Gå til innhold

Heller hijab en bunad?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

280639.jpeg

 

Hijab er et undertrykkende symbol på kvinnens underdanighet til mannen.

Derfor velger du hijab?

 

Fra wikipedia

 

Hun var fast medlem av Oslo bystyre i perioden 1995-1999. I 1999 ble hun kjent da hun som første person med ikke-vestlig bakgrunn ledet 17.-mai-komiteén i Oslo, og gikk først i barnetoget. Rana vekket stor oppmerksomhet da hun ledet denne komiteen, og hun mottok drapstrusler fra høyreekstreme, som syntes Rana gjorde ting verre ved å ikle seg en norsk bunad under sitt oppdrag på 17. mai. Avisene 18. mai omtalte Ranas 17.mai-marsj som en «seiersmarsj» og innvandringsskeptiske Vidar Kleppe, dengang fra Fremskrittspartiet, uttalte: «Det er tross alt bedre med en utlending med bunad enn en utlending med slør».

 

edit: la til bilde

Endret av Rakib
Lenke til kommentar
Å være Norsk.

Vi føler oss kanskje «norske», men hva er det egentlig å være «Norsk»?

I dag er man Norsk kun fordi man bor innenfor et geografisk område som kalles Norge, og er stolt av det. Men hvorfor er man egentlig stolt over å være Norsk? Hva er det vi har som ikke de andre har?

 

I lys av at Norsk-pakistaneren Sheikh blir 17.mai-sjef, er det kanskje på høy tid å endre begrepet?

 

Jeg setter det litt på spissen, men om 500 år er det nok veldig få etnisk norske igjen, vi er byttet ut med våre nye landsmenn. Så kanskje vi like godt kan bruke hijab, i steden for bunad, det ville jo vært mest praktisk for alle...

 

EDIT: fjernet link

 

Jeg kan ikke se hvorfor man er norsk bare man 1) bor i Norge og 2) er stolt av det (for øvrig kan jeg ikke skjønne hvordan man kan være stolt av å bo et bestemt sted..).

 

Man er riktignok formelt norsk om man har statsborgerskap; men det er vel ikke det du sikter til.

 

Jeg vil si at er norsk dersom man tilhører det norske folk: Man har felles røtter, verdisyn, språk og kultur. Nordmenn har kort sagt generelt mer til felles med hverandre enn med utlendinger, og det finnes et særegent internt samhold. Dette er kanskje vagt og ubestemmelig, men man kan se det implisitt: Er det et fly som styrter et sted, blir mediadekningen i Norge alltid større om det var nordmenn ombord. Og er man på ferie i langtvekkistan, snakker man gjerne mer med andre nordmenn enn med tyskere, italienere og denslags. Og ikke minst er det stor oppslutning om norske deltagere ved fotballkamper, skirenn o.l. Det er ikke tilfeldig.

 

Og dette endres ikke av innvandringen vi har hatt de siste 20-30 årene: Det eneste som har skjedd, er at vi innenfor landets grenser har fått befolkningsgrupper som ikke er norske (hvor lurt nå det er). Det er ikke dermed sagt at alle innvandrerne ikke er norske, jeg kjenner flere med utenlandske foreldre som ikke er det spor forskjellige fra nordmenn flest. Men det er nettopp fordi de har valgt å følge norske skikker, og ikke skikkene til foreldrenes hjemland.

 

En pakistaner i Norge som lever slik han gjorde i hjemlandet, vil derimot ikke være særlig mer norsk enn en hvilkensomhelst pakistaner i Pakistan.

 

Derfor blir det også galt å betrakte hijab og denslags som del av norsk kultur: Det er jo noe som er fremmedartet i Norge, og som heller hører hjemme andre steder.

 

Når det gjelder hijab kontra bunad 17. mai, er forskjellen formidabel: En bunad skal jo nettopp signalisere tilhørigheten til Norge. En hijab, burka, turban e.l. signaliserer jo nettopp at man fortsatt har tilhørighet til en annen kultur.

 

For øvrig er hijab litt spesielt, idet det ikke så mye er et nasjonalplagg, men snarere et politisk/ideologisk betont plagg på linje med jødelue og Mao-skjorte. Hvorfor man skulle demonstrere slikt på 17. mai, kan ikke jeg se.

 

Heller ikke har hijab lange tradisjoner, plagget ble vel oppfunnet i Iran på 70-tallet.

Lenke til kommentar
Hijab er et undertrykkende symbol på kvinnens underdanighet til mannen.

Og nettopp derfor blir dette en litt tvetydig problemstilling. Jeg sier nei til øket kvinneundertrykking og symboler på dette, men sier mer enn gjerne ja til internasjonale folkedrakter. Indiske sarier, afrikanske folkedrakter og en rekke andre festplagg verden rundt er like verdige symboler på at man vil hedre Norge og nasjonaldagen som noe annet. Det er rett og slett et uttrykk for at på denne viktige dagen så vil man kle seg i det aller fineste man har. Og er det en bunad så kler man seg i den. Er det en sari, vel så kler man seg i den. Som uttrykk for festivitet og respekt for dagen er de like gode, kun som mulig symbol på at det norske er bedre har bunaden forrang.

 

I den grad jeg er stolt av den norske kulturen er det fordi den fortsatt er levende og utvikler seg, ikke fordi den er en museumsgjenstand. Vi spiller moderne musikk og ikke hardingfele på 17. mai-festen om kvelden, vi drikker champagne og ikke mjød, spiser kalkun og ikke torsk, de fleste av oss går i dress, ikke i bunad. Det gjør ikke feiringen noe mindre viktig. Det er et uttrykk for at vi klarer å forene historien med samtiden.

 

Det er fordi det la kimen til et godt og selvstendig land at vi feirer dagen. Det gjorde vi alt mens kongen var svensk og universitetet i Oslo fortsatt var oppkalt etter danskekongen. Den gangen gikk de ikke bunad, men kledde seg kontinentalt, slik bilder fra den tiden viser: Link. Ingen hevdet at det var unasjonalt å kle seg i engelsk eller fransk mote den gangen, ingen gjør det idag. Og ingen bør gjøre det om moten er indisk eller peruviansk heller...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Noe annet enn bunad i 17.mai er quisling for meg. Lenge leve Norge, vi skal ta vare på våre land og kultur! De kom hit for å ha det bra, hvorfor vil de forandre et land som de en gang drømte å bo i. Nei takk! Mer norsk, mindre pakistansk

Er ikke så mange norske innfødte menn som bruker bunad under 17mai, anser du dem som quislinger da? Bruker du selv bunad?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hijab er et undertrykkende symbol på kvinnens underdanighet til mannen.

 

Mulig at noen mener det, men at det er hele sannheten tviler jeg på.

In the early twentieth century, many leading Arab women activists and intellectuals displayed their modernity by removing the veil, as did Huda al-Shaʿrawi upon her return to Egypt from a women's conference in Europe. Yet the veil is also a potent symbol of resistance to the West and its political and economic agenda in the Middle East and North Africa. From the late 1970s until today, many young women throughout the Arab and Islamic world have voluntarily adopted hijab and conservative dress in general in order to make a political as much as a religious statement of identity and ideological commitment. Many women assert that the veil guarantees them freedom, dignity, and greater scope for movement in a world that sexualizes women. According to this argument, the hijab deflects and neutralizes the objectifying male gaze, enabling women to emerge as autonomous subjects in the public realm. In Iran, the hijab became obligatory for all adolescent girls and women shortly after the Islamic revolution (1979). The changing balance of forces between conservatives and reformists in Iran is often read in the degree to which women comply with hijab and how much hair they reveal.

Kilde: answers.com

Lenke til kommentar
Noe annet enn bunad i 17.mai er quisling for meg. Lenge leve Norge, vi skal ta vare på våre land og kultur! De kom hit for å ha det bra, hvorfor vil de forandre et land som de en gang drømte å bo i. Nei takk! Mer norsk, mindre pakistansk

Er ikke så mange norske innfødte menn som bruker bunad under 17mai, anser du dem som quislinger da? Bruker du selv bunad?

 

Nei, men forskjellen for å sette det på spissen er forskjellen mellom å ikke vifte med ett flag og det å vifte med ett flagg av en annen nasjonalitet. For eksempel flotte Sverige.

Lenke til kommentar

Men det er jo nettopp respekt for vår kultur og historie de viser når de pynter seg med det fineste de vet og går ut i gaten for å feire vår nasjonaldag med oss. De kunne holdt seg hjemme og tenkt "Nei, dette er ikke vår dag", men det gjør de ikke. Ikke noe gleder meg mer i disse tider med etniske konflikter verden rundt enn å se et barnetog med unger av alle nasjonaliteter sammen om å feire vår frihet. Det gir håp for fremtiden.

 

Og selvsagt gjør de det i sin fineste stas. Hvorfor skal de gi opp sin egen identitet og bakgrunn for å få lov å feire vår? Det gir ingen som helst mening. "Beklager, men du kan ikke feire 17. mai om du ikke er norsk!" Vel, de er ikke norske, det er et faktum som ikke lar seg endre. Men de er her i landet av ulike grunner, og er takknemlige for å få være her og vil markere det på nasjonaldagen. Det ser jeg ingen feil ved.

 

De som heller sitter bak PC'en og sender mordtrusler til en innvandrer fordi hun kler seg i bunad (se post 22) gjør meg bare skremt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jenta som brukte bunad ifjor, synes jeg at det er veldig positivt. De fleste ønsker å erstatte vår kultur med deres, noe som jeg IKKE liker. Jeg bor i Oslo, har sett mye og snakket med mange invandrere. Jeg har ikke noe imot innvandere, men kun de som vil endre vår kultur. Og det er dessverre mange av dem!

 

Mange vil kjempe for at de kan flagge med Pakistan flagg, synes du at det er riktig? Hvis vi lar dem å ta den første skritt, da vil de ta flere.

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Jeg bruker selv finlandshette

 

Vi vil ikke ha skitne finske tradisjoner i vårt land! Hvordan skulle det tatt seg ut på 17. mai om 500 år. Lange tog av svette nakne menn som pisker hverandre med bjørkeris. Mens de siste restene av stolte etniske nordmenn ser seg nødt til å flykte til fjells for å søke ly hos samene.

 

Samene burde ikke føle seg for trygge de heller forresten... Jeg regner med at det ikke bare er meg som blir pinlig berørt av å se samer i 17. mai toget.

Lenke til kommentar

Utenlandske flagg hører absolutt ikke hjemme på 17.mai. Det er en vesentlig forskjell på flagg og klesdrakt. Egne lands festdrakter synes jeg er helt ok, men absolutt ikke kvinneundertrykkende symboler, eller andre undertrykkende symboler for den saks skyld.

Man kler på seg det fineste man har, om dette er en bunad eller noe annet er uvesentlig. At folk kler seg i egne nasjonaldrakter ved festlige anledninger synes jeg er en fin måte å vise respekt til både landet de befinner seg i og til deres egen bakgrunn.

Lenke til kommentar
Utenlandske flagg hører absolutt ikke hjemme på 17.mai. Det er en vesentlig forskjell på flagg og klesdrakt. Egne lands festdrakter synes jeg er helt ok, men absolutt ikke kvinneundertrykkende symboler, eller andre undertrykkende symboler for den saks skyld.

Man kler på seg det fineste man har, om dette er en bunad eller noe annet er uvesentlig. At folk kler seg i egne nasjonaldrakter ved festlige anledninger synes jeg er en fin måte å vise respekt til både landet de befinner seg i og til deres egen bakgrunn.

Men det er da Norges nasjonaldag. Syntes du ikke at vi bør være så norske som mulig da? Er enig med Frevild, er jo andre viktigere ting og det er jo ikke verdens ende. Jeg tenker ikke stygt på noen hvis de kommer i sin egen nasjonaldrakt, men jeg tenker jo litt på det. Bruker de det for å respektere Norge, eller å framtvinge sin egen religion?

Lenke til kommentar

Om folk bruker sari eller kimono på 17mai syns jeg kan være bra. For dem er drakta det fineste de har og symboliserer at de er på fest og vil være med på å feire dagen. For meg er det heller av respekt for nasjonaldagen at de velger å bruke det de i sine øyne anser som det fineste de har.

 

Mulig noen syns prisen er grei men 30k ++ for et fullt sett med bunad kan være litt drøy pris for enkelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...