Gå til innhold

Samletråd for Empire: Total War


Anbefalte innlegg

Er kavaleriet svakere? Jeg synes det var stikk motsatt, kavaleriet mitt kjørte jo over all mostand lett.

Kavaleri vs fotsoldater så ble jo soldatene meid ned enkelt. Ja jeg stormet rett på og nei de ble ikke meid ned, få inn en riktig charge så er over halve troppen borte på et øyeblikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ann på hvilke fotsoldater du angriper det, angriper du feks. Riflemen som ikke har bayonet så er det en lett match, prøver du å angripe en solid formasjon av infanteri blir det værre, jeg bruker bare kavaleriet mitt mot annet kavaleri og kanoner, det er for få av dem til at jeg vil bruke dem mot infanteri

Lenke til kommentar

Jeg la merke til noe (eller ikke). Når jeg tenker på disse soldatene som sto på rekke og rad og greier, så innbiller jeg meg at disse folka gikk ned på kne.

"Første rekke ned på kne! Sikt! Skyt!!"

Og da enten bare første rekke som skyter, eller både første og andre rekke skyter. (da blir det ikke så vanskelig å la være å skyte han soldaten som står rett foran deg)

 

Så kom jeg på en annen ting. Hvorfor brukte de ikke samme taktikk som Romerne brukte? Det med å skifte ut soldater i rekkene.

Kan tenke oss at en gruppe infanterister består av 4 linjer. linje nr. 1 linje nr. 2 osv.

1 2 3 4

1 2 3 4 "Sikt! Skyt!!... bytt rekke!"

1 2 3 4

 

2 3 4 1

2 3 4 1 "Sikt! Skyt!!... bytt rekke!"

2 3 4 1

 

3 4 1 2

3 4 1 2 ... osv

3 4 1 2

 

Ville ikke skytehastigheten øke da? Linje 1 skyter, går til bakerste linje, lader om (mens de andre skyter), og innen de har ladet om, er det dems sin tur til å skyte igjen.

Nå kan det jo hende at de brukte en taktikk ala denne, bare at jeg har ikke sett noe lignende (men nå er ikke jeg akkurat ekspert på dette feltet :p), eller det kan hende at denne taktikken ikke er lønnsom.

Lenke til kommentar

Det er et komplisert spørmål.

 

Antal linjer i formasjonene varierte fra tid og land, det blir også mer komplisert da en enhet ikke bare var en firkant som i dette spillet.

 

I virkligheten besto en enhet av opp til 10 kompanier og det var disse kompaniene som valgte selv å skyte, hvert kompani ble komandert av en kaptein og div løyntnanter og sersjanter. Ofte skøyt dem på ordere altså, skyt, lad, sikt, skyt osv. osv. Dette var såkalt volley fire, dette gjorde at opp mot 100 man fyre av samtidg.

Eller du hadde fire at will hvor hver man skyøt og ladet på egent tempo, dette var ofte det raskeste, men mer ukontrolert.

 

Når det gjelder linjer, meste parten av denne tiden ble 3 linjer brukt, i begynneslen sløyt alle 3, men den bakerste linja hadde en tedens til skyte i bakhode på de foran, så den treide linja ble senere en forsterings linje, så når folk i de to første linjene ble skutt kom folk fra linje 3 og fylte tomromene, en annen ting som vi rett og slett ikke vet om stemmer eller ikke var at den trede linja ladet om våpene til de foran.

Vi vet det ble gjort under beleiringer der da var mangel på plass og da sto de bak og ladet om.

 

Det ble også brukt 2 linjer av england fra den amerikanske revolusjonen og til slutten av spillet, samme med usa. Dette var for å lage så lange linjer som mulig, og fordi dem rett og slett fant det en bedre formasjon. problemet med å drive å bytte plaser på den måten var at formasjonen mister sin sammensetting og det blir vanskligere for offiserene å holde kontrol på dem, det andre var at jo flere linjer man hadde jo mindre front ble det, og man ville trenge flere enheter for å dekke like mye front, og da måtte de enhetene bli mindre, men da hadde de enda mindre front osv.

 

Alt handler om å ha en stor front som dekker mye plass, så det er vansklig å flanke hæren din

Lenke til kommentar
Kommer ann på hvilke fotsoldater du angriper det, angriper du feks. Riflemen som ikke har bayonet så er det en lett match, prøver du å angripe en solid formasjon av infanteri blir det værre, jeg bruker bare kavaleriet mitt mot annet kavaleri og kanoner, det er for få av dem til at jeg vil bruke dem mot infanteri

 

De er da ypperlig til å brytene fiendens flanker. De første treffningene gikk jeg inne med infanteri så fiendene måtte lade om før hussarene stormet inn fra siden.

Lenke til kommentar

Religion blir nok med i spillet, men mye mindre enn tidligere, dette var på en måte opplysniggs tiden som går til krig, det ble på en måte upopulært å krige over sånt, de fleste krigene fra 1700 og vell ut i 1800 var over landområder og makt fordeling(veldig forenklet forkart)

 

England, var under den engelske kirke, og opent diskriminerte mot katoliker, og jøder, selv om begge ble sånn ca. tolerert utfra hvor i landet du var, det var mange rike jøder som gjorde at selv om de offisielt ikke kunne ha noe politisk makt, hadde de det fremdeles, men det var fremdeles veldig tabu å gifte seg utenfor sin religion.

 

Frankrike og Spania var katolske, de tyske statene var litt av vært, der de katolske statene ofte gikk inn på fransk eller østeriks side, mens de protistantiske på engelsk/prøysisk side, så det var fremdeles religion inn i politiken.

 

Fredrik den store ga jøder mye rettigheter, men ikke fordi han likte dem, men fordi han så at de kunne brukes, de fikk samme retigheter og beskyttelse fra staten mot at de dro til de byer han ville og gjorde det de gjorde, bank tjenester, handel osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...