Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

1023 MB på hver instans i windows memtest blir vel mye.Sett til 830-845mb på hver instans.Det er mange program som allerede har "spist" litt minne,ikke minst windows.Deaktiver alle program før du tester memtest i windows.Bla anti virus og firewall.

 

Nb kan du øke spenninga et og et flytt for å teste stabilitet.Sett valget til manuelt i bios og begynn på det laveste.Uklokket kan du fint teste opp til 1.3v-1.35v for å oppnå stabilitet på 4 brikker.Med 2 brikker skal det ikke være nødvendig å øke NB volt.

 

Det er mange muligheter i bios på dette kortet,og det virker som om de liker å bli aktivert for å kjøre stabilt på mange oppsett.

Hadde Asus P5K Premium før,sammen med E6750 og Crucial Tenth Anniversary minnebrikker.Klokket det greit opp til 3.7Ghz på cpu med kun å øke vcore og NB volt.På dette kortet kommer jeg ikke inn bios over 3.2Ghz med Crucial brikkene mine.Alt over det,og jeg får feilmelding om korrupt cmos.Har satt inn 2x1gb Supertalent brikker,som fungerer bra.

 

Har forresten kjøpt et kit Crucial Ballistix pc8500 på Komplett nå til 595,- :) nå,som jeg skal teste ut litt i helga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1023 MB på hver instans i windows memtest blir vel mye.Sett til 830-845mb på hver instans.Det er mange program som allerede har "spist" litt minne,ikke minst windows.Deaktiver alle program før du tester memtest i windows.Bla anti virus og firewall.

 

Nb kan du øke spenninga et og et flytt for å teste stabilitet.Sett valget til manuelt i bios og begynn på det laveste.Uklokket kan du fint teste opp til 1.3v-1.35v for å oppnå stabilitet på 4 brikker.Med 2 brikker skal det ikke være nødvendig å øke NB volt.

 

Det er mange muligheter i bios på dette kortet,og det virker som om de liker å bli aktivert for å kjøre stabilt på mange oppsett.

Hadde Asus P5K Premium før,sammen med E6750 og Crucial Tenth Anniversary minnebrikker.Klokket det greit opp til 3.7Ghz på cpu med kun å øke vcore og NB volt.På dette kortet kommer jeg ikke inn bios over 3.2Ghz med Crucial brikkene mine.Alt over det,og jeg får feilmelding om korrupt cmos.Har satt inn 2x1gb Supertalent brikker,som fungerer bra.

 

Har forresten kjøpt et kit Crucial Ballistix pc8500 på Komplett nå til 595,- :) nå,som jeg skal teste ut litt i helga.

 

Da har jeg gjordt følgende resatt bios, inn i maskinen å kjenne om alle brikke satt godt i sporene/slottene og det viste seg at den ene brikka satt litt løst så jeg satte den godt på plass.

 

Inn i bios satte alle verdier til di jeg synes jeg fikk bra minne båndbredde av sånn som Dram static RC til auto AI clock twister til strong trans booster enabled 2.10 v minne 2.19 viser proben til asus så pass på dette kortet overvolter mye ja, ja allt er satt til manuellt.

 

Kjørt memtest nå i noen timer og ingen error funnet så da kjenner jeg det på meg at dette virker som det skal,var redd for at jeg hadde fått et dårlig sett med ram der:) Klokking skal jeg ta etterhvert men må skaffe meg litt bedre kabinett vifter blir varmt dette chipsettet her.

 

Sjekket pagefila i win og den var like stor som mengde ram noe jeg syntes var drøyt så satte 1024 til max min.

 

Noen formening om hvor stor pagefil man skal ha med 4GB med minne? Prøvde å klokke litt også satte fsb til 333 strap til 333 og ram på default 1066 ikke forandret på noe volt innstillinger boota rett opp og inn i windows som om ingen ting hadde hendt lissom..tror detta kortet og denna rammen er knall til klokking:) men takker for tilbakemeldingen lucky666:)

 

Ny bios ute igjen 903, 2 dager siden sist ellerno :)

ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/socket775/Maximus_Formula

Endret av RibbedFish
Lenke til kommentar
skjønner hvorfor det er mulighet for vannkjøling på dette hk

nordbroen min stiger opp i 70 grader under spilling =) Q6600 @ 3,6 og chipset volt på 1,35

Sjekk http://www.xtremesystems.org/forums/showpo...;postcount=3602

Kanskje ikke så rart temperaturen tar av.

Utrolig at de ikke kan fikse bedre påføring av termisk pasta på såpass dyre kort.

Jeg ville nok tatt av blokkene, renset og lagt på egen pasta ja..

Endret av Propanelgen
Lenke til kommentar
skjønner hvorfor det er mulighet for vannkjøling på dette hk

nordbroen min stiger opp i 70 grader under spilling =) Q6600 @ 3,6 og chipset volt på 1,35

Sjekk http://www.xtremesystems.org/forums/showpo...;postcount=3602

Kanskje ikke så rart temperaturen tar av.

Utrolig at de ikke kan fikse bedre påføring av termisk pasta på såpass dyre kort.

Jeg ville nok tatt av blokkene, renset og lagt på egen pasta ja..

 

Jeg bruker vann på den orginale Fusion blokka,og temp overstiger ikke 43 grader under windows memtest/orthos blend.Avlest i Everest/Speedfan/Probe.Ser ut som det er veldig forskjell på kortene dette her.

 

Har satt NB volt til 1.55.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har akkurat kjøpt dette hovedkortet og 4x1 GB Crucial Ballistix 8500 ddr2 minne, men jeg kjørte noen runder med memtest

fra bootbar cd og fikk 57 error over en tidsperiode på 5-6 timer.Kan memtest ta feil? siden dette er et nytt chipsett osv leste noe om en som mente det på extremesystems.

Uansett har jeg stillt inn i bios på ram timings 5-5-5-15 memory remapping er enablet og resten på auto untatt ddr voltage som jeg har satt til 2,1 volt siden hovedkortet overvolter så i asus probe viser den 2,19 volt det skulle vel være tilstrekkelig?

Kan noen av dere andre som har det samme oppsette og den samme rammen si hvilken instillinger dere kjører med får å få rammen stabil ? Tigeem har ikke du det samme oppsettet ?? fint visst du kunne hjelpe:)

 

har du en link til tråden på xtremeforums? jeg opplever akkurat det samme....

Lenke til kommentar

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=160945

 

dessverre kan jeg ikke finne akkurat det inlegget som dette ble ytret og tråden der er veldig lang så...men jeg trodde jeg hadde fått fikset dette selv men etter flere tester i helga så sitter jeg med di samme problemene ennå i memtest både den bootbare og den i windows.Nå skal jeg se etter om OCCT har kjørt i natt uten feil.Men utrolig buggette detta kortet her virker det som.Svingstang kjører du 4x1 GB med crucial ballistix8500 rammen?

 

Merkelig dette her for siden jeg har bygd noen systemer så har feil i memtest vist seg en høyst ustabil maskin men det er ikke denne her,kan spille i timesvis å kjøre tunge oppgaver uten at noe henger seg og slikt.

 

Noe som irriterer meg er at på crucial sine hjemmesider så finner jeg ikke alle timingsene på rammen dem bare opplyser med 5-5-5-15 lissom ja men hva med alle di andre, skulle satt dette manuellt siden bios på auto setter 5-5-5-18, har på følelsen at hovedkortet setter noe feil her et eller annet sted på noen av di andre timingsene.

Noen som vet full speks/timings på den crucial ballistix 8500 rammen?

Endret av RibbedFish
Lenke til kommentar
Svingstang kjører du 4x1 GB med crucial ballistix8500 rammen?

 

Nei, jeg kjører 4*1GB Kingston HyperX DDR2-1066.... får feil både i OCCT RAM test og dos memtest, men ingen andre symptomer på at noe er ustabilt. Får ikke kjørt helt opp til 1066, men kjører på ca 1000-1030 uten andre problemer enn at minnetestene feiler. Får ikke engang kjørt på 800 uten feil i minnetester, uansett timings og spenninger og andre tweaker. Har testet masse i en drøy uke nå, men det vil seg bare ikke.... Så nå ignorerer jeg disse testene og kjører bare CPU tester ;)

Lenke til kommentar

Jeg var og sjekket nå, da hadde OCCT kjørt i ca 12 timer ram+cpu test ikke noe galt maskinen går tilsynelatende som den skal.Merkelig at jeg ikke får error på rammen i OCCT men bare i memtest?

 

Hva er dine temperaturer på SB og NB ? mine ligger på fra 53idle til 55-56 under 100%load noe som er høyt kan det være derfor tro? Kjører du med default spenninger på NB ? Vil gjerne komme til bunns i dette :)

Endret av RibbedFish
Lenke til kommentar
Jeg var og sjekket nå, da hadde OCCT kjørt i ca 12 timer ram+cpu test ikke noe galt maskinen går tilsynelatende som den skal.Merkelig at jeg ikke får error på rammen i OCCT men bare i memtest?

 

Hva er dine temperaturer på SB og NB ? mine ligger på fra 53idle til 55-56 under 100%load noe som er høyt kan det være derfor tro? Kjører du med default spenninger på NB ? Vil gjerne komme til bunns i dette :)

 

Har satt opp spenningen på NB til 1.54 v (1.49 i bios mener jeg)

Temp på NB er 35 deg og 38 deg på SB under superpi 8M.... Vannkjølt med blokka som fulgte med, ikke gjort noe med den... PS: romtemp er ganske kaldt, kanskje 10 grader ;)

 

Mener å huske fra et review i anandtech at de hadde problemer med stabiliteten om tempen på NB kom over 47 grader.... Kanskje noe å se nærmere på ;)

Lenke til kommentar
Jeg var og sjekket nå, da hadde OCCT kjørt i ca 12 timer ram+cpu test ikke noe galt maskinen går tilsynelatende som den skal.Merkelig at jeg ikke får error på rammen i OCCT men bare i memtest?

 

Hva er dine temperaturer på SB og NB ? mine ligger på fra 53idle til 55-56 under 100%load noe som er høyt kan det være derfor tro? Kjører du med default spenninger på NB ? Vil gjerne komme til bunns i dette :)

 

Har satt opp spenningen på NB til 1.54 v (1.49 i bios mener jeg)

Temp på NB er 35 deg og 38 deg på SB under superpi 8M.... Vannkjølt med blokka som fulgte med, ikke gjort noe med den... PS: romtemp er ganske kaldt, kanskje 10 grader ;)

 

Mener å huske fra et review i anandtech at de hadde problemer med stabiliteten om tempen på NB kom over 47 grader.... Kanskje noe å se nærmere på ;)

 

Jepp stemmer det at anandtech skreiv det over 47grader så feilet det,men jeg har ikke feil i memtest nå med dram static read disabled...light og trans booster enabled og NB volt oppa til 1,35 viser 1,39 i probe så da krysser jeg fingra til jeg får kjøpt meg ei vifte i sidedøra.Tør ikke klokke jeg med disse temperaturene.Stabilitet kommer i første rekke, en maskin som regner feil er ubrukelig for meg uansett.

Endret av RibbedFish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...