Gå til innhold

Irritasjon over plassering av blinklys på biler


John-B

Anbefalte innlegg

Er to ting som irriterer meg med lys på biler:

 

1. Hvorfor i all verden plasseres blinklyset nesten inni det kraftigere hovedlyset på biler?

Jeg har ofte store problemer med å se blinklys på biler fremifra, spesielt når det er lyst ute, siden blinklyset i utgangspunktet ikke er spesielt kraftig heller. Dette er utrolig irriterende i kryss, hvor jeg rett og slett ikke tør å gamble på at vedkommende faktisk blinker (jeg ser det, men ikke tydelig nok til at jeg kjører ut i en vei med 80-grense når en bil faktisk er på vei mot)

 

Forslag: De oransje blinklysene burde være helt adskilt fra resten av lyktene, og gjerne enda kraftigere. Hovedsaklig fremme, men ser ingen grunn til at blinklysene ikke kan være enda tydeligere bak også.

 

 

2. Hvorfor har vi ingen bremselys foran på biler? Da snakker jeg ikke om store kraftige lykter, men litt mer diskret, men synligt rødt lys.

Når biler kommer mot deg er det svært vanskelig å se om bilen senker farten. I mange situasjoner ville det vært utrolig praktisk å se om bilen er i ferd med å bremse ned. Eksempel når du står i et kryss og skal ut (som over - finnes jo gjøker som glemmer å skru av blinklys, så kombinasjon av blinklys + bremselys er jo et sikkert tegn på at vedkommende faktisk skal av veien), eller for fotgjengere som skal krysse veien, men ikke tør å gå før de er 100% sikker på at bilen har sett at de skal gå over veien (dvs venter helt til den har stoppet helt). Og naturligvis motgående biler som bremser litt for å slippe deg ut av veien - sjanser jeg sjelden tar før bilen blinker med fjernlysene.

 

Det er da spesielt dette med blinklys som irriterer meg - enkelte biler har latterlig plassering av blinklysene - det sterke lyset fra hovedlyktene gjør det oransje blinkende lyset nærmest usynlig siden det er plassert rett ved siden av.

Endret av _named_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja, det burde vært adskilt, det hadde vært mye lettere å se. På mørkekjøringen din lærte du også at du ikke ser blinkelys i mørket hvis kjørelysene var på. Å gjøre dem kraftigere og å sette dem på flere steder hadde nok vært bedre, men da går vel bilen tom for blinkelys olje...

 

2. Selv det blir satt bremselys foran og de lyser, så betyr ikke det at bilen nødvendigvis bremser ned. Det skal ikke noe trykk for å få bremselysene til å virke, så det blir en falsk trygghet.

Lenke til kommentar

Dette med blinklys har Statens Vegvesen tatt opp på et møte jeg var på for snart et år siden. (møte med kontrollorgan) Det blir nok jobbet med dette for du er ikke alene om å ha oppfattet dette som et problem. Håper dette blir gjort noe med da det rett og slett kan skape farlige trafikksituasjoner.

Med bremselysene vet jeg ikke om jeg er enig. Hva skjer om dette blir missoppfattet som nedbremsing når realiteten er at sjåføren bare sitter klar med foten på bremsen (og ikke har oppfattet trafikksituasjonen forran)

Her kan det være mange fordeler og ulemper vil jeg tro....

 

Teknisk leder på bilverksted.

Lenke til kommentar
1. Ja, det burde vært adskilt, det hadde vært mye lettere å se. På mørkekjøringen din lærte du også at du ikke ser blinkelys i mørket hvis kjørelysene var på. Å gjøre dem kraftigere og å sette dem på flere steder hadde nok vært bedre, men da går vel bilen tom for blinkelys olje...

 

2. Selv det blir satt bremselys foran og de lyser, så betyr ikke det at bilen nødvendigvis bremser ned. Det skal ikke noe trykk for å få bremselysene til å virke, så det blir en falsk trygghet.

9577134[/snapback]

1. Faktisk synes jeg problemet er mindre i mørket, fordi da lyser som regel (side) blinklysene opp vegkanten og dermed blir lettere å oppdage.

 

2. Jeg mener jo på ingen måte å stole på at dersom det lyser er det klart - bare som et hjelpemiddel i tilfeller hvor du allerede er 90% sikker. Og du må jo selvsagt vente noen sekunder for å være sikker på vedkommende ikke bare kom borti pedalen. Som nevnt, vil dette være mest nyttig i kombinasjon med andre ting (f.eks blinklys, eller øyekontakt med sjåfør)

Endret av _named_
Lenke til kommentar
*oh snap*

1. Faktisk synes jeg problemet er mindre i mørket, fordi da lyser som regel (side) blinklysene opp vegkanten og dermed blir lettere å oppdage.

 

2. Jeg mener jo på ingen måte å stole på at dersom det lyser er det klart - bare som et hjelpemiddel i tilfeller hvor du allerede er 90% sikker. Og du må jo selvsagt vente noen sekunder for å være sikker på vedkommende ikke bare kom borti pedalen.

9577147[/snapback]

 

Ta mørkekjørings "kurset" så ser du at det er mer eller mindre umulig å se nødlysene på mens personen har andre lys enn parkering. Det at det er lys mot deg gjør det også svært vanskelig å se om det står noen rundt bilen.

 

Det vil uansett blir oppfattet som at fyren bremser når lysene lyser, så folk som har det travelt vil først og fremst se om det lyser rødt foran på bilen og så bare gå over.

Lenke til kommentar

Bilprodusentene bryr seg mer om design enn trafikksikkerhet, ser det ut som.

Derfor bruk kun parklys, eller slå av lysene om du må bruke varselblink.

Dette vet jo alle.

 

Det burde IKKE være røde bremselys foran bilen, siden at man er avhenga av å se hvilken retning biler kjører. Og rødt lys, viser at du ser bakenden av bilene.

Og slik skal det være.

Lenke til kommentar
Det burde IKKE være røde bremselys foran bilen, siden at man er avhenga av å se hvilken retning biler kjører. Og rødt lys, viser at du ser bakenden av bilene.

Og slik skal det være.

9583180[/snapback]

Jeg snakker som sagt om et lite diskret lys. Ser ikke helt problemet du skisserer der. En bil har hvitt ryggelys - samme farge som fremme - skaper ikke akkurat forvirring det.

 

Det røde lyset burde for øvrig først gå på ca 3 sekunder etter at bremsen først ble trykket inn (slik at det ikke går på ved tilfeldige trykk på bremsepedalen), og optimalt sett økt i styrke etter hvor hardt det ble bremset. :thumbup:

Endret av _named_
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

1. :

Har ikke alle biler krav om sideblinklys på skjermen da ? Kanskje fokusere på andre steder enn rett inn i hoveddlykten.

Og hvordan gamble, er ikke trafikkreglene klare i henhold til å krysse møtende trafikk ? Skal man krysse motgående kjørebane skal man vente til det er klart.

 

2. :

Bremselys forran kan vel kanskje skape mere forrvirring og usikkre situsjoner enn slik det er idag ?

Hvordan skal man da selv kjøre fordi man ser en bremsende bil inn mot et kryss (hvilket er helt normalt) og man da velger og kjøre selv... også forsvinner bremselysene fra motkommende bil... Hvordan skal man opptre da ?

 

Nei, la det være som det er idag, så får man bare lære seg og lese trefikkbildet istedet for mange forvirrende lyskombinasjoner.

 

Hva om noen kommer inn mot et kryss med glatt føre og må pumpebremse ? hvordan skal man tolke det ?

 

Hva med de som bremser på girene ?

 

Er jo forøvrig helt enig i irritasjon over blinklys da (i mitt tilfelle så vet ikke folk hva det er, de fleste)

De er der, men brukes ikke ! BRUKK INN I RUNDKJØRINGER, OG UT AV !! Trafikkflyt hadde blitt mye bedre da.

Endret av TheBirg
Lenke til kommentar
2. :

Bremselys forran kan vel kanskje skape mere forrvirring og usikkre situsjoner enn slik det er idag ?

Hvordan skal man da selv kjøre fordi man ser en bremsende bil inn mot et kryss (hvilket er helt normalt) og man da velger og kjøre selv... også forsvinner bremselysene fra motkommende bil... Hvordan skal man opptre da ?

Argh, ikke vær så utrolig vanskelig da. Jeg mente jo selvfølgelig at dersom jeg ser bremselyset betyr det at alt er klart og jeg kan helt ukritisk kjøre.... :roll:

 

....eller mente jeg at dette kan hjelpe til i situasjoner det allerede anses som klart, og et bremselys bidrar til å fjerne all tvil?

Endret av _named_
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke har problemer med å se en blinkende 21W pære i fronten på en bil?

Og man kan uansett ikke stole på blinklys. Husk at det sitter en idiot å styrer blinklysene, denne idioten kan like godt fortsette rett fram.

 

Og i de fleste tilfellene med "usynlige" blinklys, er det gjerne føreren som ikke bruker blinklyset.

Lenke til kommentar

Prøver ikke å være så utrolig vanskelig da, bare ser litt rent praktisk på ting.

 

Om man er i tvil så venter man uansett.

 

Mener bare at dette er mere greier på bilen som kan gå istykker.

 

Litt praktisk igjen da, hvordan skal bremselyset virke ?

Når bilen står stille og bremsepedalen holdes inne, når bilen står stille med håndbrekket på (Er forunderlig meg mange som fortsatt setter på håndbrekket når de stopper opp, spesiellt på rødt lys.)

Eller når man generellt trykker på bremsepedalen.

 

Bare spørr, da jeg ikke ser nødvendigheten med dette.

Endret av TheBirg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...