Gå til innhold

Fordeler/ulemper ved å oppgradere fra XP til Vista for å få DX10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm.. ja hvorfor ikke.. alt annet i "bygge-pakken" jeg har tenkt å kjøpe vil jo fungere i 64bit, men så sier de fleste at 32bit er det beste for spill.

 

64 bit er egentlig ikke raskere vel, men om man regner store/lange tall så vil jo 64 være best så lenge programvaren man bruker støtter. dvs kommuniserer på 64 bit. Et 32 bits tall vil jo få mye overflødige 0 (nuller) i binær koden på 64 bits system. 64bit vil også kreve mer av systemet.... hmmmm... om jeg har forstått det riktig?

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Med tanke på at alle pekere blir 64-bit istedet for 32-bit, vil programmer ta en ørliten del mer RAM. Men 64-bit vil ikke kreve mer av systemet, det vil kreve mindre, alle 64-bit operasjoner kan gjøres i en instruksjon på en 64-bit prosessor, sett at du vil plusse sammen to 64-bit tall, så blir koden for det i pseudo assembly:

 

;64-bit
add ra, rb
ret
;32-bit
;First value is stored in eax, ebx, second ecx, edx
add eax, ecx
cmp CF, 0
je continue_add;Value did not overflow
inc ebx;           Increment ebx by overflow
continue_add:
add ebx, edx
ret;                 Return value is now stored in eax:ebx

 

Der kan man se at det tar adskilling mange flere instruksjoner for å behandle et 64-bit heltall i en 32-bit prosessor.

Lenke til kommentar

Konklusjon : 64-bit vil erstatte 32-bit, på samme måte som 32-bit erstattet 16(20)-bit

Selvom spill ikke bruker like mye RAM som mange profesjonelle verktøyer, så er det like greit å starte med 64-bit først som sist.

De eneste problemene man skal møte med 64-bit, er å finne drivere til utdatert hardware. 32-bit programmer kjører like fint på 64-bit som 32-bit.

MEN: 16-bit støtte er fjernet fra Windows Vista 64 og Windows XP 64, dette burde ikke utgjøre noe problem for noen, men være obs på det.

Lenke til kommentar

Har hørt skumle rykter om at vista ikke klarer de gode gamle spillene som Monkey Island og Den lengste Reisen ! Er det sant. vet at xp kan ha problemer med eneren og toeren og i få tilfeller til og med tre eren i monkey island serien, men vista klarer verken å kjøre noen av de fire spillene inklusiv den lengste reisen ?

 

Selv om jeg kanskje ikke spiller det så ofte lenger er det jo et must å ha sånne spill på pc en. Ellers er det vel nye spill som kommer som man MÅ ha vista for å spille ?

Lenke til kommentar
Konklusjon : 64-bit vil erstatte 32-bit, på samme måte som 32-bit erstattet 16(20)-bit

Selvom spill ikke bruker like mye RAM som mange profesjonelle verktøyer, så er det like greit å starte med 64-bit først som sist.

De eneste problemene man skal møte med 64-bit, er å finne drivere til utdatert hardware. 32-bit programmer kjører like fint på 64-bit som 32-bit.

MEN: 16-bit støtte er fjernet fra Windows Vista 64 og Windows XP 64, dette burde ikke utgjøre noe problem for noen, men være obs på det.

9516292[/snapback]

 

Takk for veldig oppklarende post. :)

 

Virker som 64 bit var det rette valget for meg.

Lenke til kommentar
Har hørt skumle rykter om at vista ikke klarer de gode gamle spillene som Monkey Island og Den lengste Reisen ! Er det sant. vet at xp kan ha problemer med eneren og toeren og i få tilfeller til og med tre eren i monkey island serien, men vista klarer verken å kjøre noen av de fire spillene inklusiv den lengste reisen ?

 

Selv om jeg kanskje ikke spiller det så ofte lenger er det jo et must å ha sånne spill på pc en. Ellers er det vel nye spill som kommer som man MÅ ha vista for å spille ?

9522300[/snapback]

 

Som sagt støtter ikke ikke Vista 64 16-bit, altså Monkey Island 1 og 2 som er DOS spill (DOS var 16-bit)

Det som er litt komplisert her, er at det fantes endel programmer som het DOS extenders, som gjorde at man kunne skrive 32-bit programmer i DOS. Men siden et 32-bit DOS program fortsatt er 16-bit i utgangspunktet, kan heller ikke disse programmene startes (du får en melding om at selv om filen er en godkjent exe fil, er ikke instruksjonssettet støttet).

 

Disse spillene må du kjøre i en emulator, ScummVM(kjører de fleste Lucas Arts spill, og noen flere) for Monkey Island, og DOSBox for de fleste andre DOS spill.

Det en emulator gjør, er å "oversette" programmet til et godkjent instruksjonssett, i dette tilfellet >=386 (som var den første allmenne 32-bit intel prosessoren)

 

Frem til nå, har cmd kunnet emulere 16-bit for de fleste DOS programmer, og Windows har kunnet kjøre mange Win 3.11 programmer, denne støtten utgår.

 

Den lengste reisen er vel et 32-bit program, og skal i teorien kjøre helt fint.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Til de som er usikre: Opprett flere partisjoner og installer alle OSer du har. Disse kan velges før du booter og kan kjøre de programmene som ikke har støtte for 64bits OS med et annet OS. Litt tungvint.. Litt harddiskplass forsvinner. Men du får kjørt det du skal og MÅ kjøre. Det fins programmer som kan opprette partisjoner på harddisker som allerede er partisjonert (hvis du ikke har flere harddisker eller ikke vil reinstallere).

 

Jeg har selv XP 32 bit, XP 64 bit og Vista Home Premium 64 bit installert på hver sin harddisk og velger OS etter hva jeg skal kjøre. Sliter f.eks med BF 2 i Vista av en eller annen grunn. Da velger jeg en XP-versjon. På denne måten får du en glidende overgang mellom XP og Vista.

 

Dette bruker naturlig mye plass, men det er noe de fleste har i maskinene sine i dag. Spes. gamere.

 

Anbefales!

Endret av Pondus81
Lenke til kommentar

Jeg er så heldig å sitte på både Vista 32bit og 64bit, men bruker fortsatt XP32bit da jeg har vært litt skeptisk til Vista. Men nå har jeg sånn smått lyst til å oppgradere. Valget burde vel egentli virke ganske enkelt da jeg sitter på veldig ny hardware osv (gå for 64bit), men jeg er likevel litt usikker. Har ikke lyst til å formatere.. Kan vel oppgradere fra XP32 til Vista 32 uten å slette alt? Men kan man oppgradere fra XP32 til Vista64 uten å formatere? Mulig jeg spørr litt dumt, men hakke peil. Har prøvd å søke litt, men har ikke all verdens tid. Takker på forhånd for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Du kan ikke oppgradere fra 32-bit XP til 64-bit Vista nei. Det jeg ville har gjort er å opprette en egen partisjon for Vista, slik at du kan beholde XP inntil videre. Da får du testet Vista og undersøkt litt nærmere om du liker det eller ei. Og som nevnt en del ganger før i tråden; om alt du trenger av drivere finnes til Vista 64-bit samt at du ikke er avhengig av 16-bits programvare, så bør du velge Vista 64-bit.

Lenke til kommentar

Jeg er forsatt litt forvirret. Vista 64 bit versjonen kan bare kjøre/virker med 64 bit proramvare/spill, eller er det sånn at 32 bit programer/spill fungerer på Vista 64 bit. Dere har sikkert forklart det kjempe bra, men jeg klarer ikke helt å få det inn i hue! :p

 

64 bit Vista eller XP?

 

Er kompatibliteten på relativ nye hardware noe problem med Vista 64 bit nå??

 

Vil spilleytelsen i forhold til xp/vista, uavhenging av Bit varsjon, være veldig stor på kraftig hardware?

 

 

Og et siste spørsmål; Vi det å ha XP og Vista på hver sin harddisk i dualboo eller hva det heter gå ut over ytelsen. De blir på en måte to forskjellige PC-er? :p

Lenke til kommentar

32-bit programmer og spill vil fungere i Vista 64-bit, med noen få unntak som f. eks. antivirusprogrammer. De fleste av-programmer kommer uansett i 64-bit utgaver så det er ikke noe problem. Det som ikke fungerer lenger er 16-bits programvare.

Så og si all ny hardware er støttet fullt ut i Vista 64-bit. Spillytelsen vil nok fortsatt være noe bedre i XP, men i de aller fleste spill er det ikke snakke om mange fps. Dessuten må du ha Vista for å få tatt i bruk DirectX10, så sånn sett er Vista en fordel når det gjelder spill. Å ha Xp og Vista på hver sin partisjon vil ikke gå ut over ytelsen.

Lenke til kommentar
64 bit Vista eller XP?

 

Er kompatibliteten på relativ nye hardware noe problem med Vista 64 bit nå??

 

Vil spilleytelsen i forhold til xp/vista, uavhenging av Bit varsjon, være veldig stor på kraftig hardware?

 

Vista x64! Jeg har brukt det siden juni :).

 

All ny hardware unntatt noen trådløs kort og printere, så hold deg unna Linksys (har erfaring ;P). Det beste er å sjekke på hjemmesidene til produsentene om det er driverstøtte.

 

Spill ytelsen er litt opp og ned, men det kommer mest an på driverne til skjermkortet. Og nå begynner spill å bli skrevet for 64bit, Crysis får 5-15% ekstra fps i 64bit :).

 

En dag blir også dagen du tenker "Nå har jeg lyst litt mer RAM.. FAEN! Jeg har 32bit! "#¤%"#¤%!", kjøper du Vista x64 nå, slipper du å gjøre det senere, penger spart :).

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...