Gå til innhold

Den unødvendige kritikken av USA


Anbefalte innlegg

Om 2 år bruker Kina mere penger på militær en USA. Dette er et regime med over 4 ganger flere folk en USA, nesten like sterk økonomisk, har 4 ganger så stor hær, okkuperer land, har mindre frihet en USA, er imperalistiske med å kjøpe opp Amerikansk media og næringsliv, mere korrupte, har større skiller mellom fattig og rik en USA og en en god venn av brutale massemordere.

 

Hvorfor klager ingen på Kina?

Endret av Peter_Lynch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du påpeker det er 4 ganger så mange kinesere som amerikanere. Så er vell i grunn ikke så rart om de bruker mye penger, men gjør de egentlig det? Kilde takk.

 

4 ganger så stor hær sier du. Igjen de er fire ganger så mange så ikke så rart.

Hva vet du om frihet i kina. Av de får kinsere jeg snakker med og de få amerikanere jeg snakker med virker det for meg som om de ikke lever så veldig forskjelige liv.

 

Men det er jo tydelig at det er store forskjeller i kina. Er enorme forskjeller mellom fattig å rik i begge land så ser ikke helt poenget ditt her. Forskjellen blir vel at det er flere av middelklassen og de virkelige rike i USA.

 

Kina har foresten gjor store fremskritt de siste årene med å få mange flere over fattigdomsgrensen.

 

Hvordan er det imperialisitisk å kjøpe opp amerikanske selskaper? Hadde det ikke vert for at enkelte kjøper aksjer hadde ikke dagens finanssystem fungert. Og hva hadde vell USA vert uten kapitalisme?

 

Og helt til slutt, mange "klager" på kina. Du har kanskje ikke fått med deg alt opstyret med OL i Bejing. Er vell også en fyr i Inda ved navn Dalei Lama som gjevnt over motarbeider kinas okupasjon av tibet.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

K

I

L

D

E

R

?

 

Kritiske til Kina også, bare de gjør ikke så svære mediebrølere. Forøvrig er det rart å kalle Kina imperialistiske fordi de investerer i utlandet. Mens du kaller Irak for tyver ettersom de tok tilbake det amerikanske firmaer investerte der.

 

Og helt til slutt, mange "klager" på kina. Du har kanskje ikke fått med deg alt opstyret med OL i Bejing. Er vell også en fyr i Inda ved navn Dalei Lama som gjevnt over motarbeider kinas okupasjon av tibet.

 

Så intervju med Dalai Lama, han sa at Kina var ett gammelt rike og fortjente å holde OL.

Men han jobber selvfølgelig i mot de.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Som du påpeker det er 4 ganger så mange kinesere som amerikanere. Så er vell i grunn ikke så rart om de bruker mye penger, men gjør de egentlig det? Kilde takk.

 

4 ganger så stor hær sier du. Igjen de er fire ganger så mange så ikke så rart.

Hva vet du om frihet i kina. Av de får kinsere jeg snakker med og de få amerikanere jeg snakker med virker det for meg som om de ikke lever så veldig forskjelige liv.

 

Men det er jo tydelig at det er store forskjeller i kina. Er enorme forskjeller mellom fattig å rik i begge land så ser ikke helt poenget ditt her. Forskjellen blir vel at det er flere av middelklassen og de virkelige rike i USA.

 

Kina har foresten gjor store fremskritt de siste årene med å få mange flere over fattigdomsgrensen.

 

Hvordan er det imperialisitisk å kjøpe opp amerikanske selskaper? Hadde det ikke vert for at enkelte kjøper aksjer hadde ikke dagens finanssystem fungert. Og hva hadde vell USA vert uten kapitalisme?

 

Og helt til slutt, mange "klager" på kina. Du har kanskje ikke fått med deg alt opstyret med OL i Bejing. Er vell også en fyr i Inda ved navn Dalei Lama som gjevnt over motarbeider kinas okupasjon av tibet.

 

Grunnen til at jeg sa dette var fordi folk begrunner USA kritikken med at de har mange folk, verdens største økonomi og verdens mektigste land.

 

Synes du det er greit av staten tvinger folk til å betale skatt så de kan kjøpe amerikanskt media så de kan spre propaganda?

Lenke til kommentar
Som du påpeker det er 4 ganger så mange kinesere som amerikanere. Så er vell i grunn ikke så rart om de bruker mye penger, men gjør de egentlig det? Kilde takk.

 

4 ganger så stor hær sier du. Igjen de er fire ganger så mange så ikke så rart.

Hva vet du om frihet i kina. Av de får kinsere jeg snakker med og de få amerikanere jeg snakker med virker det for meg som om de ikke lever så veldig forskjelige liv.

 

Men det er jo tydelig at det er store forskjeller i kina. Er enorme forskjeller mellom fattig å rik i begge land så ser ikke helt poenget ditt her. Forskjellen blir vel at det er flere av middelklassen og de virkelige rike i USA.

 

Kina har foresten gjor store fremskritt de siste årene med å få mange flere over fattigdomsgrensen.

 

Hvordan er det imperialisitisk å kjøpe opp amerikanske selskaper? Hadde det ikke vert for at enkelte kjøper aksjer hadde ikke dagens finanssystem fungert. Og hva hadde vell USA vert uten kapitalisme?

 

Og helt til slutt, mange "klager" på kina. Du har kanskje ikke fått med deg alt opstyret med OL i Bejing. Er vell også en fyr i Inda ved navn Dalei Lama som gjevnt over motarbeider kinas okupasjon av tibet.

 

Grunnen til at jeg sa dette var fordi folk begrunner USA kritikken med at de har mange folk, verdens største økonomi og verdens mektigste land.

 

Synes du det er greit av staten tvinger folk til å betale skatt så de kan kjøpe amerikanskt media så de kan spre propaganda?

 

Nei, de begrunner kritikken med en imperialistisk foreign policy, og at en unipolar verden der USA tar seg til rette internasjonalt ikke akkurat er det mange ønsker.

 

Kilde til statlig kjøpte kommersielle medier i USA av Kina?

 

Hva slags propaganda skal Kina spre der borte da?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Om 2 år bruker Kina mere penger på militær en USA. Dette er et regime med over 4 ganger flere folk en USA, nesten like sterk økonomisk, har 4 ganger så stor hær, okkuperer land, har mindre frihet en USA, er imperalistiske med å kjøpe opp Amerikansk media og næringsliv, mere korrupte, har større skiller mellom fattig og rik en USA og en en god venn av brutale massemordere.

 

Hvorfor klager ingen på Kina?

Lurer litt på den delen jeg... Mener du at hæren er 4 ganger så stor men bruker like mye? Betyr det da at kineserne bruker en fjerdedel per soldat?

 

Kilder til at Kina bestikker amerikansk media til propaganda? Høres helt fjernt ut.

Lenke til kommentar
Om 2 år bruker Kina mere penger på militær en USA. Dette er et regime med over 4 ganger flere folk en USA, nesten like sterk økonomisk, har 4 ganger så stor hær, okkuperer land, har mindre frihet en USA, er imperalistiske med å kjøpe opp Amerikansk media og næringsliv, mere korrupte, har større skiller mellom fattig og rik en USA og en en god venn av brutale massemordere.

 

Hvorfor klager ingen på Kina?

Lurer litt på den delen jeg... Mener du at hæren er 4 ganger så stor men bruker like mye? Betyr det da at kineserne bruker en fjerdedel per soldat?

 

Kilder til at Kina bestikker amerikansk media til propaganda? Høres helt fjernt ut.

 

Hær de kan mobilisere raskt. Dessuten blir det billigere når de har få fly, tanks og andre dyre ting.

Lenke til kommentar
Om 2 år bruker Kina mere penger på militær en USA. Dette er et regime med over 4 ganger flere folk en USA, nesten like sterk økonomisk, har 4 ganger så stor hær, okkuperer land, har mindre frihet en USA, er imperalistiske med å kjøpe opp Amerikansk media og næringsliv, mere korrupte, har større skiller mellom fattig og rik en USA og en en god venn av brutale massemordere.

 

Hvorfor klager ingen på Kina?

Lurer litt på den delen jeg... Mener du at hæren er 4 ganger så stor men bruker like mye? Betyr det da at kineserne bruker en fjerdedel per soldat?

 

Kilder til at Kina bestikker amerikansk media til propaganda? Høres helt fjernt ut.

 

Hær de kan mobilisere raskt. Dessuten blir det billigere når de har få fly, tanks og andre dyre ting.

 

Men hær uten støtte fra disse dyre tingene er en rimelig ubrukelig militærmakt. Men igjen -----> KILDER <----

Lenke til kommentar
Om 2 år bruker Kina mere penger på militær en USA. Dette er et regime med over 4 ganger flere folk en USA, nesten like sterk økonomisk, har 4 ganger så stor hær, okkuperer land, har mindre frihet en USA, er imperalistiske med å kjøpe opp Amerikansk media og næringsliv, mere korrupte, har større skiller mellom fattig og rik en USA og en en god venn av brutale massemordere.

 

Hvorfor klager ingen på Kina?

Lurer litt på den delen jeg... Mener du at hæren er 4 ganger så stor men bruker like mye? Betyr det da at kineserne bruker en fjerdedel per soldat?

 

Kilder til at Kina bestikker amerikansk media til propaganda? Høres helt fjernt ut.

 

Hær de kan mobilisere raskt. Dessuten blir det billigere når de har få fly, tanks og andre dyre ting.

 

Men hær uten støtte fra disse dyre tingene er en rimelig ubrukelig militærmakt. Men igjen -----> KILDER <----

 

World fact book.

Lenke til kommentar

Kina har ikke så stor hær som USA, men kan mobilisere på samme måte som USA ufattelig store mengder med soldater. USA kriger, og har mer mobilisert enn China.

Klart storebror får kritikk, og når media tjener på oss "dumme" lesere som stoler blint på dem så er det ikke rart at folk blir kanskje litt forvirret og ikke har helt peiling..

 

Snakker man ofte med amerikanske så skal du se at det popper litt info opp i hodet om at amerika ikke er så verst alikevel, SELV OM de gjør mye rart foran oss nordmenn som bare nikker og er med på leken:)

Lenke til kommentar
Om 2 år bruker Kina mere penger på militær en USA. Dette er et regime med over 4 ganger flere folk en USA, nesten like sterk økonomisk, har 4 ganger så stor hær, okkuperer land, har mindre frihet en USA, er imperalistiske med å kjøpe opp Amerikansk media og næringsliv, mere korrupte, har større skiller mellom fattig og rik en USA og en en god venn av brutale massemordere.

 

Hvorfor klager ingen på Kina?

 

Det som man kritiserer med USA er da mer at de missbruker den enorme makten de har hatt i verden siden Sovjetunionen falt til å gjøre akkurat som de selv vil. Det er da ingen grunn til å kritisere hverken USA eller Kina eller Russland for den saks skyld for at de bruker mye penger på militæret om de ønsker det.

Og USA er i aller høyeste grad bestevenn med en brutal folkemorder, nemelig Israel.

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke så mye å tilføre debatten men må få lov til å kommentere det faktum:

 

Selv om kina er ille så betyr vel det ikke at man ikke kan kritisere usa.

Usa er alliert og betyr mer for oss enn hva kina forsvarsmessig, dermed har vi en større rett til å kritisere.

 

Og hvis trådstarter vil kritisere kina så ønsker jeg han velkommen men ikke med det argumentet at kina er imperialister pga at de kjøper selskaper i usa. Kina er med wto og har dermed en åpen handelsavtale med usa. De fleste store selskaper i usa har divisjoner i kina.

Det er ikke til å unngå å nevne at usa bedriver med et ganske så sterkt kulturimperialisme over hele verden, mcdonald, cola osv. uten at det trenger å være så ille.

Lenke til kommentar

Ening i mye som er sakt her... USA er et fint land med fine mennesker men en SINNSYKT FUCKED UP MØKKA GOVOURMENT/presidentstyre! George Bush er ikke det gram bedre enn Saddam hussein/osama bin laden, De terroriserer USA,andre land, ikke bra i det hele tatt, de holder ett helvette for sitt eget folk, helt feil styre osv.... bush og co derimot, lager ikke hellvette i usa, men ellers i verden(spesielt midtøsten), går til krig på falske begrunnelser, hvor de også IKKE får tillatelse fra FN til å gå i krig! Da går det automatisk over til terrorisme etter min mening, (ikke lovlig grunnlag til å krige=terrorisme hvis det foregår). Irak masseødeleggelsesvåpen? største lol ever. tok en uke å ta over landet omtrent, mange uskyldige liv og blod tapt, ikke en dritt av masseødeleggelsesvåpen å se...

 

 

De er det største maktlandet som alle vet.. og misbruker det utrolig mye, powerabusers deluxe. derfor skal man kritisere politikken i usa, når presidenten fikk karakter 2 i politikk på skolen, og forsatt blir president er det noe ruskende galt. Bush har ikke gjort noe godt for usa/omverdenen. skyldig i mange tapte menneskeliv, STYRTA dollern til hælvette, hvis ikke lenger ned! Sender unge mennesker til krig, utnytter fattig ungdom med å si de får penger for å krige/tjene landet sitt, mens de havner i ett hellvette uten like, og kommer ofte hjem i kister. Ikke en eneste krig siden 2. verdenskrig usa har vært med i som de burde vært med i! bare tull og folkemord uten mening fra dem sin side... kriger de ikke har en dritt å gjøre i, bare skal vise makt og drite seg ut etter min mening!

 

 

 

Regner med jeg for en masse tilbake meldinger/klager/enighet på dette, jeg sier min mening, og kommer aldri til å endre den! er så sterkt imot presidentstyret i usa for tiden! Clinton var en god politiker som blei kicka pga utroskap, og de velger den apen av en talentløs dust bush 2 ganger på rad... Amerikanske folket virker hjernevaska, virker som om de leser aviser/pressemeldinger på skolen og blir helt borte iforhold til resten av verden! Jeg vil anta at de går på en smell en dag, gudene veit hvor lenge til men jeg gleder meg egentlig! De må ha en kongesmell for å lære, dessverre!

Lenke til kommentar

Keegar

 

Jeg er enig med deg i mye av det du skriver. Selv er jeg utrolig interessert/ fassinert av USA. Det er muligens det mest innholdsrike og interessange landet i verden. Og det jeg ser negativt med USA for tiden er regjeringen. Jeg synes det er trist at USA som nasjon og som befolkning mister respekt og tillit pga regjeringen. Amerikanerne generelt fortjener bedere.

Jeg er helt enig med deg ang. Irak. Det fantes hverken masseødeleggelsesvåpen eller kontakt med Al Qaida blant Saddam Husseins regime og Baathpartiet utgjorde ingen trussel mot USA (eller noen andre for den saks skyld).

 

Hvorvidt USA fortsatt er den globale supermakt er jeg litt usikker på. Jeg tror at både Russland og Kina kunne gitt USA konkuranse militært og økonomisk. Om de ikke kan det nå så tror jeg de kan det om få år. Men jeg er enig i at USA har brukt/ missbrukt den makten de har/ har hatt flere ganger.

 

Ang. at Bush ble valt til president to ganger så er jeg litt forsiktig med å kritisere det amerikanske folket siden det var snakk om valgjuks begge ganger. At Bush og regjeringen hans har ødelagt amerikansk økonomi er jeg enig i (det er vel tatt opp i tråden USA vil gå konkurs) og jeg er helt enig i at de har lurt/ villedet studenter til å ta militærtjeneste for å betale for utdanning. Som du sier kommer mange av dem hjem i kister.

Om USA har dummet seg ut i hver krig/ militær konflikt siden 2. verdenskrig er jeg ikke sikker på, men de har i alle fall gjort det i Irakkrigen.

 

Siden Bush og regjeringen hans taper mer og mer støtte er jeg litt uenig i at det amerikanske folket virker hjernevasket. De ble skremt av taler om at Irak hadde masseødeleggelsesvåpen samt sammarbeid med Al Qaida. De ser ting klarere nå virker det som og det synes jeg er bra.

 

Jeg er uenig i at USA/ amerikanerne generelt bør/ vil gå på en smell, men jeg håper at både de og resten av verden kan lære noe av alt det som skjer nå, nemelig at krig og missbruk av militær makt aldri fører noe godt med seg.

Lenke til kommentar

The Patriot Act for meg til å stille spørsmål ved Amerika. Patriotenes land my ass, den er jo en fin kontrast til 'The Bill of rights', sin "Freedom of speech", hihi.

 

Hva Isreal og Palestina angår: Jeg aner ikke hvordan folk kan være dumme nok til å velge en side, for å så å kalle den andre parten; "Brutale folkemordere". Hva med å renske sin egen bakgård? Både Israel, og Palestin, har sine svin på skogen..

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at Kina har svin på skauen de og. Men det er ikke alle svina vi her hjemme kan forstå som dem.

Som at hver kvinne kun får føde ett barn. Dette kan høres sykt ut i utgangspunktet, men faktum er at det er helt nødvendig begrensning av folkevekst. De måtte/må gjøre noe om de ikke skal bli alt for mange. De er mange allerede, og altfor mange innbyggere i et land kan føre til stygge ting.

Jeg jobber endel mot kina. Selv om vilkårene deres høres rare/undertrykkende ut for oss, er det ikke slik den jevne kineser oppfatter det. De mener selv de har det ganske så greit faktisk.

Dette har mye å gjøre med at de har en annen mentalitet, de er mer "flokkdyr" enn vi er. De har mindre selvstendig initiativ, og fungerer best når de blir ledet. Og de har ikke noe mot å bli ledet heller.

Jeg tror det er vanskelig for oss å forstå. For meg og, men jeg ser likevel at det er slik i praksis.

Lenke til kommentar
Ang. at Bush ble valt til president to ganger så er jeg litt forsiktig med å kritisere det amerikanske folket siden det var snakk om valgjuks begge ganger.

Akkurat dette er det litt tåpelig å henge seg opp i. Om det så var Gore og Kerry som vant valgene, så er det uansett snakk om ørsmå marginer.

 

Hvorfor skulle det være tåpelig å henge seg opp i? Dersom Bush ikke skulle ha vunnet noen av gangene så har jo to andre blitt snytt for presidentstillingen.

Og nå mente jeg det også som et svar på at det amerikanske folket virket hjernevasket siden de gjennvalgte Bush.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...