Gå til innhold

De syv dødssyndene på tv2


Anbefalte innlegg

Jeg gleder meg ikke over de 7 dødssyndene.

Jeg er selv kristen og ser ikke humoren i slike ting.

Det er mange ting som er morsomt med Kristoffer Schau,

men dette er å gå for langt.

Kanskje det ikke bare dreier seg om humor, men også mye alvor. Her får man nemlig presentert menneskehetens groteske sider, ikke minst kombinert med religion. De 7 episodene har satt fokus på mange alvorlige temaer.

Hvis du selv ikke vil anse deg selv som grotesk, eller som en del av den groteske kristne vestlige verden, bør du pakke sakene dine og flytte til et annet land og leve etter moralen som er riktig. I Norge kan du ikke det (vi fråtser og er grådige hver dag), og det er her både dobbeltmoral og mangel på selvironi kommer inn i bildet. Hint: Kristne som skriker høyt når Kristoffer lager TV-program om religionen deres.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gleder meg ikke over de 7 dødssyndene.

Jeg er selv kristen og ser ikke humoren i slike ting.

Det er mange ting som er morsomt med Kristoffer Schau,

men dette er å gå for langt.

Kanskje det ikke bare dreier seg om humor, men også mye alvor. Her får man nemlig presentert menneskehetens groteske sider, ikke minst kombinert med religion. De 7 episodene har satt fokus på mange alvorlige temaer.

Hvis du selv ikke vil anse deg selv som grotesk, eller som en del av den groteske kristne vestlige verden, bør du pakke sakene dine og flytte til et annet land og leve etter moralen som er riktig. I Norge kan du ikke det (vi fråtser og er grådige hver dag), og det er her både dobbeltmoral og mangel på selvironi kommer inn i bildet. Hint: Kristne som skriker høyt når Kristoffer lager TV-program om religionen deres.

Jeg synes at "kristne" ikke står i noen som helst spesiell posisjon når det gjelder å ta stilling til dette programmet. Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være en almenn oppfatning at "kristne" ikke skal like programmet. Jeg mener man har misforstått konseptet når man sier at Schau angriper kristendommen. Om man synes det er morsomt er en annen sak, men om det er fordi man er kristen eller ikke burde ikke ha en sammenheng.

 

Kristendommmen og og dødssyndene er der som en ramme og noe for å knytte temaene opp mot. Kristendommen ligger til grunn for den vestlige verdens regler og normer, og det Schau gjør er å ta opp hvor langt verden i dag har gått bort i fra disse normene. Programmet er en kritikk på hvordan vår verden har utviklet seg. Og det er ikke tvil om at vi har fått servert mye fakta som virkelig får en til å tenke over samfunnet. Noen av tingene Schau gjør er ikke spesielt kontroversielle heller, men man får alikevel en avsmak for det, og vi setter derfor spørsmålstegn med vår egen oppfatning om hva som er rett og galt. Omtrent alle av tingene Scahu har gjort er det folk som gjør verden over hele tiden, om i en mer normal setting.

 

At kristendommen blir latterliggjort er bare tull, mener jeg. Om et helvete eksisterer får han ikke bevist uansett, siden ingen av oss får vite hvor han blir av når han dør.

 

Programmet er en virkelig tankevekker, og ligger i sjiktet mellom seriøs tematikk og underholdning. Denne blandingen viser seg alltid å fungere godt når man skal ta til seg slik informasjon, og jeg synes programmet er genialt som en helhet. Og om man ikke synes programmet er spesielt seriøst og underholdene, kan man i det minste se hvilken retning samfunnet har gått når det avler frem typer som Schau som får tildelt beste sendetid.

 

Dette er selvfølgelig bare min mening og tolkning, og ikke en fasit for hvilken mening og agenda folka bak har med programmet. Men den meningen skal heller ikke legges til grunn for tolking av kunst og lignende.

 

(Grunnen til at jeg skriver kristne i anførselstegn er fordi jeg synes det er feil å sette folk i bås på den måten, og ville i utgangspunktet ikke brukt det selv. Jeg synes det er totalt irrelevant å bruke "kristne" om seg selv eller andre i denne debatten. Men for det record så regner jeg meg som kristen, selv om jeg ikke utøver troen i praksis.)

Endret av MoonTheLoon
Lenke til kommentar

Lurer litt på dette med at de fjerner "lua" sånn. Forhuden er jo der fordi penis varierer i størrelse i forhold til erigrert og slapp tilstand. I erigrert tilstand er det ikke mer hud å gå på. Når de da fjerner 1/4 eller mer av denne huden, vil ikke det da være for lite hud til at penis kan erigrere fullstendig? Vil ikke det gjøre utrolig vondt, og muligens videre føre til at stingene ryker? Grøss og gru...

Lenke til kommentar

Jeg skal inrømme at det ikke var dette jeg forventet da jeg første gang hørte om konseptet, trodde egentlig det skulle være litt mer "ekstremt". Men etter 7 av 8 episoder er jeg begeistret over dette programet, både for temaene de setter fokus på og måten de formidler det på. Synes Schau & Co har holdt seg godt på innsiden av grensen til hva vi kan tåle og lagd et fantastisk TV program, liker også godt faktaene de har med. Tror de også har klart det de var ute etter ved å skape en såpass stor skepsiss til programet på forhånd. Og jeg tror at hvis alle kunne satt seg ned og sett dette programmet uten å ha gjort seg opp en mening på forhånd hadde det slått godt ann hos de fleste.

Lenke til kommentar
Sheat, noen som har sett "Uncut, men ilikevel cut?" på dvden. Den viser hele omskjæringen + det Schau gjorde før og etter omskjæringen. Jackass-teamet kan bare legge seg når det kommer til å faktisk få folk til å le av stuntene.

 

Prøver du å si at det allerede er lansert en DVD av De syv dødssyndene?

 

(Til dere som ikke har fått med dere episoder: Kjøp en uke tilgang til TV2 Sumo, koster 30.- og du kan se så mye du vil, direkte TV og. Ganske praktisk at du kan betale med mobilen) :)

Lenke til kommentar
30 mill omskjæringer i året. Det er jo helt sinnsvakt....3500 "pittesmå"-personer som får en bit kuttet av, uten at de får valget selv, per time!

 

Ja men du er liten da... veldig sjeldent at folk på 30 gjør dette :p

 

Poenget mitt var vel mer at folk som er små ikke får avgjøre om ting skal kuttes av en selv, eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...