Gå til innhold

Et spørsmål om moms


Anbefalte innlegg

En nabogutt har bestilt en lcd skjerm på en av nettbutikkene på prisguiden.Alt så vel og bra ut helt til han fikk leveringsbekreftelse på mail.På nettsiden var prisen 2750,- + frakt og oppkrav.Så fikk han ordrebekreftelse med totalsum på 2970,-.Altså med frakt og porto.

 

Det er da han mottar leveringsbekreftelsen på mail,prisen plutselig er 2970,- + moms.Da er det selvsagt for sent å kansellere ordren.Jeg har selv sjekket butikkprisen og mailene han fikk fra butikken,og ikke noen steder står det nevnt "eks moms eller inkl moms".

 

Hva sier loven om at prissettingen på nettet er satt uten moms uten at det er nevnt overhodet?

 

En skal vel en eller annen plass bli gjort klar over at prisen er uten moms,og ikke være nødt om å oppdage dette da varen allerede er sendt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En nabogutt har bestilt en lcd skjerm på en av nettbutikkene på prisguiden.Alt så vel og bra ut helt til han fikk leveringsbekreftelse på mail.På nettsiden var prisen 2750,- + frakt og oppkrav.Så fikk han ordrebekreftelse med totalsum på 2970,-.Altså med frakt og porto.

 

Det er da han mottar leveringsbekreftelsen på mail,prisen plutselig er 2970,- + moms.Da er det selvsagt for sent å kansellere ordren.Jeg har selv sjekket butikkprisen og mailene han fikk fra butikken,og ikke noen steder står det nevnt "eks moms eller inkl moms".

Hvilken nettbutikk?

 

Hva sier loven om at prissettingen på nettet er satt uten moms uten at det er nevnt overhodet?

 

En skal vel en eller annen plass bli gjort klar over at prisen er uten moms,og ikke være nødt om å oppdage dette da varen allerede er sendt?

Merverdiavgift og eventuelle andre avgifter skal være inkludert i de oppgitte prisene ved salg av varer og tjenester som retter seg til forbruker.

 

Ved salg som retter seg både til forbruker og næringsdrivende kan det alternativt oppgis to priser, dvs. priser med og uten avgifter, eventuelt av avgiftene oppgis med likeverdig oppmerksomhetsverdi som prisen inklusive avgiftene.

Endret av wiggum
Lenke til kommentar

Butikken er Computercity.De har satt ned prisen på varen ytterligere siden i går ser jeg.Hva gjør man ikke for å være billigst i prisguiden :)

 

Link til varen som blir omtalt:Computercity.

 

Prisen er fin den,helt til leveringsbekreftelsen kommer på mail.Først da blir en gjort oppmerksom på at oppgitt pris er pluss moms.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Hmm, du må klage til de, se bare her:

 

Privatpersoner

Samtlige priser på www.computercity.no er inklusive moms. Ved kjøp med postoppkrav tilkommer også en betalingsavgift for postoppkravet. Ved kjøp med Computer City-kort eller bank/kredittkort tilkommer ingen betalingsavgift.

 

Så de har nokk gjort en feil ja!

Lenke til kommentar
En nabogutt har bestilt en lcd skjerm på en av nettbutikkene på prisguiden.Alt så vel og bra ut helt til han fikk leveringsbekreftelse på mail.På nettsiden var prisen 2750,- + frakt og oppkrav.Så fikk han ordrebekreftelse med totalsum på 2970,-.Altså med frakt og porto.

 

Det er da han mottar leveringsbekreftelsen på mail,prisen plutselig er 2970,- + moms.Da er det selvsagt for sent å kansellere ordren.Jeg har selv sjekket butikkprisen og mailene han fikk fra butikken,og ikke noen steder står det nevnt "eks moms eller inkl moms".

 

Hva sier loven om at prissettingen på nettet er satt uten moms uten at det er nevnt overhodet?

 

En skal vel en eller annen plass bli gjort klar over at prisen er uten moms,og ikke være nødt om å oppdage dette da varen allerede er sendt?

 

 

Butikken er Computercity.De har satt ned prisen på varen ytterligere siden i går ser jeg.Hva gjør man ikke for å være billigst i prisguiden :)

 

Link til varen som blir omtalt:Computercity.

 

Prisen er fin den,helt til leveringsbekreftelsen kommer på mail.Først da blir en gjort oppmerksom på at oppgitt pris er pluss moms.

 

Såvidt jeg kan skjønne er da varen oppgitt med moms?? Skjermen kostet kr.2750,- og sluttpris med frakt/oppkravsgebyr er kr.2970,- altså diferanse= frakten utgjør kr.220,- Noen webutikker beregner 25% moms på frakt.omk., da er det dette som er omtalt som + moms på fakturaen. Hadde det vært pris på skjerm som var oppgitt uten moms, ville jo 25% moms av 2750 bli kr.687 i tillegg, hvilket ikke har skjedd.

 

Er det kun meg her som mener at trådstarters fremstilling er feil?

Lenke til kommentar
På ordrebekreftelsen var totalsummen 2970,- med frakt og oppkravsgebyr.

 

Da han mottar leveringsbekreftelse,er summen plutselig blitt til 2970 + moms.Altså moms av 2750,- som varen koster.

Jeg skjønner ikke hvordan du regner.

 

Kan du ikke heller si hva sluttsumme ble? Ble det ca. 3700 som antydet over her??

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
På ordrebekreftelsen var totalsummen 2970,- med frakt og oppkravsgebyr.

 

Da han mottar leveringsbekreftelse,er summen plutselig blitt til 2970 + moms.Altså moms av 2750,- som varen koster.

 

Står det 2970 + ca 700(moms av 2970) = totalsum: ca 3700?

 

Eller har de bare satt opp hvor mye av summen på 2970 som er moms? Det er vanlig at det står hvor mye momsen utgjør på kvitteringer og liggnende.

 

Uansett burde han få klarhet i dette ved å ta kontakt med den aktuelle butikken.

Lenke til kommentar
Eller har de bare satt opp hvor mye av summen på 2970 som er moms? Det er vanlig at det står hvor mye momsen utgjør på kvitteringer og liggnende.

 

Var vel det jeg tenkte kan ha forvirret han kompisen hans også.

 

Hvis jeg går inn på Computercity å kjøper denne skjermen og betaler med VISA kort, så skjønner jeg liksom ikke hvordan de skal greie å dytte på meg ekstra moms i etterkant, for å si det sånn. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...