Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Da er klokka blitt 4.30 og jeg gjør meg klar til første skoledag. Må innrømme at jeg er litt nervøs, men det skal nok gå bra. Det blir lange dager, men det er tross alt bare et år.

Hvordan var første dagen på skolen?

Jo, første dag på skolen var helt grei. En del info, endel oppklaring og mye bagasje. Dette med mye bagasje har vært nevnt her på forumet før, og det er ikke tull. Fikk riktignok med meg alt på sykkelen, men det krevde sykkelveske, ryggsekk og en svær søppelsekk på styret, hehe. Har ikke akkurat mistet troen på prosjektet etter første skoledag, men tror dette kan bli kjempe. Bare å glede seg. Nå får man jo riktignok se hvordan ting utarter videre, men dette har jeg tro på. Greie folk, og bare ute etter å hjelpe alle opp og frem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er klokka blitt 4.30 og jeg gjør meg klar til første skoledag. Må innrømme at jeg er litt nervøs, men det skal nok gå bra. Det blir lange dager, men det er tross alt bare et år.

Hvordan var første dagen på skolen?

Jo, første dag på skolen var helt grei. En del info, endel oppklaring og mye bagasje. Dette med mye bagasje har vært nevnt her på forumet før, og det er ikke tull. Fikk riktignok med meg alt på sykkelen, men det krevde sykkelveske, ryggsekk og en svær søppelsekk på styret, hehe. Har ikke akkurat mistet troen på prosjektet etter første skoledag, men tror dette kan bli kjempe. Bare å glede seg. Nå får man jo riktignok se hvordan ting utarter videre, men dette har jeg tro på. Greie folk, og bare ute etter å hjelpe alle opp og frem.

Helt enig. Spesielt det med mye bagasje. Hadde med en pase stor sekk trodde jeg, men måtte la noe bli igjen på skolen. Får ta med resten idag.

Virker som det blir et tøft, men spennende år.

Lenke til kommentar

Hva består den arbeidspsykologiske testen av for togstyrere?

Kan den sammenlignes med den "iq-testen" eller deler av den, man tok på sesjon?

 

Hva er kravene til helsesjekken?

 

Er det noe som kan være greit å lese/øve/pugge på som en forberedelse til psykoligitesten eller intervjuet?

 

Er det smart å kunne en del om hvordan togbanen fungere i Norge?

Endret av kopper
Lenke til kommentar
Sitter og skal kjøpe de bøkene vi skal ha på skolen nå, men finner ikke oppgavebok med isbn nummer 978-82-05-35722. HAr sett i samtlige nettbokhandler men finner den ikke! Noen som vet hvor man kan få kjøpt den?

 

Vær obs på at de bøkene som hører til forkurset ikke blir brukt på skolen. Vi bruker interne trykk og bøker som ikke er tilgjengelig andre steder. Eneste boka vi har som du kan få tak i er signalforskriften og togframføringsforskriften, men skal du begynne etter nyttår må du se på den togframføringsforskriften som gjelder etter 13.des 2009. Du finner både gammelt og nytt på http://www.sjt.no

Lenke til kommentar
Sitter og skal kjøpe de bøkene vi skal ha på skolen nå, men finner ikke oppgavebok med isbn nummer 978-82-05-35722. HAr sett i samtlige nettbokhandler men finner den ikke! Noen som vet hvor man kan få kjøpt den?

 

Vær obs på at de bøkene som hører til forkurset ikke blir brukt på skolen. Vi bruker interne trykk og bøker som ikke er tilgjengelig andre steder. Eneste boka vi har som du kan få tak i er signalforskriften og togframføringsforskriften, men skal du begynne etter nyttår må du se på den togframføringsforskriften som gjelder etter 13.des 2009. Du finner både gammelt og nytt på http://www.sjt.no

 

Hmm..da blir det verre:P Vet ikke enda om jeg skal begynne i november eller januar. Men dersom jeg leser den boka de bruker på forkurset så regner jeg med et ting kanskje går lettere når jeg begynner på skolen siden jeg ikke kan noe innen elektro og det det står om i den boka.

Lenke til kommentar
Hva består den arbeidspsykologiske testen av for togstyrere?

Kan den sammenlignes med den "iq-testen" eller deler av den, man tok på sesjon?

 

Hva er kravene til helsesjekken?

 

Er det noe som kan være greit å lese/øve/pugge på som en forberedelse til psykoligitesten eller intervjuet?

 

Er det smart å kunne en del om hvordan togbanen fungere i Norge?

 

Hva består den arbeidspsykologiske testen av for togstyrere?

Kan den sammenlignes med den "iq-testen" eller deler av den, man tok på sesjon?

Ja, deler er ganske likt.

 

Hva er kravene til helsesjekken?

Bra syn, hørsel. Ikke diabetes, uvanlig høyt blodtrykk osv.

 

Er det noe som kan være greit å lese/øve/pugge på som en forberedelse til psykoligitesten eller intervjuet?

 

Er det smart å kunne en del om hvordan togbanen fungere i Norge?

Nei, det hjelper deg ikke. Forøvrig finner du svar på alt du spør om og det meste annet tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Hva består den arbeidspsykologiske testen av for togstyrere?

Kan den sammenlignes med den "iq-testen" eller deler av den, man tok på sesjon?

 

Hva er kravene til helsesjekken?

 

Er det noe som kan være greit å lese/øve/pugge på som en forberedelse til psykoligitesten eller intervjuet?

 

Er det smart å kunne en del om hvordan togbanen fungere i Norge?

 

Hva består den arbeidspsykologiske testen av for togstyrere?

Kan den sammenlignes med den "iq-testen" eller deler av den, man tok på sesjon?

Ja, deler er ganske likt.

 

Hva er kravene til helsesjekken?

Bra syn, hørsel. Ikke diabetes, uvanlig høyt blodtrykk osv.

 

Er det noe som kan være greit å lese/øve/pugge på som en forberedelse til psykoligitesten eller intervjuet?

 

Er det smart å kunne en del om hvordan togbanen fungere i Norge?

Nei, det hjelper deg ikke. Forøvrig finner du svar på alt du spør om og det meste annet tidligere i tråden.

Angående arb.psyk. test, nei det er ikke noe å øve på. Den består av masse forskjellig oppgaver, og det beste rådet er kort og greit å møte opp uthvilt. Nytter ikke å pugge seg klok på den, og det er vel litt av hensikten med den.

Når det gjelder hvordan jernbanen fungerer, så er det blant tingene du lærer på skolen. Om man lærer seg litt på egen hånd, kan nok det være vel og bra, men husk at uvaner er ugreie å bli kvitt, og har du da fått litt feil input kan det jo bli en ulempe.

Lenke til kommentar
Da har vi vært å kjørt simulator. Riktig moro var det, selv om toget ble 10 minutter forsinket og vi blåste forbi en stasjon vi burde ha stoppet ved i 130km/t. Håper vi blir litt bedre til å kjøre før vi blir sluppet ut til passasjerene :D

Blåst forbi Kambo?? :)

Fort gjort. Bedre til å kjøre blir dere først ETTER at dere blir sluppet ut til passasjerene :)) Er dessverre lite tørrtrening uten passasjerer, om dere ikke havner i CargoNet på første øvelseskjøring da... Masse lykke til videre!!!

Lenke til kommentar
Da har vi vært å kjørt simulator. Riktig moro var det, selv om toget ble 10 minutter forsinket og vi blåste forbi en stasjon vi burde ha stoppet ved i 130km/t. Håper vi blir litt bedre til å kjøre før vi blir sluppet ut til passasjerene :D

Blåst forbi Kambo?? :)

Fort gjort. Bedre til å kjøre blir dere først ETTER at dere blir sluppet ut til passasjerene :)) Er dessverre lite tørrtrening uten passasjerer, om dere ikke havner i CargoNet på første øvelseskjøring da... Masse lykke til videre!!!

Skal til NSB og gleder meg som en liten unge. Veldig glad at jeg ikke skal kjøre ennå da. Litt mer tørrtrening virker som en god ide :)

Lenke til kommentar

De aller fleste blåser vel forbi en stasjon eller to på første simulator dag :)

 

Uten den farts og bremsefølelsen dere får når dere kjører ekte tog så har man ikke noen særlig forutsetning for å vite hvor mye pådrag og brems som behøves.

 

Du vil nok få slippe til litt på introkjøringa også om du har en real kjørelærer.. selv om Bjørn sier fy ;)

 

Kos dere nå.. etter introkjøringa begynner det som stryker flest.. grunnkurset.

Lenke til kommentar
Kos dere nå.. etter introkjøringa begynner det som stryker flest.. grunnkurset.

...og etter grunnkurset kommer det som flest stryker på skifteopplæringa,

... og etter skifteopplæringa kommer det som flest stryker på, videregående kurs

... og etter videregående kurs kommer det som enda ingen har strøket (på begge forsøk) på. Avsluttende :p

 

Det er jo sånn hele veien. Krisemaksimering og skremming. Men de reelle og kalde fakta er selvsagt at et par av personene vil falle fra. Det er vel bare 2 kull som har fullført uten ufrivillig avgang.

 

Simulatoren er fin den, til prosedyretrening. For kjøretreningen sin del så er effekten tilnærmet null iom. at farts og bremsefølelsen ikke er der, pluss manglende bevegelse i de små desk-simulatorene. Men i forbindelse med trening av proesdyrer og handlingsmåter er den nyttig, og det er også her den vil bli brukt etterhvert i opplæringen. Den første turen er vel nesten mest bare for å ha sett stedet og for "moroskyld".

Lenke til kommentar

Tror jeg nok. Har skumlest litt i de bøkene, og ser at vi nok skal få dagene til å gå på et vis. Simulatoren var gøy, men som nevnt, man får jo ingen følelse av hvordan dette måtte føles for de stakkarene som måtte være dumme nok til å gå på det toget. Slingret frem og tilbake, og ingen mulighet til å komme seg av. Lokføreren fra Helvete, hehe. Men, det går vel på frem. Har jo fått med meg det at det blir mest sannsynlig bare en eller to turer til i Drammen, før øvelseskjøringen begynner. Betryggende... Må jo gå bra det der. Kan bare håpe kjørelæreren er en oppegående person med refleksene i behold.

Lenke til kommentar
Tror jeg nok. Har skumlest litt i de bøkene, og ser at vi nok skal få dagene til å gå på et vis. Simulatoren var gøy, men som nevnt, man får jo ingen følelse av hvordan dette måtte føles for de stakkarene som måtte være dumme nok til å gå på det toget. Slingret frem og tilbake, og ingen mulighet til å komme seg av. Lokføreren fra Helvete, hehe. Men, det går vel på frem. Har jo fått med meg det at det blir mest sannsynlig bare en eller to turer til i Drammen, før øvelseskjøringen begynner. Betryggende... Må jo gå bra det der. Kan bare håpe kjørelæreren er en oppegående person med refleksene i behold.

Dere som nettopp har begynt: Har dere kontrakter med NSB?

Lenke til kommentar
Tror jeg nok. Har skumlest litt i de bøkene, og ser at vi nok skal få dagene til å gå på et vis. Simulatoren var gøy, men som nevnt, man får jo ingen følelse av hvordan dette måtte føles for de stakkarene som måtte være dumme nok til å gå på det toget. Slingret frem og tilbake, og ingen mulighet til å komme seg av. Lokføreren fra Helvete, hehe. Men, det går vel på frem. Har jo fått med meg det at det blir mest sannsynlig bare en eller to turer til i Drammen, før øvelseskjøringen begynner. Betryggende... Må jo gå bra det der. Kan bare håpe kjørelæreren er en oppegående person med refleksene i behold.

Dere som nettopp har begynt: Har dere kontrakter med NSB?

Det er et par stk som allerede har skrevet kontrakt, men ellers så er regelen at de ikke skriver kontrakt med noen før etter introkjøringen. Liker ikke å ha slike usikkerhetsmomenter i en ellers nøye planlagt utdanning det mye skal klaffe, men sånn er det bare, så får man bare innrette seg deretter. Det KAN gå bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...