Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet om MEMORY REMAP FEATURE bør være enabled eller disabled når en klokker?

 

Godt spørsmål, for da kan man spørre seg om 4 brikker er tingen å klokke på. Jeg har mine tvil til det.

 

4x1 gb klokker lett så lenge man putter litt volt i dem, og har gode brikker :D

 

Kjører mine lett på 1200 mhz, og det burde være greitt nok :)

Lenke til kommentar
Men har dere kjørt memtest? maskinen min og virker utrolig stabil men får altså feil der.Kan jo være en bug siden dette x38 chipsettet er beregnet på ddr3.

 

Hei,

 

Så Asus Maximum X38 funker med 4x 1GB ram ? Og jeg som har hørt skrekkhistorier om evige BSOD looper, maskiner som ikke booter osv. Det var godt å høre at det skal funke, mulig jeg satser på dette kortet alikevel da.

Asus er vel uansett klar over evt. ustabiliteter med 4x 1GB ram, burde vel bli addressert i evt. ny Bios på et tidspunkt ?

 

En annen ting er jo hvis alt fungerer 100% helt stabilt med 4x 1GB i både spill og applikasjoner, foruten i memtest! Høres ganske så snålt ut ... :hmm:

 

 

Edit; Skriveleif ...

Endret av Digitize
Lenke til kommentar
Men har dere kjørt memtest? maskinen min og virker utrolig stabil men får altså feil der.Kan jo være en bug siden dette x38 chipsettet er beregnet på ddr3.

 

Hei,

 

Så Asus Maximum X38 funker med 4x 1GB ram ? Og jeg som har hørt skrekkhistorier om evige BSOD looper, maskiner som ikke booter osv. Det var godt å høre at det skal funke, mulig jeg satser på dette kortet alikevel da.

Asus er vel uansett klar over evt. ustabiliteter med 4x 1GB ram, burde vel bli addressert i evt. ny Bios på et tidspunkt ?

 

En annen ting er jo hvis alt fungerer 100% helt stabilt med 4x 1GB i både spill og applikasjoner, foruten i memtest! Høres ganske så snålt ut ... :hmm:

 

 

Edit; Skriveleif ...

 

Hei du.

 

Har alldri hatt noen problemer med å boote eller noe slikt, denne bare starter og går, har hatt blåskjerm men da har jeg fremprovosert det med start av cpu-z prime og orthos osv.

 

Kan spille i timesvis osv det eneste jeg kicker på er jo da memtest som jeg bestandig har forholdt meg til ved sammensetning av ny maskin eller ustabilitet av maskiner.Det er jo her dette kortet feiler eller det vil si rammen, men om dette stemmer så er det for tidlig og si,det kan jo være at jeg har vært uheldig og fått ei brikke som er halv defekt men vet ikke ennå.

 

Maskinen fungerer så pass bra at jeg tror det må være en bug i memtest rett og slett.Jeg er veldig sliten av feilsøking akkurat nå så nå vil jeg kose meg litt med maskina :p

 

Det skal og sies at jeg akkurat som med apollox sliter med høy NB temperatur ligger på 51-53 idle lett bruk til 56 100% belastning så dette må jeg gjøre noe med, det kan jo være her allt ligger.Ville satset på SE utgaven av kortet jeg siden det virker som at den vannblokka virker bedre selvom man bare bruker luftkjøling.

 

Jeg kom på en ting, at med original biosen dvs 4.01 eller var det 4.02 så lå cpu temperaturen min på 35-36C idle, så etter en ny flash av bios jeg husker ikke fra hvilken dette gjaldt så gikk cpu temperaturen opp med 10-15 grader.

Vet jo ikke om disse avlesningene stemmer helt, men noe må man jo forholde seg til.

Endret av RibbedFish
Lenke til kommentar

Da er det en tidlig morgen, etter litt OC...

Syns det hele funker "baad" om dagen..

Hadde håpet på mere faktisk..

 

Skal poste litt score seinere idag, men klarte faktisk 500fsb. 501 uten screenshot,

og 502 var totalt uaktuellt.. :dontgetit:

 

Noe jeg lurer på, hvor høy volt skal jeg egentlig "tørre" å gi cpu.?.

Har hatt den oppe i 1.5750V før, mens denne gangen 1.6250V.

Hva er egentlig smertegrensa?

 

I intel TAT så viste den 48grader maks på 500fsb..

Det er jo 100 prosent load, kjørt ifra programmet..

Mens i superpi og div andre ting,så er tempen minst 10grader lavere..

 

Er vel ikke til å stole på den temp avlesninga der.

Så kommer til å koble opp min utvendige vannkjøling ikveld,for littt hyggeligere temp.

Noe som ved ca 0 grader utetemp har gitt 20 grader lavere temp før. Og nå er det -5 minst.. :)

 

Mvh

Tom egil

Lenke til kommentar

Ifølge flere inlegg i Maximus tråden på XS,har folk opplevd høyere cputemp med 0901 bios og nyere.Det er en feil i bios som nok blir rettet.

 

Det er vanskelig å si noe om 4x1gb og div blåskjermer,da folk bruker forskjellige biosver.Har absolutt inntrykk av at bios 0802 og senere retter en del av dette.0901 og senere bør strap settes til 400 i bios,hvis en skal bruke divider.Ellers må en prøve seg frem i bios med alle de innstillingene som fins.Sjekk Asus Maximus tråden på XS,masse god info der :)

 

Jeg bruker en E6750 som jeg klarer å boote ca 100Mhz høyere på Maximus,enn Asus P5K premium.Så dette kortet har potensiale etter min mening.

 

Ha litt is magan folkens,det ser lovende ut med hyppige bios oppdateringer.Tror dette kortet modner sakte og sikkert.

 

325IX:En klar tendens er at dette kortet krever mer spenning på samme klokk enn andre.Jeg må gi 1.58v nå,mot 1.525v på Premium.Jeg kjører 1.58v 24/7 på vann.

 

Fant et innlegg på XS som kan være intressant for de med 4x1gb minne:

 

" They all point to overclocking challanges when running 4 slots and overclocking at the same time. I and many serious overclockers since the birth of DDR have never fussed with overclocking 4 slots occupied. It put a major address load on the memory controller and is really only a bennifit for servers, not overclockers. 2 gb of RAM in 2 slots has prooven to be the most reliable for several years now. even dence RAM of 2gb x 2 is adding a challange.

 

You can do it but you now need to do a lot of relaxing and upping on some mobo volts.

 

For starters, try this. Keep strap and frequency to AUTO (1:1), up PCI-E to 111, open timings close to stock (usually 5-5-5-18 for 1066), Enable Static Read Control if using or wanting higher FSB, Disable DRAM Booster and relax to 3~5, set Ai Clock Twister to light. Up CPU GTL Ref to 63x, and chipset GTL Ref to 67x, FSBT to 1.47~1.50v, and NB to at least 1.5v~1.52v for the 450~485FSB range. Although, the 4 slot configuration is a compromise of a bit of less FSB on top of looser timings and yet a lil added mobo volts."

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

da har vi testa litt...

 

Lar bildene snakke for seg selv.(nesten)..

 

oppstart.jpg

frstetest.jpg

502.jpg

515.jpg

 

Utvendig vannkjøling gjørde greit utslag på tempen :thumbup:

 

Btw, cpu temp i bios er faktisk 10grader høyere enn hva intel tat viser..

 

Grunnen til at ting stoppet opp på 515fsb var en melding om,

Cpu voltage too high, press f1 too enter setup..

 

Dette var på 1.66250v.

 

Hva og hvorfor dette aner jeg ikke.. :hmm:

 

 

Mvh

Tom egil

Lenke til kommentar
Btw, cpu temp i bios er faktisk 10grader høyere enn hva intel tat viser..

 

Mvh

Tom egil

Det er en viss load (ca 20-30%) på CPUen når du er i BIOS, er nok det ;)

 

 

Hvor fikk du det fra? Har aldri hørt det før..

Har regna det ut :), bare og se på hvor mye load du har på samme temp i Windows, ikke helt sikkert, men jeg mener hvertfall det er ganske nærme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...