Gå til innhold

Heller hijab en bunad?


Anbefalte innlegg

Du har ikke hatt så mye mer for Norges historie å gjøre, du heller. Du er bare heldig som er født her, men i stedet for å prise deg lykkelig over hvor fint utgangspunkt du har i forhold til 90% av verdens befolkning, så velger du heller å bli nasjonalistisk. Du virker som du er stolt over å være nordmann, som om du har gjort noe for å bli det, eller gjort noe siden du ble født for å vise at du er spesielt norsk. At en innvandrer feirer sitt nye land er det ingenting galt med, og man ser ofte at de feirer landet mer entusiastisk enn mange norske som ikke tenker over hvor godt de har det.

 

Sånn sett setter jeg ekstra pris på utlendinger som feirer, da de minner meg på hvor heldig jeg er som alltid har levd i et land uten ekstrem fattigdom, borgerkrig, osv.

 

Og som nevnt, man skal gå i festantrekket sitt - hvis det er hijab for de akkurat som det er dress for meg (langt ifra et særnorsk fenomen) så er det ikke noe galt med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men man trenger ikkje å gå med hijab for det?

 

Vet du i det hele tatt hvordan en hijab ser ut??

 

De finnes i alle mulige farger/mønster. Unge jenter bruker ofte mer fancy utgaver enn eldre damer osv. Jeg mistenker at enkelte her "er i mot hijab" fordi de generelt er imot innvandrere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Våre nye landsmenn har da like mye å feire, hvorfor skal vi si at vår bunad er bedre?

 

De kommer til Norge. Da bør de tilpasse seg Norge! Og IKKE omvendt :thumbdown:

 

For noe tøys! Alle land endrer seg med tiden, så hvorfor skulle det for oss være en fordel å stå på stedet hvil?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
men man trenger ikkje å gå med hijab for det?

 

Vet du i det hele tatt hvordan en hijab ser ut??

 

De finnes i alle mulige farger/mønster. Unge jenter bruker ofte mer fancy utgaver enn eldre damer osv. Jeg mistenker at enkelte her "er i mot hijab" fordi de generelt er imot innvandrere.

 

Eg drite i kordan ein hijab ser ut, eg syns berre at dei som kjem til norge skal ha norsk skikkar og ikkje vi skal følge dira!

Det er dårligt av dåke å tru at dåke skal forandre Norge sine skikkar berre fordi dåke kjem hit, dåke kan vere glad dåke fekk komme i det heile tatt(ikkje at eg i mot det :) )

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Stigmaen kommer av at plagget er et symbol på ondskap og kvinneundertrykking i utgangspunktet.

Sånn som ordet nigger, ja. Så nok en gang, kanskje det er det de prøver å fjerne ved å bruke det frivillig som noe annet?

Nei, plagget er et symbol på religionen deres. Se linken jeg la ut for mer om hvordan de underkaster seg en gud som visstnok ikke tåler synet av kvinnekroppen.

 

Er det noen som mener at damer ikke skal få gå i en drakt som denne på 17. mai? Fordi den har skaut?

Det skautet er ikke et symbol på kvinnehat og kvinnefornedring.

Lenke til kommentar
Lurer på hva som hadde skjedd i dag med min bestemor, som aldri gikk ut uten et kledelig skaut på hodet?

 

Inne på noe der. Er ikke så fryktelig lenge siden skaut var helt alment brukt blandt kvinner her i landet. (kanskje bortsett fra hos det øverste lag av fiffen)

 

Da jeg var liten (og det er ikke så forferdelig lenge siden) kunne man se gamle koner med skaut. Bestemor går av og til med skaut den dag i dag.

 

Men det at skaut var vanlig i Norge før, er ikke særlig relevant for diskusjonen. De som ikke liker hijab på 17. mai (eller ellers), gjør det jo ikke fordi de har en spesiell misnøye med at folk har tekstiler på hodet.

 

Hele poenget ligger jo i hijabens symbolverdi: Hijaben har en religiøs/ideologisk bakgrunn (funnet på av ayatollaen e.l. i Iran rundt 1970), og signaliserer underdanighet og tilhørighet til en helt annen kultur. Og det gjør hijaben temmelig annerledes enn tradisjonelle norske skaut.

Lenke til kommentar

Så hvordan vet vi hvilke skaut som er og som ikke er "et symbol på kvinnehat og kvinnefornedring"? Og skal muslimske kvinner nektes å gå i skaut på 17. mai fordi de tilhører en undertrykkende kultur? Mens norske kvinner kan? Er ikke det i seg selv forskjellsbehandling? Om de undertrykkes av/i sin egen kultur, blir det noe bedre av at vi nekter dem samme retten som alle andre kvinner til å kle seg akkurat som de vil?

 

Kan en pakistansk kvinne da heller ikke gå i bunad med skaut, fordi det er kulturen hun tilhører som gjør skaut symbolske? Og kan en kvinne som ikke er muslimsk gå med hijab om hun ikke gjør det av kulturelle årsaker?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Bunad og Hijab = to forskjellige ting,

Bunad er en del av den norske kulturen mens hijaben er en del av den islamske tro,

 

Selv er jeg imot religion, man kan ikke følge noen skrifter og slikt som ble laget for blabla år siden i dagens samfunn, men hvorfor skal ikke muslimer få lov til å gå me hijab?!

 

Det er pokker meg mulig å lage en hijab som er rød hvit og blå!

Og samtidig bruke den med en bunad!

Endret av Red_Sun
Lenke til kommentar
Hele poenget ligger jo i hijabens symbolverdi: Hijaben har en religiøs/ideologisk bakgrunn (funnet på av ayatollaen e.l. i Iran rundt 1970), og signaliserer underdanighet og tilhørighet til en helt annen kultur. Og det gjør hijaben temmelig annerledes enn tradisjonelle norske skaut.

 

Hva vet du om opprinnelesen/bakgrunn for norske skaut? Bibelen sier at kvinner skal ha tildekket hode. Legger du til hvilken sterk innflytelse religion har har hatt på folk utover norges land opp gjennom århundredene, er vi nok nærme en forklaring på bruk av skaut i Norge, dvs. den var religiøst begrunnet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hele poenget ligger jo i hijabens symbolverdi: Hijaben har en religiøs/ideologisk bakgrunn (funnet på av ayatollaen e.l. i Iran rundt 1970), og signaliserer underdanighet og tilhørighet til en helt annen kultur. Og det gjør hijaben temmelig annerledes enn tradisjonelle norske skaut.

 

Hva vet du om opprinnelesen/bakgrunn for norske skaut? Bibelen sier at kvinner skal ha tildekket hode. Legger du til hvilken sterk innflytelse religion har har hatt på folk utover norges land opp gjennom århundredene, er vi nok nærme en forklaring på bruk av skaut i Norge, dvs. den var religiøst begrunnet.

 

skaut skaut n1 (norr skaut, besl med skyte, eg 'noe som skyter fram') tørkle brukt som hodeplagg av kvinner

 

Women in different parts of the Islamic world have been forced or pressured to take up the veil, but women have also chosen to take up the veil out of a political or personal commitment to Islamic reform, or as an expression of their rediscovery of their Muslim identity. In some contexts, the veil is associated with the seclusion of women at home, but in other contexts the veiled woman is active in public life. The identification of the veil as a symbol of an Islamic way of life has stirred a new generation to debate the status of women in Islamic religion, law, society, and culture.

 

The increased incidence of new veiling may be misinterpreted in some contexts, because the veil has become so closely identified with Islamist movements and anti-Western politics. Arlene MacLeod's study of lower-middle-class women in Cairo who have taken up the hijab — here defined as covering clothes (of varying styles) and a head scarf that generally covers the hair, neck, and ears — reveals that many women who take up the veil are not politically active or particularly interested in Islamic revival. The women of her study were often from rural backgrounds and the first in their families to work outside the home; they adopted the veil as a way to secure respect from those they encountered at work, in the course of their day, and from their families. Their veiling facilitated their activity outside the home and represented an accommodation between their economic needs and social circumstances.

 

For some Muslims living in predominantly non-Muslim societies, the veil has become a contested symbol of ethnic and cultural identity. In France, for example, Muslims have agitated to allow girls to wear a headscarf to school, asserting the principle of freedom of religion and challenging the tolerance of the state and society, while in Germany, Turkish migrants may wear the head scarf as a sign of pride and rejection of assimilation.

 

The veil has become a potent symbol of Islam and Muslim identity in recent decades and yet its meaning for those who wear it, or see it being worn, for those who advocate the veiling of women, or reject it, is hardly uniform, and often ambiguous.

 

Kilde: answers.com

 

Her finnes det mange forskjellige hensyn/grunner til at kvinner bærer skaut, på engelsk; veil, og på arabisk; hijab. Så alle disse forsøkene på å stemple bruken til fundamentalisme, er sannsynligvis et ønske hos andre fundamentalister, som er like så trangsynte som dem de angriper.

Lenke til kommentar
Hva vet du om opprinnelesen/bakgrunn for norske skaut? Bibelen sier at kvinner skal ha tildekket hode. Legger du til hvilken sterk innflytelse religion har har hatt på folk utover norges land opp gjennom århundredene, er vi nok nærme en forklaring på bruk av skaut i Norge, dvs. den var religiøst begrunnet.

 

Tja, jeg for min del tviler nå på at skaut ble brukt i Norge av religiøse årsaker. Og hvor i Bibelen står det at kvinner skal ha tildekket hode? Har dette vært god, kristen lære i Norge?

 

Forresten er det ikke særlig relevant om norske skaut bunner i kristendommen eller ikke, siden...

 

1) disse religiøse konnotasjonene forlengst er glemt (man tenker da ikke at gamle koner med skaut er mer kristne enn gamle koner uten?!),

 

2) kristendommen uansett er en del av norsk kultur (i mots. til Islam), og ikke minst..

 

3) kristendommen "kun" er en religion, mens islamisme (som hijaben har tilkn. til) er en ideologi.

Lenke til kommentar

Vår venn Paulus står bak denne regelen, som så mange andre. Det stammer altså fra det nye Testamentet:

 

Kvinnene i menigheten

2 Dere skal ha ros for at dere husker på meg i alt og holder fast på de overleveringene jeg har gitt videre til dere. 3 Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud. 4 En mann som ber eller taler profetisk med noe på hodet, fører skam over sitt hode. 5 Men en kvinne som ber eller taler profetisk med utildekket hode, fører skam over sitt hode. Det er jo akkurat det samme som å være snauklipt. 6 Hvis en kvinne ikke vil ha noe på hodet, kan hun like godt klippe av seg håret! Men når det nå er en skam for en kvinne å klippe eller barbere av seg håret, da må hun ha noe på hodet. 7 Mannen skal ikke dekke hodet, for han er Guds bilde og ære. Men kvinnen er mannens ære. 8 For mannen ble ikke til av kvinnen, men kvinnen av mannen. 9 Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens. 10 Derfor skal kvinnen for englenes skyld ha noe på hodet, som et myndighetstegn. 11 Men i Herren er ikke kvinnen uavhengig av mannen, og mannen er ikke uavhengig av kvinnen. 12 For som kvinnen ble til av mannen, blir mannen født av kvinnen, men alt er fra Gud. 13 Bedøm selv! Sømmer det seg for en kvinne å be til Gud uten noe på hodet? 14 Lærer ikke selve naturen dere at det er en skam for mannen å ha langt hår, 15 mens det for kvinnen er en ære? For håret er gitt henne som slør. 16 Hvis noen vil lage strid om dette, så husk at en slik skikk har ikke vi, og heller ikke Guds menigheter.

 

Edit: Det er fra Korinterbrevene, kapittel 11.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...