Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden det temaet da er brakt på bane, hvor mye er det å hente i kvalitet ved å konvertere i 14 bit, vil man se særlig forskjell?

Du vil overhode ikke se forskjell på 12 og 14 bit i det daglige. Man får, som du sikkert vet, ikke noe større dynamisk omfang med større bitdybde - bare finere graderinger mellom maksimum og minimum luminans. Om du ikke har problemer med posterisering normalt, så vil du mao. ikke se forskjell.

 

14-bit har imidlertid sin misjon når det skal dras hardt i spakene i Photoshop, såfremt du jobber i 16-bit modus der. Da vil du kunne gjøre mer brutale ting med bildet før du får problemer med posterisering.

Lenke til kommentar
Siden det temaet da er brakt på bane, hvor mye er det å hente i kvalitet ved å konvertere i 14 bit, vil man se særlig forskjell?

Du vil overhode ikke se forskjell på 12 og 14 bit i det daglige. Man får, som du sikkert vet, ikke noe større dynamisk omfang med større bitdybde - bare finere graderinger mellom maksimum og minimum luminans. Om du ikke har problemer med posterisering normalt, så vil du mao. ikke se forskjell.

 

14-bit har imidlertid sin misjon når det skal dras hardt i spakene i Photoshop, såfremt du jobber i 16-bit modus der. Da vil du kunne gjøre mer brutale ting med bildet før du får problemer med posterisering.

 

Takk for svar! Jeg må innrømme at jeg ikke kan så mye av disse tekniske tingene "bakenfor" - men svaret ditt skjønte jeg (og var det jeg gjerne ville høre) - at det ikke er merkbar forskjell.

Lenke til kommentar
Opps! Hjernevasket Canon-dude!

 

Det kunne ikke tenkes at det var sååå enkelt som en skrivefeil i farta :whistle:

 

Må nok oppsøke noen! Tenker Nikon og sier Canon... :hmm:

Det tyder jo på at markedsføringen til Canon har vært velykket når folk prøver å skrive Nikon, men det eneste hendene klarer å trykke er C-a-n-o-n. :D

Lenke til kommentar
Brukerne har mulighet til å sette visningsnavn selv. Av og til dukker det opp spesielle navn slik som Slettet konto. Det er ikke dermed sagt at den faktisk er slettet. ;)

Så dette er kun et skremmeskudd fra Cirrus, evt en mellomlanding før han tar av for alvor. Uansett er det synd hvis et så erfarent forummedlem takker for seg etter denne debatten. Cirrus har vært med lenge, og har mange ganger kommet med innsiktsfulle innlegg.

 

Ps: Det skremmer meg å se så mange tråder ende med kniving og krangel.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Ps: Det skremmer meg å se så mange tråder ende med kniving og krangel.

Vær aktiv på "rapporter"-knappen, så kan det hende vi får kvelt en krangel før den kommer godt i gang :) Om Cirrus har valgt å forlate oss, får være hans valg. Det kan være flere grunner enn krangling til den avgjørelsen.

 

Men det blir vel off-topic i denne tråden å diskutere det her.

Lenke til kommentar

WildRover - ja det kan du med Nikon Camera Control Pro 2.

 

At Cirrus velger å kaste inn håndkleet etter å ha fått en (riktignok litt brysk) beskjed om at han tok feil har jeg liten forståelse for. At det skal være OT å omtale det har jeg også liten forståelse for. :)

 

Edit: og der bikket tråden 100.000 treff! :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer HDMI overføring på D300? Blir bildekvaliteten bra når kameraet kobles direkte til en skjerm? Erfaringsmessig fra 30D, så blir kvaliteten den samme som på LCD skjermen til kameraet, bare forstørret til tv-skjermens størrelse. Altså relativt dårlig! Kanskje ikke så ofte man har brukt for denne funksjonen, men kan være moro i settinger som hytteturer, rask gjennomgang av bildene i stua, osv.

 

Fant for øvrig mye bra videoer /review av D300 på youtube. Eksempelvis denne

:) Endret av Linken
Lenke til kommentar
At Cirrus velger å kaste inn håndkleet etter å ha fått en (riktignok litt brysk) beskjed om at han tok feil har jeg liten forståelse for. At det skal være OT å omtale det har jeg også liten forståelse for. :)

Cirrus har sendt meg en pm for noen timer siden der han blant annet skriver:

 

"Jeg har valgt å forlate Akam.no for godt. Av varierende årsaker, men forumet gir meg ikke lenger det samme som før.

Til tider oppleves det som en konkurranse, i stedet for et forum hvor man kan høste av hverandres erfaringer."

 

Man kan være enig eller uenig, men den grunnen han spesifikt nevner er kanskje noe vi skal ta til oss. Det er blitt litt konkurransepreget, og lite erfaringer. I forhold til tidligere tider så er det nok mer prat om hvor mange og hvor dyre objektiver, men det er opp til brukerene å skape det forumet de ønsker. Det har Cirrus tatt konsekvensen av, og har konkludert med at han ikke passer inn her lenger.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Hvordan fungerer HDMI overføring på D300? Blir bildekvaliteten bra når kameraet kobles direkte til en skjerm? Erfaringsmessig fra 30D, så blir kvaliteten den samme som på LCD skjermen til kameraet, bare forstørret til tv-skjermens størrelse. Altså relativt dårlig!

Jeg vil jo tro at HDMI utgangen gir ut en langt høyere oppløsning enn den vanlige tv/av-utgangen som er på f.eks 30D. Ut fra hva jeg har sett, gir bilder via HDMI fra et stillkamera skarpe fine bilder på en flatskjerm, så jeg vil tro det sendes ut i HD-kvalitet, kanskje til og med 1080i eller 1080p? Selv 720p er langt, langt bedre enn vanlig tv-oppløsning via tv/av-utgang.

Lenke til kommentar

Aah endelig var D300 i hus. Heldigvis var det dårlig vær i helgen slik at jeg kunne sitte inne og lese bruksanvisningen...

 

Og vil selvfølgelig takke JapanPhoto for et bra tilbud på kamerahuset. Det eneste som mangler nå er at Stephan finner ut at de vil komme med et bra tilbud på 17-55 2.8...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...