Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Tenkte å bestille meg en BM-8 neste gang jeg kjøper fra Adorama.

Ganske dryg prisforskjell, der koster den $10,95 (litt under kr 80 inkl moms)

Så her har de slått feil på kalkulatoren :blush:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=91834

 

Apropos prisforskjell, sjekk denne:

https://prisguiden.no/product.php?productId=50164

 

Ser ut til at noen butikker tror vi er idioter :angry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det er tross alt mer realt enn å trekke folk med tapspriser på populære kamera, for så å være "utsolgt" og lure kunden til et kamera som er "like bra til samme pris", som de tjener grove penger på. Tenker her på enkelte elektrokjeder med store, fancy reklameaviser.

Her er jeg enig med deg. Pluss at de kjedene har ofte mindre kompetente selgere.

 

En annen ting som mange glemmer, er at når man handler på nett, så dukker det opp en frakt-kostnad. Det kan også gjøre at små dippe-dupper blir veldig dyre.

 

Tom

Lenke til kommentar
Kriminelt dyrt plastdeksel!!

...siden det er en mulighet for at du ikke vet dette, så tenkte jeg å nevne at dette faktisk følger med, så det er ikke noe du trenger å kjøpe.

 

Yep, vet det følger med. Men takk uansett! Kom tilfeldigvis over priser på "tilbehør" til D300.

 

Jeg har brukt transparent film på skjerm tidligere, men det blir jo overflødig på en D300. Er det stort sett slik at dekselet blir benyttet, eller syns dere det er i veien, eller "skjermer" for bildekvaliteten på skjermen?

Lenke til kommentar
Jeg har brukt transparent film på skjerm tidligere, men det blir jo overflødig på en D300. Er det stort sett slik at dekselet blir benyttet, eller syns dere det er i veien, eller "skjermer" for bildekvaliteten på skjermen?
Aner ikke på D300, men på D70s var det ikke i veien i det hele tatt, og hadde absolutt aldri noen grunn til å ta det av (jeg hadde ikke kameraet så lenge at det ble skjemmende riper i det)... Når det blir ripete, kan du kjøpe tre nye på eBay til en liten sum penger, og har resten av levetiden til kameraet... Genial løsning - en av svært få jeg savner på GX-10...
Lenke til kommentar
......

Jeg har brukt transparent film på skjerm tidligere, men det blir jo overflødig på en D300. Er det stort sett slik at dekselet blir benyttet, eller syns dere det er i veien, eller "skjermer" for bildekvaliteten på skjermen?

Benytter ikke dekselet. Det er bare i veien for "nasa". :blush:

Muligens ville jeg brukt dekselet dersom jeg hadde en eller annen sak på okularet.

Lenke til kommentar

Riper er neppe noe reelt problem uansett - Bjørn Rørslett klarte ikke en gang å lage ripe i skjermen på D3 med en kniv da han prøvde. :) Det er snart 2 år siden jeg mistet dekselet på D70'n - og det er ikke en eneste ripe på den skjermen. Solide saker.

 

På D200'en bruker jeg den - den har nær null effekt på skjermens lesbarhet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Riper er neppe noe reelt problem uansett - Bjørn Rørslett klarte ikke en gang å lage ripe i skjermen på D3 med en kniv da han prøvde. :) Det er snart 2 år siden jeg mistet dekselet på D70'n - og det er ikke en eneste ripe på den skjermen. Solide saker.

 

På D200'en bruker jeg den - den har nær null effekt på skjermens lesbarhet.

 

Titanic skulle ikke kunne synke det heller...

 

Jeg vil være på den sikre siden, og har mitt deksel på.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er det noen andre som har hatt problemer med fokuseringen på D300? Idag er første gangen jeg virkelig har slitt med å få kameraet til å fokusere automatisk. Kan ikke huske å hatt problemer med det før.. Legger ved et bilde jeg til slutt ga opp, og satt på manuell fokus.. Skulle da ikke være noe i bildet her som skulle skape problemer for den haugen av fokuspunkter vel? Objektivet mitt er et 18-70mm nikon objektiv

(se bort fra at bildet ikke er noe spesielt spennende :))

post-37161-1200953205_thumb.jpg

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hvilken fokustype har du valgt?

 

Kameraet står på single-servo, Auto-area AF, som egentlig er det alltid pleier å stå på. Hvis jeg pekte kameraet rett ned i bakken, eller andre elementer veldig nærmt meg, så virket det helt fint, eller også zoomet en del inn så gikk det greitt. Når jeg tenker meg om, så oppstod vel fenomenet på alt som var lengre unna kameraet enn 2 meter..

Håper jeg våkner opp imorgen og alt virker som det skal..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Uten at jeg sier noe om hva som har skjedd i ditt tilfelle, så er det viktig å ha en liten forståelse på hvordan autofokusen til Nikon fungerer.

Den er såkalt kontrastbasert, og det betyr at sensorene bruker kontraster når de skal kalkulere fokus.

Dvs at man på et hvitt ark ikke vil klare å fokusere. Setter man dermed en sort strek på arket og fokuserer på den, vil det fokusere.

Det sitter på D300 15 kryssensorer, dvs sensorer som er både vertikale og horisontale. Alle disse sitter sentrert i de tre midterste radene med sensorer. Disse er selvfølgelig mye bedre enn de enkle, spesielt der det er lite kontraster og dårlig lys.

Alle sensorene til D300 fungerer med objektiv med største blender 5,6. Med lavere blender vil autofokus ikke fungere. (Optikk med mindre blender, ikke hva man stiller inn i kameraet)

Kjør et lite google søk på dette. Det er nyttig kunnskap å ha forståelse for hvordan autofokus og lysmåler fungerer.

 

Hva som feiler din autofokus tør jeg ikke spekulere i. Prøvde du å velge fokuspunkter selv også, samt bytte disse rundt om? Er det sånn og forstå at autofokusen fungere inntil 2 meter, men ikke lenger, selv om du bruker samme motiv?

Lenke til kommentar

Autofokusen i alle speilreflekser er fasedetekterende. De ser verden som en lineær graf av lysintensitet, og fokuserer ved å få to slike grafer, hvor den ene er en reversert versjon av den andre, i fase.

 

Kontrastdeteksjon finnes også i D300, men det er det man benytter i Live View.

Lenke til kommentar

@MyBigMouth: fokuspunktene forsvinner hvis du har satt kameraet på noe annet enn automatisk fokusområde ("Auto-area AF") som er det øverste valget

edit: det må og stå på single-shot for at punktene skal vises

 

 

 

Får ikke dette til. Har det noe med linsen å gjøre? Det var nemlig det eneste jeg klarte å lese meg klok på utifra boken. "Noen linser hadde liksom ikke denne muligheten"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...