Gå til innhold

Heller hijab en bunad?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uffa. Jeg er klar over at den ikke har noe med å begrave tråder å gjøre. Jeg spøkte bare om å stenge tråden fordi en tråd ofte regnes som død med en gang man trekker en paralell til nazisme.

 

Når det gjelder spørsmålet, så har jeg forstått det slik at du (og artikkelforfatteren) mener at hijab er, har alltid vært og vil alltid være et tegn på undertrykkelse. Det betyr altså at det ikke har noe å si hva kvinnene mener om saken, eller hvorvidt de føler seg undertrykt, eller om motivasjonen til å gå med den er tradisjon eller trygghet eller at de sto opp den morgenen og ikke følte for å matche et antrekk så de slengte et lake over hodet, det er uansett et tegn på underkastelse til en forferdelig gud som ikke tåler synet på dem og har derfor bedt dem tildekke seg. Spørsmålet blir om vi er enig med følgende utsagn fra artikkelen:

 

"Sløret er pålagt av en autoritær gud som en kjærlighetens og gledens dreper. Det røper et anti-humanistisk syn hvor kvinner blir ansett som objekter, fanget i egen kropp og seksualitet, og hvor menn er redusert til dyr. Andre tolkningsmuligheter med et rasjonelt grunnlag finnes ikke. "

 

Det virker som opp til flere ikke er enig med dette utsagnet, og mener at man kan fint bruke plagget til helt andre formål og at hijab kan fint være mye annet. De (eller i det minste jeg, de får bekrefte eller avkrefte om de ønsker det) mener at hvis de ønsker å ta vekk stigmaen fra plagget ved å frivillig bruke det som et symbol på andre ting, så skal de få sjansen til det.

Lenke til kommentar

Jeg tror at, som jeg sa tidligere i emnet, at det som plager oss som ikke liker hijab er at mennesker blir tvunget til å gå med det -- og at enkelte går med hijab frivillig som tegn på frihet, når de vet eller burde vite at den i likhet med munnkurv eller kjerringbissel også er et symbol på undertrykkelse.

 

Vi blir plaget fordi det ikke plager dem at de gir støtte til undertrykkere.

 

I motsetning til bunaden, som tidligere var hverdagsklær, har hijab blitt forbundet med tvang i århundrer.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg tror at, som jeg sa tidligere i emnet, at det som plager oss som ikke liker hijab er at mennesker blir tvunget til å gå med det -- og at enkelte går med hijab frivillig som tegn på frihet, når de vet eller burde vite at den i likhet med munnkurv eller kjerringbissel også er et symbol på undertrykkelse.

 

Vi blir plaget fordi det ikke plager dem at de gir støtte til undertrykkere.

 

 

Det som er plagsomt er at noen ikke kan få øye på deres synspunkt, selv, bare for et lite øyeblikk. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Når det gjelder spørsmålet, så har jeg forstått det slik at du (og artikkelforfatteren) mener at hijab er, har alltid vært og vil alltid være et tegn på undertrykkelse. Det betyr altså at det ikke har noe å si hva kvinnene mener om saken, eller hvorvidt de føler seg undertrykt, eller om motivasjonen til å gå med den er tradisjon eller trygghet eller at de sto opp den morgenen og ikke følte for å matche et antrekk så de slengte et lake over hodet, det er uansett et tegn på underkastelse til en forferdelig gud som ikke tåler synet på dem og har derfor bedt dem tildekke seg.

Det som står i artikkelen er jo nettopp bortforklaringene kvinnene bruker.

 

"Sløret er pålagt av en autoritær gud som en kjærlighetens og gledens dreper. Det røper et anti-humanistisk syn hvor kvinner blir ansett som objekter, fanget i egen kropp og seksualitet, og hvor menn er redusert til dyr. Andre tolkningsmuligheter med et rasjonelt grunnlag finnes ikke. "

 

Det virker som opp til flere ikke er enig med dette utsagnet, og mener at man kan fint bruke plagget til helt andre formål og at hijab kan fint være mye annet.

Det er jo slett ikke tilfelle, da det du sitererer her er basert på kvinnene som sier at de bruker det "fordi Gud sa det".

 

De (eller i det minste jeg, de får bekrefte eller avkrefte om de ønsker det) mener at hvis de ønsker å ta vekk stigmaen fra plagget ved å frivillig bruke det som et symbol på andre ting, så skal de få sjansen til det.

Det går ikke an å ta vekk stigmaen så lenge kvinnene selv underbygger den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...