Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 stemmer til Obama og 6 stemmer til McCain i Dixville Notch i New Hampshire, den første valgkretsen som er talt opp.

Er dette reelle tall, eller tull? Valglokalene er da ikke åpne ennå, har alle forhåndsstemt? Og dersom det er reelle tall, har de lov til å offentliggjøre dem før siste valglokale er stengt, eller blir disse stemmene forkastet?

 

Reelle tall. Første stedet det åpner der borte.

 

http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http:/...hp?artid=522795

Lenke til kommentar

Ja klart, det er jo viktig at mannen alle synes synd på 1 dag før valget skal lede landet (og verden) de neste 4 årene :p

 

Dixville Notch i NH har hatt tradisjoner siden 60-tallet å åpne valglokalet nøyaktig midnatt på valgdagen. Mens alle de andre statene og byene åpner utover ettermiddagen. Så de er alltid første stat ut med resultater. Er bare 21 stk som er registrerte velgere i den byen ,da.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Jaja, der vant Obama helt sikkert. Bestemora dør tilfeldigvis dagen før valget.

Gjett om det var planlagt :ohmy:

Så dør McCain, og så stemmer folk i sympati på Palin. :p

 

Forøvrig, hva sier gjeldende praksis og regelverk om en situasjon der en presidentkandidat faktisk dør på valgdagen? Går stemmene automatisk til visepresidenten?

 

Så får jeg bare håpe at valget blir fair denne gangen, og at alle som ønsker å stemme får stemme, ikke minst at høyesterett holder seg utenfor.

 

And on a personal note: Lykke til Obama. The lesser of two evils. :)

Lenke til kommentar
Jaja, der vant Obama helt sikkert. Bestemora dør tilfeldigvis dagen før valget.

Gjett om det var planlagt :ohmy:

Så dør McCain, og så stemmer folk i sympati på Palin. :p

 

Forøvrig, hva sier gjeldende praksis og regelverk om en situasjon der en presidentkandidat faktisk dør på valgdagen? Går stemmene automatisk til visepresidenten?

 

Så får jeg bare håpe at valget blir fair denne gangen, og at alle som ønsker å stemme får stemme, ikke minst at høyesterett holder seg utenfor.

 

And on a personal note: Lykke til Obama. The lesser of two evils. :)

 

Presidenten tar ikke offisielt over før i januar, og Electoral college ikke før om en mnd tid. Skulle McCain vinne og dø nå, er jeg temmelig sikker på at obama tar over og ikke Ms Airhead

Lenke til kommentar

Dette blir et veldig spennende døgn. Selv håper jeg på Obama, men er ikke så sikker på det amerikanske folks instilling at jeg ville satt penger på at han vinner valget. Synes valget har vært veldig lite nøytralt dekket av norske medier, så selv om våre medier fremhever Obama som omtrent den eneste kandidaten og en sikker vinner, vil jeg ikke ta det for helt god fisk.

Lenke til kommentar
Dette blir et veldig spennende døgn. Selv håper jeg på Obama, men er ikke så sikker på det amerikanske folks instilling at jeg ville satt penger på at han vinner valget. Synes valget har vært veldig lite nøytralt dekket av norske medier, så selv om våre medier fremhever Obama som omtrent den eneste kandidaten og en sikker vinner, vil jeg ikke ta det for helt god fisk.

Var det ikke noe lignende når Bush skulle bli president også?

 

Nå husker vel ikke jeg noe av det, men mener at det var veldig stor skepsis til at Bush ville vinne?

 

Men han har jo styrt i 8 år nå da..

Lenke til kommentar
Var det ikke noe lignende når Bush skulle bli president også?

 

Nå husker vel ikke jeg noe av det, men mener at det var veldig stor skepsis til at Bush ville vinne?

 

Men han har jo styrt i 8 år nå da..

 

I 2000 sa de "Gore vinner!". I 2004 sa de "Kerry vinner!". I 2008 sier de "Obama vinner!".

 

Jeg stoler med andre ord ikke på norske mediers prognoser.

Lenke til kommentar
Var det ikke noe lignende når Bush skulle bli president også?

 

Nå husker vel ikke jeg noe av det, men mener at det var veldig stor skepsis til at Bush ville vinne?

 

Men han har jo styrt i 8 år nå da..

 

I 2000 sa de "Gore vinner!". I 2004 sa de "Kerry vinner!". I 2008 sier de "Obama vinner!".

 

Jeg stoler med andre ord ikke på norske mediers prognoser.

 

 

Nå var det ikke akkurat norske medier's prognoser som sa det i 2000 og 04. Norske medier er ganske konsekvente til å kopiere fra amerikanske nyhetskanaler akkurat der. Fox News var førstemann i usa som ærklærte Florida for bush bl.a (vel og merke før opptellinga var ferdig). Og det er ikke rart. Gore fikk faktisk flere stemmer, men tapte da valget ble avgjort av høyesterett.

Lenke til kommentar
Nå var det ikke akkurat norske medier's prognoser som sa det i 2000 og 04. Norske medier er ganske konsekvente til å kopiere fra amerikanske nyhetskanaler akkurat der. Fox News var førstemann i usa som ærklærte Florida for bush bl.a (vel og merke før opptellinga var ferdig). Og det er ikke rart. Gore fikk faktisk flere stemmer, men tapte da valget ble avgjort av høyesterett.

 

Så fjern norske og erstatt det med internasjonale da. Poenget er det samme.

 

Hele Florida-saken er ganske luguber, og jeg er enda usikker på hva som faktisk skjedde der nede. Vet heller ikke noe særlig om Høysteretts grunnlag for avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Begynte jo med at 24000 stemmer ble ugyldigjort av republikanske støttespillere. Det ble da satt igang en opptelling. Etter at deler av opptellingen var ferdig, ble florida erklært som Bushstat. Gore ville fortsette opptellingen, da typisk demokratisk fattige områder i nord ennå ikke hadde blitt opptelt. Bush, da via sin bror Jeb tok saken til høyesterett som ærklærte videre optelling som unconstitutional og et brudd på Bushs grunnlovsfestede rettigheter.

Lenke til kommentar
I 2000 sa de "Gore vinner!". I 2004 sa de "Kerry vinner!". I 2008 sier de "Obama vinner!".

 

Jeg stoler med andre ord ikke på norske mediers prognoser.

Så vidt jeg husker tilbake til 2000, var ikke analysene i Norge at Gore skulle være en klar vinner. Gore var ikke Clinton (på godt og ondt), og det er ikke uvanlig at folk ønsker endring etter åtte år med president fra det ene partiet. Men Gore lå godt an, han fikk flest stemmer, og det var sikkert mange i Europa som håpet på fortsatt demokratisk styre. Men valgsystemet, samt kanskje noen tvilsomme vurderinger i Florida, sikret Bush seieren.

 

I 2004 sleit Bush med en omstridt krig og fallende popularitet. Han stilte mot en tørrpinn som hadde giftet seg til ketchup-milliarder. Om Kerry hadde vunnet, hadde han vunnet pga. Bush' mangler, ikke sine egne egenskaper. Og norske media var fullt klar over at amerikanerne sjelden kaster en sittende president i krigstid, selv om de kunne ønske at Bush var et særtilfelle.

 

Nå stiller ikke sittende president til gjenvalg. "Change", et bytte av president fra det ene partiet til det andre ville være forutsigbart, uansett hvem som stiller. I tillegg ser vi at Obama har stor popularitet, og McCain har falt mellom to stoler, han har ikke klart å markere seg som den liberale republikaner han i mange sammenhenger har vært kjent som og distansere seg fra Bush og den politikken han har ført, da han ikke har tatt sjansen på å legge seg ut med konservative republikanske velgere ved å være for mye "maverick".

Lenke til kommentar

Du har i grunn rett, men jeg mener fortsatt at medias dekning av amerikanske valg er særdles upålitelige. Selv som Obama-tilhenger synes jeg han er blitt forherliget i veldig høy grad, og McCain fremstilt som en komplett idiot, noe jeg tviler på at han er (dog Palin virker rimelig blåst, men det er en annen diskusjon).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...