Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen på bensinen?


Gjest medlem-128014

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-128014
Skrevet (endret)

slett

Endret av medlem-128014
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henten fra Wikipedia:

 

Oktantallet sier noe om evnen bensinen har til å motstå selvantenning. Som referansestoff brukes 2,2,4-Trimetylpentan (også kalt iso-oktan) med et oktantall på 100 og n-Heptan, som har et oktantall på 0. En blanding mellom disse stoffene vil være lineær, så en blanding med 95% iso-oktan og 5% n-Heptan vil ha et oktantall på 95.

 

Det finnes to typer oktantall, kalt RON (Research Octane Number) og MON (Motor Octane Number). RON er en betegnelse for oktantallet på tomgangskjøring og lav belastning på motoren, MON karakteriserer bensinen ved tyngre belastning. I Norge selges bensinen ut fra RON, en 95 oktan bensin betyr at bensinen har et oktantall på minst 95 RON.

 

Hvis en bil kjører på bensin med for lavt oktantall, kan bensinen ta fyr for tidlig i motoren, noe som kalles tenningsbank. Da hjelper det ofte å gire ned eller la motoren kjøle seg ned.

 

En meget vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energien i drivstoffet eller at en motor leverer mer kraft jo høyere oktantall man benytter av bensin. Oktantallet er helt uavhengig av energien i drivstoffet.

 

Men hvorfor noen biler (de fleste?) bruker 95, og noen bruker 98 veit jeg ikke. Kanskje det har noe med hvordan motoren er bygd opp...?

 

 

 

Pantera

Skrevet

Grunnen til at noen biler må ha 98 eller høyere er pga høy kompresjon og mye varme da 98 er mer bankefast enn 95.

Bruker man 95 på en bil som skal ha minst 98 vil bensinen antennes for tidlig og man vil få tenningsbank som kan ødelegge motoren i lengden.

Skrevet

Kjører man motoren alltid i midtregisteret, altså verken belaster motoren på lave turtall eller drar den ut på høye turtall, så kan man godt kjøre en motor som er beregnet for 98-oktan på 95-oktanbensin uten fare for å skade motoren. Tenningsbank oppstår nemlig mest i ytterpunktene av turtallsområdet og mest ved stor belasting. Gevinsten er lavere drivstoffutgifter.

 

Kjører man en vanlig 95-oktanmotor (uten turbo og bankesensor) på 98-oktanbensin så er dette penger rett ut av vinduet, for 95-oktanmotoren klarer ikke å utnytte den ekstra bankemotstanden i 98-oktanbensinen. Og hvis denne ekstra bankemotstanden ikke kan utnyttes er det ikke noe mere energi per liter i 98-oktanbensin.

Skrevet

Kjører man en vanlig 95-oktanmotor (uten turbo og bankesensor) på 98-oktanbensin så er dette penger rett ut av vinduet, for 95-oktanmotoren klarer ikke å utnytte den ekstra bankemotstanden i 98-oktanbensinen. Og hvis denne ekstra bankemotstanden ikke kan utnyttes er det ikke noe mere energi per liter i 98-oktanbensin.

9605840[/snapback]

Det er ikke mer energi i 98 oktan enn 95 oktan uansett ved hvilken kompresjon banking oppstår, men du har kanskje bare formulert setningen litt dårlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...