Gå til innhold

Forkortelser i navn på objektiver


Anbefalte innlegg

Dette kan vel passe å spør om her.

 

Har Nikon D40 og skal kjøpe nytt objektiv. For å sørge for at man ved senere kamerabytte kan det være lurt å holde seg til fullformat.

 

Hvis man kjøper objektiver med crop-faktor, vil disse bli ubrukelige hvis man senere ønsker å kjøpe et fullformat kamera?

Og fullformat-objektivene er jo brukbare på alle DX-kameraer uansett (forutsatt at man holder seg til samme merke selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man kjøper objektiver med crop-faktor, vil disse bli ubrukelige hvis man senere ønsker å kjøpe et fullformat kamera?

Og fullformat-objektivene er jo brukbare på alle DX-kameraer uansett (forutsatt at man holder seg til samme merke selvfølgelig).

Nei, det er kun Canon som velger å la EF-S-objektivene sine være inkompatible med fullformat. Nikon DX og Sony DT passer og fungerer på deres fullformatkameraer, men du må velge mellom redusert oppløsning eller (i mange tilfeller) mørke kanter. Tokina DX, Sigma DC og Tamron DI2 passer på alle fullformatkameraer.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Canon:

EF - Objektiver som støtter både fullformat og cropfaktor 1.6/1.3

EOS - Electronic Optical System (kanskje ikke sååå relevant, men fortsatt noe mange ikke vet det)

L - Toppserien av objektiver til Canon, står for "Luxury" eller "Luksus" om du vil.

IS - Image Stabilizer

Endret av MannY318
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

I denne sammenhengen er det snakk om sensorstørrelse.

 

Fullformat = 36 * 24 mm

Crop = mindre

 

I forbindelse med ordet crop oppgis ofte hvor mye mindre enn fullformat. F.eks er 1,5x crop 1,5 ganger mindre i bredde og lengde.

 

36/1,5 = 24 mm

24/1,5 = 16 mm

 

1,5x crop vil altså si at sensoren er 24 * 16 mm

 

Objektiver for fullformat og crop er altså tilpasset sensorstørrelsen i ulike kamera. Man kan bruke objektiver for fullformat sammen med crop-sensorer, men som regel ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Jepp, vi er nok helt enige, men det er mulig formuleringen min var litt uklar. Det jeg mente var i hvert fall at objektiver for fullformat alltid* passer til cropkamerahus, mens objektiver til cropkamerahus kan passe dårlig fysisk, optisk eller begge deler. Et interessant eksempel er Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G som passer godt mekanisk på et FX-kamera og fungerer fint optisk med kort fokusavstand, men gir veldig mye vignettering på lang fokusavstand.

 

* Noen unntak finnes jo der også alt etter hva man legger i "passer". F.eks kan bakoverkompatibiliteten med eldre objektiver være mangelfull på enkelte områder. F.eks Nikon-objektiver uten fokusmotor på D40. Det kan forsåvidt presiseres nesten i det uendelige. Men jeg foretrakk å ordlegge meg kort, oversiktlig og litt unyansert fremfor å skrive langt, uoversiktlig og veldig nyansert.

Lenke til kommentar

Tusen takk, nyttig lesning.

Det vil da si at man burde kjøpe fullformat-objektiver, ved en eventuell oppgradering av kamerahus senere?

 

En annen ting: hva betyr alt dette?

Tamron SP AF 28-75 F2.8 XR Di LD Aspherical IF A09

 

Så langt har jg kommet i dekodingen:

Tamron: Merke, of course..

SP: modellen/serien av objektiver

AF: AutoFokus-motor i huset

28-75: Brennvidde

F2.8: Blenderåpning

DI - Objektiver med coating spesielt beregnet på digitale sensorer, men kan også fint brukes på fullformat uten kvalitetstap (Tamron).

LD - Bruker SLD glass for mindre kromatisk abberasjon (Tamron)

IF - Intern fokus uten bevegelser i frontelementet (Tamron/Sigma)

 

Så, hva betyr DX, Aspherical og A09 ?

(det er dette objektivet jeg har tatt som ett eksempel)

Vil det være bedre å gå for en linse med betegnelsen DI-II ?

"DI-II - Optikk for digital ESR med redusert sensor (Tamron)"

 

(Noe er klipt og hentet fra denne posten.)

Lenke til kommentar

DX er Nikonesisk for crop, Aspherical betyr at det er ett eller flere asfæriske linseelementer i objektivet og A09 er ganske enkelt en modellbetegnelse.

 

AF betyr utelukkende at objektivet er designet for autofokus. Det sier ingenting om hvor AF-motoren er, men A09 forteller oss at også Nikon-modellen har motor i objektivet.

 

Edit: Di-II betyr redusert bildesirkel. Det kan gi deg et mindre og lettere objektiv, men det kommer altså til å gi deg problemer på et eventuelt fullformatkamera senere.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det vil da si at man burde kjøpe fullformat-objektiver, ved en eventuell oppgradering av kamerahus senere?

Ikke nødvendigvis. Siden f.eks 1,5x crop også betyr en omregning av brennvidde på 1,5 så er det ikke sikkert at det samme objektivet er så gunstig på fullformat. Men hvis dette ikke er til hinder så bør du likevel tenke over om det er verd prisforskjellen (hvis det er noen). Det er f.eks ikke vits å legge mange tusen ekstra i objektivet for å få en fullformatmodell hvis du er usikker på om du noen gang kommer til å oppgradere til et fullformatkamera. Ikke alle merker har kameraer med fullformat. PS. Det finnes større format enn fullformat også, men de har så vidt jeg vet ikke noe optikk som er kompatibel med crop-kameraer.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg var usikker på om jeg skulle lage et eget emne eller ikke, men jeg synes det passet veldig godt inn her.

 

Hva i svarte betyr dette symbolet på objektiver?

7194863010_8052096eaa.jpg

WHAT DOES IT MEAN?! by 3irikur, on Flickr

 

Jeg tar forresten i mot tips på hvordan jeg kan laste opp bildet til diskusjon.no også :) (Send PM)

Dette betyr at produktet er ment å holde i 10 år før det går i den store resirkuleringskvernen :)

Lenke til kommentar

Hva i svarte betyr dette symbolet på objektiver?

 

Hvilket objektiv er det fra? Vis oss gjerne hele bildet og ikke bare selve symbolet. Kontekst er viktig vettu. :thumbup:

 

Bildet var fra et Nikkor 85mm 1.8D, men jeg har sett det på alle nikkor-objektiver og nikon-kameraer jeg har vært borti :)

 

 

Edit: her er et bilde av nevnte objektiv.

7195303676_c28f437ee6_b.jpg

85mm 1.8 under by 3irikur, on Flickr

 

Dette betyr at produktet er ment å holde i 10 år før det går i den store resirkuleringskvernen :)

 

 

Ahh! The more you know! Takk skal du ha!

 

 

Jeg tror dog ikke at jeg kommer til å resirkulere objektivene mine etter bare ti år :p

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...