Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Nå gjelder jo Nikons brev kun gråimport av D3, ikke D300. Nikon har en global policy på at D3 skal prioriteres til NPS-medlemmer og større institusjonelle brukere - det er jo ingen hemmelighet. Dette er jo kameraet som skal gjenreise Nikon som pressekamera.

 

Man kan være enig eller uenig i dette, men at Nikon blir litt peeved når denne policyen undergraves av en forhandler bør ikke det overraske noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.......

At Nikon Norge gir goder til sine store kunder er vel noe de fleste selskaper driver med, hvis man MÅ velge mellom å levere produkt til en storkunde som kanskje kjøper mye fra deg iløpet av året, eller levere til 5 andre kunder som kanskje kjøper svært lite fra deg så gjør man en prioritering for å beholde den største kunden/inntektskilden?

Dersom JP selger 50+ D300/D3 til meg og andre er det til JP fortjeneste når JP har gått utenom Nikon Norge.

Når Nikon Norge prioriterer den ene kunden som kjøper 50 stk D300/D3 forann de 50+ kundene som kjøper ett kamera hver, så er det kortsiktig prioritering. Den kunden som kjøper 50 stk. har sikkert forhandlet frem en grei volum pris. Neste gang denne storkunden går til innkjøp av nye kamera kan det være en annen produsent som gir et bedre tilbud.

Den privat kunden som kjøper ett kamera investerer ofte så pass mye penger rundt systemet at han/hun blir værende med dette systemet ved en eventuell oppgradering.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
Nå gjelder jo Nikons brev kun gråimport av D3, ikke D300. Nikon har en global policy på at D3 skal prioriteres til NPS-medlemmer og større institusjonelle brukere - det er jo ingen hemmelighet. Dette er jo kameraet som skal gjenreise Nikon som pressekamera.

 

Man kan være enig eller uenig i dette, men at Nikon blir litt peeved når denne policyen undergraves av en forhandler bør ikke det overraske noen.

 

JP har mer om sin side av saken her. Jeg synes selv at Nikon har håndtert denne saken klønete, og kan skjønne frustrasjonen hos forhandlerene.

 

Før håpe at situasjonen bedrer seg snart, og at partene kan rydde opp.

 

Tom

Lenke til kommentar

Har to muligheter til å skaffe meg dette kameraet..

1: Kjøpe det av lokalbutikk til fotovideo pris, og da få med en nikon crumper sekk(ikke bag, verdi på sekken er ca 1400,-), samt 1gb minnekort. Har bag, og minnekort(11gb til sammen) fra før av. Kunne muligens få litt avslag på en Tamron 17-50(som jeg også skal ha), i innbytte for kortet/baggen. Fotovideo pris er

2: Kjøpe av en butikk i Oslo for 13900(ca.)+150,- frakt.

 

What to do, what to do.

Lenke til kommentar
Da har jeg vært eier av kameraet i 2 dager. Blir bare mer og mer overrasket. Men nå gikk jo jeg fra A100 da, så...

Overrasket? Care to elaborate?

Det kan jeg vettu. Føler enda ikke jeg er "igjennom" (Det er ikke en "Im not taking part in the mac feeling. It's more like im sitting here viewing it"-følelse). Har endel punkter da.

 

- Støy, kan like godt si det med en gang. D300 er så mye bedre på støy. Har ikke kommet rundt til å sammenligne de to kameraene enda, men det trenger jeg ikke. Det er helt rått.

- Knapper og muligheter. Dette kameraet får a100 til å se ut som et point&shoot kamera. Det har kanskje noe med at jeg er ny med nikon systemer, men allikevell. Man har så utrolig mange muligheter, både før og etter bildet er tatt. Selve WB menyen gir man et hav av muligheter. Det kan ikke måles med A100 i det hele tatt...

- Må også trekke fram at kameraet gir utrolig gode bilder rett ut av kamera. Så dette spesielt etter bildene fra kirken med mye lys og skygger, om hverandre. Her spiller også støyen inn, fordi den ikke ødelegger skyggene slik evt a100 ville gjort.

- Fokusering. Svært bra. Har på et Tamron 17-50 2.8. Mange mente det ville bråke ganske heftig, men i min mening gjør den ikke det. Igjen sammenligner jeg med a100. På a100 høres det svært godt at kameraet søker etter fokus, eller evt jager, det gjør det ikke på d300. Selve fokusering er også svært behagelig å se på i søkeren (ja?).

- Nærgrense. Har sikkert mye med objektivene. Men På a100 ligger nærgrensen jevnt over på 30-40 cm. På D300 med 17-50 Tamron er den rett over 10 cm. Forsøkte dette første kvelden og skvatt godt da jeg så ut av søkeren, og så hvor nærme jeg faktisk var.

 

Dette ser kanskje litt tullete ut for noen, men jeg kan sikkert føre på mer senere. Tror kanskje at de som har d200/ andre kameraer akkurat i det sjiktet ikke trenger å bytte, men det er helt klart at brukere med f.eks a100 har godt av et bytte.

 

 

Liten digresjon; var det etter problemet/erstatningskrav fra Nikon at JP satt opp prisen med nesten 1000,-?

Lenke til kommentar
Driver Nikon med test av lukkeren før butikkene får de?

 

La plutselig merke til at "telleren" på filene begynte på 8500 på mitt kamera. Hva skyldes dette? Har jeg fått en test-utgave?

 

Og minnekortet ditt var formatert?, med canon er det slik at dersom minnekortet ikkje er formatert byrjar tellinga frå siste bilde på minnekortet. Men trur ikkje det er slik med Nikon. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...