leilighet enda? skal selv starte på pre med. før jeg går over på medisin, og lurer på om det er flere som er i samme bås som meg?

Hei.

 

Det er en agent der borte som tar seg av alle umeds: Dr. Hamad.

Det skal være leiligheter/hybler tilgjengelig for premeds og meds i Moricz krt. Ellers finner det flere "fine" realestate agenter. Du kan også finne mye informasjon på facebook. :)

 

Et råd: Lokalisasjon er ikke viktig, De trenger ikke en leilighet i Bem Ter eller nagyiedei krt. Som oftes finner man billigere og kvalitetsleiligheter uten for "universitetsområdet".

Lykketil med fat-toalettene :devil:

 

Vaio :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hei!

 

)tråden m)

Jeg har allerede valgt samfunn,økonomi, språk som program, dette gjorde jeg før ferien. Men jeg har tenkt og vurdert litt om jeg burde ta realfag, pga jeg har lyst til å studere medisin. Jeg vet at snittet her i Norge, er sykt overdrevet, så jeg har dessverre ikke en sjans. Så jeg skal studere medisin i utlandet, og heldigvis så trenger nesten ikke 80% av skolene der matte r eller s. Så det er dette jeg kanskje skal velge hvis jeg tar realfag: Kjemi 1+2. biologi 1+2, og fyiskk 1 + matte 2p. Jeg har snakket men en som er representant i e av skolene, og det har anbefalt meg denne veien. Biologi har ikke så mye matte, jeg tror kanskje kjemi har litt, og enda mer i fysikk.

 

Hvis jeg kommer til å bytte til realfag, så kommer jeg virkelig til å jobbe hardt. Det er ikke no problem med det. Men jeg er også en person som ser veldig realistisk på ting, sånn at jeg ikke skuffer meg selv. Kommer jeg til å klare meg hvis jeg tar matte 2p(svakeste matten), + biologi 1+2, kjemi 1+2 og fysikk 1. ?

 

Det er ikke så mange dager igjen til skolestart, og jeg kan bytte til realfag den første dagen på skolen.

 

Så jeg lurer på om dette går ? Jeg tror det er bare fysikk som har mest matte, men skal seff jobbe hardt. Men hvis det blir virkelig FOR hardt, da kommer jeg virkelig til å angre. Så derfor vil jeg spørre folk som har gjort det jeg skal kanskje gjøre, eller har hatt realfag.

 

 

Jeg har sendt mail til en av representantene, og fått svar:

 

Du spør veldig vanskelig, for dette er meget individuelt. Siden det ikke er noe krav om matte, så er det mange som har valgt å ikke ta faget. Jeg har ikke fått noen tilbakemelding om at det var et dårlig valg eller at av den grunn sliter med kjemi og fysikk på studiet. Fysikken er matterelatert, men fysikk er det faget det er minst av i studiet. Jeg vil derfor ikke anbefale deg å bare ta 2kj og så både 2+3 fysikk, men heller motsatt: 2-3 kjemi, og 2fy.

 

Selv om jeg ikke har noen tilbakemelding på at det har vært dumt å ikke ta matte, kan jeg jo ikke garantere at det gjelder for deg også. Men min personlige mening er at det er bedre å konsentrere seg for å få god forståelse og karakterer i kjemi og biologi, enn å bruke mye energi på matte.Sliter man med matte og må bruke mye tid på det, så vil det gå ut over de andre fagene. Kan du konsentrere deg om kjemi og biologi (og litt fysikk) – får karakteren 4-5-6 – så kan du fagene såpass bra at det ikke blir noe problem på studiet

 

Spørsmål til de som har studert medisin i utlandet

Og en ting: Hvordan er det å studere i tulandet, spesielt innen medisin. Alt er jo på engelsk, må man beherske så bra engelsk, hvis man vurderer å dra til utlandet g sutdere medisin ? E av representantene sa at prøvene i Polen, er mest mutli choice osv.

Lenke til kommentar
Hei!

 

)tråden m)

Jeg har allerede valgt samfunn,økonomi, språk som program, dette gjorde jeg før ferien. Men jeg har tenkt og vurdert litt om jeg burde ta realfag, pga jeg har lyst til å studere medisin. Jeg vet at snittet her i Norge, er sykt overdrevet, så jeg har dessverre ikke en sjans. Så jeg skal studere medisin i utlandet, og heldigvis så trenger nesten ikke 80% av skolene der matte r eller s. Så det er dette jeg kanskje skal velge hvis jeg tar realfag: Kjemi 1+2. biologi 1+2, og fyiskk 1 + matte 2p. Jeg har snakket men en som er representant i e av skolene, og det har anbefalt meg denne veien. Biologi har ikke så mye matte, jeg tror kanskje kjemi har litt, og enda mer i fysikk.

 

Hvis jeg kommer til å bytte til realfag, så kommer jeg virkelig til å jobbe hardt. Det er ikke no problem med det. Men jeg er også en person som ser veldig realistisk på ting, sånn at jeg ikke skuffer meg selv. Kommer jeg til å klare meg hvis jeg tar matte 2p(svakeste matten), + biologi 1+2, kjemi 1+2 og fysikk 1. ?

 

Det er ikke så mange dager igjen til skolestart, og jeg kan bytte til realfag den første dagen på skolen.

 

Så jeg lurer på om dette går ? Jeg tror det er bare fysikk som har mest matte, men skal seff jobbe hardt. Men hvis det blir virkelig FOR hardt, da kommer jeg virkelig til å angre. Så derfor vil jeg spørre folk som har gjort det jeg skal kanskje gjøre, eller har hatt realfag.

 

 

Jeg har sendt mail til en av representantene, og fått svar:

 

Du spør veldig vanskelig, for dette er meget individuelt. Siden det ikke er noe krav om matte, så er det mange som har valgt å ikke ta faget. Jeg har ikke fått noen tilbakemelding om at det var et dårlig valg eller at av den grunn sliter med kjemi og fysikk på studiet. Fysikken er matterelatert, men fysikk er det faget det er minst av i studiet. Jeg vil derfor ikke anbefale deg å bare ta 2kj og så både 2+3 fysikk, men heller motsatt: 2-3 kjemi, og 2fy.

 

Selv om jeg ikke har noen tilbakemelding på at det har vært dumt å ikke ta matte, kan jeg jo ikke garantere at det gjelder for deg også. Men min personlige mening er at det er bedre å konsentrere seg for å få god forståelse og karakterer i kjemi og biologi, enn å bruke mye energi på matte.Sliter man med matte og må bruke mye tid på det, så vil det gå ut over de andre fagene. Kan du konsentrere deg om kjemi og biologi (og litt fysikk) – får karakteren 4-5-6 – så kan du fagene såpass bra at det ikke blir noe problem på studiet

 

Spørsmål til de som har studert medisin i utlandet

Og en ting: Hvordan er det å studere i tulandet, spesielt innen medisin. Alt er jo på engelsk, må man beherske så bra engelsk, hvis man vurderer å dra til utlandet g sutdere medisin ? E av representantene sa at prøvene i Polen, er mest mutli choice osv.

 

hei. det er ikke så mye matte første året på fysikk 1, det er litt mer pugg enn i fysikk 2 der det er mye matte. spør du meg så synes jeg at det er smart å ta R1 matte. da blir fysikken enklere, og matte er ikke så vanskelig heller. det kommer mest ann på innstilingen ovendor faget. synes du at matte er kjedelig, bør du nok ta 2P.

Lenke til kommentar
Hvordan er det å studere i tulandet, spesielt innen medisin.

Det er et dårlig spørsmål, i likehet med Hvordan ser Grønnfargen ut? Hvordan er søtsmaken?

De som har studert i utlandet har neppe studert i Norge og omvendt.

Det eneste, som både umed og normed er enig med, er at studiet i utlandet er mye vanskeligere. Mest sannsynlig pga. språk og kultur forskjell.

Alt er jo på engelsk, må man beherske så bra engelsk, hvis man vurderer å dra til utlandet g sutdere medisin ?

Klarer du bedre enn 500poeng på TOEFL, så skal det gå rimelig greit.

E av representantene sa at prøvene i Polen, er mest mutli choice osv.

Dette varierer fra land til land og fra universitet til universitet.

Ikke sats på lottolykken iallfall. ;)

 

Angående valg av realfag: sats på kjemi og biologi. Fysikk er det lite av..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Har i det siste tenkt mye på at medisin ville vært et bra studievalg for meg. Var en langhelg i Budapest nå og har blitt ennå mer interessert i å sjekke ut studiemulighetene der nede. Har forstått det sånn at Vaio studerer i Ungarn? Har du noen linker til info om studiene der nede?

 

Leser på studyhunary at man må ha både fysikk, kjemi og biologi. Kreves det 3FY, 3KJ og 3BI? Eller kan man slippe unna med et fag eller to på lavere nivå?

 

Så også at det er et årsstudie hvor man kan lære det man trenger til opptaksprøven. Tror ikke jeg får tatt alle fagene jeg trenger i løpet av dette året, så det er kanskje et godt alternativ for 2010/2011. Budapest var en helt sykt kul by, og jeg tror jeg kunne likt meg utrolig bra der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...