Gå til innhold

Valve viser interesse for Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange gode nyheter for linux i år gitt, Dell leverer linux-laptoper, AMD/ATI åpner opp (deler av?) drivere og nå dette. Lover bra for fremtiden  :)

9491462[/snapback]

Jepp, kanskje jeg kan feire det nye året med ny PC kjørende kun på Linux? :mrgreen: Og snart skulle visst Wine komme med DX10-støtte som visstnok var svært enkelt slik at windows-spill skal kunne kjøre ganske bra under Linux, spennende det her!

Lenke til kommentar
Dette vill nok skape ett viss press for ea gamers også, kanskje de vill portere spill etter hvert.

9491391[/snapback]

Dette handler vel ikke om økt press men å gi etter for press. Altså at presset fra kundene reduseres ved at de får valgfrihet. Ikke regn med at Windows-støtten blir noe dårligere på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Spillprodusentene har faktisk mulighet til å skreddersy en distro til spillet sitt slik at det kjører optimalt under det uten noe som stjeler ram og ytelse i bakgrunnen.

9491338[/snapback]

Dette er akkurat det som er mitt store ankepunkt for Linux. Egen distro for ditt og egen for datt. Nå har jeg endelig tatt steget over på Ubuntu (kun filserver, men allikevel), men så 'må' man ha egen distro (i ytterste konsekvenst) for å spille Valve-spill, kanskje enda en for andre typer, Ubuntu burde vært byttet ut med en annen server distro osv. Man har muligheter så det holder, ingen tvil om det, men det er ikke rart det sitter mange på gjerdet og trykker på sin gamle trygge XP-makskin.. ;)

Lenke til kommentar

Hvis dette stemmer er det et utmerket eksempel på hvordan kapitalisme fungerer :) De store selskapene må gi etter for kundenes press om produkter tilpasset deres ønsker. Dette er jo bare en av mange større bedrifter som i 2007 har gitt etter for kundenes ønsker om Linux som et alternativ til Windows. I mange år har folk spurt seg "er dette the year of linux?" og jeg tror 2007 faktisk er det.

Lenke til kommentar
Dette er akkurat det som er mitt store ankepunkt for Linux. Egen distro for ditt og egen for datt. Nå har jeg endelig tatt steget over på Ubuntu (kun filserver, men allikevel), men så 'må' man ha egen distro (i ytterste konsekvenst) for å spille Valve-spill, kanskje enda en for andre typer, Ubuntu burde vært byttet ut med en annen server distro osv. Man har muligheter så det holder, ingen tvil om det, men det er ikke rart det sitter mange på gjerdet og trykker på sin gamle trygge XP-makskin.. ;)

9491636[/snapback]

Dette er et problem, eller en mulighet om du vil. Hadde det vært for to år siden, så ville jeg vært enig. Fortsatt kunne nok GNU/Linux nytt godt av ytterligere konsolidering, men faktisk har mye skjedd i den retningen de siste par årene. Når det gjelder distribusjon, så er Ubuntu nå standardvalget, de som vil ha noe annet er bevisste på det. Det kan selvfølgelig fort være trøblete når enkelte som ikke vet bedre anbefaler en spesialisert distro til en førstegangsbruker. Desktop effects var delt i compiz og beryl, men disse to er nå slått sammen. LinuxMCE blir integrert inn i KDE og Kubuntu. Du har snart egne ubutnuversjoner for alt tenkelig bruk. Husk at det alltid vil være en avveiing mellom valgfrihet og enkelt valg. Valgriheten i GNU/Linux er også en av de store styrkene. Personlig kunne jeg tenkt meg en fusjon mellom Gnome og KDE, men kanskje er det best slik det er i dag.

 

Når det gjelder spesialisert distro, så vil det ha liten til ingen hensikt med dagens hardware, og spillene vil uansett kjøre greit på de store distribusjonene. Binær kompatibilitet er en utfordring som blant annet ID Software og MathWorks har vist at kan løses på en grei måte.

Lenke til kommentar
Mange gode nyheter for linux i år gitt, Dell leverer linux-laptoper, AMD/ATI åpner opp (deler av?) drivere og nå dette. Lover bra for fremtiden smile.gif

 

Ingen i hardware stabben som har fått med seg at fujitsu simens leverer med linux? maskinene er i salg hos leasy ;)

 

Bra at Microsoft får mere konkuranse. Blir bedre produkter av det

Bortsjett fra at microsoft vill starte pantekrig om de begynner å miste markedsandeler...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Jeg spiller ikke så mye at det gjør noe, men jeg kjøper linux spill for å støtte opp om utviklingen av spill til plattformen, noe jeg synes er meget positivt.. Dette er ett kjempepluss i margen for min del (hvis det da ikke bare er for å få mer støtte fra MS til videre utvikling av spill, noe som jeg synes ville vært meget trist)

Lenke til kommentar
Mange gode nyheter for linux i år gitt, Dell leverer linux-laptoper, AMD/ATI åpner opp (deler av?) drivere og nå dette. Lover bra for fremtiden  :)

9491462[/snapback]

 

Og glem ikke at EA games nå satser endel på å lage spill for Mac-plattformen, noe som også er en indikasjon på at spillprodusentene ønsker å gjøre PC-spillene sine tilgjengelige for andre enn MS-plattformen

Lenke til kommentar

Litt interessant tankegang dere har her; Den gang Dell forsøkte å selge Linux preinstallert på sine maskiner første gangen, så fremkommer det i et internt brev Gates skrev(som ble offentliggjort i forbindelse med rettsaken i USA), at han trodde de gjorde det kun for å press Microsoft til lavere OEM priser(samt reklame).

Lenke til kommentar
Ingen i hardware stabben som har fått med seg at fujitsu simens leverer med linux? maskinene er i salg hos leasy ;)

 

Joda, vi har fått det med oss, men pga. skole og slikt så tar ting tid ;)

 

hehe... morsomt =D

noen som vet om vi som har kjøpt quake4 kan få linux utgaven gratis? gjenbruk av samme lisens?

9491903[/snapback]

 

Hvis du har Quake IV så finnes det jo allerede en Linux versjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...