Gå til innhold

Hovefestivalen '08, generell tråd


Eplefe

Anbefalte innlegg

Da er det kommet et nyhetsbrev, og det er bekreftet 15 band.

 

På tide med en liten oppdateringen fra Hoveleiren. Toffen og av bookinggruppa har nemlig ikke ligget på latsiden. I helgen ble det klart at det kritikerroste New York-bandet Yeasayer er klare. I natt kom nyheten om at gærningene i Chrome Hoof er booket.

 

Men det stopper ikke der: Selv om det i skrivende stund er nesten ni måneder igjen til festival, er nå totalt 15 navn trygt plassert "under" "Artister 2008" på weben vår (klikk på linkene, og du skal komme direkte til bandsiden på www.hovefestivalen.no (Bruker du Mail for mac, kan du oppleve noen problemer med direktelinken).

 

Fra England stiller Joe Lean and the Jing Jang Jong, som etter sigende er blitt favorittbandet til selveste Pete Doherty. Bekreftet er også snart Norgesaktuelle The Wombats (med Elverums egne Tord Øverland Knudsen på bass) og Wild Beasts, også de fra England. Norsk musikk står selvfølgelig på tapetet; foreløpig representert ved Kim Hiorthøy, Ungdomskulen, We og The National Bank. Ellers er den svenske elektrogruppa Familjen og det fransk/britiske bloggpopfenomenet The Teenagers også bekreftet. Hip hop-hoder kan foreløpig glede seg over at supergruppa Shape of Broad Minds (US) er booket, mens vi den tyngre delen spekteret dekkes av svenske In Flames, polske Behemoth og britiske Bullet for my Valentine.

 

Vi regner med å kunne slippe et par nyheter i uka i tiden som kommer. Hvis du vil vite det før alle andre, følger du med på www.hovefestivalen.no Der kan du også kaste deg inn i debatten rundt hvilke band du mener burde bookes til Hove 08.

 

Og om du ikke gjør det, lover vi likevel å være tilbake med ny oppdatering snart!

 

mvh

Hovefestivalen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234
SATAN så sjukt dårlege og kjedlige Yezzir! var... Må være det verste bandet til no

 

Lol, hvis du snakka om Yeasayer, så har du dårlig musikksmak. Yeasayer er ganske orginalt og fresht.

Og det sier en som bruker "lol". :roll:

Lenke til kommentar

Gleder meg allerede til Hove'08. Må begynne å spare penger til Billetten.

Var ganske heldig med campingplassen vi hadde i år. Måtte slå oss til ro i en grøft på oppsiden av en fotballtribune, men det positive var at jorden under oss var dønn stabil hele tiden (alt vannet rente vekk) og vi hadde flere nydelige damer i naboteltet. To av dem ble faktisk stemt frem som "Miss teen ass 2007" og "Miss Universe Ass 2007" av samtlige på campen!

Lenke til kommentar
Fikk nettopp SMS fra Hove:

 

"Svenske synthkollektivet Slagsmålklubben bekreftet til Hove! Flere artistnyheter og oppdateringer på www.hovefestivalen.no"

 

Noen som har hørt noe av de?

 

De er helt konge, sett de to ganger på Arvikafestivalen. Der trekker de alltid flest folk, og lager alltid mest stemning. Trekker vel sikkert ikke like mye folk på Hove men...

Lenke til kommentar

Reiser vis ikke Metallica kommer til sommeren, men jeg har jo konf så kan være jeg har råd til begge. Lyst til å se In Flames og BFV er ikke uaktuelt å se, selv om jeg ikke har hørt noe særlig på dem virker de som et ok band. Så kommer det nok noen andre gode band aswell. Om Tool kommer til Hove (tviler, tror ikke engang dem tourer da, men ser at det er en mulighet til at Trondheimrock kan prøve å få takk i dem, hvorfor ikke Hove?) så reiser jeg dit, om Tool kommer til hvilken somhelst annen festival dropper jeg Hove og går dit, så lenge det er i skandinavia.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
For min del er det 50/50 å oppleve nye band og å se noe som trekker meg i retning den festivalen. :love:

Må si meg enig der.

Det er alltids greit å oppdage nye band, men det er minst like fett å se de bandene du har hørt på i mange år, live. :)

(i allefall for min del)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

To nye band blir annonsert ved midnatt:

 

Jepp, det er den tiden igjen! Alt klart for nytt artistslipp ved

midnatt. To band av den ...hardere sorten. Begge to stammer fra en

amerikansk delstat hvor hele 16 % av innbyggerne er erklærte ateister,

høye tall i gudfryktige USA. Dessuten snakker 2,68 % av innbyggerne

flytende portugisk. Men nå har vi nesten sagt for mye her. Fortvil

allikevel ikke. Alt vil bli avslørt. Om kun noen timer!

http://www.hovefestivalen.no/Default.aspx?articleID=635

 

To band som passer beskrivelsen perfekt er Killswitch Engange og All that Remains (staten er Massachusets). Det har også vært mye rykter og snakk om disse, så jeg tror det er disse to blir annonsert. I hvert fall førstnevnte. Ellers er det andre rimelig kjente heavy band fra Massachusets, som Aftershock, The Acacia Strain, Cannae, Killswitch Engage, Overcast, Shadows Fall, Unearth, og Kultur.

Lenke til kommentar

Killswitch Engage og Converge bekreftet. ;)

 

 

Dobbel dose metalcore bekreftet. Til og med fra samme delstat!

 

 

Massachusets er kanskje ikke umiddelbart det første stedet i verden du assosierer med … metalcore. Men det får stå på din kappe: De to bandene vi har fått bekreftet i dag blir nemlig regnet for å være blant de ledende innen sjangeren.

 

Killswitch Engage har røtter i "scena" som strekker langt tilbake på nittitallet (bassist og grunnlegger Mike D'Antonio var sentral i de nå oppløste metalcorepioneerene Overcast), og de fem medlemmene (medberegnet noen utskiftninger på veien) har gitt ut fire album siden årtusenskiftet. Alle særdeles godt mottatt av både fans og metalpresse, men det er allikevel som liveband de virkelig har oppnådd heltestatus, med det ofte tostemte gitarspillet til Joel Stroetzel og Adam Dutkiewicz godt framme i fronten. For å sitere kulturjournalist og Killswitch-fan Øyvind Holen fra Ny Tid(!) i forbindelse med fjorårets As Daylight Dies: "Et sted mellom Faith No More, Iron Maiden, energien i hardcore-punk, melodilinjene i nu-metal og aggresjonen i moderne metal à la Pantera finner vi «the new wave of American heavy metal»." OBS! Vokalist Howard Jones må for all del ikke forveksles med synthpopperen med piggsveis og samme navn. Men akkurat det er det vel strengt tatt ikke så stor fare for heller.

 

Men vi har altså mer på gang, selveste Converge. Riktignok regnes kvartetten fra Salem som selve pioneerbandet innen sjangeren, men spør du dem selv, vil de si at de startet opp som "hardcore kids with leftover Slayer riffs", og i dag foretrekker de å definere musikken de lager som "aggressive music". Punktum. Det er allikevel et fakta at deres hardcore-røtter og tunge metalriff, kombinert med komplekse gitarlinjer og innslag av avansert polyrytmikk på grensen til såkalt "matterock", har inspirert et uttall andre, tildels innflytelsesrike band siden de startet opp på begynnelsen av nittitallet. Hele sju album har det blitt siden dengang. I forbindelse med det siste, No Heroes, sa en fyr med et teit rockealias på den norske musikkbloggen Furoreiharare.com følgende: "Ingen band, eller noe annet for den saks skyld, i hele verden, er så harde og brutale som Converge." Vi er nesten tilbøyelig til å være enig. Eller la oss sitere fra kommentarfeltet til videoen under (for ordens skyld, visse deler av ordbruken får stå for kommentatorens egen regning ...): "As a metalhead (from SABBATH to RAZOR to INQUISITION), I'd call this non-gay hardcore: a true rarity!"

 

 

Herlig, spør du meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...