Gå til innhold

Highbury - Proud to be a Gooner!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor sier han at Arsenal skal herje på markedet slik som Chelsea?

Han sier ikke det, og det var heller ikke mitt poeng.

 

Det virker bare som om det er mange som har et veldig urealistisk syn på økonomi i fotballverden. Mange skjønner ikke hvorfor ikke Arsenal bare kan bruke £25m på den-og-den, og £20m på den-og-den spilleren, og bli tittelutfordrere. Eller bare tredoble lønnen til en spiller for å få han til å bli. Derfor mener jeg det er mange som ikke har ting helt i perspektiv, og det har seff dopklubbene mye av skylden i.

 

For å ta et eksempel som setter mitt poeng litt i perspektiv: Arsenals transferrekord er på £14m. Chelsea har hentet 20+ spillere over denne summen, flere over det dobbelte og trippelte av Arsenals rekord. Og grunnen til dette er ikke at Arsenal er gjerrige, men de har rett og slett ikke i nærheten av de samme finansielle frihetene som Chelsea har. Og jeg tror det er mange som ikke skjønner dette store skillet, og hvilke begrensninger det legger på Arsenal.

 

Er ikke ute etter å ta noen, og jeg har heller ikke noe særlig imot Chelsea, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Du skjønner det, Aleks, at når det kommer kritikk fra en Chelsea-supporter, med påstander som "dere satser ikke nok", "dere viser ikke ambisjoner", "hvorfor kjøper dere ikke gode spillere, men bare selger de beste dere har" og så videre - da er det noe som ikke stemmer. Da er det en Chelsea-supporter som har mistet gangsynet, en som er vant til at penger, jo men de er da der når de trengs de, no problem det vel? Særlig gjelder vel dette Chelsea-supportere som har blitt det etter at Roman kom til byen. De som ikke kjenner til noen annen virkelighet. Og som attpåtil gir inntrykk av at de ikke forstår at for de fleste andre klubber, så er det en helt annen økonomisk virkelighet å forholde seg til. De fleste andre klubber må faktisk drives med tanke på at det hele skal gå i hop, pengemessig. Vi har en bunnlinje å forholde oss til. Helst skal vi gå i pluss. Aller helst skal vi gå mye i pluss. Du skjønner det, Aleks (og Emils), at hadde ikke de store pengeinnsprøytingene til Chelsea og ManC eksistert, så hadde vi høyst sannsynlig ikke vært tvunget til å selge alle disse spillerne det snakkes om. Da hadde vi høyst sannsynlig fremdeles vært ManU's fremste utfordrer, og vi hadde høyst sannsynlig fremdeles hatt Cole, Clichy, Touré, Nasri, RvP ... og vi hadde høyst sannsynlig kunnet hentet inn spillere som nå i stedet befinner seg i Chelsea eller ManC, eller ManU. RvP hadde høyst sannsynlig ikke hatt behov for å føle at han ikke hadde noen sjanse til å vinne titler i Arsenal, og det økonomiske gapet mellom ManU og Arsenal hadde vært mye mindre. Det er de store pengeinnsprøytingene til Chelsea og ManC som er hovedgrunnen til at Arsenal i de siste årene har blitt vippet av pinnen i kampen om titler. ManU har klart seg mye bedre, rett og slett fordi de i utgangspunktet var i en mye bedre økonomisk situasjon da "the new order" i Premier League begynte å ta form. De har faktisk klart seg bemerkelsesverdig bra, de har ikke hatt ubegrensede midler de heller, men har klart seg bra mot klubber som har hatt ubegrensede midler. Mye takket være verdens beste fotballmanager.

Så når det kommer bemerkninger fra Chelsea-supportere om at "hvorfor satser dere ikke bare da?" "Jammen det er da bare å bruke mer penger, og kjøpe gode spillere?" - da vekkes harmen i Arsenal-supportere. I hvert fall i den delen av supporterne som forstår hvordan det hele henger sammen.

 

Ikke bare Chelsea-supportere som lever litt i en egen verden, forøvrig. Det finnes også Arsenal-supportere som ikke helt skjønner hvorfor vi ikke bare kan gjøre som Chelsea, eller ManC, eller ManU for den saks skyld. " Kjøp den og den, vi vil ha pokaler! Økonomi? Planlegging? Bunnlinjer? Nei, det vet vi ikke hva er, bryr oss ikke. Kjøp!".

 

Nå har Arsenal blitt drevet strengt økonomisk i mange år, med tanke på og en plan om at vi etterhvert skal klare å hevde oss i toppen selv uten en rik onkel. Kanskje kan vi klare å operere litt mer på like fot etterhvert. Å konkurrere mot klubber med ubegrensede midler, slik som Chelsea har hatt, og senere ManC, det går jo ikke. Men det er en sjanse - det viser jo tabellen i årets sesong. For det første viser den at Arsenal har gjort det bra i forhold til klubber vi naturlig kan sammenligne oss med. Ja, vi er faktisk bare noen få poeng bak ManC og Chelsea, som det ikke er naturlig å sammenligne oss med. For det andre så viser den at ManC og Chelsea har gjort det dårlig, ved å være så mange poeng bak ManU. Tabellplasseringen de siste årene har vært merkverdig proporsjonal med pengebruken. Disse 8 årene vi har stått igjen uten en ligatittel - det er ikke tilfeldig. Hvem har vi hatt mellom oss og tittelen hele tiden? Jo, ManU, Chelsea og ManC. Klubber som har hatt mye mer penger å rutte med enn det vi har hatt.

Så får vi håpe at FFP etterhvert gir oss en større mulighet til fair play.

 

Men skal vi tro Arsenal's styre (og det gjør jeg faktisk), så begynner det å se lysere ut. Vi vil etterhvert stå mye bedre økonomisk, rett og slett ved hjelp av egen forretningsdrift - ikke en styrtrik pengeinnsprøyter.

 

Som Arsenal-supporter har jeg mye å være stolt over, som en Chelsea- eller ManC-supporter ikke kan. Vi har ikke hatt en rik eier som legger en diger sekk med penger på bordet til manageren, og sagt "se, her har du penger, kjøp oss gode". Og det er jeg glad for, og stolt over.

Endret av thomit
  • Liker 9
Lenke til kommentar

@GeoffArsenal:

 

I can't confirm about the buy out clause being triggered however there has been recent contact with Everton regarding Fellani.

 

Ohh, 1 more thing...

 

if Arsenal can meet Wayne Rooney's personal terms he will be an Arsenal player.

 

Ta det med en klype eller ti med salt, men vet ikke helt hva jeg syns om det. Fellaini er en spiller jeg ville ønsket med ni av ti ganger, men usikker på om han er et riktig 20+ mill kjøp nå. Og er han tiltenkt DM-rollen? Hvis ikke, så er plassen til Ramsey/Wilshere truet, og det er jeg ikke noe særlig fan av.

 

Rooney er også en god spiller, men etter hele RvP-sagaen, så vet jeg ikke om jeg vil ha Rooney til Arsenal.

 

Uansett; Om en eller begge av de skulle ende opp i Arsenal, så vil vi uansett være styrket kontra forrige sesong imo, selv om jeg personlig har andre navn på blokka.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Hadde tatt imot både Fellaini og Rooney med vidåpne armer. Førstnevnte er en av ligaens beste midtbanespillere, og ville fungert perfekt sammen med Arteta sentralt på midten. Rooney er allerede verdensklasse, og under Wenger kan han bli enda bedre. Han har ikke puttet mindre enn ti ligamål siden han var i Everton i 03/04-sesongen, og i tillegg er han akkurat den spillertypen vi trenger på topp. Målfarlig, bevegelig men også svært god i det oppbyggende spillet.

 

Szczesny

Sagna - Mertesacker - Koscielny - Gibbs

Arteta - Fellaini

Walcott - Wilshere - Cazorla

Rooney

 

Jizztastic, men jeg tar det hele med en klype salt foreløbig.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke Fellaini er ikke noe mer enn en middelmådig spiller sentralt. Det er bak spissen han blir jævlig god.

Helt uenig. Han hadde vært perfekt i box-to-box-rollen ved siden av Arteta. God både offensivt og defensivt, og han har en enorm fysikk vi har savnet på midtbanen i flere sesonger. Han er i stand til å dominere midtbanen som få andre.

 

Edit: Noe annet jeg liker med tanken om Rooney og Fellaini i Arsenal, er at de er cunts. Vi trenger flere cunts. Per dags dato har vi bare Wilshere og Szczesny.

Endret av Le Professeur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rooney er en illojal sutrekopp og fjott på heltid. Han ville ikke jeg ha kjøpt selv om han hadde kommet med en garanti om å skyte oss til ligaseier. Jeg synes ikke det er nok å være en god fotballspiller, jeg synes man skal se på personlighet og karakter også. Liker veldig dårlig tanken på Rooney i Arsenal. Nesten like dårlig som tanken på Joey Barton i Arsenal. Eller Balotelli. Liker dårlig at en del av de pengene jeg bruker på å se mitt favorittlag går i lommeboka til slike folk.

Men nå har jeg veldig liten tro på at vi ser Rooney med Arsenal-drakt på. Heldigvis.

Lenke til kommentar

Men herregud. Vi forstår så klart at dere ikke har like mye penger som oss. Og buhu, du må kunne greie å skrive et innlegg hvor dere står for deres egen klubb uten å virke så stakkarslig at dere må sammenligne dere med oss hele tiden for å gjøre ting bedre. Om det stemmer at klubben deres har valgt å ta på seg så mye gjeld at de må gå i pluss hver sesong så er det deres feil at alle spillerne deres drar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det stemmer at klubben deres har valgt å ta på seg så mye gjeld at de må gå i pluss hver sesong så er det deres feil at alle spillerne deres drar.

Highbury hadde plass til i underkant av 40k tilskuere. Det sier seg selv at det ikke er nok for en klubb som Arsenal. En ny stadion var en nødvendighet, slik at vi på lang sikt kunne sikre oss store nok inntekter til å konkurrere med de andre topplagene i ligaen. Old Trafford har en kapasitet på 75k, og City og Chelsea får penger av eierne sine. Denne tøffe perioden har vært uunngåelig, men Wenger har håndtert situasjonen på fantastisk vis ved å hente spillere billig og selge dem dyrt, og likevel holdt oss innenfor topp 4. Lagene bak oss har brukt mye mer penger enn oss, men likevel har de ikke klart å passere oss. Selvsagt ville jeg gjerne beholdt de store stjernene vi har solgt, men takket være salgene er vi nå i en veldig sterk finansiell posisjon. Nå kan forhåpentligvis vi også vise muskler på overgangsmarkedet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Highbury hadde plass til i underkant av 40k tilskuere. Det sier seg selv at det ikke er nok for en klubb som Arsenal. En ny stadion var en nødvendighet, slik at vi på lang sikt kunne sikre oss store nok inntekter til å konkurrere med de andre topplagene i ligaen. Old Trafford har en kapasitet på 75k, og City og Chelsea får penger av eierne sine. Denne tøffe perioden har vært uunngåelig, men Wenger har håndtert situasjonen på fantastisk vis ved å hente spillere billig og selge dem dyrt, og likevel holdt oss innenfor topp 4. Lagene bak oss har brukt mye mer penger enn oss, men likevel har de ikke klart å passere oss. Selvsagt ville jeg gjerne beholdt de store stjernene vi har solgt, men takket være salgene er vi nå i en veldig sterk finansiell posisjon. Nå kan forhåpentligvis vi også vise muskler på overgangsmarkedet.

Sånne innlegg jeg liker å lese.

 

Det er klart Arsenal har gjort vanvittig bra i omstendighetene. Men har ikke dette her vært verre enn å hatt en liten stadion? De kunne nå ikke se inn i fremtiden, men ville det ikke vært fornuftig å ventet lenger da pengepremiene øker? Det ser jo nå ut som at planen deres kommer til å gå igjennom, men det virket som en veldig risikabel strategi synes jeg.

Lenke til kommentar

Fyldig versjon av Gazidis' møte med pressen i går. Et lite forbehold; det er ført i pennen av John Cross, som har sin egen agenda vis-a-vis Arsenal, så ingen garantier om at alt han sier (eller spørsmålene som blir stilt) er 100% korrekt gjengitt.

Det er transcript av hva Gazidis sa, så det skal være nøyaktig gjengitt. Regner med at han har tatt opp hva som ble sagt og skrevet i etterkant.

 

Hvilken agenda mener du John Cross har forresten?

Lenke til kommentar

Og der er beviset på at Geoff er en løgner. Ornstein er en pålitelig fyr

Jeg har sett Daivd Ornstein ta feil og jeg har sett Geoff ta feil. Vi får vente å se hva som skjer.

 

Geoff Arsenal ‏@GeoffArsenal 10 m

David is very reliable but i know he has got this wrong. There is definitely interest from both Arsenal & Rooney.

 

 

 

Edit: Når det gjelder fornying av sesongkortene: det er lang venteliste på sesongkort så å få solgt unna alle sesongkortplassene er virkelig ikke noe problem. Det er verre når det gjelder corporate og club level.

Endret av Payung
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk kan tenke på Rooney i en eventuell start-11 for Arsenal uten å få hjernebødning, men får bare håpe det aldri blir realitet.

 

For øvrig kan jeg anbefale dere som har tenkt dere til London kommende sesong å ikke kjøpe Club Level-billetter. Kjip plass å sitte på om man regner seg selv som en smule "hardcore" supporter.

Lenke til kommentar

Jeg har sett Daivd Ornstein ta feil og jeg har sett Geoff ta feil. Vi får vente å se hva som skjer.

Ornstein skrev dette i juni i fjor:

Van Persie to resume talks with Arsenal when back from Caribbean break. He's keen to stay, with or without new contract. Ball in #afc court.

Han sa også på deadline day sommeren 2011 at Arteta-dealen var off. Både David og Geoff er svært pålitelige, men som du sier, begge kan ta feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...