Gå til innhold

Sony introduserer OLED-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Støtter 1080p, 1080i og 720p (nedskalerer) samt 480p og 480i

9624899[/snapback]

 

Burde skrevet den parentesten bak alle :p Slik det ble for meg i hodet mitt var at det var kun 720p den nedskalerte... Gawd... Tror jeg skal gå å finne meg en kopp kaffi jeg.... :blush:

9624906[/snapback]

 

CAT-scan jeg tenker på dette jeg, dette med parentesene. Ikke at han bare trudde at 720p ble nedskalert..

 

At han trodde at bare 720p ble nedskalert er jeg enig at han trodde ;)

Endret av NeXz
Lenke til kommentar
Det er noe som virkelig skurrer for meg her.
# 960x540 punkters oppløsning

# Støtter 1080p

Hvordan får de til dette når TV'en ikke har nok pixler? For å være eksakt... Det er akkurat halvparten av 1080p.

9624895[/snapback]

 

Jeg vil tro at nettopp derfor vil bildet på denne med 1080p bli knallbra, ettersom den vil bruke nøyaktig 1 pixel for å representere 4 piksler fra kildematerialet. Dvs, 100% utnyttelse av pikslene, dette må da bli bedre enn mange av LCD-skjermene som henger i butikkene idag (som egentlig har 1366*768 linjer) på 1280*720p-materiale. Og da har vi ikke begynt å ta hensyn til responstid, kontrast og fargedybde! :dribble:

 

Jeg gleder meg så ekstremt til å endelig ha en kvalitetsskjerm (faaargeeer og svaaart! Aaaah!) på pulten igjen, som i tillegg er pixel-perfect. Det blir konge.

9625093[/snapback]

AMEN! Det skal bli så deilig å endelig kvitte seg med 2ms LCD-skrapet, og få inn en skjerm det går an å spille og se på film med... og lese tekst uten at hvitfargen brenner opp hornhinnene... Har lyst til å ta en Cartman og fryse meg ned nå...

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
AMEN! Det skal bli så deilig å endelig kvitte seg med 2ms LCD-skrapet, og få inn en skjerm det går an å spille og se på film med... og lese tekst uten at hvitfargen brenner opp hornhinnene... Har lyst til å ta en Cartman og fryse meg ned nå...

9625330[/snapback]

Hehe, husker for ett par år siden da LCD kom på moten som PC skjerm. Folk satt der og skrøt 20ms+ LCD skjermene sine opp i skyene for de var jo sååå mye bedre enn CRT på alle måter. :lol:

Lenke til kommentar
Tar nok også veeeldig lang tid før man får en skikkelig 1080p TV-skjerm til en fornuftig pris, dessverre. Tok jo også en god stund før man fikk slike LCD skjermer til ok pris, selv om den teknologien har eksistert lenge.

9625026[/snapback]

 

Tradisjonelt går det jo litt fortere med "teknologi nr 2" som denne, men må nok allikevel vente en stund, selv om dette er en start. LCD har for mange ulemper. Håper den gode kontrasten og fargene gjør at de dropper det såkalte "kontrastbelegget" som de har begynt å infisere LCD-skjermer med.

 

Ellers var jo effektbruken ganske høy, 45 watt for 11 tommer?

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes 45W for 11 tommer er rimelig høyt ja med tanke på at den ikke har baklys.

 

Når det gjelder pris sies det at de er mye billigere å produsere enn LCD-skjermer. Langt billigere materialer som trengs. På mange måter en enklere teknologi. Skjermene kan i framtiden nærmest "printes" ut på plast. Men dette forutsetter selvsagt masseproduksjon i millionklassen og vi er ikke der ennå.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Ellers var jo effektbruken ganske høy, 45 watt for 11 tommer?

9625430[/snapback]

Det var høyt ja. Neppe noe for ultrabærbare PCer likevel, slik jeg skrev lengre opp i tråden.

 

For TV-er sin del så kan vi jo skalere effekten med størrelsen og beregne at en OLED-TV med 4 ganger så lang diagonal (44") får 16 ganger så stort areal og dermed 16 ganger så høy effekt: 720 W. På linje med en panelovn i samme størrelse.

Lenke til kommentar
Ellers var jo effektbruken ganske høy, 45 watt for 11 tommer?

9625430[/snapback]

Det var høyt ja. Neppe noe for ultrabærbare PC-er likevel, slik jeg skrev lengre opp i tråden.

 

For TV-er sin del så kan vi jo skalere effekten med størrelsen og beregne at en OLED-TV med 4 ganger så lang diagonal (44") får 16 ganger så stort areal og dermed 16 ganger så høy effekt: 720 W. På linje med en panelovn i samme størrelse.

9625644[/snapback]

 

Høres ikke ut til å være noe spesielt varmere enn min 43" Plasma fra Pioneer. :no:

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at nettopp derfor vil bildet på denne med 1080p bli knallbra, ettersom den vil bruke nøyaktig 1 pixel for å representere 4 piksler fra kildematerialet. Dvs, 100% utnyttelse av pikslene, dette må da bli bedre enn mange av LCD-skjermene som henger i butikkene idag (som egentlig har 1366*768 linjer) på 1280*720p-materiale. Og da har vi ikke begynt å ta hensyn til responstid, kontrast og fargedybde!  :dribble:

 

Ser absolutt ut som om OLED kan bli fett, men å si at 1080p automatisk vil se bra ut på denne skjermen pga av "halvparten" av pikslene i lengde og bredde er nok en sannhet med modifikasjoner. Om de bruker snitt av 4 piksler i inn-signal for å gjenngi 1 piksel på skjermen kan dette føre til en aliasing som blurrer bildet ganske mye. Står ikke noe om tettheten i pikslene i skjermen (kan regne ut seff), men dette vil være avgjørende for hvor skarpt slike bilder blir.

 

Så vidt jeg husker har det blitt sagt fra flere flattv-produsenter at skalering ikke er vanskelig å få bra til, mens problematikk med ant bilder per sek er mye værre å få bra til.

Lenke til kommentar

Noen som har funnet ut levetiden på disse skjermene?

Ble diskutert en del bak der om det var 10.000 timer eller 20.000 timer :

 

416 Dagers bruk konstant 24 ~1år.

832 Dagers bruk konstant 24 ~2 år.

832 Dagers bruk med 12 t/d ~2 år.

1662 Dagers bruk med 12 t/d ~4 år.

1662 Dagers bruk med 6 t/d ~4 år.

3324 Dagers bruk med 6 t/d ~8år.

 

For en bedrift for eksempel så kan dette bety enorm forskjell som dere ser (veldig grovt regnet).

Lenke til kommentar
Ser absolutt ut som om OLED kan bli fett, men å si at 1080p automatisk vil se bra ut på denne skjermen pga av "halvparten" av pikslene i lengde og bredde er nok en sannhet med modifikasjoner. Om de bruker snitt av 4 piksler i inn-signal for å gjenngi 1 piksel på skjermen kan dette føre til en aliasing som blurrer bildet ganske mye. Står ikke noe om tettheten i pikslene i skjermen (kan regne ut seff), men dette vil være avgjørende for hvor skarpt slike bilder blir.

9625722[/snapback]

OK, jeg har kanskje ikke tatt høyde for aliasing. Men ville nå allikevel tro at det blir mulig å få det til mye bedre når tallene "går opp" så bra..

 

Hadde man f.eks hatt oppløsning på f.eks 1000 linjer, ville ikke nedskalering blitt mye mer komplisert?

 

Hvorfor er eventuelt nedskalerte bilder mer avhengig av høyere pixeltetthet enn andre bilder?

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...