Gå til innhold

AMD frir til åpen kildekode


Anbefalte innlegg

Så de frigir ikke specs for noen av radeon X1xxx kortene?

9437010[/snapback]

520 var vist 1xxx serien :blush:

9437026[/snapback]

 

Flott, da ble jeg litt letta. Var redd de bare skulle slippe HD-kortene, noe som ville hjulpet lite på mitt mobile X1600 kort. Vil tippe det ikke tar så altfor lang tid fra de slipper specs til det ligger en ny, fri ATI driver i repoet til arch :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med tanke på hvilken posisjon ati har/hadde på laptops (var vel ikke lenge siden dell gikk ut å ba ati gjøre noe med driverne sine) så er dette ett stort pluss.

 

og til dem som lurer på eldre kort, så lenge en ikke snakker 3d så er disse kortene godt dekket av en open source driver allerede. ordnet via gode gamle reverse engineering. gjetter meg til at koden derfra vil bli flyttet over i denne ganske kjapt og jobbet videre med derfra.

 

om ikke alle griser gror vinger snart så begynner jeg virkelig å lure...

Lenke til kommentar

Meget bra! Da får vi se bedre Linux drivere :D

 

EDIT:

Husk at HD2600 dekoder HD innholde mye bedre enn HD2400 fordi sistnevnte mangler et ledd slik også Nvidia kortene gjør.

 

Så et passivt kjølet HD2600Pro måtte være den perfekte partner til Linux Mediacenter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Om ei veke skal AMd lansere drivere(8.41) som er like bra som nvidia sin linux drivere!!, den har heit nytt omskrevet grafikk-kjerne/driver.., Sjå her folkens ! :

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=821&num=1

 

og phoronix her testa driverne, dei var stabile og hadde 50-90% prosent bedre ytelse!:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=823&num=2

 

(legg merke til v40, den gamle og v41 er den kommende om ei veke)enorm yelse forskjel, og dei sa at dei var mykje meir stabile...og bedre kontrol-senter

 

og sist, grunna mykje arbeid rakk amd/ati ikkje å ha AIGLX støtte for neste vekes release, men neste månad kjemme dei med AIGLX(8.42)støtte og det er bekreftet fra AMD!

 

meir testa(R300/400):

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=822&num=1

 

ps: eg er ikkje Ati fan, eg eige Nvidia grafikk kort sjølv :p(men eg e linux fan)

 

edit: her er nyheiten om aiglx: http://www.linux-gamers.net/modules/news/a...hp?storyid=2275

Endret av Salamaza
Lenke til kommentar
Umulig å si. Det kommer an på hvor hardt ATI satser. Men som sagt, skal de komme opp på samme nivå som nVIDIA sine drivere må de i tillegg til høyere ytelse på driverne også lansere full driverstøtte for FreeBSD og Solaris 10, samt gi ut legacy-drivere. Og det er ikke barnemat.

9437594[/snapback]

 

Med tanke på at specs frigjøres er det vel ganske sannsynlig at det i det minste blir lagd støtte for *BSD, trolig også til Solaris 10. Men dette er opp til brukerne av de plattformene å lage.

Lenke til kommentar
Umulig å si. Det kommer an på hvor hardt ATI satser. Men som sagt, skal de komme opp på samme nivå som nVIDIA sine drivere må de i tillegg til høyere ytelse på driverne også lansere full driverstøtte for FreeBSD og Solaris 10, samt gi ut legacy-drivere. Og det er ikke barnemat.

9437594[/snapback]

 

Med tanke på at specs frigjøres er det vel ganske sannsynlig at det i det minste blir lagd støtte for *BSD, trolig også til Solaris 10. Men dette er opp til brukerne av de plattformene å lage.

9437926[/snapback]

Det er greit nok, men saken er den at nVIDIA selv lager drivere for FreeBSD og Solaris 10. For at ATI skal komme på høyde med nVIDIA bør vi også se offisielle FreeBSD- og Solaris-drivere fra ATI i tillegg til de frie driverne. På den måten gis det garantier for at støtten kommer på plass.

Lenke til kommentar
Yay! Dette er ett stort steg i rett retning, selv om jeg mener de burde frigitt driverene i tillegg til spesifikasjonene.

9436967[/snapback]

Hvis spesifikasjonene holder mål, er det mye bedre med dem enn at AMD slipper kildekoden til sine egne drivere. Kildekoden til AMDs drivere kan være fulle av patentert og kopibeskyttet teknologi og algoritmer som kan tilhøre alt fra Microsoft og Intel til S3. Å slippe dette til FOSS-miljøet er som å be miljøet entre et minefelt.

 

Nå får vi bare se hvilken kvalitet det er på spesifikasjonene, men er den bra, mener jeg dette er det beste som kunne skjedd. Jeg håper også at de slipper spesifikasjonene for absolutt alle og ikke under en dust NDA. Uansett skal AMD ha kudos for dette! :)

Lenke til kommentar
For en newbie: Hva betyr dette? Kan jeg som har X1700 dra noen fordeler ut av dette? Vil det endelig! virke på Ubuntu, uten noen vanskelige modifikasjoner?

9438131[/snapback]

 

Ja, det betyr at X.org, og dermed Ubuntu, vil kunne levere fungerende drivere til kortet ditt, med full 3d-aksellerasjon og alt sammen, uten at du vil trenge å laste ned drivere fra ATI eller knote med å sette dem opp. (Det kan forsåvidt jeg allerede med mitt Radeon 9800 Pro, men også jeg kan regne med langt bedre ytelse når utviklerne får lese spesifikasjonene.)

Lenke til kommentar
Husk at HD2600 dekoder HD innholde mye bedre enn HD2400 fordi sistnevnte mangler et ledd slik også Nvidia kortene gjør.

 

Så et passivt kjølet HD2600Pro måtte være den perfekte partner til Linux Mediacenter.

9437615[/snapback]

Hvilket ledd er dette? Begge har så vidt jeg kan se egen x264-dekoder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...