Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Er blackmetall egentlig så enkel at alle kunne spille det.... Kompensert med image?

Dette er jo egentlig ganske basic musikk da.

Musikken til for eksempel Satanic Warmaster kan virke simpel ved første ørekast, men når man har lært musikken å like legger du merke til stemningen og den skal det mere til å klare å lage riktig en middelmådig instrumentferdigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg tror rett og slett at det også er slik at lydbildet i BM er såpass ekstremt at dersom man ikkje er vant med å høre på BM, så hører man rett og slett ikkje musikken, det blir bare rabalder.

 

Man må rett og slett trene seg opp til å høre på det :whistle:

 

Er det jeg sier også. Det er noe du på en måte må lære deg å like. Tror nok flesteparten her (uten at jeg kan representere alle) vil si at de synes den allerførste svart metal låta eller metal låta de hørte synes de bare var bråk. Altså nå mener jeg aller første sangen, ikke noe sånn første svartmetal låt etter 5 år med power metal eller noe.

 

Blir så sur på folk som kun hører 10-20 sekunder av en metal låt også bare: Det er bråk.

Herregud, ta deg litt tid til å sette deg inn i det.

 

Et bildeeksempel jeg ofte bruker er at du kan se for deg at svartmetall er ei drit digg dame, men som har på seg en skikkelig stygg maske. Hvis du lærer deg/klarer å se forbi masken så få du se en skikkelig skjønnhet.

Lenke til kommentar

Jau, har kompiser som aldri har skjønt hvordan jeg orka å høre på svartmetall når vi var yngre, men som har tatt poenget og musikken litt mere etterhvert som jeg har eksponert dem mere for det.

 

Såkalt "vanlige" folk greier ikke høre på Motley Crue uten å rope "SKRU AV DET JÆVLA BRÅKET DER A" og setter på P3 igjen. Var en sånn konflikt på kontoret til sjefen og ei anna dame. Han likte å høre på Dream Theater og anna powermetal mens han jobbet, og hun hatet det og klagde alltid over den jævla bråke/hylemusikken som ikke var musikk engang bare bråk. Hørte hun ikke melodiene, den sylklare vokalen, de melodiske riffene? Jeg aner ikke. Hu ville bare høre på Radio 1. Og da klagde jo han på den jævla kjipe popmusikken og å høre på Rihanna 10 ganger om dagen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

En gang jeg var på tur til en Iron Maiden konsert fikk jeg beskjed om at "vet ikke om jeg vil kalle det muskk.. er jo mest bare bråk og skurr"

 

Har problemer med å forstå det, siden jeg vokste opp med AC/DC, Deep Purple, Black Sabbath, og ja, Maiden.

 

Det vanligste for mine venner , er at di ikke liker vokalen i ekstrem-metall. Noe som er jævlig kjipt egentli, for mange liker selve musikken.

Lenke til kommentar
Heh, husker da jeg ikke hørte så mye på metall, og da jeg hørte en black metal låt, lo jeg bare over hvor teit det hørtes ut. Men nå er det den beste sjangern jeg vet om. :p Så det er helt klart noe man må høre mye på for å like.

 

Samme her. Hørte på De Mysteriis Dom Sathanas ganske mye bare fordi vokalisten hadde en såpass morsom stemme. Endte opp med å like det etterhvert. :!:

Endret av Crippled
Lenke til kommentar

Min reaksjon var ganske annerledes. Jeg gikk jo i.. lurer på om det var 7 eller 8 jeg hørte om det, jeg var kristen men jeg hadde akkurat begynt og høre på black metal, ganske snål kombo hæ? Uansett broderen viste alle disse dokumentarene og fortalte alle historiene og jeg ble skremt, jeg syntes ikke det var morsomt men direkte skummelt, yet so tempting.

Lenke til kommentar
Men det er mye som også er veldig simpelt, men fengende.

Det trenger jo ikke være avansert for å være bra.

 

Word. Ta fks. Burzum - Stemmen Fra Taarnet. Simpelt, spes trommene, men dog så elskbart og fengende.

 

Sant. Av alle BM band syns jeg Burzum hadde mest fengende sanger. Men kan også nevne Enthrone Darkness Triumphant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...