Gå til innhold

Fordeler/ulemper ved å oppgradere fra XP til Vista for å få DX10


Anbefalte innlegg

Hei,

 

I morgen kommer mitt 8800 GTS 640 mb kort i posten, og jeg lurer derfor på om jeg skal oppgradere til Vista får å få DirectX 10. Hvilke fordeler og ulemper har Viste?

Bruker PC-en til spill(WC3, CS1.6, CSS, Bioshock, AoC, WoW mm), musikk, surfing, litt programering(web) og litt annet.

 

Mitt System:

 

Shuttle SD37P2

Intel Core 2 duo E6600 (Mest sannsynlig klokket til 3 Ghz)

2x 1gb Kingston PC-5300 667 Mhz ram

Club3s 8800 GTS 640 mb

2x 250 GB 7200 rpm disker(sannsynligvis i raid0)

 

Hvilke fordeler og ulemper vil Vista ha for meg?

Og burde jeg gå får 64- eller 32-bit?

 

Hjelp meg å fylle ut listen;)

 

Fordeler:

DirectX 10

WoW har litt høyere FPS

 

Ulemper:

Mange spill har mindre FPS

Vista er litt tregere

Endret av Skagen
Utbedret emnetittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til at du spiller/skal spille AoC som man kan kjøre dx10 på så ville jeg nok anbefalt vista. har ikke hørt om folk som har fått problemer med noen av de spillene du spiller så.

 

kjør vista du.

 

en ulempe er at vista er litt tregere enn xp, men du har såpass bra HW at jeg tror ikke du vil ha noe problem med dette.

Endret av Sverre1990
Lenke til kommentar
Lurer også på dette.

 

Så om man har kraftig hardware (eksempel: E6850, 4gb RAM, 8800GTX osv) så vil man ikke få noen problemer/ulemper med å kjøre Vista?

9505498[/snapback]

 

 

Joda. Du merker vell noen sekkunder under oppstart, ellers ingenting. Anbefaler og hvertfall prøve Vista, for å oppleve det selv.

Lenke til kommentar

Da går jeg til anskaffelse av et eksemplar til uka - ett kjappt spørsmål til dog, 32 eller 64 bits versjonen? Ulemper/fordeler ved disse to? Har 4gb ram jeg gjerne vil ha utnyttet bedre.

 

Beklager til trådstarter at jeg "kaprer" tråden, men føler det gikk under emnet ganske bra og ville ikke lage unødvendige tråder. :)

Lenke til kommentar

Hmm, men tror jeg skal kjøpe 2 gb ekstra ram snart, som vil si at jeg må ha 64-bit får å utnytte det.

 

64-bit klarer vel programmer som;

 

- photoshop

- vegas

- cs 1.6

- css

- BF

- WoW

- Bioshock

- AoC

- Opera

- Winamp

 

Er det ikke slik at programmer som er laget av hobby-programmerere ++ ikke fungerer?

 

Og hvilke fordeler har 64-bit annet enn at den kan utnytte mer ram?

Takk for alle svar forresten =)

 

@edds; Vi sitter jo i så og si 100% samme båt:p Gjør ingen ting;)

Lenke til kommentar

64-bit er en liten smule raskere en 32-bit, siden instruksjoner der man behandler 64-bit tall på en 32-bit prosessor må deles opp i mange flere oppgaver.

 

Husk at det også er forskjell på 64-bit og 32-bit programmer også, så selvom du har en 64-bit prosessor på et 64-bit os, så vil et 32-bit program ikke kunne bruker mer en 4 GB RAM.

 

Man kan ikke kjøre 64-bit programmer på en 32-bit prosessor.

 

Er det ikke slik at programmer som er laget av hobby-programmerere ++ ikke fungerer?

Nei.

 

32-bit kommer til å bli faset ut etterhvert, på grunn av alle fordelene 64-bit har, hvor den viktigste er at prosessoren kan adressere mer en 4 GB RAM.

Lenke til kommentar
Er ikke grensen runtd 3-3,5 GB ram?

 

Og kan du gi noen eksempler på programmer/spill som kjører dårligere på en 64-bit PC?

9505853[/snapback]

 

Nei hehe

Det er to forskjellige begreper her

 

Physisk, og virteult minne

 

Alle programmer kan allokere 4 GB RAM, men Windows kan ikke bruke mer en rundt 3 GB physisk minne.

 

Men her sparker paging og protected mode in

For hvert program vil det virke som det kjører alene, det har 4 GB RAM tilgjengelig, selvom masse andre programmer og slikt er i gang.

Alt som ikke får plass i minnet vil ligge i pagefilen.

Lenke til kommentar
Er ikke grensen runtd 3-3,5 GB ram?

 

Og kan du gi noen eksempler på programmer/spill som kjører dårligere på en 64-bit PC?

9505853[/snapback]

 

Nei hehe

Det er to forskjellige begreper her

 

Physisk, og virteult minne

 

Alle programmer kan allokere 4 GB RAM, men Windows kan ikke bruke mer en rundt 3 GB physisk minne.

 

Men her sparker paging og protected mode in

For hvert program vil det virke som det kjører alene, det har 4 GB RAM tilgjengelig, selvom masse andre programmer og slikt er i gang.

Alt som ikke får plass i minnet vil ligge i pagefilen.

9508368[/snapback]

 

Fysisk og Virtuelt mener du vell.

Lenke til kommentar

:S

 

Men tror nok jeg går får 64-bit versjonen, skal bare sjekke ut om driverene jeg trenger + noen spill støtter det:)

 

DA vil jeg vil ikke ha noen problemer med å ha 4 GM minne?

 

Edit: Dette er HK/PC-en min. Lan, lan_utility og raid driverene har altså ikke støtte for Vista at all?

Og Matrix Storage(hva nå det hjelper?) har kun støtte for Vista 32-bit?

 

Er det sant!?:O

Endret av _Bendik_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...