Gå til innhold

Billig-bærbar i september


Anbefalte innlegg

morsomt å se den ligge oppå macbooken. gir virkelig en oppfattelse av størrelse :)

 

ser forøvig at på 4GB flash så er det bare 1.3 ledig. nåja, en minnepinne, flash-kort eller annet hjelper der. men det lover ikke godt uansett.

 

edit:

 

heisann, ser ut som siden har blitt oppdatert siden sist.

 

så det er en 1.3GB home partisjon, mountet via unionfs (wtf?), og både den og root partisjonen er ext2 format (litt av ett valg). det spennende er at det er både en fat32 partisjon og en EFI partisjon (jøss!) til stede.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.3 gig er fortsatt nok plass til en del dokumenter, mp3 filer og lignende. Men er nok litt for lite ja, så skal man ha denne pcen må man nok regne med en 1000kr til i påkostninger kanskje. Tenker da på Minnebrikke + extern DVD-brenner ihvertfall. DVD-Brenner da i tilfellet man vil installere noe annet enn XandrosOS på maskinen.

Lenke til kommentar

Nå var det vel snakk om at det var home-partisjonen som var på 1,3GB og resten var på system-partisjonen.

 

Jeg vil tro at det ikke vil være noe problem å krympe system-installasjonen betraktelig for å øke mengden tilgjengelig lagringsplass.

 

Dette fordi Asus har annonsert EEE-maskiner med bare 2GB og i disse må det jo også være litt plass til dokumenter osv.

Lenke til kommentar

Det at den ikke kan oppgradere til mer enn 1 gig ram ser jeg ikke på som noe problem. Maskinen er såpass low-end at du uansett skal lete lenge for å finne programmer som bruker opp ram'en din. Men ekstern lagring ser ut til å være ett must på den, 1.3 gig er ikke mye plass. Installasjon av OS kan jo skje på minnepenn eller noe og de fleste har uansett en hovedpc med DVD-brenner. Så en ekstern DVD-brenner ser jeg ikke på som noe must, for min del hvertfall. Gleder meg til den kommer og vi faktisk får litt tester osv. på den.

Lenke til kommentar

Jeg fikk lyst på denne pcen nå ja! Klarer de fremdeles å holde septemberfristen montro?

Tenkte på å kjøpe et 8gb SD minnekort til ca 700 kr, det holder seg på innsiden av pcen, i motsetning til om man har eksterndisk eller minnepinne må den kobles til på utsiden.

Jeg prøvde å få kontakt med asus.no i dag, uten resultat. De må vel ha noen svar om når pcen er ventet til Norge? :hmm:

Lenke til kommentar
kvitrafn: Man kan installere en rekke andre OS via nettverket eller via minnepinne eller ekstern harddisk. Personlig ville jeg prioritert mer ram og ekstern 2,5" harddisk. (Sistnevnte har jeg fra før så det blir i mitt tilfelle en oppgradering i prisklassen ~300kr)

9486072[/snapback]

Man kommer egentlig ganske langt med 512MB RAM i linux. Nå kjenner jeg ikke denne spesifikke distroen, men selv om man f.eks. bruker KDE ligger minnebruk gjerne ikke så mye over 100MB etter innlogging, så man har nok å boltre seg på til browser, tekstbehandling, IM, musikkspiller og annet.

 

Foreldrene mine overtok en gammel PC av meg som jeg formaterte og la inn Ubuntu på. Den har vel 384MB RAM (eller var det bare 320? :hmm: ). Jeg har i hvertfall ikke opplevd at den har swappet.

 

Derimot er det dårlig med diskplass. Funker jo som en slags "tynnklient" hvor man lagrer alt over nettverk, men jeg liker å ha litt lokal diskplass til rådighet også, spesielt på en laptop.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Derimot er det dårlig med diskplass. Funker jo som en slags "tynnklient" hvor man lagrer alt over nettverk, men jeg liker å ha litt lokal diskplass til rådighet også, spesielt på en laptop.

9499424[/snapback]

 

burde være relativt enkelt å putte i ett større SD-kort eller en usb-pinne osv...

 

og fordelen da er at en kan plukke ut brikka om ting går virkelig til helvet med resten av maskina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...