Gå til innhold

Forkortelser i navn på objektiver


Anbefalte innlegg

I denne sammenhengen er det snakk om sensorstørrelse.

 

Fullformat = 36 * 24 mm

Crop = mindre

 

I forbindelse med ordet crop oppgis ofte hvor mye mindre enn fullformat. F.eks er 1,5x crop 1,5 ganger mindre i bredde og lengde.

 

36/1,5 = 24 mm

24/1,5 = 16 mm

 

1,5x crop vil altså si at sensoren er 24 * 16 mm

 

Objektiver for fullformat og crop er altså tilpasset sensorstørrelsen i ulike kamera. Man kan bruke objektiver for fullformat sammen med crop-sensorer, men som regel ikke omvendt.

 

Nja, det vil forsåvidt bli riktig resultat dersom begge sensorene er 3x2 format, men korrekt regnemåte vil være pytagoras setning. Da vil man kunne regne diagonalen uavhengig av format. Crop er en sammenligning av diagonalen fra ff til crop camera.

 

1.5 crop = diagonal ff del på 1.5

 

Dersom man vet bredde og lengde på sensor kan man enkelt regne dette ut ved å finne hypotenus :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Vil finna ut om objektiv som passar for Nikon og Sony fullformat kamera.

 

Funne ut til nå. Nikon - ikkje DX. Sony ikkje DT.

 

Har dei to merka sine FF objektiv spesielle navn?

 

Sony sin T* betyr . . ?

 

Sigma DG og EX eigna for FF?

 

Og Tamron?

 

Tenkte å finna ut om eigna objektiv FØR kamerakjøp. Kamera kan dei fleste følgja med på, objektiv ikkje så enkelt.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Vi trenger en oppdatering av lista i første post. Blant annet bør Samyang bli med i varmen.

I profilen til TS står følgende "Sist aktiv: 11. juli 2012, 13:31" så tror det blir vanskelig med og oppdatere førsteposten, hva med og lage en ny oppsummert tråd eller kanskje en moderator kan fikse dette ?

Lenke til kommentar

Tja, jeg har allerede det (ta en kikk), men artikkelen er allerede langt mer utfyllende og blir forhåpentlig oppdatert etter tipset. Det blir færre kokker og mindre søl å ha alt på en plass.

Kan du også klistre artikkelen i "objektiver, blits, etc.", nå står denne tråden klistret/stikky.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Artikkeltråden er uflyttbar på grunn av publiseringssystemet. Det er derfor jeg valgte å beholde klistret på denne tråden og linke til artikkelen i første innlegg. Men jeg er åpen for innspill på andre måter å gjøre det. :)

Jeg tror det mest ryddigste er og lage en ny tråd med riktig info og låse den.

Skriv da gjerne at forespørsler taes på PM samt link til artikkel og denne tråden.

Du også skrive en takk til @Aak1 som hadde den opprinnelige ideen.

 

Det er mitt forslag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...