Gå til innhold

Olympus Zuiko 14-54mm versus 14-45mm (vs 12-60mm)


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et E-510 med kitobjektivet Olympus Digital Zuiko 14-45mm f/3.5-5.6, som er lite og lett men kanskje ikke så lyssterkt som jeg ønsker det.

 

Har sett på Olympus Digital Zuiko 14-54mm f/2.8-3.5 som et alternativ for å bytte ut kitobjektivet. Men jeg har forstått at det et litt større og tyngre enn kitbojektivet. Er det plagsommt mye tyngre og større? Og hvordan er kvaliteten og skarpheten i forhold? Jeg synes kitobjektivet virker litt "plastic fantastic".

 

Det jeg er mest interessert i er deres erfaringer med 14-54mm linsen, evt bilder tatt med denne (gjerne sammenlignet med kitobjektivet). Er den verd å "blø" drøye 4 lapper for sammenlignet med kitobjektivet?

 

Edit: PS: Finnes det noen god test på nett hvor disse objektivene sammenlignes??

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har et E-510 med kitobjektivet Olympus Digital Zuiko 14-45mm f/3.5-5.6, som er lite og lett men kanskje ikke så lyssterkt som jeg ønsker det.

 

Har sett på Olympus Digital Zuiko 14-54mm f/2.8-3.5 som et alternativ for å bytte ut kitobjektivet. Men jeg har forstått at det et litt større og tyngre enn kitbojektivet. Er det plagsommt mye tyngre og større? Og hvordan er kvaliteten og skarpheten i forhold? Jeg synes kitobjektivet virker litt "plastic fantastic".

 

Det jeg er mest interessert i er deres erfaringer med 14-54mm linsen, evt bilder tatt med denne (gjerne sammenlignet med kitobjektivet). Er den verd å "blø" drøye 4 lapper for sammenlignet med kitobjektivet?

 

Edit: PS: Finnes det noen god test på nett hvor disse objektivene sammenlignes??

9397005[/snapback]

 

Jeg har begge de omtalte objektivene. 14-54 ble innkjøpt før 14-15 fulgte med som kitobjektiv til E510. Jeg er svært i tvil om billedkvaliteten er så mye bedre for 14-54 at det er noen vits å gi ut så mye penger for det. Da ville jeg heller vente på det nye 12-60 objektivet som Olympus har anonsert skal komme i løpet av høsten. Tester av objektivene finner du her http://www.biofos.com/esystem/index.html

Steinix

Endret av steinix
Lenke til kommentar

14-54 er i utgangspunktet eit kvalitativ betre objektiv på alle måtar. Bl.a. har det ei svært god nærgrense ved fotografering av "blomster og bier". Prøvde mitt 14-54 på E-510, opplevde da at objektivet balanserte kameraet veldig bra, låg godt i handa. Objektivet er også vertetta, men det har avgrensa nytte sidan kamerahuset ditt ikkje er det.

 

14-54 er meir lyssterk, men det kompenserer du vel langt på veg med bildestabilisatoren i E-510. Med 14-54 påmontert opplevde eg søkarbildet i E-510 som markert lysare.

 

Sannsynlegvis lever du godt med 14-42 mm, og det kan vere lurt å vente på det nye 12-60 mm. Blir spennande å sjå om det blir like bra optisk som 14-54, brennvidden er i alle fall nærast ideelt for eit allround-objektiv.

Lenke til kommentar

Jeg har nok ikke blir "varm i trøya" med kit-objektivet enda nei. Skal få testet det en del i helgen tenker jeg. Denne posten er mer som et spørsmål om det strengt tatt er verd å tenke på 14-54mm som en mulig oppgradering på sikt.

 

Men når det er sagt, så høres 12-60mm (blenderåpning er F2.8-4.0?) *meget* interresant ut. Er det noen som vet ca pris på dette objektivet?

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

12-60mm blir nok en smule dyrt...,

Selv har jeg E-500 med 14-54, og har aldri vurdert å sette på 14-45 igjen... 14-54 er helt suverent.

 

Sinnsyk nærgrense (må ta av solblenderen...), en god del ekstra i zoom området, bedre lys, bedre fokusmotor og mer lys inn til fokusen. Bedre manuell kontroll og.

 

Dette er et supert objektiv.

Wrotniak har en bra test:

http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/std-zoom.html

Lenke til kommentar

14-54mm er jo et hakk opp fra 14-45mm når det gjelder lysstyrke og byggekvalitet, men brennviddeområdet er omtrent det samme. Ingen av disse objektivene er spesielt spennende etter min mening. Var jeg deg, ville jeg gått for 50mm f2. Det er et meget skarpt objektiv, og den store blenderåpningen muliggjør svært kreativ fotografering. Det er et makroobjektiv, men det er også fantastisk bra til portretter. En annen mulighet er 11-22mm, som gir deg en mye mer spennende vidvinkel enn 14-xx objektivene (og det er også skarpere). Og er du ikke redd for å bestille fra utlandet, er også Leicas nye 25mm f1,4 en mulighet. Fra B&H koster denne i overkant av 6000,- (inkludert norsk mva). Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
14-54mm er jo et hakk opp fra 14-45mm når det gjelder lysstyrke og byggekvalitet, men brennviddeområdet er omtrent det samme. Ingen av disse objektivene er spesielt spennende etter min mening. Var jeg deg, ville jeg gått for 50mm f2. Det er et meget skarpt objektiv, og den store blenderåpningen muliggjør svært kreativ fotografering. Det er et makroobjektiv, men det er også fantastisk bra til portretter. En annen mulighet er 11-22mm, som gir deg en mye mer spennende vidvinkel enn 14-xx objektivene (og det er også skarpere). Og er du ikke redd for å bestille fra utlandet, er også Leicas nye 25mm f1,4 en mulighet. Fra B&H koster denne i overkant av 6000,- (inkludert norsk mva). Lykke til med valget.

9398404[/snapback]

Det er 20% mer i teleenden på 14-54.

 

Det jeg opplevde når jeg kjøpte 14-54, var at jeg sjeldnere fikk bruk for 40-150mm'n ettersom en får opp til 108mm effektivt med 14-54.

 

Anbefaler 14-54 på det aller sterkeste! Det er et utrolig bra objektiv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bumper min egen topic.

 

Ser prisen på 12-60mm kan bli noget stiv, er det noen som har en formening om hva det kan komme til å koste? Har sett priser i USA på nærmere $1000 (!). Så sannsynligvis kan det ende opp på den doble prisen av 14-54mm, og det er vel neppe dobbelt så bra?? Noen som vet noe mer om dette 12-60mm?

Lenke til kommentar
Bumper min egen topic.

 

Ser prisen på 12-60mm kan bli noget stiv, er det noen som har en formening om hva det kan komme til å koste? Har sett priser i USA på nærmere $1000 (!). Så sannsynligvis kan det ende opp på den doble prisen av 14-54mm, og det er vel neppe dobbelt så bra?? Noen som vet noe mer om dette 12-60mm?

 

Har jo sett noen testbilder, og det snakkes en del på forumet på dpreview.com.

 

 

Har akkurat investert i 14-54 selv (OT: betalte totalt ca 3400,- fra bhphoto med norsk moms), og er imponert over byggekvaliteten. Utover litt bedre lysstyrke, tror jeg ikke det skiller seg mye på bildene. Kitobjektivet er jo også skarpt og bra.

 

 

14-54 og 12-60 er en ganske annen diskusjon. Til bortimot 10.000 NOK bør det være voldsomt bra! Lysstyrken er jo også dårligere i det meste av brennvidder.

lenscomparevi2.jpg

Lenke til kommentar

12-60 har fått veiledende pris på 9.190,- ... - altså et greit hakk over 14-54. Jeg, for min del ser ikke noen spesiell stor grunn til å bytte til 12-60 fra 14-54, selv om SWD motoren frister litt, samt et par hakk ned i vidvinkel-enden.

 

Jeg tror at tiden for å kjøpe 14-54 er nå, ettersom noen kanskje vil kvitte seg med dette for å kjøpe 12-60. Jeg kommer nå til å beholde mitt 14-54 og bruke det på E-3 (ja, jeg skal kjøpe :D )

 

12-60 er neppe dobbelt så bra som 14-54. Antageligvis ganske identiske optiske egenskaper; MEGET gode, men grunnen til at du må betale en del mer på 12-60 er økt zoomrange og SWD motor. Husk at en normalzoom som går fra 12-60mm skal håndtere ganske store optiske utfordringer og dette koster. ... samtidig, må jeg skyte inn at jeg liker brennviddene som Olympus opererer med. Zoomrangen på disse normalzoomene er meget bra. Prøv å finn tilsvarende til f.eks Canon... nermeste en kommer er vel 17-85 ..., men da med lysstyrke f/4-5,6. Greit nok at IS teller positivt da..., men hva med bare en lyssterk normalzoom som har litt spenn over seg?

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker jeg skal holde et øye med bruktmarkedet etter et 14-54mm fremover jeg ;) 12-60mm ser for meg ut til å koste mer enn det smaker. For pengene jeg sparer kjøper jeg meg heller en ordentlig blits i tillegg - og har penger igjen. Ja, jeg savner litt lysstyrke på 14-45mm, og skulle inoen tilfeller hatt de ekstra tele mm.

Lenke til kommentar
Ja, jeg tenker jeg skal holde et øye med bruktmarkedet etter et 14-54mm fremover jeg ;) 12-60mm ser for meg ut til å koste mer enn det smaker. For pengene jeg sparer kjøper jeg meg heller en ordentlig blits i tillegg - og har penger igjen. Ja, jeg savner litt lysstyrke på 14-45mm, og skulle inoen tilfeller hatt de ekstra tele mm.

Holder med deg der. 14-54 er et herlig objektiv. Skikkelig kvalitet og en praktisk zoomrange. Blits er gøy å ha. Si fra hvis du har lyst å kjøpe en brukt FL-36..., kanskje jeg vil oppgradere til den som kan styres trådløst fra E-3 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...