Gå til innhold

Nye PC-er med XP


Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt mer om hvordan det fungerer hos Lenovo. Det er ikke snakk om å avinnstallere Vista for godt for å få prisdifferansen tilbake. Det er heller ikke snakk om å avinnstallere Vista for godt uten å få prisdifferansen tilbake.

 

Det er snakk om å få lisens til både Vista og XP, der man kun kan ha installert en av de om gangen. Det er altså ikke mulighet for dualboot med Vista og XP.

 

Dette er kjekt for alle som har programmer og maskinvare som ikke vil fungere under Vista. Så kan man oppgradere når støtten forhåpentligvis kommer i framtida.

 

Ellers så er det nok verd å merke seg at det er Microsoft sin egen formulering at det er snakk om en nedgradering. Indirekte sier de at XP er dårligere enn Vista. Det er ikke nødvendigvis sant f.eks i forbindelse med at programvare og maskinvare ikke vil fungere under Vista, at Vista legger beslag på flere ressurser, krever mer og at det er en svært subjektiv sak om man mener Vista faktisk er bedre enn XP. Hva som er opp- og ned-gradering er altså et høyst subjektivt spørsmål og ikke et spørsmål om hva som kom først. F.eks kom Geforce 6800 Ultra lenge før Geforce 7300 GS. Få ville vel funnet på å kalle en overgang fra førstnevnte til sistnevnte for en oppgradering selv om 7300 GS kom sist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Per i dag finnes det vel bare ett spill med Dx10 (via en patch) så vidt jeg vet. (Rett meg om jeg er utdatert på det). Dx10 vil neppe føles som noen nødvendighet for spillere før om 1-1,5 år.

 

Det er eit par fleire spel, Bioshock blant anna. Men den visuelle forskjellen er så og si like stor som å bytte ut VGA kabelen med DVI.

 

Eg vil tru at mange spelutviklerar vil skrive sine spel i DX9 og heller blande inn litt OpenGL med dei ekstra effektane som trengs.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en HP bærbar i forrige uke, det fulgte ikke med noen cd/dvd i det hele tatt. Istedet så er det en install som kjøres ved første gangs oppstart som installerer og lager opprettingspartisjon.

 

Så det at HP allerede gir med "downgrade cd" for windows XP må være noe som ikke inkluderer Norge med det første. Eventuelt er det noe de sender deg hvis du registrerer deg hos HP for å få spam mail.

Lenke til kommentar
Nei, men altsa Vista Ultimate folger jo med PC-en. Hvorfor ikke bare kutte prisen pa PC-en med 1700kr og ha XP?

9556719[/snapback]

 

Koster neppe 1700 heller ;)

Er vel mer naturlig å selge med et nytt OS enn et gammelt OS. Uansett hvilket som er best. De tilbyr PC-er med Windows OS, og for å konkurrere så leverer de da med det nyeste OS'et. Forskjellen i pris mellom Vista Ultimate og XP Pro tror jeg ikke er all verden for HP.

Lenke til kommentar

For hjemmebrukere ville jeg sett poenget da Vista kom, nå vil jeg si at driver tilgjengeligheten(også til 64bit) er bra og det er svært få programmer som ikke har kommet med en Vista versjon. Selv bruker jeg Vista Ultimate 64bit og jeg har ingen problemer lengre. Selv de fleste eldre spill fungerer like greit i Vista som i XP. Ressursbruken i Vista kan selvsagt justeres noe, f.eks deaktivere Aero. Enkelte hjemmebyggere kan vel også være noe uheldig med enkelte kombinasjoner av hardware, men det skulle selvsagt ikke ramme ferdigbygde løsninger...

 

For bedrifter kan selvsagt situasjonen være anderledes, f.eks spesialtilpasset programvare etc som kan være svært dyr å gjøre Vista kompatibelt om nødvendig.

Lenke til kommentar

et tenkt eksempel .

man spiller et spil som ikke fungerer under vista

man trenger en ny pc - og vil kjøpe en ferdig bygd en p.g.a. andre programmer so jobber sakte .

hvorfor skal man nærmest bli tvunget til vista og kaste favorittspillet sitt ?

 

de kan være andre programmer en akkurat spil som gjør at man vil beholde xp.

 

hvorfor skal det være forskjell på private og bedrifter ?

jeg tror ikke alle bedriftene bruker "bedriftsverjonen" av Windows men nøyer seg med hjemmeversjonen .

Lenke til kommentar

Perosnlig synes jeg det burde være "forbudt" å selge Vista-PC-er med 1 GiB med RAM eller mindre. Kjøpte meg en ny Fujitsu Siemens-laptop med 1 GiB med RAM, og Vista Bsiness, men jeg opplevde at disklyset aldri sluttet pga diskswapping, og et endte opp med at hele opplevelsen gikk sirup, og det med en forholdsvis ny PC med C2D-cpu.

 

Hvor er logikken i at min splitter nye PC skal oppføre seg akkurat like tregt som min bedritne Ahtlon XP 1700+ Packard Bell fra 2002, som hadde kun en fjerdel av mengden RAM?

 

Nei, Vista er nok muligens ett langt bedre OS for mange brukere enn XP, på lik linje med at Linux er ett bedre OS for mange brukere enn Windows, men nå må produsentene og Microsoft tenke å hva som er best for forbrukere. Jeg har sett Vista maskiner til salgs med kun 512 MiB RAM hos Elkjøp, og da begynner "oppgraderingen" til Vista virkelig å tale mot sin hensikt.

 

Av andre ting som irriterte meg grenseløst, var at Vista hadde en post-installasjon sekvens første gang jeg skrudde på Laptopen. Denne varte ca. 3 kvarter, hvor er logikken i det? Når folk nettopp har kjøpt seg ny PC, ønsker de å bruke den, ikke stirre på fancy animasjoner om hvor mye bedre Vista er enn XP.

Lenke til kommentar
Perosnlig synes jeg det burde være "forbudt" å selge Vista-PC-er med 1 GiB med RAM eller mindre. Kjøpte meg en ny Fujitsu Siemens-laptop med 1 GiB med RAM, og Vista Bsiness, men jeg opplevde at disklyset aldri sluttet pga diskswapping, og et endte opp med at hele opplevelsen gikk  sirup, og det med en forholdsvis ny PC med C2D-cpu.

 

Hvor er logikken i at min splitter nye PC skal oppføre seg akkurat like tregt som min bedritne Ahtlon XP 1700+ Packard Bell fra 2002, som hadde kun en fjerdel av mengden RAM?

9560473[/snapback]

 

Varte denne 'diskswappingen' lenge? Ville tro at det var pga indekseringen til Vista, men det vil jo bli borte etterhvert.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en HP bærbar i forrige uke, det fulgte ikke med noen cd/dvd i det hele tatt. Istedet så er det en install som kjøres ved første gangs oppstart som installerer og lager opprettingspartisjon.

 

Så det at HP allerede gir med "downgrade cd" for windows XP må være noe som ikke inkluderer Norge med det første. Eventuelt er det noe de sender deg hvis du registrerer deg hos HP for å få spam mail.

9557482[/snapback]

 

 

Jeg kjøpte for to uker siden inn 3 stk HP bærbare til en kunde som kjører XP i sitt miljø. Disse var prekonfigurert med Vista. For 500kr ekstra per enhet fikk man med XP lisens og recovery media med XP på. Det man gjør da er at man kjører installasjonen av Vista, lager recovery media for så å ta recovery fra XP-media man har fått tilsendt.

 

Man sitter da igjen med en PC med XP installert og hvis man vil ha Vista på et senere tidspunkt har man lisens og recovery media klart.

Lenke til kommentar

Hvis vi ser bort fra et spennende Mac-marked, går vi nå inn i en tid hvor Linux har en historisk sjanse til å få innpass på nye PC-er, hvis maskinleverandørene gir kundene et valg. Hvorfor skal de kun tilby Windows? Det er ikke bare jeg som spør om det, men stadig flere kunder og også i økende grad PC-leverandører.

 

Problemet er i første rekke at alt er strømlinjeformet for en Windows-PC. Det gjelder ikke minst drivere og testing av maskinvare, men også en del programmer (spesielt spill og økonomi). Men siden Linux er et bedre operativsystem i bunn og grunn, samt at det er gratis, vil det appellere til folk og PC-leverandørene kan ikke fortsette med å ignorere dette markedssegmentet.

 

Pionerer som Dell vil gå foran og presse produsenter av skjermkort, hovedkort, o.l. til å levere drivere for Linux. Da vil andre komme etter. Jeg tror også at spillbransjen ser potensialet i andre plattformer enn DirectX og at det vil komme en del flere nye spill for OpenGL også.

Lenke til kommentar
@genetex: For spilling vil Vista regjere pga DX10 (med mindre det blir revolusjon og alle går over til OpenGL, men det er fare for at det ikke skjer helt uten videre)

9555308[/snapback]

 

 

Leste nettopp at på verdensbasis sitter de fleste PC-er på Geforce 6600 gt eller tilsvarende.... (kan ikke gi referanse på dette i farten - rett meg om jeg tar mye feil). Totalt er det et veldig lite antall PC-er som er istand til å kjøre DX10 og Vista tilfredstillende. Bare se på oppstarten av Vistasalget - hvor enkelte PC-er var omtalt som fullblods Vista men som under bruk ikke klarte kjøre alle funksjonene som annonsert.

 

Om en programvareutvikler vil selge kopier av sine spill vil det å bare skrive for dx10 være som å skyte seg i foten siden det bare er drøyt 5 % av pc'ene på verdensbasis med Vista!

 

Tror ikke det er noen umiddelbar fare for at spill ikke skal fungere under winXP og dx9. Grafikkmessig er det heller ikke noe must å ha dx10 - dx9 er mer enn lekkert nok for de fleste. Og, - tror heller ikke at M$ vil stoppe support på XP veldig snart - all den tid store bedriftskunder verden over er totalt avhengige av XP og kompabilitet til annen programvare.

 

Torfinn

Lenke til kommentar
@genetex: For spilling vil Vista regjere pga DX10 (med mindre det blir revolusjon og alle går over til OpenGL, men det er fare for at det ikke skjer helt uten videre)

9555308[/snapback]

 

 

Leste nettopp at på verdensbasis sitter de fleste PC-er på Geforce 6600 gt eller tilsvarende.... (kan ikke gi referanse på dette i farten - rett meg om jeg tar mye feil). Totalt er det et veldig lite antall PC-er som er istand til å kjøre DX10 og Vista tilfredstillende. Bare se på oppstarten av Vistasalget - hvor enkelte PC-er var omtalt som fullblods Vista men som under bruk ikke klarte kjøre alle funksjonene som annonsert.

 

Om en programvareutvikler vil selge kopier av sine spill vil det å bare skrive for dx10 være som å skyte seg i foten siden det bare er drøyt 5 % av pc'ene på verdensbasis med Vista!

 

Tror ikke det er noen umiddelbar fare for at spill ikke skal fungere under winXP og dx9. Grafikkmessig er det heller ikke noe must å ha dx10 - dx9 er mer enn lekkert nok for de fleste. Og, - tror heller ikke at M$ vil stoppe support på XP veldig snart - all den tid store bedriftskunder verden over er totalt avhengige av XP og kompabilitet til annen programvare.

 

Torfinn

9561624[/snapback]

Du har helt rett i at brukermassen styrer antall spill som kommer med DX10, og i dag er det ikke mange som har dette. Mao. skal de selge spill så er det DX9 som gjelder. Dere kan se en oversikt over hvor mange av dem som benytter seg av Steam har her.

Videre så synes jeg ikke DX10 har så fantastisk mye å by på saml. med DX9 eller OpenGL, så det er ikke helt den store fristelsen emm. Noen bilder her.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Videre så synes jeg ikke DX10 har så fantastisk mye å by på saml. med DX9 eller OpenGL, så det er ikke helt den store fristelsen emm. Noen bilder her.

9561825[/snapback]

Flight Simulator X + Age of Conan

 

picture6en1.pngxbu0.png

rollover1.jpgrollover1_over.jpg

 

Crysis

 

comgu0.jpg

 

 

Og nei, jeg gidder ikke å gå inn i diskusjonen om Vista er dårlig eller ikke.

Endret av iMono
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...