Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Normalt skal barberkremer og -såper piskes opp med vann, ja. Gel (fra Gillette) også. Foam på boks trenger ikke vann, men du bør fortsatt myke opp skjegget med varmt vann før du barberer deg. Gjør det som en del av det å rengjøre ansiktet, enten i dusjen eller foran speilet.

Å ta varm klut i ansiktet før en innseping kan nok hjelpe, men å "kaste" det varmeste springvann (som du tåler) i ansiktet er minst ti ganger bedre.  Bøy dere over vasken og kast varmt vann der som det skal berberes i minst tyve til tredve sekunder.  Ingen preshave kan måle seg med dette, heller ingen varme duker.

 

Hvorfor skal krem og sepe piskes opp?  Det er de siste 20+  år disse vanvittige ideene er kommet, og disse ideene har ingen "historiske" referanser.  

Lenke til kommentar

LES MITT INNLEGG OG HVA JEG SKREV!

 

Jeg brukte ordet "piske opp skum".  Skal vi piske opp skum i ansiktet?  Selvfølgelig ikke, da skal vi sepe oss inn, og da kommer det også skum.  Skummet er en reaksjon på en god sepe og en god innseping.  Å piske opp skum gjør vi i en skål.  

 

Vi skal ikke langt tilbake i tid hvor vi måtte kjøpe barbersepe i løs vekt.  Denne ble lagt i en skål, så tok vi kosten med varmt vann på, snurret denne i sepen, for så å ta kosten direkte i ansiktet.  Da "utvider" sepen seg, og hele innsepings området blir hvitt av sepen som også er skummet.  I dag får vi flotte seper og kremer som er i en pen skål.  Derfor slipper vi i dag å ha egne skåler.  Vi har også på markedet en liten mugge, hvor et lite sepestykke plasseres oppå muggen.  Jeg er rimelig sikker på at slike mugger ble laget før hjemmene, stort sett, hadde varmt vann.  Da måtte det varmes opp vann, og noe av dette vannet fikk den som skulle barbere seg ned i muggen.  Da kunne han få den rette balansen mellom vann og sepe.

 

Som barber, har jeg opplevd de gamle tider.  Det var strengt forbudt å bruke barberkosten i ansiktet på kunden, grunnet hygienen, det skulle piskes opp sepe i en skål, for så å bruke hånden å sepe inn skummet i ansiktet på kunden.  Dessverre ble innsepingen ikke så god som det ville blitt hvis vi kunne bruke kost.  Skummet tørket fortere, grunnet en enkel årsak:  Vi hadde skummet opp sepen, slik at den ikke gir mer fra seg.  Da har skummet kun en vei å gå, TILBAKE!  Vi hadde tatt et utviklet skum, for så å ødelegge dette med ytterlige noen minutter innseping med hånden.  Noe av det samme vil skje hvis vi lager skum, for så å bruke kosten å sepe seg inn med, ytterligere i noen minutter.  En gang under læretiden rullet jeg av noe skum med kosten på kundens ansikt.  Læremesteren kom bort til meg og sa:  "En gang til, da er det rett ut".

 

I demonstrasjoner  på nettet legges det masse krem i skålen, det er å kaste vekk sepe.  Målt i en barberkrem tube, trengs det toppen i halv cm på haken.  Varmt vann på kosten, kosten på kremen, for så å fordele dette utover, og dette er mer en nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal krem og sepe piskes opp?  Det er de siste 20+  år disse vanvittige ideene er kommet, og disse ideene har ingen "historiske" referanser.  H

 

Har sett mang en video på youtube, der det går sport i å piske opp barberkrem/såpe som om det var en bløtkake man skulle lage.  Jeg tror dette henger sammen med at folk tror at kremen/såpa skal ha samme konsistens som den som kommer ut av en sprayboks.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal krem og sepe piskes opp?  Det er de siste 20+  år disse vanvittige ideene er kommet, og disse ideene har ingen "historiske" referanser.  

 

 

Jeg brukte ordet "piske opp skum".  Skal vi piske opp skum i ansiktet?  Selvfølgelig ikke, da skal vi sepe oss inn, og da kommer det også skum.  Skummet er en reaksjon på en god sepe og en god innseping.  Å piske opp skum gjør vi i en skål.

(Mine uthevinger.)

 

Hvis du tar en kikk på johanf sin post så skrev han vel heller ikke at man skal piske opp skummet i ansiktet, så jeg skjønner ikke hvorfor du legger deg på en linje med kjefting og begrepsbruk som "vanvittige ideer". (Hint: Å skrive med STORE BOKSTAVER og avslutte med utropstegn tilsvarer skriking/roping på internett.)

 

Jeg tror nok dere egentlig er enige, bare at begrepsbruken er litt forskjellig. Å såpe seg inn med kost (evt. skumme opp kremen, som sikkert noen kaller å piske opp kremen) gir etter min erfaring bedre resultat enn å påføre ferdig skum, slik du også skriver.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal krem og sepe piskes opp?  Det er de siste 20+  år disse vanvittige ideene er kommet, og disse ideene har ingen "historiske" referanser.  

 

 

Jeg brukte ordet "piske opp skum".  Skal vi piske opp skum i ansiktet?  Selvfølgelig ikke, da skal vi sepe oss inn, og da kommer det også skum.  Skummet er en reaksjon på en god sepe og en god innseping.  Å piske opp skum gjør vi i en skål.

(Mine uthevinger.)

 

Hvis du tar en kikk på johanf sin post så skrev han vel heller ikke at man skal piske opp skummet i ansiktet, så jeg skjønner ikke hvorfor du legger deg på en linje med kjefting og begrepsbruk som "vanvittige ideer". (Hint: Å skrive med STORE BOKSTAVER og avslutte med utropstegn tilsvarer skriking/roping på internett.)

 

Jeg tror nok dere egentlig er enige, bare at begrepsbruken er litt forskjellig. Å såpe seg inn med kost (evt. skumme opp kremen, som sikkert noen kaller å piske opp kremen) gir etter min erfaring bedre resultat enn å påføre ferdig skum, slik du også skriver.

 

Det er jeg som skrev "piskes opp", 

 

 

Hvorfor skal krem og sepe piskes opp?  Det er de siste 20+  år disse vanvittige ideene er kommet, og disse ideene har ingen "historiske" referanser.  

 

 

Jeg brukte ordet "piske opp skum".  Skal vi piske opp skum i ansiktet?  Selvfølgelig ikke, da skal vi sepe oss inn, og da kommer det også skum.  Skummet er en reaksjon på en god sepe og en god innseping.  Å piske opp skum gjør vi i en skål.

(Mine uthevinger.)

 

Hvis du tar en kikk på johanf sin post så skrev han vel heller ikke at man skal piske opp skummet i ansiktet, så jeg skjønner ikke hvorfor du legger deg på en linje med kjefting og begrepsbruk som "vanvittige ideer". (Hint: Å skrive med STORE BOKSTAVER og avslutte med utropstegn tilsvarer skriking/roping på internett.)

 

Jeg tror nok dere egentlig er enige, bare at begrepsbruken er litt forskjellig. Å såpe seg inn med kost (evt. skumme opp kremen, som sikkert noen kaller å piske opp kremen) gir etter min erfaring bedre resultat enn å påføre ferdig skum, slik du også skriver.

 

johanf skrev:  "normalt skal barberkrem og såper piskes opp med vann".  Det var dette jeg svarte på.  johanf svar til meg efter dette var en "moderasjon".

 

Å bruke store bokstaver, eller utropstegn er ikke å skrike.

Lenke til kommentar

 

 

Kan man kjøpe sånn blad pakke på ebay? Med flere forskjellige barbermerker, i en pakke

 

Du kan sette sammen din egen pakke: http://www.ebay.com/itm/Double-Edge-Razor-Blade-Sample-Mixed-Pack-for-Safety-Razor-CREATE-YOUR-SELECTION-/282298788656?var=&hash=item41ba51ab30:m:mSjeyEIvcNqA9LWsU7Xghnw

 

10kr pr pakke?

 

 

Fant bare en tilfeldig link til deg, og sjekket ikke prisen.  Er bare å søke på double edge razor blade sample pack på ebay så får du opp drøssevis av treff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...