Gå til innhold

Teknisk fagskole, bare tull?


sdf123

Anbefalte innlegg

 

 

Du kan fint legge til flere i listen, poenget er at fagskolen i grunn ikke er nødvendig for å få disse jobbene. Det er flere som jobber for både RR, Brattvåg, Kongsberg og har millionlønn som service teknikere, uten fagskole. Igjen, bedriten arbeidsordning.

 

 

 

Helt enig, fikk selv tittelen "service engineer" 1mnd etter endt fagbrev som automatiker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart du kan starte med en enkel yrkesutdanning å jobbe deg opp i systemet over flere år og få de jobbenne om du klarer å få en god tone med sjefen/ledelsen. Med en Fagskole utdanning kan du dog søke deg direkte inn i disse stillingenne da du vil oppfylle kravene som krevest, det blir en helt annen sak, med din mentalitet så er det ikke vits å ta høgskole utdanning heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal vær såpass enig at viss ikke utdanning er ett krav for en ønsket stilling, da gjerne noe med beskyttet tittel anser jeg det som bortkastet tid. Men det å kaste bort tiden sin er folk idag ganske flinke til uansett.

 

De jobbene du nevnte er like aktuelle for folk med kun fagbrev dersom dem har tatt lærlingtiden sin, så å gå 2 år til på skole for å få samme jobben anser jeg som hensiktsløst, så kan du selvfølgelig være uenig.

Lenke til kommentar

Hvorvidt om jeg du eller kongen av norge er enige eller uenige er vel strengt tatt urelevant, bedriftenne mener denne utdanningsveien har noe for seg, og bedriftenne er de som ansette folk i det store og hele. Jeg kommer heller ikke til å gå tilbake til den samme jobben ved endt utdanning som jeg hadde før utdanningsløpet, jeg kommer mest sansynlig til å gå inn i en Ingeniør stilling som jeg i min bedrift ikke hadde fått uten dette utdaningsløpet og skaper meg da videre arbeidserfaring fra det feltet, som er veldig viktig for fremtidige jobber. At du ikke ser verdien i det for jo være din sak. Ingeniør er ingen beskyttet tittel, men de aller fleste bedriftenne har visse krav for ansettelse av ingeniører uavhengig av hvorvidt det er en beskyttet tittel eller ikke, jeg kan ikke spasere meg rett inn på et kontor og ta en ingeniør jobb som gruppe L elektrikker uten noen særdeles gode kontakter.

Lenke til kommentar

, jeg kan ikke spasere meg rett inn på et kontor og ta en ingeniør jobb som gruppe L elektrikker uten noen særdeles gode kontakter.

 

Dette er fult mulig, og det er mange som gjør det.

 

Men med fare for å bli missforstått så synes jeg all utdanning er bra! Men ikke alltids nødvendig.

Selv jobber jeg som "ingeniør" men vurderer fortsatt å starte på skole for å fylle på til neste år. Ikke nødvendigvis for å få en annen jobb eller tittel men mest for min egen del og læring.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å holde meg i nakke skinnet her for å ikke bli for fiendtlig, men tro det eller ei, det er ikke alle som klarer å komme seg opp og frem uten utdanning. At dere har klart å fått lukrative stillinger uten å ta videre utdanning er jo flott for dere, selv ser jeg jo på mine tidligere kolleger at de som ikke tar høyere utdanning blir værende på gulvet i stor grad, noen tar på seg Bas stillinger men det stopper stort sett der, et par stykker har klart å fått seg en formann stilling , men de fleste av formennene har faktisk fagskole utdanning, hvorav mange av disse har takket nei til en ingeniør stilling da de ikke er helt giret på en kontorjobb. Så godt som alle som går ut fra ingeniør studiene på fagskolen i Ålesund går ut til høyere/bedre betalte stillinger enn de hadde før påbegynt studie. Jeg har aldri under noen omstendigheter nektet på at det er mulig å oppnå de samme stillingene uten fagskolen, men de er mye enklere og en stiller mye sterkere som kandidat dersom en faktisk har det. Å si at fagskolen er bortkastet tid forde det er mulig å få de samme stillingene uten syns jeg bare er tåpelig.

Lenke til kommentar

Så er det forskjell på Høyskolen og på Fagskolen. Til og med i Ålesund.

 

Missforstå meg rett, utdanning er fint og flott, men for å oppnå noe man 'like lett' kunne fått uten er i grunn litt unødvendig. Teknisk Fagskole blir i mange tilfeller det. Som tidligere nevnt, med mindre det er for å oppnå beskyttete titlet eller papirer. Som eksempelvis sertifrikater for sjøfolk.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Om du må oppnå en beskyttet tittel for at det ikke skal være bortkastet er jo alle ingeniør studier bortkastet da, ettersom ingeniør ikke er en beskyttet tittel, uavhengig av høgskole og fagskole. Jeg føler ellers at jeg har formulert meg godt nok rundt det med at en ikke like lett får høyere stillinger uten høyere utdanning at jeg ikke orker å gjenta meg selv flere ganger.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Ingeniør er ikke en beskyttet tittel, det er heller ikke jurist, alikavell krever mange av stillingene at du gjerne har en master i faget for å få jobben. Da gjerne hos ett av de respektive universitetene i enten Norge eller andre steder. Nå snakker vi primært om fagskole, som jeg nevnte er det stor forskjell på Høyskole og Fagskole, Fagskole og universitet burde du ikke engang nærme deg. Å kalle det som går utav fagskolen ingeniører er ganske dristig, grunnen til at man kan gjør det er fordi det ikke er beskyttede titler.

 

Man ser at i mange stillingsbeskrivelser at *Relevant erfaring kan kompensere for manglende utdanning*

Jeg vil også bemerke at det er himmelvid forskjell på Sivil-Ingeniør og noen med teknisk fagskole. Så at alle ingeniør-studier er bortkastet har ingen påstått heller, men at Teknisk Fagskole ofte er det er ett faktum.

Lenke til kommentar

Om en er ute etter en stilling som ingeniør i en bedrift så er fagskole studiet godt nok, å som nevnt tidligere har de bedriftenne jeg nevner snakket spesifikt til oss og nevt at de er i større grad ute etter fagskole ingeniører (Som nevnt tidligere er dette titlen vi nå får ved fullført fagskole utdanning , da de har gått bort fra teknikker utrykket) med praktisk ærfaring enn de faktisk er høgskole ingeniører uten praktisk ærfaring, da de bedriftenne har enkelt og greit ærfart at det gir bedre ingeniører av logiske grunner. Når de største bedriftenne der jeg bor innen feltet jeg utdanner meg til sier dette kan du jo ikke si at det er en bortkastet utdanning, Jeg har nevnt dette en gang tidligere, men det tok du vist ikke helt inn. Om du tror at jeg som nyutdannet Gruppe L elektrikker kan søke meg inn på en slik stilling og stille like sterkt som de med fagskole utdanning tar du grundig feil.

 

Forøvri så er det ingenting som stopper meg å gå videre å ta en bachelor grad når jeg er ferdig på fagskolen, ved å ta i bruk denne ordningen hopper jeg over første året på høgskole studiet og står igjen med et 4 års studie for å få en bachelor, akkurat samme tids løp som dersom jeg tok forkurs + 3 år høgskole. Eneste måten en kan få den raskere på er Y veien som er særdeles tung og krevende. Videre kan jeg da gå videre på en master og en doktor grad om jeg virkelig følere for det.

Lenke til kommentar

Om en er ute etter en stilling som ingeniør i en bedrift så er fagskole studiet godt nok, å som nevnt tidligere har de bedriftenne jeg nevner snakket spesifikt til oss og nevt at de er i større grad ute etter fagskole ingeniører (Som nevnt tidligere er dette titlen vi nå får ved fullført fagskole utdanning , da de har gått bort fra teknikker utrykket) med praktisk ærfaring enn de faktisk er høgskole ingeniører uten praktisk ærfaring, da de bedriftenne har enkelt og greit ærfart at det gir bedre ingeniører av logiske grunner. Når de største bedriftenne der jeg bor innen feltet jeg utdanner meg til sier dette kan du jo ikke si at det er en bortkastet utdanning, Jeg har nevnt dette en gang tidligere, men det tok du vist ikke helt inn. Om du tror at jeg som nyutdannet Gruppe L elektrikker kan søke meg inn på en slik stilling og stille like sterkt som de med fagskole utdanning tar du grundig feil.

 

Forøvri så er det ingenting som stopper meg å gå videre å ta en bachelor grad når jeg er ferdig på fagskolen, ved å ta i bruk denne ordningen hopper jeg over første året på høgskole studiet og står igjen med et 4 års studie for å få en bachelor, akkurat samme tids løp som dersom jeg tok forkurs + 3 år høgskole. Eneste måten en kan få den raskere på er Y veien som er særdeles tung og krevende. Videre kan jeg da gå videre på en master og en doktor grad om jeg virkelig følere for det.

 

Naturligvis kan du gjør det, men den mest vanlige måten å få 'Service Engineer' på er å ta lærlingtid - få fagbrev og bli fagarbeider. Det var tross alt det eksempelet du dro frem først. Dersom du ønsker videre utdanning på Høyskole og Universitet kunne du også tatt påbygg og fått studiekompetanse, tatt matte og fysikk og vært good to go. Utdanningsløpet og hensikten med utdanning for lengre utdanning kan jeg som sagt se. Det å ta fagskole for å få ei tekniker stilling, som i praksis er det du ender opp med er fortsatt lite hensiktsmessig. Det blir som å ta fagbrev som fisker om du spørr meg.

 

Så kan du naturligvis være uenig, men hadde du tatt fagbrev i disse bedriftene hadde du nok ved tilfredsstillende utførelse også fått videre tilbud om arbeid.

Lenke til kommentar

Og for folk med teknisk fagskole har det lite for seg å fortsette på høyskole/universitet for å ta en bachelor. Dette vil ikke gi noen større muligheter eller høyere lønninger. Men hvis man ønsker seg videre til master og doktorgrad så er saken en helt annen :)

 

Men da er du jo egentlig enig i at fagskolen heller ikke er nødvendig da de heller ikke vill gi noen større muligheter da det fint er mulig å oppnå tittelen ingeniør med "bare" ett fagbrev, og kanskje til og med uten? Hvem vet.

 

Men en ting er sikkert, og det er at utdanning gir deg forhåpentligvis større kompetanse som igjen gir deg større mulighet til å lande en jobb som ønsker den type kompetanse. Det er også godt for "samfunnet" at vi alle lærer mer slik at vi kan fortsette å utvikle de produktene vi jobber med her til lands.

Lenke til kommentar

 

 

Ingeniør er en yrkestittel som brukes av de som har høyere teknisk utdannelse i ingeniørfag, eller som gjennom studium og praktisk arbeid har skaffet seg tekniske og allmenne kunnskaper slik at de kan sidestilles med disse.

Dette er en ingeniør, noe som gjør at fagskolene kan kalle sine studenter for ingeniører med god samvittighet.

 

 

Tror de hadde ldradd på smilebåndet av deg på Gløshaugen :-)

Lenke til kommentar

 

Og for folk med teknisk fagskole har det lite for seg å fortsette på høyskole/universitet for å ta en bachelor. Dette vil ikke gi noen større muligheter eller høyere lønninger. Men hvis man ønsker seg videre til master og doktorgrad så er saken en helt annen :)

 

Men da er du jo egentlig enig i at fagskolen heller ikke er nødvendig da de heller ikke vill gi noen større muligheter da det fint er mulig å oppnå tittelen ingeniør med "bare" ett fagbrev, og kanskje til og med uten? Hvem vet.

 

Men en ting er sikkert, og det er at utdanning gir deg forhåpentligvis større kompetanse som igjen gir deg større mulighet til å lande en jobb som ønsker den type kompetanse. Det er også godt for "samfunnet" at vi alle lærer mer slik at vi kan fortsette å utvikle de produktene vi jobber med her til lands.

 

 

Verdispørsmålet her er absolutt om 2 år i arbeidslivet hadde gitt deg bedre og mer relevant erfaring enn det studiene gjor.

Lenke til kommentar

Ser at tråden har startet opp igjen. Jeg har faktisk tatt begge utdannelsene det er snakk om her og vil påstå at det blir som å sammenligne epler og tomater. Når alt kommer til alt så ville jeg ikke vært foruten hverken fagskolen eller bacheloren, men jeg mener at å si at de er identisk blir å dra det vel langt. Kort oppsummert vil jeg si at fagskolen tar for seg de praktiske aspektene, men går på langt nær ikke dypt i teorien. Det vil ikke si at man ikke lærer noe "avansert" på en fagskole, men det er vel mer rettet mot en praktisk jobb i etterkant og mye av den tunge teorien er da unødvendig. Det er heller ikke tilstrekkelig med matematikk på en fagskole for å virkelig kunne dykke i materien. Like så vil en bachelor være veldig teoretisk (i min erfaring). En brøkdel av det jeg har lært har jeg kunne anvende i arbeidssammenheng (har fagbrev i bakgrunnen) og jeg har mer inntrykk at det er brukende om man går en forskningsbasert retning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...