Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

"– På kort sikt forsøker vi å øke bemanningen, og deretter øke ansettelser. Vi ber folk jobbe overtid nå, og vil i tillegg ansette alle som er tilgjengelig som lokførere og konduktører."

 

Dette tror jeg i stor grad er ett spill for galleriet. Det jeg mistenker NSB mener her er at de vil ansette alle sertifiserte lokførere, altså ikke de som bare er ferdige med skolen, i praksis står det ingen sertifiserte førere arbeidsledig. Jeg og mange fra klassen min var på intervju hos NSB Oslo for bare en måned siden, var vel kanskje 2 av 15 som var på intervju som fikk jobb, og vi var ikke de eneste på intervju. Representanten fra NLF som var til stedet på alle intervjuene sa at vi alle gjorde en kjempe godt inntrykk og at NSB hadde en særdeles vanskelig oppgave med å velge. Poenget mitt er at om NSB virkelig mener det de sier kunne de bare tatt noen telefoner og ansatt ett titalls ferdige studenter på flekken uten noen nye utlysning eller intervjurunde. Jeg har ikke hørt en dritt fra dem. 

NSB mener også at situasjonen vil være løst innen mai, det er ca. da de som ble ansatt før jul vil være ferdig sertifiserte. Det ble også ansatt noen rett etter hjul som vil være ferdig sertifiserte rundt juli. Jeg tror derfor ikke NSB faktisk kommer til å ansette noen flere med det første.

 

Videre skriver NSB:

 

"40 nye ansatte i vår

I mai og juni er 20 nyutdannede lokførere klare og et tilsvarende antall konduktører, som NSB nå loves jobb."

 

Så det jeg tror NSB egentlig mener med at de vil ansette alle tilgjengelige førere er at de vil ansette alle som nå er inne for opplæring og sertifisering. I praksis er jo disse ansatt allerede, selv om de går på prøvetid. NSB har jo ingen grunn til å ikke ansette disse som de har brukt mye penger på å lære opp. 

 

NSB har dog lagt ut en relativt vag stillingsutlysning for førere over hele Østlandet:

https://www.webcruiter.no/WcMain/advertviewpublic.aspx?oppdragsnr=3712780597&company_id=23151000&Link_source_id=0&use_position_site_header=0&culture_id=NB-NO

 

Hvor de søker folk som er ferdige eller blir ferdige på NJS innen juli 2018. Men jeg tror ikke dette er snakk om mange stillingene. Og igjen setter jeg ett stort spørsmålstegn ved hvorfor de ikke bare ansetter oss som akkurat har vært på intervju. For meg virker dette mer som en måte å prøve å blidgjøre forbundet.  

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

God kveld gutter og jenter, kvinner og menn!

Jeg har bare ett kjapt lite spørsmål, det jeg lurer på er om noen av dere kan gi meg en liten pekepinn på hva man kan forvente i årsinntekt i de forskjellige foretakene.

Nsb, cargonet, infranord, bane nor osv :)

 

NSB: Grunnlønna ligger på rundt 480k, pluss diverse tillegg kan du nok regne med mellom 600-700k, men NSB sin lønnsmodell legger opp til store variasjoner med tanke på hvilken turnus du har. Vær klar over at de fleste jobber annenhver helg. 

 

Cargonet: Og så her ligger grunnlønna på 480k, men de har ett flatt turnustillegg på 25%. I tillegg få man 50% lønn for opphold borte, kjørelæreren min tror jeg tjente ca. 150k på dette. Totalt kan du nok regne med 700-800k, jevnt over tjener man mer i gods enn persontog. Men regn med mye nattarbeid og opphold borte. 

 

I Banenor tjener lokførerne typisk en del mindre enn hos de to overnevnte. Ironisk nok har disse lokførerne også fagbrev som banemontør og lignende. Dette er mye av grunnen til at Banenor sliter med å holde på førere etter at pliktårene deres har gått ut. 

 

Er du interessert så finner du alle overenskomstene her:

http://www.lokmann.no/overenskomst-og-avtaler/

Lenke til kommentar

Skulle vel bare mangle om man ikke fikk litt bedre betalt når man tilbringer så ekstremt mye tid borte som godsførerne gjør. Det er ikke det mest forenlige med familieliv akkurat.

 

Men, hver sin smak!

 

Ja, kjørelæreren min synes ikke kompensasjonen gjorde alt oppholdet borte verdt det. Godstog passer nok best for de uten familie eller med voksne barn. Er nok ikke uten grunn at gjennomsnittsalderen er meget høy. 

Lenke til kommentar

God kveld gutter og jenter, kvinner og menn!

Jeg har bare ett kjapt lite spørsmål, det jeg lurer på er om noen av dere kan gi meg en liten pekepinn på hva man kan forvente i årsinntekt i de forskjellige foretakene.

Nsb, cargonet, infranord, bane nor osv :)

 

Har vært lokfører i 10 år nå, og ligger på jevnt på 700 000 uten noe særlig overtid. Med overtid, så er du oppe på 850 000 i NSB. Noen slitere som er veldig ivrig kommer opp i millionen. Grei lønn, men pengene kommer ikke gratis. Turnusene sliter veldig på kroppen, så for min del blir det lite overtid, da jeg må bruke fridagene for å hente meg inn igjen.

Endret av Mini11
Lenke til kommentar

Lønna i Flytoget er ganske lik NSBs. Førerne i Green Cargo tjener noe mer enn sine kolleger i CargoNet. 

 

I følge en kollega i Green Cargo er ikke gjennomsnittsalderen spesielt høy der. 

 

Alderen i Green Cargo er over hele spennet fra midten av 20 årene og opp til 70. 

Når det gjelder lønn, så er det turnuser i GC som gir over 800.000 i året før overtid, men da er det tilsvarende mengde med borteligging med de ulemper det medfører. 

 

Tar man med overtid, omlagt tjeneste osv, så kan lønna ligge mot og bikke 1.000.000, men da er man ikke mye hjemme.  

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei, alle sammen. Jeg har et lite spørsmål rundt opptaket. Har sikkert blitt besvart x antall ganger, men vil høre uansett.

 

Jeg har som plan og søke til opptaket i 2019. Skal ta Fysikk 1 som privatist i høst, og utenom det har jeg generell studiekompetanse. Ingen annen utdanning ved siden av. Er 21 år på daværende tidspunkt.

 

Har man automatisk 10 poeng om man er en del av det generelle opptaket? Altså at man er videre blant søkerne? Jeg har 4 i norsk muntlig, og håper på å få 4-6 i fysikk 1 . Da har jeg i det minste 13 poeng. Har dere noen tanker rundt noe som kan veie positivt utenom selve kravene med tanke på poeng?

 

Stiller noen høyere enn andre pga mer arbeidserfaring, eller blir dette mest aktuelt når man skal ut i jobb hos f.eks. NSB. Vil tro at Norsk Jernbaneskole ikke legger for mye vekt i antall år, eller utdanning. 20 år er minstekrav, så da tar dem vel inn unge som kommer rett fra videregående

Lenke til kommentar

Etter at de ble godkjent av NOTUK må de nok gå ut fra poengene du har. Og alle får vel poeng for "Det generelle grunnlaget for opptak" og "Yrkespsykologisk skikkethetstest; karakter A" tror jeg.  

 

Du skal ikke sende med CV på søknaden, så er ikke før du søker jobb det blir aktuelt. Selv akkurat ferdig med skolen, så du får ha lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Du skal ikke sende med CV på søknaden, så er ikke før du søker jobb det blir aktuelt. Selv akkurat ferdig med skolen, så du får ha lykke til

 

Skjønner! Hadde du bakgrunn utifra studiekompetanse, eller fagbrev? Jeg har yrkesfag med påbygging ( generell studiekompetanse ) og skal ta fysikk 1 som privatist i høst.

Lenke til kommentar

Du skal ikke sende med CV på søknaden, så er ikke før du søker jobb det blir aktuelt. Selv akkurat ferdig med skolen, så du får ha lykke til

 

Skjønner! Hadde du bakgrunn utifra studiekompetanse, eller fagbrev? Jeg har yrkesfag med påbygging ( generell studiekompetanse ) og skal ta fysikk 1 som privatist i høst.

 

Fagbrev elektro

Lenke til kommentar

ok :) sendte en Mail til rektoren på Jernbaneskolen (lokomotivfører ), og han sa at alle som fikk plass i år hadde ekstrapoeng. Som du skrev ang ekstrapoeng får vel muligens en del A på den skikkehetstesten, men funderer litt på hvor mange poeng som er nødvendig. Sier jo litt at det er ca 100 plasser og 450+ søkere, men antar at mange ikke har ekstrapoeng.

 

Er jo vanskelig og få meget godt på fagprøve, og de som har bestått kan vel ikke ta norsk muntlig og fysikk 1 som privatist, og da alene få ekstra poeng. Kan være at noen både har fagbrev og studiekompetanse.

 

Slik det ser ut nå har jeg 13 poeng, og hvis jeg får 4 på fysikk 1 har jeg 16 poeng. Altså kun med det generelle grunnlaget for opptak og fagene. Blir spennende til neste år ?

Lenke til kommentar

ok :) sendte en Mail til rektoren på Jernbaneskolen (lokomotivfører ), og han sa at alle som fikk plass i år hadde ekstrapoeng. Som du skrev ang ekstrapoeng får vel muligens en del A på den skikkehetstesten, men funderer litt på hvor mange poeng som er nødvendig. Sier jo litt at det er ca 100 plasser og 450+ søkere, men antar at mange ikke har ekstrapoeng.

 

Er jo vanskelig og få meget godt på fagprøve, og de som har bestått kan vel ikke ta norsk muntlig og fysikk 1 som privatist, og da alene få ekstra poeng. Kan være at noen både har fagbrev og studiekompetanse.

 

Slik det ser ut nå har jeg 13 poeng, og hvis jeg får 4 på fysikk 1 har jeg 16 poeng. Altså kun med det generelle grunnlaget for opptak og fagene. Blir spennende til neste år

Ser at du tenkte å søke Jernbaneskolen neste år 2019, noe jeg også tenkte å gjøre. Har tenkt på det noen ganger seneste årene men går alltid glipp av utlysningen.

 

Vet du når de begynner å ta inn søknader? 

 

Har sett overalt på Jernbaneskolen.no men ikke funnet ut av det. Beklager dersom det er blitt nevnt tidligere i tråden, er for lat til å bla tilbake:)

Lenke til kommentar

Fristen for å søke opptak er 1 mai 2019. Usikker på når de åpner for at man kan søke, men sikker noe rundt januar / februar. Angrer selv på at jeg ikke søkte tidligere, eller tenkte på det.

 

Begynte å ta opp fag i fjor etter VGs, men skulle ønske at jeg tok fysikk 1 da. Føler at det er lenge til neste års opptak, og er dumt om det plutselig ikke blir opptak.

 

Hvordan bakgrunn har du fra VGs? Studiekompetanse / fagbrev? Lurer på om de setter noe høyere enn annet, eller om de kun tatt utifra poeng

Lenke til kommentar

Fristen for å søke opptak er 1 mai 2019. Usikker på når de åpner for at man kan søke, men sikker noe rundt januar / februar. Angrer selv på at jeg ikke søkte tidligere, eller tenkte på det.

 

Begynte å ta opp fag i fjor etter VGs, men skulle ønske at jeg tok fysikk 1 da. Føler at det er lenge til neste års opptak, og er dumt om det plutselig ikke blir opptak.

 

Hvordan bakgrunn har du fra VGs? Studiekompetanse / fagbrev? Lurer på om de setter noe høyere enn annet, eller om de kun tatt utifra poeng

Jeg har 2MX og 2FY fra videregående almenn og i tillegg en ingeniørutdannelse, jobber til daglig som ingeniør men angrer litt på at jeg aldri søkte lokførerutdannelsen siden jeg alltid har hatt lyst til å prøvd.

 

Virker som at alt går på poengene de har listet ut på sidene sine. Når det kommer til å søke jobb går det sikkert mer på hva man har på CV`en samt annen utdannelse. 

 

Tiden går fort skal du se. Kanskje en idè å starte å øve på kognitive/IQ-tester allerede:)

Lenke til kommentar

Jepp. Høres ut som at du stiller veldig bra når du skal søke jobb, men selve inntaket vurderer nok ikke utdannelse utenom kravene. Jeg er kun 20 år, men føler at lokfører utdanningen er det rette for mer. Ser stadig at folk hopper av ingeniør som du skrev, økonomi jobber osv. Så tenker at jeg skal prøve og se om jeg kommer inn.

 

Angående den skikkehetstesten prøvde jeg meg på flygeleder opptaket, og der var det ca noe lignende test. Røk ut der, men står at 1/5 stryker på den hos Jernbaneskolen, så sjansene er bedre her. Tiden går fort som du sier, så blir spennende til neste år:)!

Lenke til kommentar

Jepp. Høres ut som at du stiller veldig bra når du skal søke jobb, men selve inntaket vurderer nok ikke utdannelse utenom kravene. Jeg er kun 20 år, men føler at lokfører utdanningen er det rette for mer. Ser stadig at folk hopper av ingeniør som du skrev, økonomi jobber osv. Så tenker at jeg skal prøve og se om jeg kommer inn.

 

Angående den skikkehetstesten prøvde jeg meg på flygeleder opptaket, og der var det ca noe lignende test. Røk ut der, men står at 1/5 stryker på den hos Jernbaneskolen, så sjansene er bedre her. Tiden går fort som du sier, så blir spennende til neste år:)!

Lenke til kommentar

Jepp. Høres ut som at du stiller veldig bra når du skal søke jobb, men selve inntaket vurderer nok ikke utdannelse utenom kravene. Jeg er kun 20 år, men føler at lokfører utdanningen er det rette for mer. Ser stadig at folk hopper av ingeniør som du skrev, økonomi jobber osv. Så tenker at jeg skal prøve og se om jeg kommer inn.

 

Angående den skikkehetstesten prøvde jeg meg på flygeleder opptaket, og der var det ca noe lignende test. Røk ut der, men står at 1/5 stryker på den hos Jernbaneskolen, så sjansene er bedre her. Tiden går fort som du sier, så blir spennende til neste år:)!

Høres heldigvis lettere ut ja dersom bare 1 av 5 stryker. 

 

Er andre opptak jeg skal på i år, blant annet et opptak til et kadettprogram for piloter. Testene for opptaket er det mulig å trene på i forkant. Kan sikkert være nyttig ift lokfører-opptaket også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...