Gå til innhold

Heller hijab en bunad?


Anbefalte innlegg

Å være Norsk.

Vi føler oss kanskje «norske», men hva er det egentlig å være «Norsk»?

I dag er man Norsk kun fordi man bor innenfor et geografisk område som kalles Norge, og er stolt av det. Men hvorfor er man egentlig stolt over å være Norsk? Hva er det vi har som ikke de andre har?

 

I lys av at Norsk-pakistaneren Sheikh blir 17.mai-sjef, er det kanskje på høy tid å endre begrepet?

 

Jeg setter det litt på spissen, men om 500 år er det nok veldig få etnisk norske igjen, vi er byttet ut med våre nye landsmenn. Så kanskje vi like godt kan bruke hijab, i steden for bunad, det ville jo vært mest praktisk for alle...

 

EDIT: fjernet link

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva ønsker du egentlig å diskutere?
Var vel egentlig et spørsmål om hijab eller bunad da..

 

Har trådstarter noen sinne latt være å reklamert for bloggen i et åpningsinnlegg?

Humm..ikke uenig.. skal ikke gjenta seg.....

 

Fjernet link i første post,,,,

Endret av R@ge
Lenke til kommentar

Bunad selvfølgelig. Hvorfor er det noe å diskutere.

 

Vi føler oss kanskje «norske», men hva er det egentlig å være «Norsk»?

I dag er man Norsk kun fordi man bor innenfor et geografisk område som kalles Norge, og er stolt av det. Men hvorfor er man egentlig stolt over å være Norsk? Hva er det vi har som ikke de andre har?

 

Vi bor i staten Norge:

 

Avgrenset territorium

Stabil befolkning

Sentralisert makt

Suverent og anerkjent.

 

 

Hvorfor skulle vi ikke være stolte av dette? Vi har vårt eget land og andre mennesker anerkjenner oss. Mange kriger som er løst ut på dette her vi har. Så vi burde være rimelig stolte av det

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv finlandshette med min bunad for å dekke til min sexy sveis og maskuline skjegg som får alle damene til å føle lyst til å gjøre syndige akter til min person. Det er mitt ansvar for at de ikke føler dette og utsettes for risikoen for å handle på følelsene.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Bunad selvfølgelig. Hvorfor er det noe å diskutere.

Hvorfor??

Våre nye landsmenn har da like mye å feire, hvorfor skal vi si at vår bunad er bedre?

 

Hvorfor mener du at Bunaden bør være ekslusivt retten som nasjonalplagg da egentlig?

 

Når vi nå sier at det er helt greit at en Norsk Pakistaner skal lede nasjonaldagen i Norge, burde en også kunne si at hijab kan være Norges nasjonal plagg...

 

Han er pr. definisjon like Norsk som alle andre....

 

Vi bor i staten Norge:

 

Avgrenset territorium

Stabil befolkning

Sentralisert makt

Suverent og anerkjent.

 

Hvorfor skulle vi ikke være stolte av dette? Vi har vårt eget land og andre mennesker anerkjenner oss. Mange kriger som er løst ut på dette her vi har. Så vi burde være rimelig stolte av det

Poenget er at vi ikke har noe som er unikt for Norge...

Det du beskriver er så og likt for alle andre land i verden også...

 

Vi har selvfølgelig mange Norske personer som har utført store ting, og som en følge av dette føler vi at vi kan være stolte over dette, men det gir oss ikke noe unikt...

 

Tror du ikke de fleste i alle andre land føler seg som verdens midtpunkt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg stemmer for bunad.

Hijaben må brukes hele tiden mens bunaden bare blir brukt ved spesielle anledninger (17. mai & sånt)

 

Hvem sier at ikke du kan bruke bunad når du eks. kjører gocart?

Lenke til kommentar
Bunad selvfølgelig. Hvorfor er det noe å diskutere.

Hvorfor??

Våre nye landsmenn har da like mye å feire, hvorfor skal vi si at vår bunad er bedre?

 

Hvorfor mener du at Bunaden bør være ekslusivt retten som nasjonalplagg da egentlig?

 

Når vi nå sier at det er helt greit at en Norsk Pakistaner skal lede nasjonaldagen i Norge, burde en også kunne si at hijab kan være Norges nasjonal plagg...

 

Han er pr. definisjon like Norsk som alle andre....

 

Vi bor i staten Norge:

 

Avgrenset territorium

Stabil befolkning

Sentralisert makt

Suverent og anerkjent.

 

Hvorfor skulle vi ikke være stolte av dette? Vi har vårt eget land og andre mennesker anerkjenner oss. Mange kriger som er løst ut på dette her vi har. Så vi burde være rimelig stolte av det

Poenget er at vi ikke har noe som er unikt for Norge...

Det du beskriver er så og likt for alle andre land i verden også...

 

Vi har selvfølgelig mange Norske personer som har utført store ting, og som en følge av dette føler vi at vi kan være stolte over dette, men det gir oss ikke noe unikt...

 

Tror du ikke de fleste i alle andre land føler seg som verdens midtpunkt?

 

Poenget er at det jeg skrev opp er definisjonen på en stat. Og vi har en stat. Og vi har en kultur og en historie. Og vi vil gjerne ta vare på den. Samme hvem som leder ann feiringen sålenge man feirer slik man alltid har gjort.

 

Diskusjonen ble ærlig talt åpnet med om man burde fjerne begrepet norsk. Men sålenge man har familie i staten Norge og har generasjoner her. Så er mann "norsk".

 

Om 500 år så er de som er der om 400 år "etnisk" norske.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Jeg setter det litt på spissen, men om 500 år er det nok veldig få etnisk norske igjen, vi er byttet ut med våre nye landsmenn. Så kanskje vi like godt kan bruke hijab, i steden for bunad, det ville jo vært mest praktisk for alle...

Tror du at etniske nordmenn kommer til å dø ut? Da tar du nok feil.

 

Vi kommer ikke til å bli "byttet ut", men heller blandet sammen med våre nye landsmenn. Bare fordi gjennomsnittsnordmannen kommer til å bli hakket brunere betyr ikke det at det tradisjonelt norske vil dø ut.

 

Jeg ser ikke logikken i innlegget ditt, og jeg ser heller ikke at du begrunner hvorfor nordmenn som ikke har noen tilknytning til burka-land skal skifte til burka.

Lenke til kommentar
Poenget er at det jeg skrev opp er definisjonen på en stat. Og vi har en stat. Og vi har en kultur og en historie. Og vi vil gjerne ta vare på den. Samme hvem som leder ann feiringen sålenge man feirer slik man alltid har gjort.

 

Diskusjonen ble ærlig talt åpnet med om man burde fjerne begrepet norsk. Men sålenge man har familie i staten Norge og har generasjoner her. Så er mann "norsk".

 

Om 500 år så er de som er der om 400 år "etnisk" norske.

Jepp.. og nettopp fordi denne definisjonen på en stat ikke er unik men passer like godt for alle land så ser jeg ikke noe poeng å "dyrke" det Norske...

 

Vi har ikke noe som helst unikt, og om 500 år, når en enda større del av befolkningen har sine aner fra andre land vil nok både politikk og feiring bære preg av dette...

Lenke til kommentar
Poenget er at det jeg skrev opp er definisjonen på en stat. Og vi har en stat. Og vi har en kultur og en historie. Og vi vil gjerne ta vare på den. Samme hvem som leder ann feiringen sålenge man feirer slik man alltid har gjort.

 

Diskusjonen ble ærlig talt åpnet med om man burde fjerne begrepet norsk. Men sålenge man har familie i staten Norge og har generasjoner her. Så er mann "norsk".

 

Om 500 år så er de som er der om 400 år "etnisk" norske.

Jepp.. og nettopp fordi denne definisjonen på en stat ikke er unik men passer like godt for alle land så ser jeg ikke noe poeng å "dyrke" det Norske...

 

Vi har ikke noe som helst unikt, og om 500 år, når en enda større del av befolkningen har sine aner fra andre land vil nok både politikk og feiring bære preg av dette...

 

Jo, for vårt politiske system, vår kultur og historie er rimelig unik. Vi har noe å være stolte av. Vi har vårt eget land. Akkurat på samme måte som andre er stolte og føler tilhørighet til sitt land.

 

Du er klar over at en gang i tida så må folk ha kommet seg til Norge på diverse måter. Verden forandrer seg hele tiden. Men vi beholde kulturen og historien vår sålenge vi ikke blir wipa fra the face of the earth.

Lenke til kommentar
Bunad selvfølgelig. Hvorfor er det noe å diskutere.

 

Vi føler oss kanskje «norske», men hva er det egentlig å være «Norsk»?

I dag er man Norsk kun fordi man bor innenfor et geografisk område som kalles Norge, og er stolt av det. Men hvorfor er man egentlig stolt over å være Norsk? Hva er det vi har som ikke de andre har?

 

Vi bor i staten Norge:

 

Avgrenset territorium

Stabil befolkning

Sentralisert makt

Suverent og anerkjent.

 

 

Hvorfor skulle vi ikke være stolte av dette? Vi har vårt eget land og andre mennesker anerkjenner oss. Mange kriger som er løst ut på dette her vi har. Så vi burde være rimelig stolte av det

 

Kanskje fordi alle andre folkeslag er nesten like som oss.

Lenke til kommentar
Bunad selvfølgelig. Hvorfor er det noe å diskutere.

 

Vi føler oss kanskje «norske», men hva er det egentlig å være «Norsk»?

I dag er man Norsk kun fordi man bor innenfor et geografisk område som kalles Norge, og er stolt av det. Men hvorfor er man egentlig stolt over å være Norsk? Hva er det vi har som ikke de andre har?

 

Vi bor i staten Norge:

 

Avgrenset territorium

Stabil befolkning

Sentralisert makt

Suverent og anerkjent.

 

 

Hvorfor skulle vi ikke være stolte av dette? Vi har vårt eget land og andre mennesker anerkjenner oss. Mange kriger som er løst ut på dette her vi har. Så vi burde være rimelig stolte av det

 

Kanskje fordi alle andre folkeslag er nesten like som oss.

 

I kultur, politikk og historie? Eh..nei.

Lenke til kommentar
Hvem sier at ikke du kan bruke bunad når du eks. kjører gocart?

 

Dersom mine barn ikke bruker bunad kaller jeg dem stygge ting.

 

Jeg bruker selv finlandshette med min bunad for å dekke til min sexy sveis og maskuline skjegg som får alle damene til å føle lyst til å gjøre syndige akter til min person.

 

threadworthlesswithoutpics.gif

 

You are loved :love:

 

Jeg vil også ha bilder!

Lenke til kommentar
Poenget er at vi ikke har noe som er unikt for Norge...

Det du beskriver er så og likt for alle andre land i verden også...

 

Vi har selvfølgelig mange Norske personer som har utført store ting, og som en følge av dette føler vi at vi kan være stolte over dette, men det gir oss ikke noe unikt...

 

Tror du ikke de fleste i alle andre land føler seg som verdens midtpunkt?

 

Norge er den tredje storste eksportoren av olje i verden, og en av de storste produsentene. Olje er den viktigeste ressursen mennesket har i dag, og med oljen vaar har vi en enorm makt. Vist Norge pluttselig forsvant fra kartet ville verdensokonomien kollapse totalt innen kort tid. Det er veldig faa land som kan si det samme om seg selv, og ingen av dem er paa storrelse med Norge. Saa det er kanskje mange land som ser paa seg selv som verdens midtpunkt, men vi nordmenn er blant de faa her i verden som faktisk har en grunn til det.

 

Den norske historien er ogsaa veldig unik. Under vikingtiden var vi Europas stormakt, og tiltross for vaart lave folketall herjet vi fra Russland i Ost, til Tyrkia i Sor, til England og Irland i vest, og til og med til Nord-Amerika enda lenger vest.

Det norske spraaket er et av de spraakene som har hatt mest innflytelse paa det engelske spraak, kun slaatt av Latin, noe som vil si at det som naa ser ut til aa bli det internasjonale spraaket er i stor grad formet av norsk innflytelse.

 

Saa jeg vilabsolutt hevde at vi nordmenn har mye aa vere stolte av, og jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal gjore vaart beste for aa bevare vaar unike kulturarv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...