Gå til innhold

Mer om Vista SP1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
# Støtte for "Extended File Allocation Table" (exFAT), et nytt filsystem fra Microsoft som kan føre til at det i fremtiden ikke blir nødvendig å defragmentere harddisken.

Betyr det at man kommer forbi begrensningen på 2TB per partisjon? (Et problem for større Raid-sett)

 

 

Det er ikke et problem med NTFS, men med partisjonstabellen(?) har man disken med GPT (guild partision table eller noe slikt), så fungerer det fint med over 2 TB per partisjon, på bekostning av kompabilitet (og at man ikek kan boote fra de. Litt usikker på hvilke MS-os som støtter det, men på win2k, der jeg har filserveren, så er det ihvertfall støttet.

 

AtW

Lenke til kommentar
For meg virker det som Microsoft prøver å ta æren for egenskaper flashprodusentene tilfører. Jeg ser ikke for meg noen måte å lage et fragmenteringsfritt filsystem på. Men jeg ser for meg at Windows eller 3.parts programmer (altså ikke filsystemet), kan drive med hyppig defragmentering for å minimere fragmenteringen. Noe sånt vil derimot ikke være gunstig for flash siden det fører til unødvendig mye flytting av filfragmenter og overskriving. Kontinuerlig defragmentering vil redusere flashdiskens levetid.

9661402[/snapback]

Meg bekjent er HFS+ i OS X defragmenteringsfritt, flere filsystemer i linux også. Microsoft prøver å ta æren for et filsystem de har utviklet, og jeg vil vel strengt tatt ikke si at det er "galt". Som andre har påpekt, så vil dine argumenter om flashminne tilsi at NTFS også er fragmenteringsfritt, noe de fleste som bruker windows er klar over at ikke stemmer.

 

Å fjerne søkeknappen gjør det heller ikke enklere for brukere å velge noe som helst, det gjør det bare vanskeligere å søke i det hele tatt. Google kan ta seg en bolle, skal jeg plutselig kreve at de har min søkeboks ved siden av deres egen på google.com også da eller? De har jo nærmest søkemonopol.

 

Etter min mening burde man heller kunne konfigurert søkeknappen til å bruke et annet søk en default, men jeg har ikke noe problem med at default er et MS-søk.

 

Noen er bare litt for ivrige etter å kritisere MS, og det er bare SÅ 2006...

Lenke til kommentar
Meg bekjent er HFS+ i OS X defragmenteringsfritt, flere filsystemer i linux også. Microsoft prøver å ta æren for et filsystem de har utviklet, og jeg vil vel strengt tatt ikke si at det er "galt". Som andre har påpekt, så vil dine argumenter om flashminne tilsi at NTFS også er fragmenteringsfritt, noe de fleste som bruker windows er klar over at ikke stemmer.

Jeg presiserte at fragmentering fortsatt vil foregå på flash med både exFAT og NTFS med flere, men at ytelseproblemet vil reduseres til nesten ingenting. Det står jeg inne for og ser ikke noe galt i det resonnementet.

 

Å fjerne søkeknappen gjør det heller ikke enklere for brukere å velge noe som helst, det gjør det bare vanskeligere å søke i det hele tatt. Google kan ta seg en bolle, skal jeg plutselig kreve at de har min søkeboks ved siden av deres egen på google.com også da eller? De har jo nærmest søkemonopol.

Det blir jo en ganske feil sammenligning. google.com er ikke automatisk satt som standard oppstartside for 80% av verdens databrukere, særlig ikke for de brukerne som har minst peiling på data og ukritisk bruker det de får servert først og ikke nødvendigvis tar et bevisst valg. Det er fritt valg å velge google.com som startside eller å gå inn der ved hjelp av linker eller tasting av URL. Det er ikke en tilsvarende frihet til å velge søkemotor eller få valg om hvilken søkemotor som skal være standard.

 

Etter min mening burde man heller kunne konfigurert søkeknappen til å bruke et annet søk en default, men jeg har ikke noe problem med at default er et MS-søk.

Ja takk begge deler sier nå jeg. Særlig fordi det vil bevisstgjøre de minst erfarne databrukerne på at det finnes valgmuligheter og dermed ikke skape en uheldig misbruk av markedsmakt på grunn av majoritet på et annet produkt (OS).

 

Det Microsoft gjør her er som om bilprodusentene hadde eid Pirelli og kun lagd spesielle felgdimensjoner som passet Pirelli-dekk og ikke gi mulighet til å skifte med noen andre dekkprodusenter og selge alle biler med Pirelli-dekk. Tenk deg så at bilprodusentene også eide Pirelli-konsernet. Da hadde det vært er uheldig misbruk av markedsmakt.

 

Noen er bare litt for ivrige etter å kritisere MS, og det er bare SÅ 2006...

9661930[/snapback]

For å presisere så er det ikke Microsoft som selskap som kritiseres, men metodene de bruker. Den samme kritikken kan brukes på samme måte uansett hva firmaet heter om det var en tilsvarende situasjon. Å kritisere microsofts metoder er bare så .. 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 og sikkert også 2008, 2009, 2010 osv. Jeg ser ikke noe galt i å komme med berettiget kritikk av selskapsuavhengige metoder. Microsoft har en egen evne til å komme med tvilsomme metoder på løpende bånd. For å nevne noen hovedtrekk: Lock-in, ødelegging av standarder (HTTP, ODF), lock-out av konkurrenter, misbruk av markedsposisjon til å dytte upopulære/nye ting på intetanende forbrukere, Security through Obscurity, eksklusivitetsavtaler med PC-leverandører osv.

Lenke til kommentar
Det skulle bare mangle at de fjerner den og gjør det lettere for brukerne å velge selv.

9660989[/snapback]

 

Ja, å fjerne søkeknappen fra startmenyen gjør det mye lettere for brukerne må jeg si.

9661042[/snapback]

:) Akkurat det burde vært mulig å styre litt selv, kan ikke si jeg har brukt eller lagt merke til denne knappen, men å ha en søkeknapp som kunne lede deg både til live, google, yahoo eller liknende burde ikke være så vanskelig. Google har nå klart å spre søkeboksene sine både her og der, så det er kanskje ikke de som bør skrike høyest i så måte.

Lenke til kommentar
Meg bekjent er HFS+ i OS X defragmenteringsfritt, flere filsystemer i linux også. Microsoft prøver å ta æren for et filsystem de har utviklet, og jeg vil vel strengt tatt ikke si at det er "galt". Som andre har påpekt, så vil dine argumenter om flashminne tilsi at NTFS også er fragmenteringsfritt, noe de fleste som bruker windows er klar over at ikke stemmer.

Jeg presiserte at fragmentering fortsatt vil foregå på flash med både exFAT og NTFS med flere, men at ytelseproblemet vil reduseres til nesten ingenting. Det står jeg inne for og ser ikke noe galt i det resonnementet.

9662076[/snapback]

Synes det kom veldig dårlig frem i innlegget ditt,

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Redigert: Jeg fant ut! Det er snakk om et filsystem som egner seg spesielt for flash. (SSD). Det er altså ikke filsystemet som fører til at det ikke trengs defragmentering, det er flashdiskene, men jeg skjønner jo at MS som vanlig vil ta æren for andres jobb.

9660989[/snapback]

selv om hele poenget er jo at fragmentering ikke vil forekomme med exFAT. Dette sa du

"Ingen nødvendighet for defragmentering" - Hvordan skal de unngå defragmentering? Skeeptisk!
til, og står tydeligvis fortsatt ved det etter at jeg og andre har oppgitt flere fragmenteringsfrie filsystemer.
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Å fjerne søkeknappen gjør det heller ikke enklere for brukere å velge noe som helst, det gjør det bare vanskeligere å søke i det hele tatt. Google kan ta seg en bolle, skal jeg plutselig kreve at de har min søkeboks ved siden av deres egen på google.com også da eller? De har jo nærmest søkemonopol.

Det blir jo en ganske feil sammenligning. google.com er ikke automatisk satt som standard oppstartside for 80% av verdens databrukere, særlig ikke for de brukerne som har minst peiling på data og ukritisk bruker det de får servert først og ikke nødvendigvis tar et bevisst valg. Det er fritt valg å velge google.com som startside eller å gå inn der ved hjelp av linker eller tasting av URL. Det er ikke en tilsvarende frihet til å velge søkemotor eller få valg om hvilken søkemotor som skal være standard.

 

Etter min mening burde man heller kunne konfigurert søkeknappen til å bruke et annet søk en default, men jeg har ikke noe problem med at default er et MS-søk.

Ja takk begge deler sier nå jeg. Særlig fordi det vil bevisstgjøre de minst erfarne databrukerne på at det finnes valgmuligheter og dermed ikke skape en uheldig misbruk av markedsmakt på grunn av majoritet på et annet produkt (OS).

 

Det Microsoft gjør her er som om bilprodusentene hadde eid Pirelli og kun lagd spesielle felgdimensjoner som passet Pirelli-dekk og ikke gi mulighet til å skifte med noen andre dekkprodusenter og selge alle biler med Pirelli-dekk. Tenk deg så at bilprodusentene også eide Pirelli-konsernet. Da hadde det vært er uheldig misbruk av markedsmakt.

9662076[/snapback]

Nei, det du gjør her er å ta vekk en søkefunksjon som KANSKJE mannen i gata hadde funnet og brukt, og heller gjør at man må opp ett hakk før man i det hele tatt vet at det finnes et søk der. Dette har ingen ting med opplysning og valg, det har med ødelggelse av et fullstendig produkt.

Gi heller brukeren valget om å fjerne knappen da, så vet de ihvertfall at den finnes, og om de ikke vil ha den der, så kan de fjerne den. Evt. endre standardsøk, men beklager å si det, jeg tviler sterkt på at f.eks. mamma og pappa ville aktivt gått inn og endret standardsøket, og de ville antakelig blitt mer forvirret og trykket på måfå dersom de ble tvunget til å ta det valget. (F.eks. første gang de må bruke knappen)

Lenke til kommentar

Her er litt info om hva exFAT har å tilby:

The Next Generation FAT File System – exFAT.

What is exFAT?

The exFAT file system is the next generation file system in the FAT (FAT12/16, FAT32) family. While retaining the simplicity advantages of FAT32, exFAT overcomes FAT32’s 4 GB file size limit and scales up past FAT32’s 32 GB formatter limit. In addition, exFAT is designed to enable cross operating system and cross-device (such as cameras and phones) interoperation. Such interoperation will be possible as manufacturers build support for exFAT into their devices.

 

Fant dessverre ikke noe i dokumentet hva de nye grensene er.

Endret av Jester7
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er det ikke først Vista blir ordentlig ferdig.

Slik den _EGENTLIG_ skulle ha vært sluppet?

 

 

 

Oppdateringer for ytelse og stabilitet har vært ute en stund, de som holder tritt med

windows update vil ikke få noe spesielt av værdi i service pack 1, da det meste er

allerede sneket seg inn via updates. dvs om ikke MS holder tilbake endel info om innholdet

i SP1, noe jeg tviler litt på.

 

Jeg kan ikke akkurat si jeg er overjoyed av tanken på værken bitlocker, efi, exfat, defragtull og søke knapp greier.

Derimot er Vista rock solid hos meg. Hadde bare m-audio giddet å lage 64bit drivere så hadde alt

vært perfekt. Fram til da så holder jeg meg til 32bit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...