Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette var et rimelig nytt kort da (8gb). 1mnd gammelt. Brukt litt på a100. Sikkert noe som ligger innebygget at kameraet skal starte der for å ikke skrive over.

Det er et menyvalg (Custom menyen) på Nikon som heter "Sequential file no." eller noe i den duren, som kan settes av eller på. Er det på, så nullstilles ikke tallet, slik at du kan bruke filnavnet til å se hvor mange bilder du har tatt totalt - fra fabrikken er dette satt av, slik at den begynner å telle fra 1 hver gang du tømmer minnekortet.

Lenke til kommentar
Dette var et rimelig nytt kort da (8gb). 1mnd gammelt. Brukt litt på a100. Sikkert noe som ligger innebygget at kameraet skal starte der for å ikke skrive over.

Det er et menyvalg (Custom menyen) på Nikon som heter "Sequential file no." eller noe i den duren, som kan settes av eller på. Er det på, så nullstilles ikke tallet, slik at du kan bruke filnavnet til å se hvor mange bilder du har tatt totalt - fra fabrikken er dette satt av, slik at den begynner å telle fra 1 hver gang du tømmer minnekortet.

Var klar over den...Var nettopp derfor jeg lurte på om de testet lukkeren 8.5k ganger i fabrikken...

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om noen som har begynt på noe annet enn 1.

 

På Nikon kan du i tillegg sjekke antall ganger lukkeren har vært utløst i EXIF. Du må ha et program som lar deg se hele EXIF, som Irfanview eller Opanda, og se i feltet "MakerNote", hvor det er en oppføring for "total number of shutter releases".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

...en sammenligning som mest av alt bekrefter at det kan være fint med cropfaktor dersom man vil ha mest mulig tele. Samme utsnitt, samme avstand til målet - mao. må filene fra D3 være mye mer croppet enn filene fra 1D.

 

Uoffisiell test (finnes det "offisielle" tester? ;)), ok, men da må man også ta den for hva den er verdt. Testeren fremstiller det som som om det er han som har funnet den ene og fulle sannhet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det vil vel komme an på størrelsen på minnekortet.. Hos meg gir 2gb 98 bilder i RAW (teoretisk) - men ender jo som regel opp på ca 130-150 før det er fullt. Har ikke testa RAW og jpeg.

 

Det sier jo seg selv.. Lurte litt pga at jeg lagrer RAW på en eksterndisk, mens jeg har jpeg-filene på min bærbar..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har en Kingston 4GB brikke. RAW+jpeg får jeg plass til 104 bilder, mens kun RAW gir ca 145 bilder.

 

Edit: Jeg har still kameraet på 14 bits fargedybe. Setter jeg tilbake til standard 12 bits dybde så får jeg inn 125 bilder på raw+jpeg, og ~190 bilder i kun raw.

Når jeg tenker meg litt om så virkelig det kanskje litt lite på 4GB ? Eller tar dem faktisk så stor plass..Kameraet sier nå ihvertfall så..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
I instruksjonboka finner man mye nyttig informasjon, på side 402 er det en oversikt over hvor mange bilder man får plass til på et 2GB kort i de forskjellige innstillingene.

 

Hmm..den har jeg ikke åpna enda

Lenke til kommentar
Rimelig korttenkt å ikke engang åpne manualen til et prosumerkamera, er endel ting som er nyttige å vite om, og en hel HAUG med funksjoner som man lærer seg mye lettere om man gidder å lese litt i manualen.
Jepp... Nå er vel Bjørn Rørslett litt spesiell på mange områder, men jeg gjetter på at selv han, som kjenner de fleste Nikon-kameraer av nyere dato meget godt, tar en kjapp kikk i instruksjonsboken som noe av det første han gjør (om han ikke leser den fra perm til perm med det første, skumleser han i hvert fall mange av sidene der det står om nye funksjoner vil jeg tro). At han leser manualen omtrent fra perm til perm en gang eller to, virker det også som han gjør, hvis man leser tilbakemeldingen hans på D3...
Lenke til kommentar

Litt merkelig spørsmål, men klarer ikke finne svaret i instruksjonsboka. Hvordan får jeg til at fokuspunktene markeres i søkeren? Hos meg fokuserer den bare uten å vise dette. Jeg har da valgt "hele bildet" som fokusering, ikke et punkt. Har fått det til, men plutselig forsvant det...haha.

 

Edit:

Og når det gjelder dette med batterier. Hvordan er EN-el4 mot En-el3? Også ift batterigrep.

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Rimelig korttenkt å ikke engang åpne manualen til et prosumerkamera, er endel ting som er nyttige å vite om, og en hel HAUG med funksjoner som man lærer seg mye lettere om man gidder å lese litt i manualen.

 

Hehe..jeg er en mann, dermed korttenkt. Det er meningen vi skal bøye oss ned på knærne og trykke.

 

Men fra spøk til alvor. Manualen min er på japansk (og min japansk er litt rusten). Jeg har dog lastet ned online manualen jeg skal titte litt i :-) Bla.a et par knapper jeg ikke vet hva gjør som kunne vært kjekt å vite..

 

@MyBigMouth: fokuspunktene forsvinner hvis du har satt kameraet på noe annet enn automatisk fokusområde ("Auto-area AF") som er det øverste valget

edit: det må og stå på single-shot for at punktene skal vises

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Var å så på D300 i går, og det virket meget likt D200, utenom litt andre knapper og slikt, mens hele kroppen var ganske likt D200. Fikk ikke holdt det i henda, ei heller sett på grepet, men er dte like kantete som D200? Grepet altså...

 

 

Hva er det med folk og RAW + jpg?

Jeg ser på det som totalt unødvendig, og kun for å fylle opp kortet raskere for å ha en unnskyldning til å slette dårlige bilde rett fra kamera...

Lenke til kommentar

Her står telleren på 540 RAW + 1 bilde som er tatt :-)

Sandisk 8Gb kort. Jeg batcher bildene til jpeg når jeg har hentet de inn på PC-en.

Til mr Olsen - å ta på dama på bildet ditt er vel bedre enn å ta på kameraet - tenker jeg :wow:

 

Manualer er ikke mitt område heller, men har faktisk skumlest det meste, men det betyr ikke at den er kopiert til toppen min :sleep:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...