Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Det eneste jeg kan se for meg som en herlig løsning er den første produsenten som implementerer radiokontroll på blitz i proffhuset sitt, ala Pocketwizards- det kommer vel uansett ikke til å skje før neste generasjon blitser fra CaNikon..

 

Hør, hør! Hvorfor har de ikke fått til dette enda? Radiopopper kommer med E-TTL og i-TTL styring http://www.radiopopper.com/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, er ny her inne - og i tenkeboksen for en D300. Jeg har jo lest masse tester og denslags og det er jo nesten utelukkende positive ting skrevet, jeg føler jeg er godt orientert på det området.

 

Mitt spørsmål til dere som bruker D300 er derfor av en mye mer konkret art, hvor store blir RAW-filene omtrent? Hadde håpet å måtte slippe og kjøpe ny PC også, he-he.

Lenke til kommentar
Heisann, er ny her inne - og i tenkeboksen for en D300. Jeg har jo lest masse tester og denslags og det er jo nesten utelukkende positive ting skrevet, jeg føler jeg er godt orientert på det området.

 

Mitt spørsmål til dere som bruker D300 er derfor av en mye mer konkret art, hvor store blir RAW-filene omtrent? Hadde håpet å måtte slippe og kjøpe ny PC også, he-he.

 

Hvis plass er ett problem, så er d jo bare å knipse JPEG..

Lenke til kommentar
Heisann, er ny her inne - og i tenkeboksen for en D300. Jeg har jo lest masse tester og denslags og det er jo nesten utelukkende positive ting skrevet, jeg føler jeg er godt orientert på det området.

 

Mitt spørsmål til dere som bruker D300 er derfor av en mye mer konkret art, hvor store blir RAW-filene omtrent? Hadde håpet å måtte slippe og kjøpe ny PC også, he-he.

 

 

Det er ikke så mye å lure på. D300 er et fantastisk stykke entusiastelektronikk. Fine bilder tar det også ;)

Bildene blir mellom 10-12MB om du komprimerer RAW i 12bit. Ukomprimert RAW i 14bit ender på ca 24MB.

Lenke til kommentar
Minnekort er veldig billige i dag. 1000,- for et Lexar 8GB UDMA.

 

Trenger ikke oppgradere hele PC-en kun for å få mere plass. Enten en ekstern eller interndisk holder...

 

Takk til dere alle for raskt svar! Var ikke bare plassen jeg tenkte på, kjøpte pc rett før 2-kjernemaskinene var vanlige, og har bare 1 giga ram.

 

Var betryggende å se svaret til Schnoodleboy (artig i si etter noen pils det der tenker jeg...) om 10-12 mb eller 24 mb avhengig av 12 eller 14 bit - har nemlig hørt om bilde filer på 70 mb (riktignok tiff, men jeg kan ikke så godt forskjellen og fryktet raw lå i samme leiet eller noe under).

 

Siden det temaet da er brakt på bane, hvor mye er det å hente i kvalitet ved å konvertere i 14 bit, vil man se særlig forskjell?

 

Beklager hvis det er diskutert tidligere i tråden, men synes 78 sider er litt drøyt å begynne på...

 

Ellers var jeg i butikken og kjente litt på maskinen, ganske fristende må jeg si.

Lenke til kommentar
Takk til dere alle for raskt svar! Var ikke bare plassen jeg tenkte på, kjøpte pc rett før 2-kjernemaskinene var vanlige, og har bare 1 giga ram.

Kjøp litt mer ram. Det kan gjøre mye bra. Men jeg tror det er liten vits å kjøpe ny prosessor eller PC. Så vidt jeg vet er det ingen programmer som gjør konvertering av råformat på mer enn én prosessor.

Lenke til kommentar
Takk til dere alle for raskt svar! Var ikke bare plassen jeg tenkte på, kjøpte pc rett før 2-kjernemaskinene var vanlige, og har bare 1 giga ram.

Kjøp litt mer ram. Det kan gjøre mye bra. Men jeg tror det er liten vits å kjøpe ny prosessor eller PC. Så vidt jeg vet er det ingen programmer som gjør konvertering av råformat på mer enn én prosessor.

Jepp, mer RAM er forholdvis billig og enkel oppgradering. Ellers har Bibble Labs støtte for både flere prosessorer og flere kjerner.

Lenke til kommentar
Smooth, vi venter på bilder Johnny.

 

Jeg ser dog for meg at jeg ville ha prioritert en 70-200mm f2.8 AF-S og et 50mm f1.4 i stedet for en 24-70mm, men det er jo mye mulig du har et skrikende behov for en normalzoom. (For ikke snakke om hvordan en D3 SKRIKER etter en 85mm f1.4 AF-D).

 

I utgangspunktet var jeg ute etter 17-35mm, men jeg må si skussmålene som 14-24mm får er bare entydige: Beste ultravidvinkel zoom til småbildeformat noensinne! Det er litt kostelig at Canon 1D brukere kjøper seg dyre konvertere for å kunne ta ibruk det objektivet.

Kan se om jeg ikke får inn noen bilder etter hvert.

 

Jeg ser poenget ditt ang. linse. Var selv usikker på om jeg ikke burde kjøpe en tele fremfor en normalzoom. Problemet var bare at 70-200mm linsen var relativt vanskelig å oppdrive, i likhet med 14-24mm, D3 og 24-70mm. Jeg har heller ikke noe umiddelbart behov for en 70-200mm linse, så jeg klarer å vente litt. Det har jo vært litt snakk om at den ikke er helt optimal til fullformat også, så det kan jo være at Nikon vurderer en etterfølger. Jeg fikk prøve den på bhphotovideo, men mine testbilder virket veldig bra i begge ender av zoomen. 24-70mm linsen er en meget bra normalzoom som også passer fint til portrett.

 

14-24mm linsen er ganske ekstrem. Har ingen fastobjektiv å sammenligne med, men det sies i tester at den er skarpere enn det meste. Ganske morro å gå rundt i New York med en slik linse. Det er den linsen som sitter oftest på kameraet mitt om dagen. Uhyre morsomt. :)

Lenke til kommentar
Høres ut som en grei pakke. Hvilken type utvidet garanti valgte du?
D3 har 1 års international garanti, og dette ga 3år utvidet garanti. Totalt 4år. Kameraet ble kjøpt av autorisert Nikon forhandler, men garantipakken er det Mack som tilbyr (www.mackcam.com).

 

Det kostet meg 200$ om jeg ikke husker feil, altså rundt 1100kr. Ikke dyrt i hele tatt med tanke på at pakken inkluderer 2 rens av kamera/brikke. :)

Lenke til kommentar
Høres ut som en grei pakke. Hvilken type utvidet garanti valgte du?
D3 har 1 års international garanti, og dette ga 3år utvidet garanti. Totalt 4år. Kameraet ble kjøpt av autorisert Nikon forhandler, men garantipakken er det Mack som tilbyr (www.mackcam.com).

 

Det kostet meg 200$ om jeg ikke husker feil, altså rundt 1100kr. Ikke dyrt i hele tatt med tanke på at pakken inkluderer 2 rens av kamera/brikke. :)

Var ikke så dyrt det, men Mack-garantien gjelder vel ikke i utlandet? Dessuten har BHPhoto slutta med Mack, og begynt å selge noe annet.

Lenke til kommentar
Høres ut som en grei pakke. Hvilken type utvidet garanti valgte du?
D3 har 1 års international garanti, og dette ga 3år utvidet garanti. Totalt 4år. Kameraet ble kjøpt av autorisert Nikon forhandler, men garantipakken er det Mack som tilbyr (www.mackcam.com).

 

Det kostet meg 200$ om jeg ikke husker feil, altså rundt 1100kr. Ikke dyrt i hele tatt med tanke på at pakken inkluderer 2 rens av kamera/brikke. :)

Var ikke så dyrt det, men Mack-garantien gjelder vel ikke i utlandet? Dessuten har BHPhoto slutta med Mack, og begynt å selge noe annet.

Den jeg har er worldwide, og gjelder for kamerahus opp til 5000 eller 6000$. Mack har vel noe sånt som over 90 ulike avtaler tilgjengelig, så det er sikkert noen som bare gjelder i US også.

 

Den de hadde på bhphotovideo når jeg spurte (Sagemax), dekker også uhell og slitasje i 3 år. Koster omtrent det dobbelte, og jeg tror ikke den gjelder for internationale kunder.

Lenke til kommentar
..

Jeg ser poenget ditt ang. linse. Var selv usikker på om jeg ikke burde kjøpe en tele fremfor en normalzoom. Problemet var bare at 70-200mm linsen var relativt vanskelig å oppdrive, i likhet med 14-24mm, D3 og 24-70mm. Jeg har heller ikke noe umiddelbart behov for en 70-200mm linse, så jeg klarer å vente litt. Det har jo vært litt snakk om at den ikke er helt optimal til fullformat også, så det kan jo være at Nikon vurderer en etterfølger. Jeg fikk prøve den på bhphotovideo, men mine testbilder virket veldig bra i begge ender av zoomen. 24-70mm linsen er en meget bra normalzoom som også passer fint til portrett.

..

 

Nikon har helt klart forbedringspotensiale på logistikk og produksjonskapasitet mht gromoptikken sin. Jeg har brukt fryktelig lang tid på å skaffe min egen F-mount objektivpark.

 

At 70-200mm AF-S VR ikke skulle være optimal på fullframe finner jeg bare underlig. Dette objektivet har fungert glimrende på x antall F5 og F6 hus før alle gikk digitalt. På fullframe ville jeg også forundre meg om det ikke er et langt mer fleksibelt valg for portrettbruk enn 24-70mm, men det avhenger selvsagt av jobben du planlegger utføre med dem (bryllupsfotografer elsker normalzoom :p). Få zoomobjektiver har finere kvalitet på utavfokus enn 70-200mm og med en meget effektiv VR vil jeg tro den fortjener plass i baggen til alle Nikon-entusiaster med behov for et kvalitetszoom (sammen med 14-24mm / 17-35mm)

Lenke til kommentar
..

Jeg ser poenget ditt ang. linse. Var selv usikker på om jeg ikke burde kjøpe en tele fremfor en normalzoom. Problemet var bare at 70-200mm linsen var relativt vanskelig å oppdrive, i likhet med 14-24mm, D3 og 24-70mm. Jeg har heller ikke noe umiddelbart behov for en 70-200mm linse, så jeg klarer å vente litt. Det har jo vært litt snakk om at den ikke er helt optimal til fullformat også, så det kan jo være at Nikon vurderer en etterfølger. Jeg fikk prøve den på bhphotovideo, men mine testbilder virket veldig bra i begge ender av zoomen. 24-70mm linsen er en meget bra normalzoom som også passer fint til portrett.

..

 

Nikon har helt klart forbedringspotensiale på logistikk og produksjonskapasitet mht gromoptikken sin. Jeg har brukt fryktelig lang tid på å skaffe min egen F-mount objektivpark.

 

At 70-200mm AF-S VR ikke skulle være optimal på fullframe finner jeg bare underlig. Dette objektivet har fungert glimrende på x antall F5 og F6 hus før alle gikk digitalt. På fullframe ville jeg også forundre meg om det ikke er et langt mer fleksibelt valg for portrettbruk enn 24-70mm, men det avhenger selvsagt av jobben du planlegger utføre med dem (bryllupsfotografer elsker normalzoom :p). Få zoomobjektiver har finere kvalitet på utavfokus enn 70-200mm og med en meget effektiv VR vil jeg tro den fortjener plass i baggen til alle Nikon-entusiaster med behov for et kvalitetszoom (sammen med 14-24mm / 17-35mm)

Du har nok så rett så rett. Jeg tok som sagt en del testbilder med 70-200mm, og de virket meget bra helt ut i hjørnene. Det er lagt ut et par testbilder (landskap) på nettet der hjørnene er meget uskarpe, men det kan være tilfelle av noen sorte får.

 

24-70mm linsen kommer jeg nok til å bruke til en del inne-fotografering der 70-200mm blir litt voldsom. Jeg hadde bestemt meg for at jeg ville ha den uansett, så når jeg til slutt kom over et eneste et slo jeg til. Må nok ha en 70-200mm etter hvert.

 

Det eneste jeg savner på 24-70mm er VR.

Lenke til kommentar

Det er en ting som "vi" opplevde problemer med når vi testet ulike linser på D3 hos BH, og det var med enkelte Sigma telelinser. Blant annet deres siste 70-200mm f/2.8 kom opp som en crop-linse i søkeren til D3 (grå skygge rundt midten). Det kom en rekke selgere til for å prøve, men ingen fant ut av det. Vi testet med et annet D3, og resultatet var det samme. Nikon sin 70-200m fungerte utmerket.

 

Vi testet en Sigma zoom som gikk opp til 500mm, og den fungerte bra på D3. Selvfølgelig en annen kvalitetsfølelse og en god del tregere enn Nikon sine proff-linser, men det var ganske morsomt å ha så mye zoom å gå på.

Lenke til kommentar
Regner med de fleste med D300 har vurdert tilbudet som gir en SB-600 til 990,- ?

 

Hørs interessant ut det må jeg si - hvor har du sett det?

Det er i alle fall en reklame for dette på høyre siden av forsiden til akam.no!

 

Er det noen som vet om dette er et tilbud en får i butikk, eller kjøper en direkte gjennom Nikon etter dokumentert kjøp av D300?

 

Ser for øvrig at D300 har falt rundt 1000-lappen nå (Japan Photo).

 

Edit: kom til skade for å skrive Canon, nå rettet til Nikon.

Endret av el_oso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...