Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte registerreima allerede?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei. Ser på bildet ditt at du kjører en 1,7 td .regreimen skal skiftes på 60000 km!!

.bytte av den er ikke noe vanskelig,vis man litt bilkunskap fra før

ellers er den motoren produsert av isuzu(når det står turbo med rød skrift på toppen)

. og er en av di beste diesel motorer som finnes.

Endret av svinra
Lenke til kommentar

Ikke lett å se når remmen begynner å bli dårlig. Har hatt to biler hvor remmen røk på (helt tilfeldig) ca 77' km på begge (en GM og en Ford). Problemet er ikke at remmen ryker av, men at den mister flere tenner etter hverandre slik at den glipper over på nedre drev. Gjør du jobben selv, koster ikke remmen noe særlig.

Lenke til kommentar

Om en reim ryker, og motoren ikke er konstruert slik at at ventilene ikke slår nedi stemplene om reima ryker, da har du en dyr reparasjon foran deg.

 

Å bytte reima på denne bilen her virker en svært enkel og lett operasjon. Lett å komme til og kun en kamaksel. Kan være lurt å sjekke spennhjul samtidig og. bedre å bytte for ofte enn for seint.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
ellers er den motoren produsert av isuzu(når det står turbo med rød skrift på toppen)

. og er en av di beste diesel motorer som finnes.

Å jasså, en av de beste dieselmotorene som finnes?

 

Kan du da forklare meg hvorfor den j%/¤& motoren blir vanskeligere og vanskeligere å starte? Spesielt i kaldt vær er den ille. Må kjøre den på starteren kanskje ett minutt før den røyklegger nabolaget.

 

Sånn var den for et par år siden også, da hjalp det å justere ventilene. Jeg har sjekket ventilene, og klaringen er som spesifisert. Jeg tror heller ikke det er glødinga, for med glødesikringa ute (80 ampere) er den helt umulig å starte. Nå er den bare veldig vanskelig.

 

Faktisk er symptomene akkurat de samme som da ventilene var feiljusterte og ble holdt åpne. Er det noen annet enn feiljusterte ventiler som kan gjøre at kompresjonen forsvinner med kald motor, men er helt fin med varm motor?

Lenke til kommentar
For all del bytt reima når opel mener den skal byttes. Følg det, ikke magefølsen.

 

Noen biler er det 60 000 andre er det 120 000 eller 5 år.

 

 

Helt enig. Reimen er lagd for å holde 60 000 km. Ja den holder nok til 70 og kansje 80. Men det er jo ikke noe å gamble på. Kan love deg at det blir litt dyrere viss motoren din havarerer. Bare til å skifte den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg får opp 120.000 km eller 8 år på denne motoren som anbefalt utskiftningsintervall. Du kan se på reima når den er dårlig, men kan være vanskelig da man bøyer den med tennerne utover for å se etter sprekker/slitasje på langs ved tann. Ikke bøy for mye her, da kan du ødelegge oppbygginga av reima. Hvis reima ryker har du havari, dette gjelder "alle" diesel motorer og de fleste 16v motorer, og en god del 8v. Når det gjelder den som var tungstartet kan det være feil tidspungt dieselen blir sprøytet inn i motoren, blir mye ryk da, helst helt hvis ved tomgang/kald motor. Sjekk innsprøytnings tidspungtet. Ta ut hver enkelt glødeplugg å se fysisk om den gløder og hvor den gløder.

Lenke til kommentar

Når det gjelder registerreima, så legger jeg den på vent inntil motoren i det hele tatt starter som den skal.

 

Motoren starter på et blunk hvis det er det minste lunk på motoren (3-5 timer). Ikke noe røyk eller tull, det er bare når den er helt kald.

 

Skal glødeplugger bli rødglødende så man kan se det? Er det bare å koble den direkte til batteriet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja, du kobler den direkte til battereiet. Den skal bli rødglødende helt på tuppen. Men ikke overdriv, det er nok at du ser den gløder. Slik at du ikke brenner den opp.

Lenke til kommentar

Ventilklaringen skal sjekkes ev. justeres hver 30000 på disse motorene.

 

Skifte av drivreim er pr 120000 km på denne, men ved mye småkjøring, start stopp osv. anbefales det absolutt skifte av reim pr 60000, da det er en billig forsikring. Ryker reima, er det bare å bytte motor... :)

 

Ellers tror jeg at problemet ditt med kaldstart løses av et sett nye glødeplugger.

Endret av Sakera
Lenke til kommentar
Ventilklaringen skal sjekkes ev. justeres hver 30000 på disse motorene.

 

Skifte av drivreim er pr 120000 km på denne, men ved mye småkjøring, start stopp osv. anbefales det absolutt skifte av reim pr 60000, da det er en billig forsikring. Ryker reima, er det bare å bytte motor... :)

 

Ellers tror jeg at problemet ditt med kaldstart løses av et sett nye glødeplugger.

 

Skiftintervall for registerremm er 60000 km eller 5 år for disse motorene, hva som enn kommer først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...