Gå til innhold

Ny flerskjems PC. ENDELIG KONFIG. I POST 52


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg på jakt etter å fornye min steinaldermaskin. Jeg kjører i dag 3 skjermer og vil fortsette med det, men ønsker ikke å dra med det gamle Matrox-kortet videre. Jeg ser for meg å bruke et hovedkort med fler PCI-Ex-porter og kjøre minst 2 "vanlige" skjermkort.

 

Hvordan vil det fungere?

Hvilke mulige variasjoner i oppsett kan det gi?

Hvilke fallgruber er det jeg bør se opp for?

 

Jeg er vel relativt bestemt på å velge Intel denne gangen, men hvilket chipset bør jeg velge?

Ser det går mest i X38, P35, nForce 650 og nForce 680... Jeg tenker å kjøre 4GB ram, men det har kanskje ikke noe å si ift hovedkortet da begrensningen i Windows er lavere, eller?

 

Jeg ser noen kort har "heatpipe", er det en selvstendig kjøling eller må den tilkobles væskekjøling?

 

Tar gjerne i mot hardwaretips. Jeg tenker å kjøre raid med 3 disker, men så vidt jeg kan se støtter de aller fleste hovedkort dette i dag. Forøvrig spiller jeg aldri og er ikke interessert i å overklokke. Videre er jeg interessert i at maskinen skal være stille (den jeg har klarer nok 70dB på en god dag) og driftssikker både med tanke på totale krasj/deler som må skiftes ut, og mtp stabilitet.

Endret av Snickers-is
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg på jakt etter å fornye min steinaldermaskin. Jeg kjører i dag 3 skjermer og vil fortsette med det, men ønsker ikke å dra med det gamle Matrox-kortet videre. Jeg ser for meg å bruke et hovedkort med fler PCI-Ex-porter og kjøre minst 2 "vanlige" skjermkort.

 

Hvordan vil det fungere?

Hvilke mulige variasjoner i oppsett kan det gi?

Hvilke fallgruber er det jeg bør se opp for?

Det er vel ikke verre enn å sette to eller flere skjermkort i maskinen. Selv de rimeligste av de nye kortene vil klare å mate to skjermer med f.eks. minesveiper og kabal. Skulle du ønske å utføre mer krevende oppgaver må man ha kraftigere kort.

Du skriver lite om hva du skal bruke maskinen til, men la oss si at du bare bruker en av skjermene til tunge programmer. Da kjøper du ett kort som står til oppgaven til den skjermen og et rimeligere til å drive de to andre.

 

Jeg er vel relativt bestemt på å velge Intel denne gangen, men hvilket chipset bør jeg velge?

Ser det går mest i X38, P35, nForce 650 og nForce 680... Jeg tenker å kjøre 4GB ram, men det har kanskje ikke noe å si ift hovedkortet da begrensningen i Windows er lavere, eller?

X38-brikkesettet er Intels nye toppmodell og jeg ser ingen grunn til å ikke gå for dette, bortsett fra pris.

X38 erstattes snart av X48 så hvis du ikke skal kjøpe enda vil dette antagelig være enda bedre.

Dagens hovedkort støtter 8GB så det trenger du ikke å tenke på.

 

Vær obs på at de fleste X38 kortene benytter DDR3 minne som fremdeles er grisedyrt. Et alternativ kan være å gå for et kort som MSI X38 Diamond. Det kan bruke både DDR2 og DDR3. Da kan du bruke DDR2 i starten og heller bytte til DDR3 når prisen synker.

 

Jeg ser noen kort har "heatpipe", er det en selvstendig kjøling eller må den tilkobles væskekjøling?
Selvstendig kjøling. Gjør at du slipper en vifte = mindre bråk.

 

Tar gjerne i mot hardwaretips. Jeg tenker å kjøre raid med 3 disker, men så vidt jeg kan se støtter de aller fleste hovedkort dette i dag. Forøvrig spiller jeg aldri og er ikke interessert i å overklokke. Videre er jeg interessert i at maskinen skal være stille (den jeg har klarer nok 70dB på en god dag) og driftssikker både med tanke på totale krasj/deler som må skiftes ut, og mtp stabilitet.

Disse viftene skal være svært gode Noctua. Så hvis du er sensitiv på lyd vil det være lurt å investere i noen slike.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Takker for fyldig svar Dr... :thumbup:

 

De applikasjonene jeg bruker som stort sett gir maskinen mest å jobbe med er:

- Videoredigering.

- Sketchup (3D. Her blir det fort krøll når jeg ekstruderer former med mye geometri).

- Fireworks (Trykkekvalitet i A3 for eksempel, 300dpi med litt fotoer, gir en praktisk talt stillestående maskin i dag.)

- LspCAD 6 PRO (simuleringsprogram for høyttaler, rom og delefilter. Gir også fort treg maskin. Kurveoppdatering går plagsomt tregt med de senere oppdateringene.)

 

 

 

Vil det fungere å kjøre ulik oppløsning på skjermene?

 

Slik jeg kjører i dag strekker skrivebordet seg ut over de tre skjermene. Jeg kan klikke og dra et vindu fra en skjerm til en annen, eller halvveis over for den saks skyld. Hvilke konfigurasjonsmuligheter vil et oppsett med flere skjermkort gi meg? Jeg er jo naturlig nok ikke interessert i samme bilde på to eller alle tre skjermene.

Lenke til kommentar

...Og et par andre ting jeg kom på i slengen.

 

- Kabinetter finnes det nå ca 20 ganger så mye av som da jeg for en del år siden satt og drømte om 486DX. En stor del av disse har tilbehør som vannkjøling, vinduer, blått lys osv. Dette er ting jeg anser som unødvendig. Imidlertid står jeg så vidt jeg kan skjønne fortsatt igjen med veldig mange alternativer i ulike prisklasser. Hva skal jeg egentlig se etter? Så vidt jeg huser er Chieftec relativt greie kabinetter med brukbar støydemping. Er de blant de beste? De er jo ikke blant de dyreste.

 

 

- PSU finnes vel nå fra ca 300W til 1000W. Men det finnes jo ikke en eneste komponent som har oppgitt strømforbruket. Hvordan beregner man egentlig strømforbruket på en skikkelig måte? Er det andre forskjeller (utover tilkoblingskontakter, vifter og vannkjøling) som skiller dem?

Lenke til kommentar

Hei Snickers

 

Er i liknende situasjon som deg om dagen, eller i morgen for å være litt mer presis. Jeg kommer til å vente til at Intel kommer med 45 nm prosessor før jeg bytter ut den gamle Dell’en som er utstyrt med et Matrox Parthelia kort.

 

Det du spør om angående strekking av skrivebordet kommer an på hvordan du ønsker å strekke det. Dersom du har definert opp hver enkelt skjerm individuelt og plassere dem i forhold til hverandre i Desktop Properties -> Settings så blir ting akkurat som de er i dag. Dersom du i dag benytter en stretched mode og ønsker å fortsette med det (alle 3 skjermene har en felles skjermmatrise med for eksempel oppløsning på 4320 * 900), dersom det er noe slikt du vil ha så har jeg vet jeg ingen god metode å få dette til ved bruk av flere skjermkort. Dersom du allikevel skulle trenger noe slikt så er en løsning et ok skjermkort og en Matrox trippel head to go dings. Så langt du ikke benytter en stretched mode så kan du sette opp hver enkelt skjerm som du ønsker, høyreklikk på desktop og velg Properties, deretter Settings.

 

Kabinett

Når det kommer til kabinett, så lager Lian Li kun bra kabinetter, stilrent og a like vel plenty streetcred. De har også en del kabinetter som er ferdig lydisolert. Ta en titt på microplex sine sider så finner du garantert din Lian Li.

 

Vifte

Dersom du har behov for lydsvake vifter så har du merket Papst, disse er det mange som snakker varmt om.

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=4...L&mcat=c513

NB: De fleste vifter oppgir veldig gale støy verdier.

 

Viftestyring

Det er muligens lurt å se på en eller annen form for viftestyring, setter du ned turtallet på viftene så forsvinner mye støy. NB: En del hovedkort har innebygd viftestyring, som regulerer viftehastighet med hensyn på temperatur.

 

Skjermkort

Dersom du ikke har behov for kraftig 3d effekter på skjermkortet så finnes det vifteløse alternativer. Kjenne ikke til om programmene du kjører benytter 3d funksjonaliteten i grafikkort. Dersom du kjører vista så kan det være en tanke med litt kraft i skjermkortet ettersom at denne vil bli brukt av OS som hjelpe matteprosessor. Det som er sikkert er at du ikke kommer til å trenger high end kort .

 

Disk

Samsung disker er støysvake og relativt raske disker.

 

Strømforsyning

Corsair 620 burde holde. Denne er stille, har modulære kabler og mottatt mye skrytt. Dersom du skal kutte utgifter så er ikke dette et lurt sted å kutte.

 

Hovedkort

P35 dersom så langt de nyere kortene ikke har noe ekstra å tilby (som er verdt pengene).

 

CPU

Pr i dag: Intel Quad 6600.

 

CPU KJØLER

Tja en Zalman burde gjøre susen (dersom original vifte bråker for mye).

 

Minne

Tja… DDR2 er vel fremdeles tingen. Å kjøpe kort som støtter begge delene for at du skal gå over til DDR3 minne seinere har jeg liten tro på, du kan kun kjøre en av minnetypene av gangen. 4 GB ok DDR2 minne høres fornuftig ut.

 

 

Hm da har jeg sikkert skribla om alt du ikke spurte om :roll: Håper at det var til litt nytte da :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sli? ... etter det jeg vet så kan du ha to grafikk kort med sli hovedkort...

 

typisk nybegynnerfeil...

 

I min maskin nå kjører jeg et x1300 PCI-e skjermkort og et matrox g400 AGP skjermkort, ikke noe sli eller crossfire, og det fungerer utmerket...

 

SLI/CF er kun nå to (eller fler) skjermkort samarbeider om og vise bildet på en skjerm, og dermed øke ytelsen...

 

Men i dene sammenhengen vil disse skjermkortene ikke samarbeide på samme måten, og hver skjermutgang vil drive hver sin skjerm, denne konfigurasjonen brukes som regel når en trenger og drive fler enn to skjermer fra samme maskinen (to utganger per skjermkort er det vanlige i dag, men det finnes de med fire om jeg ikke tar feil)

 

Jeg bruker denne løsningen siden jeg til vanlig bruker 2 skjermer og X1300 kortet kun har en skjermutgang

(X1300 kortet mitt er et OEM skjermkort)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Okei, takk for infoen :]

men hvis jeg f.eks kjøper et pci skjermkort, vil maskinen klarer og bruke den samtidig som en pci-e er i bruk?

 

ja, den vil fungere helt fint sammen med et PCI-e skjermkort, jeg hadde et gammel pci skjermkort i maskina mi i tillegg til X1300 og G400 skjermkortene...

 

 

Men lurer du på noe mer send PM til meg eller opprett en ny tråd, hijacking av tråder er ikke pent...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

 

Jeg setter pris på at det spørres om dette med SLI kontra ikke SLI da jeg selv har fått avvikende svar på dette selv. Men så vidt jeg har forstått er det slik at man ikke skal kjøre SLI når man skal kjøre flere skjermer.

 

PacMan eller BrorBSD, kan dere forklare litt mer om hvordan man kan jobbe på en maskin med flere skjermer når man ikke har "stretch desktop"? I da har jeg et skrivebord på 3560x1024, og så vidt jeg forstår vil det ikke se ut helt på samme måte med flere skjermkort?

 

Trenger jeg å ta noen som helst hensyn mtp at de ulike skjermene skal ha samme oppløsning eller aspect ratio?

 

Trenger jeg kjøre refresh rate eller liknende likt på noen av skjermene?

 

Trenger jeg å kjøre skjermkort med noen som helst fellesnevner over hodet?

 

Er det noe i veien for å kjøre PCI Ex 16x på det ene og 4x på det andre for eksempel?

 

Finnes det noen øvre grense for hvor mange skjermkort man kan kjøre samtidig?

 

Stjeler et skjermkort mye av maskinens ytelse for å presentere bilde, altså om maskinen for eksempel går vesentlig tregere med 3 skjermkort enn med 2?

Lenke til kommentar

Å jobbe med flere skjermer uten stretch mode er som en drøm i forhold til å gjøre det. Ved første øyekast så vil det se relativt likt ut oppsettet du har i dag, med unntak av at oppgavelinjen vil kun ligge på primær skjerm. Den store forskjellen du vil merke er hva som hender dersom du maksimaliserer et vindu, dette vil da bli maksimalisert ut på den skjermen der størstedelen av det ligger. Slik jeg ser det så er det kun fordeler her. Dersom du ønsker at et vindu skal gå over flere skjermer så kan det lages stort slik at det gjør det, slik at ting blir som i dag. Eneste ”ulempen” som du vil merke er når du drar en videoavspilling fra en skjerm til en annen, her kan det nå oppstå litt hakking.

 

En annen fordel med å ha benytte denne type type skjermoppsett er at du kan for eksempel plassere skjermene som du vil geografisk.

 

 

Trenger jeg kjøre refresh rate eller liknende likt på noen av skjermene?

Hver enkelt skjerm har sitt eget oppsett, og dermed defineres også refreshrate individuelt.

 

Trenger jeg å kjøre skjermkort med noen som helst fellesnevner over hodet?

Hold deg til samme brikkesett produsent. ATI eller NVIDIA (ennet kan by på problemer)

 

Er det noe i veien for å kjøre PCI Ex 16x på det ene og 4x på det andre for eksempel?

Er ikke sikker på dette. Spør i skjermkort forumet eller vent på en guru :p

 

Finnes det noen øvre grense for hvor mange skjermkort man kan kjøre samtidig?

Dette avgrenses av antall spor du har på hovedkort.

 

Stjeler et skjermkort mye av maskinens ytelse for å presentere bilde, altså om maskinen for eksempel går vesentlig tregere med 3 skjermkort enn med 2?

I Windows xp så spiser minne fra skjermkortene (grunnet at maks minne i xp er 4gb), dersom du setter inn 2 kort med 512 mb ram så kunne du ha spart deg den siste gigabyten med ram. Dersom du kjøper et par ok skjermkort så burde det være plenty av kraft til å kjøre 4 skjermer. For opprasjoner som bildevisning vil du neppe merke noen b

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen!

 

Å jobbe med flere skjermer uten stretch mode er som en drøm i forhold til å gjøre det. Ved første øyekast så vil det se relativt likt ut oppsettet du har i dag, med unntak av at oppgavelinjen vil kun ligge på primær skjerm. Den store forskjellen du vil merke er hva som hender dersom du maksimaliserer et vindu, dette vil da bli maksimalisert ut på den skjermen der størstedelen av det ligger. Slik jeg ser det så er det kun fordeler her. Dersom du ønsker at et vindu skal gå over flere skjermer så kan det lages stort slik at det gjør det, slik at ting blir som i dag. Eneste ”ulempen” som du vil merke er når du drar en videoavspilling fra en skjerm til en annen, her kan det nå oppstå litt hakking.

 

En annen fordel med å ha benytte denne type type skjermoppsett er at du kan for eksempel plassere skjermene som du vil geografisk.

 

Det høres faktisk ikke ut som om det er så ulikt den stretch mode jeg kjører i dag. Jeg har 3 definerte skjermområder og når jeg maksimerer så maksimerer jeg innenfor en av dem. Jeg har også en snap-funksjon der vinduer som befinner seg det definerte antallet pixler fra øvre venstre hjørne (når de trekkes og slippes med musa) vil flytte seg til hjørnet. Oppgavelinja er imidlertid dratt utover alle tre skjermene og jeg kan trekke ut et vindu mellom alle tre om jeg vil. Om jeg forstod det rett så kan jeg det i konfigurasjonen du foreslår også?

 

Stjeler et skjermkort mye av maskinens ytelse for å presentere bilde, altså om maskinen for eksempel går vesentlig tregere med 3 skjermkort enn med 2?

I Windows xp så spiser minne fra skjermkortene (grunnet at maks minne i xp er 4gb), dersom du setter inn 2 kort med 512 mb ram så kunne du ha spart deg den siste gigabyten med ram. Dersom du kjøper et par ok skjermkort så burde det være plenty av kraft til å kjøre 4 skjermer. For opprasjoner som bildevisning vil du neppe merke noen b

 

Vista 32-bit har vel også en tilsvarende begrensning, men gjelder det for RAM på skjermkort?

Lenke til kommentar

Når det kommer til skjermer så virker det som at du får et tilsvarende system til det du har i dag. Settings systemet jeg omtaler er windows original system. ATI, NVIDIA, Matrox etc har egne måter å gjøre instillinger på. Selv har jeg kun erfaring med den som windows har innebygd. Det er muligens verdt å gjøre litt research på hvilken produsent som håndterer multi skjerm og flere skjermkort på best mulig måte for deg (jeg vil anbefale skjermkort forum og google for et slikt spørsmål).

 

Slik jeg har forstått det så må du over på må du over på Vista 64 dersom du ønsker mer minne. Det er litt missvisende data her, uansett her er link til Microsoft sine forklaringer på emnet.

 

http://msdn2.microsoft.com/en-gb/library/aa366778.aspx

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Når det kommer til skjermer så virker det som at du får et tilsvarende system til det du har i dag. Settings systemet jeg omtaler er windows original system. ATI, NVIDIA, Matrox etc har egne måter å gjøre instillinger på. Selv har jeg kun erfaring med den som windows har innebygd. Det er muligens verdt å gjøre litt research på hvilken produsent som håndterer multi skjerm og flere skjermkort på best mulig måte for deg (jeg vil anbefale skjermkort forum og google for et slikt spørsmål).

 

Slik jeg har forstått det så må du over på må du over på Vista 64 dersom du ønsker mer minne. Det er litt missvisende data her, uansett her er link til Microsoft sine forklaringer på emnet.

 

http://msdn2.microsoft.com/en-gb/library/aa366778.aspx

 

En må ikke over på Vista 64bit hvis en vil utnytte 4gb ram, XP 64bit fungerer like fint.

Det samme gjør også alle andre 64bit operativsystemer...

Lenke til kommentar
En må ikke over på Vista 64bit hvis en vil utnytte 4gb ram, XP 64bit fungerer like fint.

Det samme gjør også alle andre 64bit operativsystemer...

 

Det viste jeg ikke, har aldri hørt XP og 64 bit nevnt i samme setning før. Mulig jeg vanker i feil miljø :yes:

Det stemmer bra at man kan bruke 4GB ram i XP 64 bit, men DX10 kan man ikke bruke. Da må man over til Vista. Nå ser det ikke ut som trådstarter er noen spiller, men det skulle ikke forundre meg om det kom et DAKprogram som krevde det.

Lenke til kommentar

Nå er tegneprogrammet jeg bruker langt fra noe high end program, mens de øvrige programmene utvikles på systemer som gjør at det for meg er et større problem å få kompatibilitet med Vista enn å få "hot" nok maskinvare.

 

Hva er DX10 forresten?

 

Skal summen av skjermminne og utnyttbar RAM heller ikke kunne overstige 4GB totalt på Vista 32-bit?

 

Hva slags kompatibilitetsproblemer kan jeg forvente ved å kjøre 64-bits operativsystem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå er tegneprogrammet jeg bruker langt fra noe high end program, mens de øvrige programmene utvikles på systemer som gjør at det for meg er et større problem å få kompatibilitet med Vista enn å få "hot" nok maskinvare.

 

Hva er DX10 forresten?

 

Skal summen av skjermminne og utnyttbar RAM heller ikke kunne overstige 4GB totalt på Vista 32-bit?

 

Hva slags kompatibilitetsproblemer kan jeg forvente ved å kjøre 64-bits operativsystem?

 

DX10 er den nye directX versjonen

 

 

Nei, det det telles kun av ram, ikke av ram + skjermminne

Lenke til kommentar
Nå er tegneprogrammet jeg bruker langt fra noe high end program, mens de øvrige programmene utvikles på systemer som gjør at det for meg er et større problem å få kompatibilitet med Vista enn å få "hot" nok maskinvare.

 

Hva er DX10 forresten?

 

Skal summen av skjermminne og utnyttbar RAM heller ikke kunne overstige 4GB totalt på Vista 32-bit?

 

Hva slags kompatibilitetsproblemer kan jeg forvente ved å kjøre 64-bits operativsystem?

DirectX 10 er arvtageren til DirectX 9 som vi bruker nå.

Microsoft DirectX is a collection of application programming interfaces for handling tasks related to multimedia, especially game programming and video, on Microsoft platforms.

Ettersom Vista solgte relativt dårlig fant MS ut at dersom forbrukeren ønsker seg DX 10 må han også kjøpe seg Vista. Dette er planlagt å løse problemet deres med å få solgt Vista.

 

Jeg tror ikke du vil trenge DX 10.

 

Summen kan gå over 4GB.

 

Edit: mens jeg satt og skrev kom Pac-Man og svarte på alt.....

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...