Gå til innhold

Ny flerskjems PC. ENDELIG KONFIG. I POST 52


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Takk for svar folkens. Skal legge ut et oppsettforslag straks.

 

Hva skiller strømforsyningene i praksis utover kapasitet, støy og driftssikkerhet?

 

kvalitet er det store forskjeller på, det er lett og se seg blind på watt og pris, og folk glemmer at

 

Men jeg kan anbefale den corsairen du har fått foreslått tidligere i denne tråden, den er stillegånde og er av god kvalitet.

 

Alt for mange ser seg blind på prisen, kvalitet koster...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min er faring er at det fungerer ypperlig med flere PCI-E skjermkort av samme produsent inni maskinen. Jeg kjører selv 2 nVidia (8400GS og 7800GT) for å bruke 3 skjermer uten problemer.

 

Men har ikke prøvd å bruke 3 skjermer til spill. Genereller erfaringer tilsier at kun et fåtall spill støtter 2 spesielt bra, så å bruke 2 separate skjermkort tviler jeg på blir spesielt lett.

 

Windows Vista Ultimate sin bevegelige bakgrunn fungerer ikke når man bruker to skjermkort.

Lenke til kommentar
Er dette en god ide? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337821

 

Bør jeg gå opp, evt kan jeg gå ned på specs ift dette?

 

Bør jeg kjøre 2 skjermer på det raskeste kortet? (Er vel kanskje mer et spørsmål om smak og behag...

 

Det skjermkortet der burde holde plenty til å drive 2 moderat store skjermer. Vifteløst er det og, nice. Hvor du velger å kjøre 2 skjermer tror jeg er relativt likegyldig til kontor applikasjoner (så langt at kort #2 er helt på jordet).

Lenke til kommentar
Er dette en god ide? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337821Bør jeg gå opp, evt kan jeg gå ned på specs ift dette?Bør jeg kjøre 2 skjermer på det raskeste kortet? (Er vel kanskje mer et spørsmål om smak og behag...

 

Jeg tittet litt på programmene du bruker og det er ingen av disse som krever spesielt mye av skjermkortet.

LspCAD 6 PRO f.eks. krever ikke mer enn 256MB RAM og DX8.0. I tillegg anbefaler man oppløsning på 1024x768 eller bedre. Dette kan jo ikke akkurat kalle beinharde krav.

 

8600GT vil nok klare jobben mer enn greit nok. Dette selv om kortet må mate to skjermer.

8600GT ligger i nedre del av mellomklasse kortene så å gå for noe dårligere enn dette i en ny maskin ville jeg ikke gjort ettersom vi her ikke snakker om en økonomi pc. (Eller gjør vi det?)

Hva med å kjøpe to? En til hovedskjermen og en til de to andre.

 

Det er jo svært få kroner å spare der, så da blir det vel kanskje 2 slike.Jeg ser for meg å kjøre en WS 1920x1200 for eksempel på det ene kortet, samt 2 av de 17" 1280/1024 som jeg har fra før på den andre. Vil systemet ha noen problemer med å takle at skjermene har ulike antall pixler i høyde og bredde?
Nei det er ikke et problem.

 

Edit:Hva faen? Forumet hikker.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Hmmm, prøve å skremme det kanskje?

 

Ja, jeg tenkte på å gå for to stk av det kortet.

 

Lsp-CAD suger mer enn man skulle tro, men da først og fremst i form av regnekraft.

 

Bør jeg velge 32 eller 64-bits Vista, og i såfall, hvorfor?

 

EDIT; og hva er forskjell på business og basic, evt andre versjoner?

Endret av Snickers-is
Lenke til kommentar
Hmmm, prøve å skremme det kanskje?

 

Ja, jeg tenkte på å gå for to stk av det kortet.

 

Lsp-CAD suger mer enn man skulle tro, men da først og fremst i form av regnekraft.

 

Bør jeg velge 32 eller 64-bits Vista, og i såfall, hvorfor?

 

EDIT; og hva er forskjell på business og basic, evt andre versjoner?

Jeg vet svært lite om vista ettersom jeg fremdeles bruker XP, men er det ikke slik at kun 64 bit versjonen støtter 4 GB RAM?

Lenke til kommentar
Jeg har forstått det sånn:

 

32-bit støtter inntil 4GB ram.

 

32-bit brukes av hensyn til kompatibilitetsproblemer med enkelte programmer.

 

Men det kan være jeg er helt på jordet.

Ser ut som du har helt rett. Min feil, beklager.

Det beste argumentet for å bruke et 64-bit OS akkurat nå må være bortfallet av maksgrensen på 4 GB RAM. Men for de aller, aller fleste vil 2 til 4 GB fremdeles være mer enn nok - selv med Vista. Det er klart at en jevn strøm av brukere over de neste årene vil migrere fra 32- til 64-bit, spesielt når drivere og programvare her modnet for den nye plattformen. Men akkurat i dag er det nok slik at det for Hvermansen vil være flere ulemper enn fordeler med Vista x64.

Vista - 32- eller 64-bit?

Lenke til kommentar

Ikke for å fokke opp stemninga, men ser at du blir anbefalt Lian Li-kabinett og dyre strømforsyninger. Du har ikke sagt noe om hvor mye du har tenkt å legge i dette, men du kan uansett spare litt penger på kabinett og strømforsyning. Med mindre du skal ha svært dyre og strømhungrige skjermkort trenger du ikke mer enn 300-400 w strømforsyning.

 

Dette kabinettet er bra, og har en del smarte løsninger med tanke på støy. Det følger også med en strømforsyning av god kvalitet på 500w og det holder i massevis!

 

Må bare få sagt at jeg har ikke dette kabinettet selv, men har et annet fra Antec og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Thanks Dr...!

 

Insanity: Jeg har tenkt på et Chieftec Maxitower (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307585). Mye kjøling som kan skrues ned på lavere turtal, samt god plass og normalt god støydemping i Chieftec (skal nok jobbe litt med vibrasjonsdempingen i kassa før jeg setter inn komponentene).

 

Skal ikke se helt bort fra at PSU-en i denne holder kanskje?

Lenke til kommentar
Thanks Dr...!

 

Insanity: Jeg har tenkt på et Chieftec Maxitower (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307585). Mye kjøling som kan skrues ned på lavere turtal, samt god plass og normalt god støydemping i Chieftec (skal nok jobbe litt med vibrasjonsdempingen i kassa før jeg setter inn komponentene).

 

Skal ikke se helt bort fra at PSU-en i denne holder kanskje?

Hvor mye watt PSUen står oppført med og hvor mye den klarer å levere er ikke nødvendigvis det samme.

 

Chieftec bruker å lage gode produkter, men jeg vet ingenting om PSUen som sitter i det kabinettet.

 

For å få en pekepinn på hvor stor PSU du trenger kan du gå hit: Power Supply Calculator

Lenke til kommentar

Det ser for meg ut til at selv 620W er lite nok. Spesielt CPU-en (4-kjerner) trekker jo godt over 300W alene. Så går det 250W til harddisker og skjermkort. I tillegg er det minst 8 vifter, CD/DVDx2, display i front for vifter/temp, chipset, nettverkskort, minne, USB, kortlesere, FDD... Setter jeg på full bøtte på alt + "capacitor aging" (noe jeg finner litt drøyt mtp hvor mye ekstra strøm som går der) er jeg oppe i 1165W. Uten "capacitor aging" og med ytelsesnivåene på "recomended" går den ned til 644W.

 

I lyset av ovenstående frister det jo litt med en sånn som dette:

Thermaltake Toughpower 850W, Modulær, 8xSATA, ATX/EPS, 4xPCI-E, 20/24pin

 

Eller denne:

NorthQ NQ-4775-1000 Giant Reactor, 1000W 8xSATA, ATX/EPS, 4xPCI-E, 20/24pin

 

Men så spørs det jo hvor nøyaktige disse beregningene er da.

Lenke til kommentar

Er dette et greit oppsett tro?

 

Kabinett 1 stk

Chieftec Mesh Big Tower Sort w/USB/Firewire 400W PSU ATX 2.0,24/20pin

 

PSU 1 stk

NorthQ NQ-4775-1000 Giant Reactor, 1000W 8xSATA, ATX/EPS, 4xPCI-E, 20/24pin

 

Vifter 12cm 2 stk

NorthQ Silent Tornado 120mm Fan, White Light, Black Alu Frame, 17-19db, 38CFM

 

Vifter 9cm 5 stk

NorthQ Silent Tornado 92mm Fan, White Light, Black Alu Frame, 15db, 27,45CFM

 

Regulator 1 stk

Thermaltake Hardcano 12 SE, Viftestyring for 4 vifter, 4 temperatur sensorer

 

Hovedkort 1 stk

Asus Maximus Formula SE, X38, Socket-775 ,DDR2,ATX,2xGbLAN,Firew,2xPCI-Ex(2.0)x16

 

CPU 1 stk

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

 

CPU-kjøler 1 stk

NorthQ 3312BLA UFO, 120mm Vifte 12-24dB, Blått lys, s. 775/754/939/940/AM2

 

RAM 2 stk

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64

 

Skjermkort 2 stk

Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP

 

HDD 3 stk

Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2 16MB 7200RPM

 

Tafsatur 1 stk

Logitech Deluxe 350 Keyboard NO USB Black OEM

 

Skjerm #1 1 stk

Samsung 22" LCD Syncmaster 225BW TCO03 Silver, 1680x1050, 5ms, VGA/DVI, 700:1

 

Windows 1 stk

Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk OEM DVD 32bit

 

DVD-brenner 2 stk

NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Black OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)

 

FDD 1 stk

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

 

 

Skjønner ikke helt hvordan du kom frem til at du trenger så mange watt.Selv kom jeg ut med et behov på 280W med E6600, 7800GT, 5 disker, 2 drev, + +Det vi kan si er relativt sikkert er at du vil ikke trenge i nærheten av 1165W.

 

Tja, si det...

 

Men spørsmålet er jo om jeg under noen omstendighet vil kunne klare meg med 400W, og om jeg faktisk trenger mer enn 620W...

Endret av Snickers-is
Lenke til kommentar

Jeg tviler veldig sterkt på at du trenger 1000w PSU. husk at det er veldig stor forskjell på strømforbruk idle/load.

 

Hadde jeg vert deg hadde jeg valgt en Corsair 620w, bare for å være på den sikre siden. Men jeg er ganske sikker på at du kunne klart deg med en Corsair 520w eller enda mindre. Såvidt jeg vet krever ikke de nyeste Intel prosessorene veldig mye strøm. kjenner flere som sitter med Q6600, 8800GTX/Ultra osv med HX520w uten problemer. Bruker den selv også. Ekstremt stillegående og leverer mer enn nok strøm for de fleste. Tror heller ikke du trenger PC8500.. Mulig jeg tar feil men PC6400 holder vel lenge hvis du ikke skal klokke.

Lenke til kommentar

Siden det ser ut til at du ikke er klar over det kan jeg hvertfall anbefale deg å bruke prisguiden til å sette opp handlevognen din, ikke bare komplett. Sjekk på prisguide.hardware.no og sett opp en handlevogn der, så får du se priser på komponentene fra mange forskjellige nettbutikker. Hvor stort er budsjettet ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...