Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hej

Prisen på 40D og D400 ser næsten identisk ud i DK - det samme med basis funktionerne. Hvad skal jeg vælge?

 

Har tidligere oplevet billeder fra D70 som lidt mørke og livløse i forhold til Canon 20D - er dette blot et spørgsmål om justering i kameramenu? Og mon det samme gælder med 40D vs. D300?

 

På forhånd tak!

 

Hilsen Lasse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, bare så det er sagt, jeg er Nikon-bruker og Nikon-fan, så jeg er ikke helt objektiv. Men jeg tror jeg er på relativt trygg grunn når jeg sier at 40D ser nydelig ut, det er sikkert et flott kamera, men i dette tilfellet tror jeg Nikon trygt kan si "GG_0wned" til Canon :p

 

Men det er sikkert verdt å vente på tester uansett. Bare for sikkerhets skyld ;)

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Siden jeg allerede er inne i Canon-systemet, så hadde nok jeg valgt 40D. Hvis jeg hadde startet fra scratch, så hadde jeg valgt D300. Jeg ville også vurdert det med det utstyret jeg har nå, men FF er for dyrt fra Nikon til at jeg ville skiftet selv. Det ser foreløpig ut som om Nikon ikke har noen planer om å konkurrere med Canon Eos 5D, som har stor betydning for meg. Hvis ikke et fremtidig fullformat-hus har stor betydning for deg, så ville jeg uten tvil valgt D300. Med D300 vil du også få et enormt utvalg i gamle manuelle objektiver fra Nikon, som D300 kan utnytte med full funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er proff fotograf og ikke vet hva du skal bruke fullformatsensoren på 5D til, så bør du gå for 40D spør du meg.

 

For så vidt så bør du kanskje også vurdere bruksområdet litt og tenke på om du har bruk for 40D eller om du kan klare deg med en rimeligere modell. Det er mye som taler for å kjøpe et rimeligere hus og heller legge mer penger i optikk.

 

Personlig vil jeg ikke anbefale 350/400D til min verste fiende, men det er fordi jeg synes ergonomien og designet av grepet er forferdeglig dårlig. Så hvis du har mindre hender enn meg, så kan det være verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar

Man skal være en erfaren fotograf for å utnytte 5D, så jeg tror jeg vil anbefale deg 40D. Det er også dyrere å kjøpe optikk som yter 5D rettferdighet.

De færreste amatører kan dra nytte av 5Ds kvaliteter. De færreste ser også forskjell i bildene, fordi de vet ikke hva de skal se etter. Til 40Ds fordel kan det nevnes at det har liveview, som mange uten for mye erfaring vil sette stor pris på.

Jeg får nok ete i meg mine tidligere standpunkter om liveview. Velkommen etter hører jeg Olympuskoret hyle i bakgrunnen. Jäklar....

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Velkommen etter hører jeg Olympuskoret hyle i bakgrunnen. Jäklar....
Tja... jeg vil nå påstå at det kun er en produsent som så langt har klart å lage speilreflekskamera med skikkelig liveview ;)

 

Huff. Beklager. Jeg prøver vanligvis å være nyansert og reflektert i mine meninger, men de neste par dagene er jeg redd jeg kommer til å være en ufordragelig fanboy :p

Lenke til kommentar
Velkommen etter hører jeg Olympuskoret hyle i bakgrunnen. Jäklar....
Tja... jeg vil nå påstå at det kun er en produsent som så langt har klart å lage speilreflekskamera med skikkelig liveview ;)

 

Huff. Beklager. Jeg prøver vanligvis å være nyansert og reflektert i mine meninger, men de neste par dagene er jeg redd jeg kommer til å være en ufordragelig fanboy :p

9345001[/snapback]

Siden du først nevner det, så ja, du begynner å bli litt suspekt :p

Lenke til kommentar
Lurer på om det ikke kommer til å være en rimelig svær andel Nikon-brukere her fra forumet som leverer inn kupong til helgens trekning, ja :p

Ser ikke bort fra at det er en hel del Canon-brukere også, både som er interessert i nye Nikon og ikke minst nye Canon-kameraer ;o)

 

"Må" jo vinne i lotto for å ha råd til 1Ds Mk III...

Lenke til kommentar

k-ryeng: D3 er jo rett og slett for stor! hadde eg fått velge hvilken av dei to eg skulle fått, så hadde eg valgt D3, solgt den og kjøpt D300, :p

 

Det er ingen tidsbegrensning på hvor lenge du kan bruke live view, og med fjernkontrollen WT-4, kan du til og med fjernstyre kameraet via LAN eller WLAN, med live view på PC-en du styrer fra. Du kan med andre ord sette kameraet ut i skogen, mens du rigger deg til i hytta, og kan se når elgen går forbi.

(hentet fra akams artikkel)

 

fungerer denne ''WT-4'' også på D300? og på samme måte?

Lenke til kommentar

Ser ofte at Canon og Nikon kameraer stilles opp mot hverandre, men hva om man tar hensyn til objektiv kvalitet? Har selv inntrykk av at Canon leverer flere og kanskje bedre objektiver enn Nikon (og da tenker jeg på L-objektivene), eller har dere en annen formening?

 

Kamerahuset skifter man som regel etter noen år, men objektivene sitter man igjen med. Kanskje noe man må ta i betraktning når man enten skal velge Nikon eller Canon?

Lenke til kommentar
Har selv inntrykk av at Canon leverer flere og kanskje bedre objektiver enn Nikon (og da tenker jeg på L-objektivene), eller har dere en annen formening?

 

 

Ta vekk "kanskje bedre" så tror jeg du får bedre svar. Det er vanskelig å teste Nikon objektiver på Canon hus og vica versa.

 

Men du har ett poeng. Hva som finnes av objektiver er viktig, ikke nødvendigvis at det finnes mange å kjøpe, men at man får tak i det man trenger selv. Og til hvilken pris.

Har selv tre "gull" objektiver som jeg synes er så bra, at det ville være veldig vanskelig å forlate Canon systemet.

Lenke til kommentar
Man skal være en erfaren fotograf for å utnytte 5D, så jeg tror jeg vil anbefale deg 40D. Det er også dyrere å kjøpe optikk som yter 5D rettferdighet.

De færreste amatører kan dra nytte av 5Ds kvaliteter.

9344960[/snapback]

 

Det må du forklare litt nærmere. Er det fordi det gir marginalt bedre bilder eller fordi det er vanskligere å ta gode bilder med ? Har hørt at 5D er veldig sær på objektiver? Må innrømme at jeg lukter litt på 5D.

Lenke til kommentar
Man skal være en erfaren fotograf for å utnytte 5D, så jeg tror jeg vil anbefale deg 40D. Det er også dyrere å kjøpe optikk som yter 5D rettferdighet.

De færreste amatører kan dra nytte av 5Ds kvaliteter.

9344960[/snapback]

 

Det må du forklare litt nærmere. Er det fordi det gir marginalt bedre bilder eller fordi det er vanskligere å ta gode bilder med ? Har hørt at 5D er veldig sær på objektiver? Må innrømme at jeg lukter litt på 5D.

9347851[/snapback]

 

Enig i at dette var en merkelig kommentar. Oppfatter konklusjoene som fornuftig. De fleste greier seg med 40D, billigere og mindre krav til objekivene, men 5D med større piksler og dermed noe mindre støy og bedre dynamisk range må da være "lettere" å bruke enn 40D.

Lenke til kommentar
Man skal være en erfaren fotograf for å utnytte 5D, så jeg tror jeg vil anbefale deg 40D. Det er også dyrere å kjøpe optikk som yter 5D rettferdighet.

De færreste amatører kan dra nytte av 5Ds kvaliteter.

9344960[/snapback]

 

Det må du forklare litt nærmere. Er det fordi det gir marginalt bedre bilder eller fordi det er vanskligere å ta gode bilder med ? Har hørt at 5D er veldig sær på objektiver? Må innrømme at jeg lukter litt på 5D.

9347851[/snapback]

 

Canon har ikke klart å lage gode nok objektiver for 5D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...