Gå til innhold

Teknisk fagskole, bare tull?


sdf123

Anbefalte innlegg

 

 

Ser at tråden har startet opp igjen. Jeg har faktisk tatt begge utdannelsene det er snakk om her og vil påstå at det blir som å sammenligne epler og tomater. Når alt kommer til alt så ville jeg ikke vært foruten hverken fagskolen eller bacheloren, men jeg mener at å si at de er identisk blir å dra det vel langt. Kort oppsummert vil jeg si at fagskolen tar for seg de praktiske aspektene, men går på langt nær ikke dypt i teorien. Det vil ikke si at man ikke lærer noe "avansert" på en fagskole, men det er vel mer rettet mot en praktisk jobb i etterkant og mye av den tunge teorien er da unødvendig. Det er heller ikke tilstrekkelig med matematikk på en fagskole for å virkelig kunne dykke i materien. Like så vil en bachelor være veldig teoretisk (i min erfaring). En brøkdel av det jeg har lært har jeg kunne anvende i arbeidssammenheng (har fagbrev i bakgrunnen) og jeg har mer inntrykk at det er brukende om man går en forskningsbasert retning.

Det er en sannhet med modifikasjoner, dette varier veldig fra skole til skole, både når det gjelder fagskoler og universitet. At matematikk og fysikk ikke kan sammenlignes er helt riktig, men man har heller ikke behov for denne matematikken eller fysikken i 95% av ingeniørjobbene. Så derfor kan man ikke akkurat si at det har noe for seg.

 

Det at du også nevner det praktiske gjør at folk ikke helt skjønner hva fagskolen dreier seg om. Det at fagskolen er praktisk betyr ikke at man i stor grad jobber med lab, men at man benytter velkjente metoder for å løse problemer. Jeg har også universitetsbakgrunn, bare så det er nevnt, og vi hadde vesentlig mer lab på universitetet enn fagskolen. Og labarbeidet kunne sammenlignes med det vi gjorde på grunnkurs og vk1 elektro. Så et veldig høyt nivå var det altså ikke.

 

På universitetet hadde vi lab 4-8 timer i uka. På fagskolen hadde vi lab 3-4 timer i mnd. Resten teori.

 

 

Det er helt sikkert korrekt at man ikke trenger matematikken i jobben, men det betyr ikke at den er sentral med tanke på studiet. Det er absolutt nødvendig å kunne mye matematikk for å komme seg igjennom eksempelvis elektrorettet universitetsstudium. Hvor vidt man trenger det i etterkant betyr fint lite, men det er vel innholdet i utdannelsene som diskuteres?

 

I ordet praktisk så mener jeg ikke at de snekrer på bygglinjen og kobler på automasjon. Da jeg tok fagskolen var det stort fokus på det praktiske i grad av virkemåte (pneumatikk, hydraulikk, pumper, ventiler, reguleringsteknikk, styringsteknikk), uten at det ble lagt mye tid i akkurat det matematiske bak. Det var ikke nødvendig å lære om Laplace i reguleringsteknikken eller Fourier transformasjoner i telekommunikasjonen. Akkurat som jeg på bacheloren knapt har vært innom Ziegler og Nichols i reguleringsteknikken eller ikke har blitt vist et måleinstrument i måletekniske systemer.

 

 

Det er mulig du i din tid ikke måtte regne noe nevneverdig på Laplace eller Fourier transformasjoner, men jeg går i dag teknisk fagskole og jeg kan bekrefte at vi regner mye på dette. Samtidig har vi også mye om Ziegler og Nichols. Mulig dette er forskjellig fra fagskole til fagskole da mitt inntrykk er at det er lite til ingen samarbeid om hvordan ting praktiseres fagskolene i mellom. Det er derfor et stort sprik mellom hva du sitter igjen med etter endt utdannelse da skolene ofte har rettet undervisningen etter hva arbeidsmarkedet lokalt etterspør.

 

Når det gjelder Reguleringsteknikken har vi ikke plass til å lære Laplace i dette faget (selv om vi bruker Laplace i faget) Derfor har vi et eget fag som bare dreier seg om Laplace.

 

Jeg kommer mest sannsynlig å gå videre på en bachelor etter endt fagskole, men det er ikke fordi jeg tror jeg må ha det for å kunne få meg den jobben jeg vil ha i dag, men fordi jeg vil gjøre livet enklere for meg selv når jeg blir eldre og vil ha påfyll i form av en master osv.

 

Men igjen, jeg skal ikke gjøre dette til en konkurranse mellom fagskole og bachelor da jeg tor de begge har sin nytte og at alt koker ned til hvor man er i livet hvor man vil. Alle veier leder til Rom, hvilken vei velger du å ta? Ingen konkret oppskrift passer alle.

Endret av Nelik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk fagskole er en alternativ rute til høyere utdanning. På mitt fag (data) så får man fritak på x-antall stuiepoeng på bachelorutdanninga. Mener det var nok til at man kunne gå teknisk fagskole + høgskole på 4 år. (Har ikke dette bekreftet, det var dette fagskolen reklamerte med.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei..

 

Sitter selv med valget i disse dager, bachelor i bygg på UIA, eller Sørlandets tekniske fagskole til våren/høsten 2015. Har fått innvilget 3 år ommskolering av Nav grunnet yrkesskade og sliter fælt med og ta en avgjørelse på hva som vil være det beste studie valget for min del.

 

Selv er jeg ingen karriere jager, ønsker ikke nødvendigvis en topp jobb med lange dager og mye stress, men en normal arbeids hverdag med ok lønn og muligheter for og søke bedre jobber senere i livet skulle jeg bli en karriere jager med årene:)..

 

Skal jeg da ta fagskolen eller bachelor, i mitt hode er det Fagskolen som gjelder da, men har inntrykk at man er ikke mye verdt i Norge idag dersom man ikke har bachelor og vise til, utdannings nivået er skyhøyt og når jeg sonderer markede i disse dager så finner jeg fort ut at mange firmaer har begynt og bare ansette master grader nå, nesten som bachelor ikke er godt nok lengre, og en master er uaktuelt for min del! Da rimer Fagskolen bedre i mine ører da jeg kan søke og få tekniker/fagingeniør stillinger på et litt lavere nivå som vil passe meg bedre, men klart valget blir vanskeligere når mange av de jeg snakker med sier bachelor.. Skal ikke være lett.

 

Litt om meg selv: mann 31 år, generell studie kompetanse, 7,5 år i byggebransjen og har tatt fagbrev.. Tillitsvalgt i min bedrift. Under middels god i realfag fra videregående,men er jeg motivert kan jeg klare det meste har jeg troen på. Samboer og en hund, men ellers ingen store tidstyver som forstyrrer i studie tiden som kommer.

 

Noen som har formeninger om hvor jeg står jobb messig etter Fagskolen/bachelor med denne bakgrunnen? Og hva jeg burde velge av disse 2 utdanningene?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke byggbransjen.

 

Innenfor elektriekrfaget så er det jo fagbrev pluss teknisk fagskole som er den normalveien man går, dersom man skal være kvalifisert som "installatør", dvs med faglig hovedansvar for et elinstallasjonsfirma.
(REf: Kvalifikasjonsforskriften for elektrofagfolk.)

 

Mon tro om det ikke også finnes noen formelle regler for byggebransjen også? Det ville jeg ha undersøkt. Fagskolestudiet er nok mer "rolig" og for noen yrker/bransjer så gir det "den riktige kompetanse" når man kombinerer med fagbrev og praksis

 

Aner ikke hva en "byggmester" gjør, men det høres da ut som "en som har ansvaret for å sette opp hus", altså en slags parallell til elinstallatøren. Her bør man kunne undersøke kvalifikasjonskravene.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hei..

 

Sitter selv med valget i disse dager, bachelor i bygg på UIA, eller Sørlandets tekniske fagskole til våren/høsten 2015. Har fått innvilget 3 år ommskolering av Nav grunnet yrkesskade og sliter fælt med og ta en avgjørelse på hva som vil være det beste studie valget for min del.

 

Selv er jeg ingen karriere jager, ønsker ikke nødvendigvis en topp jobb med lange dager og mye stress, men en normal arbeids hverdag med ok lønn og muligheter for og søke bedre jobber senere i livet skulle jeg bli en karriere jager med årene:)..

 

Skal jeg da ta fagskolen eller bachelor, i mitt hode er det Fagskolen som gjelder da, men har inntrykk at man er ikke mye verdt i Norge idag dersom man ikke har bachelor og vise til, utdannings nivået er skyhøyt og når jeg sonderer markede i disse dager så finner jeg fort ut at mange firmaer har begynt og bare ansette master grader nå, nesten som bachelor ikke er godt nok lengre, og en master er uaktuelt for min del! Da rimer Fagskolen bedre i mine ører da jeg kan søke og få tekniker/fagingeniør stillinger på et litt lavere nivå som vil passe meg bedre, men klart valget blir vanskeligere når mange av de jeg snakker med sier bachelor.. Skal ikke være lett.

 

Litt om meg selv: mann 31 år, generell studie kompetanse, 7,5 år i byggebransjen og har tatt fagbrev.. Tillitsvalgt i min bedrift. Under middels god i realfag fra videregående,men er jeg motivert kan jeg klare det meste har jeg troen på. Samboer og en hund, men ellers ingen store tidstyver som forstyrrer i studie tiden som kommer.

 

Noen som har formeninger om hvor jeg står jobb messig etter Fagskolen/bachelor med denne bakgrunnen? Og hva jeg burde velge av disse 2 utdanningene?

 

Jeg valgte teknisk fagskole (innen data) fordi det var 2 år og mindre "stress". Hadde jeg skulle valgt igjen hadde jeg valgt høgskole. Lett å være etterpåklok på latskapen :-)

 

Studiepoeng og høgskole teller mer hvis du skal jobbe i staten. Lavere lønn og stillingskode.

Lenke til kommentar

Det kommer vel litt an på kvalifikasjonskravene til den stillingen man ønsker å søke på.

 

Hvis kvalifikasjonskravene er et et syv-åtteårig utdanningsforløp som består av fagbrev pluss et påbygg teknisk fagskole så nytter det vel lite å komme løpende med en eller annen papirutdanning i den tro at dette er "tung utdanning".

Lenke til kommentar

Det kommer vel litt an på kvalifikasjonskravene til den stillingen man ønsker å søke på.

 

Hvis kvalifikasjonskravene er et et syv-åtteårig utdanningsforløp som består av fagbrev pluss et påbygg teknisk fagskole så nytter det vel lite å komme løpende med en eller annen papirutdanning i den tro at dette er "tung utdanning".

 

Men kommer en derimot med ett fagbrev + erfaring og bachelor...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det kommer vel litt an på kvalifikasjonskravene til den stillingen man ønsker å søke på.

 

Hvis kvalifikasjonskravene er et et syv-åtteårig utdanningsforløp som består av fagbrev pluss et påbygg teknisk fagskole så nytter det vel lite å komme løpende med en eller annen papirutdanning i den tro at dette er "tung utdanning".

 

Hvor ofte er teknisk fagskole og fagbrev et kvalifikasjonskrav? Har man en teoretisk utdanning er man selvsagt ikke kvalifisert til en stilling som krever praktisk innsikt og erfaring.

 

Jeg stusser bare i at man i voksen alder går tilbake til skolebenken for å ha norsk, samfunnsfag og engelsk. Ser ikke relevansen i yrkessammenheng. Hadde blitt ganske irritert om jeg skulle skrive norskstil igjen i voksen alder. :)

Lenke til kommentar

 

Det kommer vel litt an på kvalifikasjonskravene til den stillingen man ønsker å søke på.

 

Hvis kvalifikasjonskravene er et et syv-åtteårig utdanningsforløp som består av fagbrev pluss et påbygg teknisk fagskole så nytter det vel lite å komme løpende med en eller annen papirutdanning i den tro at dette er "tung utdanning".

 

Hvor ofte er teknisk fagskole og fagbrev et kvalifikasjonskrav? Har man en teoretisk utdanning er man selvsagt ikke kvalifisert til en stilling som krever praktisk innsikt og erfaring.

 

Jeg stusser bare i at man i voksen alder går tilbake til skolebenken for å ha norsk, samfunnsfag og engelsk. Ser ikke relevansen i yrkessammenheng. Hadde blitt ganske irritert om jeg skulle skrive norskstil igjen i voksen alder. :)

Dette gjelder jo om man velger å gå fra yrkesfag til teknisk eller bachelor. Altså man må ha en form for mellom utdannelse. Det kan være påbygg+realfag, forkurs eller lignende osv.

Lenke til kommentar

 

Hvor ofte er teknisk fagskole og fagbrev et kvalifikasjonskrav? Har man en teoretisk utdanning er man selvsagt ikke kvalifisert til en stilling som krever praktisk innsikt og erfaring.

 

Jeg stusser bare i at man i voksen alder går tilbake til skolebenken for å ha norsk, samfunnsfag og engelsk. Ser ikke relevansen i yrkessammenheng. Hadde blitt ganske irritert om jeg skulle skrive norskstil igjen i voksen alder. :)

 

 

Som oyvindlw nevnert så er ikke norsken på fagskolen som norsken en har på vidergående. Norsken handler i stor grad om rapportskriving og å lære seg opp i å holde foredrag å snakke forran større forsamlinger, da dette er en særs viktig egenskap å kunne i arbeidslivet, grunnen til det har blitt slik er forde bedriftenne i nærheten vil ha det slik. Fagskolen i Ålesund har et tett sammarbeid med bransjene innen de forskjellige studieretningenne å bygger i veldig stor grad opp studieløpene sine basert på feedback fra bransjen. Av den grunn gjør det oss på fagskolen faktisk langt mer lukrative å ansette enn de som har en ren teoretisk bakgrunn fra høgskole, dette er ikke noe jeg bare sier, dette har samtligge bedrifter som har snakket med oss i klassen sagt rett ut til oss, da vi som fagskole ingeniører basert på ærfaring fra bedriftenne har en opplæringsperiode på bare en tredjedel av hva en normal bachelor student har. De samme bedriftenne som snakket med oss har og vært ganske klare på at de ønsker at så mange som mulig av oss søker oss inn i ingeniør stillinger i deres bedrift, da dette er hele grunnen til at de kommer å snakker med oss i utgangspunktet.

 

Engelsk har vi 3 timer i uken i et halvt år å dreier seg bare om tekniske begreper og igjen å trene oss på å snakke engelsk forran større forsamlinger, da dette og er ganske relevant i arbeidslivet i dag.

 

Begge fagene har og et tett sammarbeid med de andre programfagene så 90% av det vi gjør i norsk/engelsk har veldig mye å gjøre med for min del elektro/automasjons fagene. Samfunsfag har vi ikke så det vet jeg ikke hvor du tar fra.

 

Det er jo flere her i tråden som har samme holdning som deg å tror at fagskolen er "meningsløs". Jeg sier bare at det heldigvis ikke er de som skal ansette oss :) Så langt går majoriteten av de i klassen min ut som ingeniører til sommeren, somme har og faktisk allrede fått seg ingeniør stiling i den bedriften de jobbet som elektrikere før. Slik situasjonen har blitt nå er det bedriftene som slåst om oss , ikke vi som må slåst om stillingenne utrolig nok. Jeg var lei å jobbe som elektro montør å ønskte å prøve meg som noe annet, jeg søkte meg da inn på fagskolen og nå kommer jeg til å gå ut som ingeniør til sommeren, og det bare på 2 år. Meningsløst? det synst vertfall ikke jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er jo flere her i tråden som har samme holdning som deg å tror at fagskolen er "meningsløs". Jeg sier bare at det heldigvis ikke er de som skal ansette oss :)

 

 

Det er absolutt ikke det jeg tror. Har bare hatt inntrykk av at det er en noe "lettere" utdanning enn høyskoleingeniør og det at man har norsk og engelsk har vært med på å styrke dette inntrykket, men basert på det du nå skriver ser jeg jo at det ikke er så ille om man kan ha inntrykk av. :)

 

Husker også en avisreportasje fra lokalavisen hvor en lokal bedrift sa de mente at "teknikerene" var vel så gode og kanskje bedre ingeniører enn høyskoleingeniørene på grunn av praktisk innsikt.

 

Og som utdannet tømrer vet jeg verdien av praktisk erfaring. Nå går jeg høyskoleingeniør selv da, så håper jeg får bedre avkastning av det enn om jeg hadde gått teknisk fagskole. Ikke fordi jeg ser ned på teknisk fagskole, men fordi jeg sliter meg halvt ihjel alt nå og håper virkelig at ett ekstra år kaster av seg.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

"Verdien" av teknisk fagskole bør vel kanskje først og fremst bedømmes som en "teoretisk ovebygning" i forhold til en fagutdanning. Det er vel klart at en ingeniørutdanning kan fungere på samme måte. Det kan vel neppe være tvil om at en ingeniørutdanning vanligvis går dypere inn i teorien enn en fagskole. Man får i alle fall uttelling på den måten at man får et bedre fundament for å kunne sette seg inn i mer teori på ingeniørnivå. (For en del fagområder så fortsetter jo kompetanseoppbyggingen gjennom hele yrkeskarrieren.) Når man er ferdig med fagskole eller ingeniørskole så vil man fortsatt være forholdsvis "kompetanseløs", men man vil da være i den possisjon at man har et grunnlag for å kunne begynne å lære noe.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei... min tips for folk som har vurdert å ta teknisk fagskole,,, svaret mitt er NEI IKKE GJØR DET!!! DET ER EN BORTKASTET SKOLE!!

 

Ta en ingeniør bachelor grad.. Jeg har tatt Teknisk fagskole, fordypning elektro sitter med 2 stk fagbrev,, har søkt 100 jobber,,, mange av svar som jeg får tilbake er at jeg har får lite kompetanse... Jeg angrer som faen att jeg ikke tok meg en bachelor grad... 

 

jeg vet også FOLK som går tilbake og jobber som elektrikere, drar kabler, fordi de ikke får jobb etter endt utdanning..og grunnen til det er 

at skolen ikke er verdt en dritt,, man sitter igjen med studie gjeld og ingenting annet,,, 

 

SÅ FOR DERE SOM HAR MULIGHETEN, TA DERE EN BACHELOR GRAD I ELEKTRO!!!

Endret av Brank
Lenke til kommentar

Hei... min tips for folk som har vurdert å ta teknisk fagskole,,, svaret mitt er NEI IKKE GJØR DET!!! DET ER EN BORTKASTET SKOLE!!

 

Ta en ingeniør bachelor grad.. Jeg har tatt Teknisk fagskole, fordypning elektro sitter med 2 stk fagbrev,, har søkt 100 jobber,,, mange av svar som jeg får tilbake er at jeg har får lite kompetanse... Jeg angrer som faen att jeg ikke tok meg en bachelor grad... 

 

jeg vet også FOLK som går tilbake og jobber som elektrikere, drar kabler, fordi de ikke får jobb etter endt utdanning..og grunnen til det er 

at skolen ikke er verdt en dritt,, man sitter igjen med studie gjeld og ingenting annet,,, 

 

SÅ FOR DERE SOM HAR MULIGHETEN, TA DERE EN BACHELOR GRAD I ELEKTRO!!!

 

Akkurat dette har jo også med eit generelt dårlig arbeidsmarked. Mange med ingeniørutdanning sliter også med å få seg i jobb i disse dager.

 

Fordelane og ulempane med teknisk fagskule er at det er ein mellomting mellom fagbrev og ingeniørutdanning. Dette gir fleksibilitet til å f.eks gå tilbake til fagarbeidararbeid når det blir dårligare tider, noke som dei fleste ingeniørane ikkje kan gjere.

Teknisk fagskule åpnar for at ein kan ta på seg ingeniørjobbar, særlig dersom ein har ein del praktisk fagerfaring, men utan ein har like stor faglig tyngde som ein ingeniør.

Dei som tar ingeniørutdanning har veldig lett for å låse seg til ein skrivebordsjobb der dei har lite jobbmuligheiter dersom ingeniørbehovet går ned. Ein med teknisk fagskule har dårligare kompetanse enn ein ingeniør, men ein har fordelen av at ein kan hoppe mellom fagarbeidarjobbar og ingeniørjobbar alt etter kva som lønner seg mest til ei kvar tid.

 

Akkurat no er det eit typisk eksempel på eit tidspunkt der muligheita til å ta seg fagarbeidarjobb i staden for å gå arbeidslaus gir dei med teknisk fagskule eit fortrinn foran ingeniørane.

Lenke til kommentar

 

Hei... min tips for folk som har vurdert å ta teknisk fagskole,,, svaret mitt er NEI IKKE GJØR DET!!! DET ER EN BORTKASTET SKOLE!!

 

Ta en ingeniør bachelor grad.. Jeg har tatt Teknisk fagskole, fordypning elektro sitter med 2 stk fagbrev,, har søkt 100 jobber,,, mange av svar som jeg får tilbake er at jeg har får lite kompetanse... Jeg angrer som faen att jeg ikke tok meg en bachelor grad... 

 

jeg vet også FOLK som går tilbake og jobber som elektrikere, drar kabler, fordi de ikke får jobb etter endt utdanning..og grunnen til det er 

at skolen ikke er verdt en dritt,, man sitter igjen med studie gjeld og ingenting annet,,, 

 

SÅ FOR DERE SOM HAR MULIGHETEN, TA DERE EN BACHELOR GRAD I ELEKTRO!!!

 

Akkurat dette har jo også med eit generelt dårlig arbeidsmarked. Mange med ingeniørutdanning sliter også med å få seg i jobb i disse dager.

 

Fordelane og ulempane med teknisk fagskule er at det er ein mellomting mellom fagbrev og ingeniørutdanning. Dette gir fleksibilitet til å f.eks gå tilbake til fagarbeidararbeid når det blir dårligare tider, noke som dei fleste ingeniørane ikkje kan gjere.

Teknisk fagskule åpnar for at ein kan ta på seg ingeniørjobbar, særlig dersom ein har ein del praktisk fagerfaring, men utan ein har like stor faglig tyngde som ein ingeniør.

Dei som tar ingeniørutdanning har veldig lett for å låse seg til ein skrivebordsjobb der dei har lite jobbmuligheiter dersom ingeniørbehovet går ned. Ein med teknisk fagskule har dårligare kompetanse enn ein ingeniør, men ein har fordelen av at ein kan hoppe mellom fagarbeidarjobbar og ingeniørjobbar alt etter kva som lønner seg mest til ei kvar tid.

 

Akkurat no er det eit typisk eksempel på eit tidspunkt der muligheita til å ta seg fagarbeidarjobb i staden for å gå arbeidslaus gir dei med teknisk fagskule eit fortrinn foran ingeniørane.

 

 

Men det er uansett veldig trist og bruke masse tid penger og energi for å få litt ekstra påfyll av kjedelig teori,, for da igjen å gå tilbake for å trekke kabler... derfor mener jeg det er bortkastet.. 

 

Det er nemlig sånn at mange tar også denne skolen grunnet at man ikke kan jobbe som montører lengere pga sykdom..

 

jeg er veldig skuffet ihvertfall.. egentlig så synes jeg de skulle tatt bort dette studiet tibudet,, og kanskje istedet laget ett 4 årig program deltid på bachelor istedet,, da vet man ihvertfall hva man sitter igjen med etter skolen..

 

 

 

Det er ihvertfall min mening om teknisk fagskole

Endret av Brank
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...