Gå til innhold

AMD frir til åpen kildekode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Husk at HD2600 dekoder HD innholde mye bedre enn HD2400 fordi sistnevnte mangler et ledd slik også Nvidia kortene gjør.

 

Så et passivt kjølet HD2600Pro måtte være den perfekte partner til Linux Mediacenter.

9437615[/snapback]

Hvilket ledd er dette? Begge har så vidt jeg kan se egen x264-dekoder.

9438372[/snapback]

Det har vært diskutert utallige ganger i forumet. Jeg husker ikke spec detaljene, men HD2600 har støtte for et 4. ledd i decodingen som senker CPU belastninge betraktelig mer enn de andre kortene, også fra Nvidia.

Lenke til kommentar
Umulig å si. Det kommer an på hvor hardt ATI satser. Men som sagt, skal de komme opp på samme nivå som nVIDIA sine drivere må de i tillegg til høyere ytelse på driverne også lansere full driverstøtte for FreeBSD og Solaris 10, samt gi ut legacy-drivere. Og det er ikke barnemat.

9437594[/snapback]

 

Med tanke på at specs frigjøres er det vel ganske sannsynlig at det i det minste blir lagd støtte for *BSD, trolig også til Solaris 10. Men dette er opp til brukerne av de plattformene å lage.

9437926[/snapback]

Det er greit nok, men saken er den at nVIDIA selv lager drivere for FreeBSD og Solaris 10. For at ATI skal komme på høyde med nVIDIA bør vi også se offisielle FreeBSD- og Solaris-drivere fra ATI i tillegg til de frie driverne. På den måten gis det garantier for at støtten kommer på plass.

9437982[/snapback]

 

imo så er specs bedre den offisielle, lukkede (som jeg gjetter meg til at nvidia sine er) drivere any day.

på den måten kan en aldri miste tilgangen på driverne igjen.

Lenke til kommentar

Linux/UNIX er ett av nVIDIA sine satsingsområder. Hovedgrunnen til at det dukket opp drivere for Solaris 10 fra nVIDIA er at Sun og nVIDIA utarbeidet en avtale om grafikk for Solaris 10. Klart, når spesifikasjonene blir tilgjengelige er jo det bra, men gode drivere er også viktige. Dette kan kanskje få betydning for nVIDIA. Kanskje de også frigir spec's på kortene sine...

Lenke til kommentar
Blir spennende å se om et års tid hvor kjapp og funksjonell den nye opensource driveren blir.

 

Forresten noen som vet hvilken "R serie" mitt Radeon Mobility x600 kort er medlem av?

9440705[/snapback]

 

R500 vil jeg tro

 

fant noe mer informasjon om dette på phoronix, men kommer ikke til å skrive en artikkel om det... ihvertfall ikke planlagt noen ennda.

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=826&num=1

Lenke til kommentar
den artikkelen gjør meg forvirret.

 

det kan virke som dem ikke åpner opp 100%, mer det at visse deler skal være mulig å jobbe på via info fra dem mens annet (3D?) vil fortsatt bli gjort in house og under lokk så å si...

9441099[/snapback]

 

3D vil ikke bli "låst" nei. Må innrømme at jeg også ble litt forvirra, men det virker som at noe blir skjult her ja men mottakelsen rundt om kring på internett har fortsatt vært veldig god så spørs om det kommer til å ha noen stor effekt?

Lenke til kommentar

Både den åpne 2D-freedesktop driveren «ati» og 3D-driveren «radeon» er jo meget bra når man tenker på at begge er basert på revers-engineering. For disse driverne vil åpne spesifikasjoner bety en fantastisk forskjell. Selvsagt skjer ikke ting over natten, men om et års tid, kan vi kanskje begynne å se en betydelig utvikling.

 

Nå har nvidia gode drivere for å være lukket kildekode, men se for dere ut-av-boksen-støtten ati vil oppleve med oppdaterte frie drivere med full tilgang til spesifikasjonene. Det har nok ikke nvidia råd til å sitte på gjerdet å se på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...