Gå til innhold

Guide: OS på en alternativ måte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er ikke Slax nevnt? Kjører fra en 256MB minnepinne eller live CD og kan lese NTFS partisjoner. Kjekk å ha dersom windows har krasjet og man trenger å enkelt hente ut en backup før man prøver på reparasjon. I tillegg får man tilgang til "system volume" gjenopprettingsfilene, og "beskyttede" filer.

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke Slax nevnt? Kjører fra en 256MB minnepinne eller live CD og kan lese NTFS partisjoner. Kjekk å ha dersom windows har krasjet og man trenger å enkelt hente ut en backup før man prøver på reparasjon. I tillegg får man tilgang til "system volume" gjenopprettingsfilene, og "beskyttede" filer.

9436798[/snapback]

du har plenti av disse som greier seg med 256mb minnepenn og en cd plate som støtter lesing av ntfs!

Lenke til kommentar
Det skjer bare om du bruker spesifike diskdrivere. Bytter du til generiske som følger med Windows kan du flytte den omkring hvor du vil.

9436664[/snapback]

og det vill fungere?

men uanett, holder meg til ubuntu på minnepenn ^^

9436740[/snapback]

Jeg har hvertfall flere ganger bare endret diskdriverne til generiske når jeg skal starte disken på annen hardware og startet helt uten problemer på andre hovedkort og prosessorer.

 

"WebOS" du liksom. Det er jo nesten en hån mot de fleste operativsystem. Web"OS"-ene burde snarere vært kalt Web-skrivebord (WebDesktops) e.l.

 

"Du trenger bare en fullverdig nettleser" ...

9440037[/snapback]

Du trenger bare et ... OS!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet-Pqy3rC

Disse web greiene er Skrivebordsmiljø, mens plattformen nettleseren (klienten) kjører på er et Operativsystem.

 

Her sammenblandes hummer & kanari i en salig begrepsrøre.

Lenke til kommentar

BartPE er bra, jeg har brukt den en del.

 

Jeg anbefaler å lage en Ubuntu-minnepenn, dette kan gjøres direkte fra CD-platen, og så bruker du en 2GB minnepenn som koster cirka 60 kr. Etter du har laget ferdig minnepennen kan du starte opp med den og legge inn ekstra programvare som antivirus (AVG og ClamAV) og gjenopprettningsverktøy. Du finner slikt gjennom pakkearkivene. Det er en enorm fordel å fjerne virus med et system som virusene ikke biter på, for da hindrer du spredning mens du fjerner de.

Lenke til kommentar

Under USB burde Unetbootin(http://en.wikipedia.org/wiki/UNetbootin) vært kommentert. Enkel måte å legge inn BSD, Linux, Super Grub Disk, DOS(for de som husker det), med mer på minnepenn.

 

Kan være tricky å få USB-pinnen til å lagre sesjonen, men ikke umulig. Flere distroer støtter å hente brukerdata fra en fil lagret på minnepennen. Det er også mulig å partisjonere minnepennen, slik at man har en harddisk ved siden av.

 

Kjekt i dag når minnepenner er så billig:)

 

Anbefaler også Sysresccd(http://www.sysresccd.org/). Har alt man trenger får å reparere en pc. Bl.a. Norton Ghost lignende programvare(partimage) og ImageMagick alternativet Gparted.

Endret av potet.
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg vil bare si at det finnes langt mer interessante operativsystem enn Linux og Windows der ute. Det hadde vært fint om ikke alle OS artikler bare lister opp alle mulige Linux distroer, ettersom det ihvertfall for meg er svært uinteressant. Haiku og MenuetOS er operativsystemer som jeg synes er svært interessante (om litt mer ubrukelige)

 

Jeg vil også si at "web-os" ikke er OS, ettersom de ikke gjør noen av oppgavene som er krevd av et operativsystem (som behandling av minne og prosesser)

WebOS er web programvare. Det at de er laget for å etterligne utseendet til OS har lite eller ingenting å si. Det er bare en gimmik.

Lenke til kommentar

Har ikke VMware en slags virtualiseringsmiljø som en kan ta med seg på minnepenn? (har ikke testet det selv, så jeg kan si veldig lite om det).

 

Lurer på om en er avhengig av VMware Player installasjon på verts-PC i det tilfellet, eller om det hele kjøres direkte fra USB-minnepenn (alternativt at det installeres hurtig fra minnepennen og kjøres derpå).

Lenke til kommentar

Hver gang jeg leser slike liste-artikler, lurer jeg på følgende:

 

- Hva er egentlig en "guide"?

 

Mulig jeg har feil oppfattelse av dette begrepet, men jeg synes denne typen artikler er mer "Oversikt" enn guide. Hvis ikke vil en gratis antivirus-guide kunne være det man får ved å søke opp antivirus på Download.com.

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Jeg kom over noen som hadde ERD commander for et par år tilbake. Dette er så og si windows XP live CD. Programmet/OSet koster 10 000 kroner eller noe rundt der, men poenget er at man fremdeles kan starte win xp via CD, og man har det samme og klarer å få til boot fil på en usb stick så kan man også oppleve å få kjørt ERD commander på dette (tror jeg), noen av dere andre som har hørt om ERD commander?

Lenke til kommentar

Takk for en flott artikkel Arsæll :thumbup:

 

Håper mange lar seg inspirere og tester. Knoppix kommer også på DVD, og inneholder der alt mellom himmel og jord.

 

Geirgrusom, det er morsomt med odde alternativer, men grunnet driverstøtte passer nok de best som virtuelle OS. Kanskje en oppfølger artikkel med vritualisering for hvermansen kunne vært en god ide? Haiku er jo en morsom sak. I den sammenheng synes jeg Turnkey linux er utrolig kult.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...