Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Jeg ville sett mest på dovo shavette, og feather ac;

 

De andre rimelige alternativene når ikke helt opp til dovo sin shavette, siden den er virkelig god og gjennomtenkt. Bladholderdesignet, og ergonomien gjør at man får god kontroll, og over middels feedback - minner på et vis om en fleksibel kniv, og det er flott.

 

Feather ac, er dyr og litt... perfekt. Designet rundt en egen bladstandard, godt påkostet, og gjør jobben perfekt. Er litt stivere enn dovo shavette-en, men gir fremdeles god feedback. Minner litt om en solid og stiv kniv.

 

Jeg liker skikkelige kniver; men jeg må innrømme at det er utrolig snedig med en vedlikeholdsfri feather, av og til. (KAI Captain i japansk stil)

 

Dovo shavette, og feather ac, er begge gode nok til at de kan være et logisk steg på veien mot å finne ut av om man kan trives med en skikkelig kniv. Men vær skeptisk til andre shavette-er; dovo sin er i en klasse for seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker omtrent ti minutter med maskin fordi halsen er ujevn og håret vokser i veldig varierende retninger. Med kniv bruker jeg omtrent to minutter og å bytte blad tar sekunder. Poenget med kniven min for meg er at den er skarp, vedlikeholdsfri, takler alt av hårlengder, kommer til over alt på fjeset og på grunn av den lave vekten og balansegrepet du har på kniven gir mye bedre tilbakemelding til hånda enn en DE-høvel.

Interessante poenger det der. Selv med ettbladshøvler er det visse områder jeg liksom ikke alltid får til. Området på siden og på adamseplet. Området bakerst på haka. Og noen ganger rett under haka.

Lenke til kommentar

Har forstått at Barbershop.no er eksemplariske hva service angår, så tror dere at om jeg la med et høflig spørsmål om det i kommentarsfeltet, så ville de gitt meg noen prøveblader av ulike merker så jeg fikk bestemt meg for en sort? Bestillingen blir på ca. 1200 kr, så er jo kanskje ikke av de minste.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har erfaring med å bruke en krem som ikke skummer når dere barberer dere? Per i dag bruker jeg en krem fra Lush som ikke skummer med en vanlig Gillette-høvel, men har nylig bestilt en Mühle-høvel, og tenkt til å gå over til tradisjonell barbering. Finnes det noen god grunn til at jeg bør begynne med en skummende krem og evt. børste? I så fall, hvilke produsenter har gode, veganske alternativer?

Lenke til kommentar

Ingen erfaring, men jeg kan ikke tenke meg at det skal bli noe problem. Jeg har barbert meg med ren olje uten problemer. Poenget er glatt overflate.

 

Edit: Når jeg tenker meg om har jeg barbert meg med 3p, som er en ren krem som bare spres på ansiktet. Ingen stor suksess, olje funka bedre...

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har erfaring med å bruke en krem som ikke skummer når dere barberer dere? Per i dag bruker jeg en krem fra Lush som ikke skummer med en vanlig Gillette-høvel, men har nylig bestilt en Mühle-høvel, og tenkt til å gå over til tradisjonell barbering. Finnes det noen god grunn til at jeg bør begynne med en skummende krem og evt. børste? I så fall, hvilke produsenter har gode, veganske alternativer?

Det ligger litt i ordet wetshave at det skal være vått. Såpe og kost væter skjegget bedre enn skum fra sprayboks. Å skumme opp med kost er uansett en del av kosen med en god barbering. Etter litt øvelse tar det ikke lang tid heller å få et godt og fuktig skum. Gilettehøvel med såpe og kost er imo bedre enn en safety razor og boksskum.

 

Å finne vegansk såpe er vel ikke vanskelig (med mindre det er vanlig å bruke dyrefett. Det vet jeg ikke noe om), men for å være helt sikker kan du gå for L'Occitane sin såpe. Kremen er visst ikke bra, uten at jeg har prøvd den. The Body Shop har en absolutt kurant børste, som er vel verdt prisen (119 kr).

Lenke til kommentar

Har forstått at Barbershop.no er eksemplariske hva service angår, så tror dere at om jeg la med et høflig spørsmål om det i kommentarsfeltet, så ville de gitt meg noen prøveblader av ulike merker så jeg fikk bestemt meg for en sort? Bestillingen blir på ca. 1200 kr, så er jo kanskje ikke av de minste.

 

Alternativt kan du jo handle dette rimelig på nett. Denne pakken er mer enn nok og du får den hjem for godt under hundrelappen, leveringstid ca 1 uke.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har erfaring med å bruke en krem som ikke skummer når dere barberer dere? Per i dag bruker jeg en krem fra Lush som ikke skummer med en vanlig Gillette-høvel, men har nylig bestilt en Mühle-høvel, og tenkt til å gå over til tradisjonell barbering. Finnes det noen god grunn til at jeg bør begynne med en skummende krem og evt. børste? I så fall, hvilke produsenter har gode, veganske alternativer?

 

Hvilken Lush-krem bruker du? Hvordan er den? Hadde vært greit med tips om noe som er praktisk på reise uten kost.

Lenke til kommentar

Den heter Shave the Planet, men jeg tror ikke den er å få tak i i Norge, de som jobber på Lush på byporten hadde i hvert fall ikke hørt om den. De har dog to andre kremer, men de har honning i seg.

 

Er det noen av dere som har erfaring med å bruke en krem som ikke skummer når dere barberer dere? Per i dag bruker jeg en krem fra Lush som ikke skummer med en vanlig Gillette-høvel, men har nylig bestilt en Mühle-høvel, og tenkt til å gå over til tradisjonell barbering. Finnes det noen god grunn til at jeg bør begynne med en skummende krem og evt. børste? I så fall, hvilke produsenter har gode, veganske alternativer?

Det ligger litt i ordet wetshave at det skal være vått. Såpe og kost væter skjegget bedre enn skum fra sprayboks. Å skumme opp med kost er uansett en del av kosen med en god barbering. Etter litt øvelse tar det ikke lang tid heller å få et godt og fuktig skum. Gilettehøvel med såpe og kost er imo bedre enn en safety razor og boksskum.

 

Å finne vegansk såpe er vel ikke vanskelig (med mindre det er vanlig å bruke dyrefett. Det vet jeg ikke noe om), men for å være helt sikker kan du gå for L'Occitane sin såpe. Kremen er visst ikke bra, uten at jeg har prøvd den. The Body Shop har en absolutt kurant børste, som er vel verdt prisen (119 kr).

 

Det er ikke en sprayboks. Det er en krem som ligner f.eks fuktighetskrem som du bare smører utover ansiktet.

 

Det er ganske vanlig å bruke dyrefett, men det er enda vanligere å bruke lanolin (som kommer fra saueull) og de aller fleste store produsentene driver med dyretesting, eller kjøper fra selskap som driver med dyretesting.

Lenke til kommentar

Den heter Shave the Planet, men jeg tror ikke den er å få tak i i Norge, de som jobber på Lush på byporten hadde i hvert fall ikke hørt om den. De har dog to andre kremer, men de har honning i seg.

Og problemet med honning er..? At det kommer fra bikuber?

Skjønner forresten nå hva du mener med krem. Slik krem har jeg aldri prøvd, så kan ikke si om det er bedre eller verre enn såpe og kost. The Body Shop har en krem man koster opp til skum.

Lenke til kommentar

Måtte bruke min fars navn. Bestilling er lagt inn.

 

Handlelista ble som følger:

 

DOVO Shavette - Aliminium: 349,-

Mühle Classic Style Silver Tip barberkost - krem: 349,-

Derby Extra blader til Shavette 100-pakning: 89,-

Proraso styptic gel - stopper blødning: 29,-

Portland General Store Whiskey aftershave: 149,- (syntes denne serien så veldig interessant ut)

Taylor of Old Bond Street barberkrem i tube - sitron og lime: 109,- (er svak for alt med sitron i)

Portland General Store Whiskey barbersåpe: 135,-

Proraso barbersåpe i skål - Eukalyptus og Menthol: 79,- (de hadde ikke igjen den på tube, men jeg ville få testet den "berømte" avkjølende effekten eukalyptusproduktene til Proraso har)

 

Sum inkl. porto og fakturagebyr: 1408,25

 

Jaja, god kveld, folkens. Håper jeg blir fornøyd med denne investeringen, og at jeg ikke bruker for lang tid på å lære meg å bruke Shavette'n.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har erfaring med å bruke en krem som ikke skummer når dere barberer dere? Per i dag bruker jeg en krem fra Lush som ikke skummer med en vanlig Gillette-høvel, men har nylig bestilt en Mühle-høvel, og tenkt til å gå over til tradisjonell barbering. Finnes det noen god grunn til at jeg bør begynne med en skummende krem og evt. børste? I så fall, hvilke produsenter har gode, veganske alternativer?

 

 

Jeg kjøpte Shave the Planet i 2009 da den fortsatt fantes her til lands, og brukte den sammen med DE-høvelen min. Det er ikke noe problem i det hele tatt , og barberingen blir fin den.

 

--

 

Gikk nylig over til Merkur 38C, da jeg ønsket en litt tyngre høvel. Sammen med Cella-såpe har jeg funnet en kombinasjon som er super. Har forøvrig såpe som sikkert kommer til å vare de neste 10 åra. Jeg pleier å kjøpe med meg såpe fra utlandet, og da jeg gikk over barberskapet i dag så jeg at jeg hadde 7 Arko-sticker (En Arko-stick holder i over ett år med mitt bruk), 1 no-name tyrkisk såpe, 5 Arko-kremer, 3 Derby-kremer og 3 Hobby-kremer. Med en prislapp på 1-6 kr per stk. er det vanskelig å la være å kjøpe noe. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...